Catatan: Inilah cerita pendek yang dijanjikan dalam
pos bertarikh 26 Februari 2013.
Cerita pendek ini ditulis sekitar
tahun 2000. Sudah diserahkan kepada DBP Wilayah Timur (atas permintaan mereka)
untuk diterbitkan dalam antologi penulis Pantai Timur; hingga kini (lebih dari
10 tahun?) tiada apa-apa berita. Ditulis dengan menggunakan teknik stylization of ideas; disiarkan di sini
sebagai pelengkap kepada pos bertarikh 26 Februari 2013 tentang celebrating pandirisme dalam kritikan
sastera Malaysia, yang juga ditulis dalam teknik yang sama. Anda boleh membuat
perbandingan bagaimana teknik ini dipakai dalam esei dan dalam karya
kreatif. Kedua-dua karya ini mencabar
apa yang disebut unsur intelektual dalam kesusasteraan Melayu moden, yang pada
umumnya berasaskan “falsafah” pandirisme
ajaran Pak Pandir. Bagaimana seharusnya
konsep pandirisme itu dihujahkan
dalam kritikan sastera diberikan dalam cadangan kepada para sarjana besar
Malaysia, terutama yang mendakwa mereka pakar sajak, untuk membicarakan aspek intelektual itu
dalam sajak “Pulang Si Tenggang” dengan membandingkannya dengan sajak
“Al-Andalus” yang terdapat dalam Pujangga
Melayu. Kini disiarkan cerita pendek
“Rumah Impian Polan Cupan” supaya sisi lain daripada pandirisme itu boleh dikesan dengan membandingkannya dengan karya
para sasterawan negara, misalnya dengan cerita pendek “Dunia Adalah Sebuah
Apartmen” oleh Anwar Ridhwan, atau lain-lain karya besar daripada para
sasterawan negara yang dikira mencerminkan aspek “pemikiran” dalam penulisan kreatif.
Dengan membuat perbandingan ini, anda akan dapat membuktikan di mana sebenarnya
kedudukan gagasan Persuratan Baru dalam kritikan sastera Malaysia, dan
bagaimana Persuratan Baru memberikan satu standard yang boleh dijadikan ukuran
dalam analisis dan penilaian karya kreatif dan karya ilmiah (termasuk kritikan
dan penilaian sastera). Saya meletakkan karya kreatif dan karya akademik saya
untuk dilapah oleh sesiapa saja yang mahu melapahnya supaya kita semua dapat
melihat sejauh mana cerdiknya dan akademiknya para pelapah yang kini lebih
tenteram dan selesa melapah PB dalam bentuk gosip dan tohmah, belum (tidak?)
berani tampil ke dalam gelanggang kritikan sebagai seorang sarjana yang
berwibawa dan jujur dalam mengemukakan hujah akademik masing-masing. Tetapi perlukah kejujuran akademik itu?
Apakah yang kita maksudkan dengan kejujuran akademik? Untuk pertanyaan pertama,
saya tidak melihat kejujuran satu faktor penting, kerana pengalaman saya
membaca laporan panel penilai dari yang paling tinggi kedudukannya (misalnya
Panel Anugerah Sastera Negara) dan panel biasa (misalnya, yang menulis laporan
Hadiah Sastera Perdana Malaysia 1992/1993 dan 2010/2011) tidak memperlihatkan
adanya kejujuran akademik itu, dengan itu kejujuran akademik bukanlah satu
faktor penting dalam analisis dan penilaian yang dibuat oleh para juri ini.
Huraian paling mantap dan jelas mengenai perkara ini dapat dibaca dalam makalah
Prof. Ungku Maimunah yang saya sebut dalam pos bertarikh 26 Februari 2013
mengenai sayembara penulisan novel untuk memperingati Jubli Emas DBP. Oleh itu
soalan kedua tidak memerlukan jawapan, kerana jawapan itu berada dalam jawapan
terhadap soalan pertama. Jika itulah
kedudukannya, maka apa yang dipanggil “kejujuran akademik” itu wujud dan
dipraktikkan dalam makna negatifnya, bukan dalam makna positifnya sebagai ciri
keterampilan seseorang ahli akademik yang mempunyai integriti intelektual yang
tinggi. Dengan kesedaran ini, bolehlah
anda baca cerita pendek “Rumah Impian Polan Cupan” dalam konteks “celebrating pandirisme” yang
dibincangkan dalam pos bertarikh 26 Februari 2013. Kita sebenarnya sudah mempunyai cukup bahan
(malah lebih dari mencukupi) untuk mengadakan seminar tentang pemikiran Pak
Pandir dalam sastera Melayu. Mahukah Dewan Bahasa dan Pustaka menganjurkannya?
Atau lebih baik jika seminar itu dianjurkan oleh persatuan penulis yang
berminat tentang pemikiran dalam sastera?
Tentulah amat menarik jika beberapa karya oleh sasterawan negara
dibicarakan dengan kritis daripada perspektif pandirisme.
Dimulai dengan sanjak tentang pandirisme dalam politik.
*****
POLITIK ORANG BERJASA
Wang dan kuasa saudara lama
Wajah cerianya memukau manusia;
Tanpa wang kuasa tidak bermaya
Tanpa kuasa wang sukar masuk kira-kira
Wang dan kuasa penentu jasa.
Bolehkah wang menolak kuasa?
Bolehkah kuasa kekal di tangan
Jika wang tidak ditagan?
Siapa yang menawar diri jadi ketua
Sudah bersedia menabur wang berjuta;
Berapa yang sanggup belanja
Sebesar itu jaminan berjaya.
Yang menawar tak perlu tepung tawar
Yang menerima tangannya lebar
Yang menawar bijak tawar-menawar
Yang menerima berkeliaran liar
Setiap disogok pasti disambar
Ketika kemenangan diisytihar
Sorakan melenyapkan segala mungkar.
Dalam pertandingan menderma jasa
Tiada dosa pahala
Yang ada hanya kepuasan
Yang nyata hanya kemenangan
Jasa dan dosa beriringan
Bukan satu pertimbangan
Yang dikejar kemewahan
Semua berlumba merebut kedudukan
Semuanya layak diperdagangkan.
Siapa melantangkan suara
Menawarkan diri untuk berjasa
Benarkah tidak setia?
Tuduhan mencari huru hara
Hanya sandiwara.
Matlamatnya bukan perpaduan
Niat sebenar kekalkan kedudukan
Tanpa pertandingan dan pilihan teliti
Yang kini selesa terus puas hati
Berjasa untuk keluarga dan rakan-rakan
Perpaduan hanya untuk menguat kedudukan.
Mengumpan wang nyata korupnya
Mencengkam kuasa jelas jahatnya
Yang korup tetap jahat
Yang jahat tidak korup
Korup dan jahat meskipun setara
Darjat korup jauh lebih mulia
Kerana semuanya sudah diberi harga
Kerana semuanya membawa wang berjuta.
Dalam teka teki politik orang berjasa
Korup dan jahat penentu kuasa.
Dengan kuasa dan wang
Politik tetap membuka peluang.
RUMAH IMPIAN POLAN CUPAN
1
Sebaik saja persembahan itu selesai, orang ramai berkerumun di sekeliling
Dr. Polan Cupan bertanyakan harga bahan-bahan binaan untuk sesebuah rumah
sekian-sekian besarnya. Dr. Polan Cupan dengan sabar dan tenang menjawab semua
pertanyaan yang dikemukakan, walaupun hampir semuanya sudah dijelaskannya dalam
persembahannya tadi. Ternyata yang bertanya tidak memberi perhatian, atau dia
sendiri telah gagal menyampaikan maklumat yang diperlukan dengan berkesan.
Tiba-tiba
datang seorang perempuan Melayu pertengahan umur bertanyakan satu soalan yang
lain sama sekali.
-Doktor
berasal dari mana? Nampaknya bukan orang Melayu, nama pun agak aneh. Saya minta
maaf. Saya Prof. Ayu Bestari, perempuan itu memperkenalkan diri.
Dr.
Polan Cupan tertawa kecil.
-Prof.
sendiri pun mempunyai nama yang jarang-jarang dipakai, tapi saya kira bunyi
Melayunya jelas, kata Dr. Polan Cupan bergurau. Saya sendiri tidak pasti saya
ini Melayu atau orang asli (dia tertawa). Tapi yang pasti saya cucu-cicit Pak
Pandir, tokoh Melayu yang terkenal dalam cerita-cerita jenaka. Pelikkah jika
keturunan Pak Pandir diberi nama seperti saya?
Perempuan
Melayu itu terkejut mendengar jawapan yang pelik itu.
-Doktor
suka bergurau. Mana boleh Pak Pandir mempunyai keturunan. Pak Pandir tidak
wujud, walaupun ada ceritanya.
-Setiap
yang ada mestilah wujud, kata Dr. Polan Cupan. Cuma wujud itu wujud maknawi
saja, bukan wujud hakiki. Tapi saya wujud duniawi (terus tertawa).
Profesor
yang kehairanan itu tidak mahu lagi berdialog, lalu terus meminta diri meneruskan
perjalanannya. Dr. Polan Cupan tertawa kecil, sambil menggelengkan kepala.
Profesor itu tidak sabar menunggu penjelasan yang akan diberikannya. Dia kesal
kerana orang universiti itu pasti terus tertanya-tanya siapa dia sebenarnya.
Bukan perempuan Melayu itu saja tidak dapat menerima hakikat bahawa dia
keturunan Pak Pandir. Adakah kerana merasa terhina dikaitkan dengan Pak Pandir?
Atau memang orang Melayu tidak kena-mengena dengan Pak Pandir? Dari
cerita-cerita keluarganya yang didengarnya, dia sendiri diberitahu keturunan
Pak Pandir itu dari India, dari jenis Dravidian, tetapi setelah berada lama di
Tanah Melayu, bau minyak lenga Dravidian itu sudah hilang, sekarang sudah jadi
Melayu asli, atau Melayu tulen yang berbau belacan atau budu. Dia sendiri
pernah bertanya ibunya mengapa dia diberi nama Polan, padahal terdapat
beribu-ribu nama Melayu yang sedap-sedap, terutama yang berasal daripada bahasa
Arab.
-Nama
kamu itu pun dari bahasa Arab juga, kata ibunya tertawa. Orang Arab sebut fulan, kita melayukan jadi Polan. Adakah
ini bererti kita keturunan Arab? Tidak. Kita Melayu asli. Melayu asal di Tanah
Melayu ini. Kamu diberi nama Polan kerana ayah kamu tidak dapat pastikan
susur-galur keturunan Pak Pandir, banyak sangat cawangannya. Kerana tidak pasti,
tidak diketahui dengan sah asal-usul nenek-moyang kamu Pak Pandir itu, maka
ayah kamu menamakan anak lelakinya Polan bin Anu. Ayah kamu diberi nama Anu
kerana sebab yang serupa. Tapi kakak kamu dan adik-adik perempuan kamu diberi
nama biasa, cuma dari jenis bunga. Kakak kamu diberi nama Melur, Tanjung,
adik-adik kamu pula Kenanga, Cempaka dan lain-lain; adik-adik lelaki kamu pula
diberi nama buah-buahan atau pokok kayu seperti Duku, Cengal dan Seraya,
seperti yang kamu sudah tahu. Kita keluarga istimewa, jadi nama-nama kita pun
istimewa juga. Ayah kamu berharap sangat kamu akan jadi orang paling istimewa
bila dewasa nanti, bila tamat universiti. Itulah doa kami anak cucu Pak Pandir.
Kamu digelar Cupan kerana kami bangga dengan kecerdikan kamu, cucu-cicit Pak
Pandir … Cupan!
Sejak mendapat penjelasan begitu lengkap daripada ibunya, Polan Cupan tidak
bertanya lagi tentang namanya. Itulah yang diberitahunya kepada sesiapa yang
bertanyakan asal-usulnya, yang akan diberitahunya kepada profesor tadi jika
orang itu tidak terlalu gopoh. Kata Dr. Polan Cupan di dalam hatinya, tidak
baik bagi seorang ahli akademik begitu cepat puas hati, sebelum mengetahui
sepenuhnya jawapan kepada soalannya sendiri.
Dr.
Polan Cupan tidak tinggi, barangkali tidak sampai lima kaki lima. Kulitnya
hitam, tetapi tidaklah sampai legam; jika dilihat sekali imbas, orang tidak
sangka dia berbangsa Melayu. Dr. Polan Cupan sendiri sudah mengkaji
asal-usul warna kulitnya, dan puas hati
apabila dia mendapati orang-orang Melayu purba memang berkulit hitam. Melayu
yang berkulit cerah, kata buku yang dibacanya, bukanlah Melayu asli, tetapi
Melayu jenis campuran. Berasaskan kajian itu, Dr. Polan Cupan membuat
kesimpulannya sendiri Pak Pandir pun memang berkulit hitam, begitu juga Mak
Andeh. Mereka adalah orang Melayu asli, yang tidak bercampur-aduk dengan
apa-apa jenis bangsa lain. Dr. Polan Cupan juga mendapat maklumat yang muktamad
bahawa orang-orang yang berkulit demikian mempunyai muka bulat, hidung yang
agak penyet, kepala besar, dan mulut berbibir tebal serta luas. Dia sendiri
mempunyai semua ciri itu, dengan keistimewaan tersendiri, iaitu telinganya dua
kali ganda lebih besar daripada telinga Melayu biasa. Kata Pak Pandir, seperti
yang diturunkan kisahnya kepada anak cucunya, telinga seperti itu menandakan
kecerdikan dan panjang akal, selain sangat tajam pendengarannya. Memang semua
sifat itu dipunyai oleh Dr. Polan Cupan. Cuma satu perkara lagi yang agak aneh
tentang Polan Cupan ini, iaitu punggungnya agak tonggek, sifat yang jarang ada
pada orang Melayu; tetapi tonggeknya itu tidaklah sampai terlajak menjadi
punggung Hottentot di Afrika.
Polan
Cupan adalah anak kampung biasa, kampung yang jauh terpencil sesuai dengan
namanya Kg. Antah Berantah. Nama itu kedengaran sayup jauh saujana samar tenggelam
di kaki awan, tidak dapat digambarkan di mana tempatnya, tetapi ada di
mana-mana yang tidak diketahui secara sah tempatnya. Kg. Antah Berantah adalah
kampung di lembah gunung, jauh di tengah-tengah belantara banat yang Hang Tuah
sendiri pun belum sampai kerana ketika itu raja-raja Melaka belum lagi tahu
terdapat manusia yang dapat dijadikan hamba di kawasan itu. Tetapi orang Kg.
Antah Berantah tahu Hang Tuah itu wujud dalam cerita, walaupun mereka tidak
pernah lihat. Kata cerita orang tua-tua, Hang Tuah dan Pak Pandir sezaman. Yang
aneh, kata cerita itu, Pak Pandir tahu Hang Tuah itu jadi hamba sultan Melaka,
tetapi Hang Tuah sendiri tidak tahu Pak Pandir adalah seorang tokoh jenaka
terbesar di Alam Melayu. Dari segi itu, kata cerita orang tua-tua, Pak Pandir
telah membuktikan kecerdikannya, kerana pengetahuannya lebih luas. Itulah yang
menjadi kebanggaan Polan Cupan. Apabila beliau ditanya mengapa Pak Pandir yang
cerdik itu mendapat nama demikian, sehingga tidak dapat membezakan sekam dari
padi, Dr. Polan Cupan sambil tertawa menjawab: Itulah bukti kecerdikannya,
kerana jika dia menunjukkan kebolehannya membezakan sekam dan padi, ceritanya
tidak menarik lagi, dan Pak Pandir tidak sesuai lagi digelar Pak Pandir. Kata
Dr. Polan Cupan seterusnya, membela datuk neneknya, jika Pak Pandir digambarkan
cerdik serta bijak, orang-orang Melayu yang kemudian hari akan jadi gila
semuanya kerana mereka tidak dapat mempertahankan maruah mereka sebagai bangsa
yang merdeka, membiarkan bahasa Melayu hanyut dibawa arus bahasa Inggeris,
membiarkan kebudayaan Melayu menjadi layu, dan membiarkan tanah air mereka
dikuasai oleh orang lain. Di mana cerdiknya orang-orang yang membenarkan semua
perkara itu terjadi? Demikianlah hebatnya Pak Pandir, kerana dialah yang
menjadi penyelamat bangsanya daripada mendapat malu besar. Kata Dr. Polan
Cupan, hujahnya itu hingga kini belum disanggah oleh sebarang sarjana Melayu,
membuktikan pendapat beliau adalah tepat dan benar dengan kenyataan yang ada,
atau memang para sarjana itu sendiri tidaklah lebih hebat daya inteleknya
daripada Pak Pandir sendiri. Kata Dr. Polan Cupan, beliau tidak bermaksud
merendah-rendah sarjana Melayu, hanya menyatakan fakta yang dilihatnya berlaku
pada waktu ini. Janganlah kerana sarjana tidak sebijak neneknya Pak Pandir, dia
pula dimarahi. Sejauh mana rayuan Dr. Polan Cupan diterima tidak diketahui;
yang pasti, sesuatu yang benar itu memang tidak disukai. Siapa boleh terima Pak
Pandir yang tidak kenal sekam itu lebih cerdik daripada para sarjana? Tentulah
sarjana yang marahkan teori Dr. Polan Cupan mendedahkan kredibilitinya sebagai
ilmuwan jika mereka berkelahi dengan Pak Pandir.
Sebenarnya
Dr. Polan Cupan sendiri telah membuktikan kehebatan daya kreatif dan daya
intelek keturunan Pak Pandir itu. Dirinyalah yang menjadi bukti itu. Waktu
kecil lagi dia sudah menghafal Quran, berkat ajaran Maulana Shakir Mustafa,
seorang pendakwah dari Hadramaut yang lari dari negerinya ketika negeri itu
huru-hara. Kerana ajaran yang benar dan tepat itu, ketika dewasanya Dr. Polan Cupan
dapat membezakan Iblis dengan ahli sufi, oleh itu beliau tidak terpesona
sedikit pun dengan kehebatan Mephistopheles Sang Iblis dalam puisi Goethe yang
terkenal yang membicarakan kehebatan tipu-daya Iblis itu. Dr. Polan Cupan
memang belajar di Jerman berpuluh tahun, jadi dia yakin penilaiannya itu benar.
Sebaliknya, ada sarjana Melayu yang baru melawat sejam rumah Goethe, terus
membuat kesimpulan bahawa Mephistopheles Sang Iblis itu seorang tokoh besar
yang patut dikagumi dan dicontohi oleh orang Melayu. Tidakkah itu gila? Kata
Polan Cupan, sarjana itu tidak tahu
siapa Mephistopheles sebenarnya; atau jika dia tahu (yang sangat diragui),
ternyata dia sudah masuk jerat Sang Iblis itu. Mana-mana pun yang benar, kedua-duanya
memperlihatkan kecetekan si sarjana. Polan Cupan bertemu beliau di Jerman
terkendap-kendap memerhatikan sesuatu, kemudian menulis sesuatu di buku
catatannya, barangkali sajak-sajak perjalanannya. Polan Cupan menggeleng kepala
melihat telatah itu; dan dia semakin hairan apabila orang yang aneh itu
mendapat penghormatan tinggi di tanah air. Bagaimana pun, dia bersyukur kerana
makhluk itu bukan keturunan Pak Pandir, jadi terselamatlah nama Pak Pandir
daripada dikaitkan dengan kebodohannya.
Sewaktu
bersekolah di tanah ulu, Polan Cupan selalu menegur kesilapan gurunya dalam
semua mata pelajaran, sehingga dia dirotan berkali-kali kerana kecerdikannya
memalukan guru-gurunya. Oleh kerana guru-guru Melayu tidak pernah dengar
perkataan genius, yang memang tidak
ada dalam bahasa Melayu, maka Polan Cupan menjadi korban kebodohan guru-gurunya
sendiri. Bayangkan pendapat gurunya yang berkata cacing di dalam tanah tidak
boleh dimakan kerana kotor; lalu disanggah oleh Polan Cupan pendapat itu tidak
logik dan salah. Jika pendapat itu betul, bagaimana pula ikan yang dipancing
dengan menggunakan umpan cacing boleh dimakan, dan dimakan dengan berselera
pula oleh para guru sendiri? Tercengang guru itu dibuatnya, lalu telinga besar
Polan Cupan dipulas sekuat-kuatnya. Tetapi Polan Cupan tersenyum saja, geli hati
melihat kebodohan gurunya itu. Lama kemudian, apabila beliau ditanya mengapa
dia tersenyum padahal dia perlu menangis atau melolong kesakitan, Polan Cupan
menjawab, dia geli hati melihat muka gurunya yang marah kerana baru semalam
guru tersebut hentam dua tiga ekor ikan lampan dan ikan jelawat yang dia
sendiri kail berumpan cacing dan dimasak emaknya dengan masak tempoyak. Dia
tersenyum kerana dia teringat dia pernah mengail dengan mengepal tahi
sembelitnya sendiri, dan dapat banyak ikan juara, yang memang digemari oleh
guru-gurunya. Dia tersenyum kerana dalam hatinya dia berkata, guru ini bukan
saja bodoh, tapi ganas dan bengis pula, dan tamak ketika makan ikan
tangkapannya. Siapa yang dapat menewaskan Polan Cupan dalam berhujah?
Kerana
kerap sangat Polan Cupan menegur guru-gurunya, maka para guru itu tidak ada
pilihan lain selain meminta ibu pejabat menukarkan saja budak Polan Cupan itu
ke sekolah yang jauh di tengah-tengah bandar supaya budak itu jadi gila kerana
rindukan kampungnya. Tetapi keadaan sebaliknya yang terjadi, kerana Polan Cupan
yang terperanjat besar melihat banyaknya buku dalam perpustakaan sekolahnya,
membaca hampir semua buku di situ, hatta buku-buku yang tidak pernah dibaca
oleh guru-gurunya sendiri. Kerana guru-guru bandar terlalu sibuk dengan kerja
mereka mengajar kelas tambahan dengan bayaran lumayan dan membuat lain-lain
kegiatan ekonomi bandar untuk mencukupkan gaji mereka yang rendah, maka mereka
jarang-jarang sekali memeriksa kerja-kerja sekolah murid-muridnya, dan tidak
pula mempunyai masa untuk murid-murid bertanya kerana seluruh masa yang ada
digunakan untuk menghabiskan silibus semua mata pelajaran, sehingga terdapat
beberapa orang murid yang lembap jatuh pengsan atau jadi gila disumbat terlalu
banyak maklumat yang tidak boleh dikunyah lagi, apatah lagi hendak ditelan.
Keadaan sebaliknya berlaku di bandar, tidak seperti di Kg. Antah Berantah yang
guru-gurunya malas bergerak menghabiskan silibus apa saja kerana murid-muridnya
bodoh-bodoh belaka. Polan Cupan tidak perlu mengusik guru-gurunya lagi, kerana
dia asyik menghabiskan masanya membaca di perpustakaan atau membeli buku-buku
yang digemarinya. Dia gemar membaca buku-buku mengenai seni bina dan segala
yang berkaitan dengan alam bina. Ketika itu dia sudah berangan-angan hendak membina
rumah yang tidak pernah dibina oleh sesiapa pun dalam dunia, rumah yang cerdik
dan tahu bahasa rumah. Hampir gila guru yang mendengar cita-citanya itu, kerana
angan-angannya terlalu tinggi, tidak munasabah, mustahil. Tetapi Polan Cupan
yang banyak membaca itu dengan tersenyum memberitahu gurunya kata-kata Walt
Disney yang terkenal, “If you can dream
it, you can do it. … All your dreams come true, if you have the courage to pursue them.” Si guru hanya tertawa, kerana dia
sendiri yang kurang membaca tidak pernah bertemu dengan kata-kata itu, atau dia
memang tidak percaya itulah punca semua jenis ciptaan baru dalam dunia ini.
Bagi guru-guru yang tidak membaca itu, Polan Cupan hanyalah seorang budak ulu
dari Kg. Antah Berantah yang tidak kenal kemajuan, yang tidak mencium bau
bandar, yang hanya bergelumpur di dalam lumpur kampungnya, oleh itu hidupnya
penuh dengan mimpi saja. Mana boleh maju dengan hanya bermimpi, guru-guru yang
bijaksana dan serba tahu itu membuat kesimpulan. Seperti biasa, Polan Cupan hanya
tersenyum, kerana dia yakin mimpinya akan menjadi kenyataan satu masa nanti
jika dia diberi peluang menjelmakan mimpinya di alam nyata.
Hidup
Polan Cupan di sekolah bandar itu sukar juga untuk beberapa tahun, sehingga
tiba seorang guru kecil pendek yang mengajar matematik dan ilmu pasti untuk
murid-murid Tingkatan 5. Waktu melihat jawapan Polan Cupan, guru itu
berdebar-debar hatinya, diulangnya berkali-kali meneliti jawapan Polan Cupan,
akhirnya dia memanggil Polan Cupan menemuinya serta merta.
-Kamu
Polan Cupan?, tanya guru itu hairan.
-Ya,
cikgu.
-Kamu
buat sendiri kerja rumah kamu?
-Ya,
cikgu.
-Semua
salah. Salah semuanya. Kamu sengaja buat begini suruh saya marah?, kata guru
itu dengan suara tinggi.
Polan
Cupan terpinga-pinga, hairan sungguh-sungguh. Tidak pernah seumur hidupnya
seorang guru pun selama ini mempersalahkannya. Adakah guru ini seekor jin atau
apa? Mana boleh aku buat salah, yang salah guru itu, tengkingnya di dalam hati.
-Cikgu
kena terangkan mengapa jawapan saya salah, kata Polan Cupan tersenyum.
Guru
itu mengeluh kecil, menepuk-nepuk mejanya perlahan-lahan, sambil tersengih
menayangkan hampir semua giginya yang boleh nampak.
-Kamu
tidak patut berada di sekolah ini. Kamu sudah sepatutnya dihantar ke
universiti. Saya akan suruh kamu mengajar matematik dan ilmu pasti kepada semua
guru berkenaan di sini. Boleh kamu buat?
Polan
Cupan terpinga-pinga lagi, dan mula merasa takut mendengar cadangan guru itu.
Dia memandang muka gurunya terlongo, seolah-olah sedang menunggu hukuman berat
yang tidak boleh ditanggungnya.
-Mengapa,
kamu takut?, cabar guru itu lagi. Lihat, masa saya di universiti pun saya tidak
pernah tengok kerja sebaik ini. Kamu terlalu cerdik untuk kami semua. Saya akan
buat laporan khas kepada kementerian. Kamu akan diperiksa oleh pakar-pakar
terkenal di Malaysia untuk menentukan IQ kamu. Lepas itu kamu boleh pilih ke
mana kamu hendak pergi dalam dunia ini. Saya akan pastikan kementerian
menghantar kamu ke tempat itu dan lulus cemerlang. Kamu sudah layak
mencemerlangkan negara kamu di luar negeri. Kamu bersiap sedia dari sekarang.
Bangun, perintah guru itu.
Guru
itu sendiri bangun, dan dengan mesra seorang guru sejati dia memeluk muridnya
yang diyakininya seratus kali lebih cerdik daripadanya. Dia menitiskan setitis
dua air mata. Polan Cupan kejang kaku saja dalam pelukan gurunya, terlalu
terkejut, tidak tahu hendak berbuat apa-apa. Guru-guru lain yang sudah
diberitahu oleh guru tadi kecerdikan Polan Cupan, semuanya bertepuk tangan.
Polan
Cupan diuji sekeras-kerasnya. Dan lulus semua ujian dengan cemerlang.
Demikianlah dia mendapat tempatnya di Universiti Konigsberg.
-Mengapa
kamu pilih tempat itu, Polan?, tanya seorang pegawai kementerian.
-Saya
ingin berkenalan dengan Immanuel Kant lebih dekat di daerah kelahirannya, tegas
dan tepat jawapan Polan Cupan.
-Kami
harap kamu berjaya. Kami percaya kamu sudah bersedia mempelajari bahasa Jerman.
Atau kamu sudah pun belajar sendiri?
Polan
Cupan tersenyum, mengiakan.
-Selamat
belayar, Polan. Selamat belajar dan berjaya cemerlang, doa guru-guru dan para
pegawai kementerian.
Demikianlah
Polan Cupan akhirnya berada di Jerman, belajar fizik tinggi yang dikhususkan
untuk orang-orang yang bercita-cita memecahkan atom atau bermain dengan molekul
dalam profesion pilihannya nanti, yang belum ditentukan oleh Polan Cupan. Dia
tersenyum nakal mengingatkan jawapannya dalam temu duga itu, yang walaupun
tidak tepat, menyatakan hasratnya juga. Jawapan itu adalah jawapan yang
strategik, sedikit nakal untuk menimbulkan kekaguman orang-orang yang bertanya
dan menunggu jawapannya. Di dalam hatinya dia memilih negara itu kerana
tertarik dengan kejayaan Prof. Habibie dari Indonesia, yang dihormati di Jerman
dengan kata-kata, Jika anda punya masalah, tanya Habibie. Satu hari
nanti dia sendiri mahu pula dikenali seumpama itu, Jika anda ada masalah, tanya Polan Cupan. Jika dia memberitahu dia
ingin mengikut jejak Habibie, tentulah standardnya tidak setinggi dengan
menyebut Immamuel Kant. Polan Cupan terlalu cerdik untuk tidak tahu bahawa
orang-orang di negaranya memandang remeh tokoh-tokoh sains seperti Habibie,
kerana berasal dari rumpun Melayu, walaupun dia seorang gergasi dalam
bidangnya.
Di
Jerman Polan Cupan bertemu Sheikh Hassan Fathy, bukan secara peribadi kerana
ketika itu syeikh itu sudah meninggal dunia, tetapi secara ilmu. Dia mendengar
syarahan seorang sarjana Turki yang membicarakan kerja-kerja seni bina Sheikh
Hassan Fathy, terus tertarik, dan berazam akan ke Mesir sebaik-baik saja dia
memperoleh Ph.D.nya dalam bidang fizik. Dia berkenalan dengan tokoh-tokoh
ilmuwan keturunan Turki di Jerman, dan menjadi murid rasmi seorang syeikh yang
pakar dalam pengajaran Badiuzzaman Said Nursi, pejuang dan ulama Turki
keturunan Kurdish yang sangat terkenal itu. Dari ajaran Said Nursi itulah Polan
Cupan mengenal alam semula jadi dari dekat, malah mengalami secara kerohanian
erti keindahan di alam maya pada ini. Dua orang tokoh ini, Sheikh Hassan Fathy
dan Badiuzzaman Said Nursi, mencorakkan peribadi keilmuan Polan Cupan dan
memberinya kekuatan tekad untuk mencipta sesuatu bagi orang-orang miskin
negaranya. Dia tidak bersetuju orang miskin dan kemiskinan dihapuskan, kerana
selain tidak mungkin dilakukan, perbuatan itu sendiri sejenis kezaliman yang
paling tinggi dalam masyarakat. Yang diperlukan oleh orang miskin, kata Polan
Cupan kepada sesiapa juga yang ingin mendengar pendapatnya, ialah
memberikan keadilan dalam pembahagian
harta dan peluang untuk hidup selesa dalam kemiskinan mereka. Dengan keyakinan
itulah dia mencari rahsia alam untuk mendapatkan sejenis bahan binaan yang
boleh berdialog sesama sendiri dalam sesebuah bangunan. Apakah bahan itu, dan
bagaimana dialog itu boleh terjadi? Itulah dua cabaran yang dihadapi oleh Polan
Cupan. Dia berjaya, kerana Allah Ta’ala telah menjanjikan kepada makhluk Nya
kejayaan itu milik orang yang berusaha bersungguh-sungguh dengan ikhlas.
2
Selama
dua belas tahun Polan Cupan berada di Jerman, menamatkan pengajiannya sehingga
ke peringkat Ph.D., di samping mempelajari bahasa Arab dan Turki sehingga dapat
membaca dan menulis dalam bahasa itu selain bahasa Jerman dan Inggeris,
kemudian bekerja di sebuah syarikat bangunan dan pada waktu yang sama menjadi
pakar runding kepada sebuah firma pengeluar besi jenis keras dan tahan dalam
serba keadaan. Dia membuat pengkhususan dalam bidang pencerakinan molekul,
kerana cita-citanya yang utama ialah untuk merangkai semula molekul tertentu
untuk menghasilkan sejenis bahan baru. Dia mendapat ilham daripada permainan Rubik’s squares yang digemarinya, yang
boleh membentuk pelbagai bentuk rupa mengikut kemahiran seseorang. Yang
dicarinya ialah teknologi untuk menghasilkan sejenis bahan binaan yang bersifat
interaktif dengan alam sekitar, memahami keperluan manusia dari segi keselesaan
berada di dalam bangunan atau rumah, sejenis bahan binaan yang tahan lasak, yang tidak boleh didekati oleh
sebarang serangga yang membahayakan manusia dan segala jenis binatang kecil
yang boleh membawa penyakit. Sebuah rumah impian dibina daripada bahan binaan
ciptaan baru menggunakan teknologi nano sepenuhnya. Dari manakah bahan itu akan
diperolehinya? Apakah campuran yang perlu digunakan untuk mendapatkan bahan
yang istimewa itu? Semuanya bermula dengan mimpi, kata Dr. Polan Cupan setiap
kali dia menghadapi tekanan perasaan kerana masih belum nampak sedikit pun
bayangan yang sama-samar sekali pun akan bentuk bahan binaan yang istimewa itu.
Dia terus membuat percubaan. Selama berada di Jerman, dia berulang alik ke
Mesir untuk memahami dan melihat sendiri ciptaan Sheikh Hassan Fathy dalam seni
bina. Kini dia sudah betul-betul berpegang teguh kepada falsafah binaan Sheikh
Hassan Fathy: “Seseorang jurubina yang
membina sebuah rumah yang hawa di dalamnya lebih panas daripada di luar rumah,
sudah cukup untuk membawanya ke neraka.” Dr. Polan Cupan sudah yakin bahawa
itulah falsafah seni bina yang dilihatnya di Cordoba dan di Andalus umumnya.
Seperti Iqbal yang tafakkur dan sembahyang di Masjid Cordoba, begitu jugalah
Dr. Polan Cupan yang kerap berulang alik ke Cordoba, cuba memahami rahsia
kemahiran jurubina Islam zaman dahulu. Dia berazam akan membawa rahsia itu ke
negaranya, dan membentuk satu corak atau stail seni bina tersendiri yang khusus
bersifat Nusantara yang berjiwa Islam. Dia sangat kecewa apabila profesor
wanita Melayu itu lebih tertarik kepada namanya yang pelik, bukan kepada
penemuannya yang ajaib itu.
Rumah
impiannya yang pertama dibinanya di satu tempat terpencil jauh dari bandar raya
Kaherah. Cerita bagaimana hal ini terjadi mungkin lebih ajaib daripada
kisah-kisah ajaib yang terdapat dalam Hikayat
Seribu Satu Malam sendiri. Dr. Polan Cupan yang baru sampai dari Jerman
khusus untuk melihat pameran seni bina Sheikh Hassan Fathy di Kaherah,
didatangi seorang Arab yang sudah tua ketika dia sedang merenung dan memikirkan
dengan mendalam satu gambar dalam pameran itu, tentang projek Sheikh Hassan
Fathy yang gagal, tetapi menarik minatnya kerana dia ingin tahu apakah sebabnya
Sheikh Hassan Fathy gagal, maka pada ketika itulah dia ditegur.
-Tuan
sangat berminat, saya lihat, tegur orang tua itu setelah memberi salam.
Dr.
Polan Cupan terkejut.
-Nama
saya Ahmad Amin, sahabat baik almarhum Sheikh Hassan Fathy. Saya seorang
saudagar kain dan barang-barang kapas, kata orang itu lagi.
Dr.
Polan Cupan memperkenalkan dirinya, dan tidak teragak-agak lagi memberitahu
maksudnya datang ke Kaherah.
-Masha
Allah, saya sudah bertemu orang yang saya cari, tetapi tidak tahu siapa dia.
Anda mesti ikut saya ke kediaman saya.
Dr.
Polan Cupan pada mulanya teragak-agak, tidak yakin dengan orang yang tidak
pernah ditemuinya itu memang jujur dan boleh dipercayai. Saudagar itu tersenyum
melihat Dr. Polan Cupan yang serba salah. Dia membaca sebahagian daripada ayat
dalam Surah al-Talaq, yang dalam kehidupan orang Melayu lebih terkenal sebagai
Ayat Seribu Dinar.
-Saya
telah ditemukan Allah Ta’ala dengan saudara, sebagai suatu rezeki yang saya
tidak sangka-sangka. Jangan khuatir, andalah yang akan paling beruntung dalam
pertemuan kita ini (hati Polan Cupan berdebar-debar kuat mendengar ucapan yang
bersifat kesufian itu). Saya hanya menumpang kejayaan anda saja, moga-moga
sahabat saya Sheikh Hassan Fathy pun akan gembira seperti saya sendiri.
Demikianlah
akhirnya mereka bersahabat, persahabatan yang telah ditentukan oleh Allah
Ta’ala di alam alastu lagi; tetapi
persahabatan itu tidak lama, kerana dalam masa beberapa bulan saja saudagar
yang sudah tua itu meninggal dunia. Sheikh Ahmad Amin sejak hari pertama
pertemuan itu lagi sudah berwasiat kepada kaum keluarganya supaya Dr. Polan
Cupan terus dibantu dalam usahanya membina rumah impian itu. Tempat yang
dipilih itu memang tempat yang sukar, tidak saja jauh dari pusat pembangunan,
tetapi terlalu kering. Pada ketika itulah Dr. Polan Cupan mendapat ilham
daripada ajaran Badiuzzaman Said Nursi yang dalam tulisannya menghuraikan
keagungan Allah Ta’ala dengan mengambil pelajaran daripada kejadian alam semula
jadi. Jemputlah awan hujan datang ke kawasan kering itu, tetapi sebelum itu
sediakanlah tanaman yang sesuai dengan tempat itu untuk menjadi tuan rumah awan
yang akan membawa hujan, angin yang akan membawa benih tumbuhan, dan
burung-burung yang akan membawa baka tanaman lain dari tempat yang tidak
disangka-sangka. Mereka bertungkus lumus menyediakan tempat itu. Cabaran itu
tidak terkira beratnya ditanggung oleh Dr. Polan Cupan yang hanya bergantung
kepada ihsan kaum keluarga saudagar itu sahaja membiayainya.
-Saya
fikir kita hentikan saja di sini, belanjanya terlalu besar, kata Dr. Polan
Cupan suatu hari.
Keluarga
Sheikh Ahmad Amin terkejut.
-Anda
putus asa?, kata mereka agak marah. Anda telah diberi kekuatan ilmu oleh Allah
Ta’ala, diberi sokongan kami semua untuk menjayakan cita-cita anda dan
cita-cita umat Islam. Anda mengaku kalah sebelum diuji lebih berat? Jika perlu
kami ikat anda, kami akan lakukan, namun berundur dari kerja sekecil ini tidak
akan kami benarkan.
Dr.
Polan Cupan meminta maaf kerana membuat cadangan yang menimbulkan kemarahan
mereka. Dengan sokongan yang begitu kuat, dia tidak mempedulikan apa-apa juga
halangan, terus bekerja mencari bahan binaan istimewa itu. Demikianlah akhirnya
Dr. Polan Cupan menemui bahan binaan yang pelik itu setelah berusaha dengan
gigih selama hampir sepuluh tahun, dengan berulang alik dari Mesir ke Jerman
dan ke Malaysia. Seperti Hamzah Fansuri yang bertemu dirinya di kampungnya
sendiri, maka Dr. Polan Cupan mendapat rahsia bahan binaan ajaib itu di tanah
airnya sendiri.
3
Setelah
bertungkus lumus sekian lama, Polan Cupan akhirnya menemui bahan ajaib yang
dicarinya itu. Dia mencipta sejenis bahan binaan yang baru, yang mesra alam dan
bersifat interaktif dengan suasana sekitar. Setelah menjalankan penyelidikan
dengan menggunakan teknik dalam teknologi nano yang dipelajarinya, Polan Cupan
terkejut besar apabila bahan itu terdapat dalam pati tahi lembu, tetapi tidak
cukup kuat. Secara tidak disangka-sangka ketika dia melawat kilang kelapa sawit,
dia mencium tahi kelapa sawit yang dibuang dari kilang, hampir menyerupai bau
pati tahi lembu, lalu dicampurnya kedua-dua pati tahi itu. Dia mendapat bahan
yang dicarinya, sejenis pemangkin kimia yang masih memerlukan bahan lain untuk
mencipta bahan binaan yang ajaib itu. Dia mendapatnya di sekitar Kg. Antah
Berantah sendiri, di kaki gunung berdekatan kampungnya. Dia menggali hati tanah
dari lembah gunung itu, dan menemui sejenis tanah keras yang kaya galian,
terutama galian besi dan bauxite.
Setelah menjalankan percubaan dengan sabar dalam masa yang lama, akhirnya
terciptalah bahan PC, mengambil sempena namanya untuk memperingati Pak Pandir
yang memberinya ilham untuk mencipta bahan baru itu. Dia segera terbang ke
Mesir, memberitahu keluarga arwah Sheikh Ahmad Amin, dan meminta mereka
membiayai kilang membuat bahan binaan itu di tengah-tengah hutan belantara Kg.
Antah Berantah. Hampir semua keluarga Sheikh Ahmad Amin memeluknya dengan
gembira, dan tanpa sebarang pertanyaan, mereka bersetuju membiayai pembinaan
kilang itu. Demikianlah terbinanya Kilang PC Sheikh Ahmad Amin di tengah-tengah
belantara Tanah Melayu, di kampung asal
Pak Pandir, di Kg. Antah Berantah.
Untuk
mendapat bahan bagi membuat tiang yang kukuh, Polan Cupan menggunakan pati nibung dan pati buluh betung bagi
menggantikan besi yang tidak dapat tidak akan berkarat dan reput, selain degil
kerana sering menjadi penghalang kepada tindakan kimia yang tidak serasi
dengannya. Polan Cupan mendapat ilham itu ketika kapal terbangnya terkandas di Mumbai
satu ketika dulu sewaktu dia dalam perjalanan ke Iran. Ketika itu lapangan
terbang Mumbai sedang dibaiki. Dia melihat para pekerja India menggunakan buluh
biasa untuk membuat sigai terikat bagi memanjat bangunan tinggi. Buluh yang
kelihatan lemah dan rapuh ketika bersendirian, menjadi kuat dan meyakinkan
apabila diikat dengan cara tertentu. Polan Cupan mendapat ilham bahawa yang
kelihatan lemah dan rapuh itu sebenarnya kuat dan tahan jika diadun dengan
bahan yang serasi dengannya. Dalam ujiannya, dia dapati pati buluh betung dan
nibung serasi untuk diadun dalam campuran berasaskan formula tertentu. Dia juga
mendapati pati buluh itu liat dan ternyata lebih kuat daripada besi yang rapuh.
Tidak hairanlah orang Melayu memfatwakan bahawa jika ada orang yang kebal,
jangan ditikam dengan senjata besi, cukup dengan buluh yang ditajamkan yang
ditikam ke tanah terlebih dahulu kemudian ditikam ke tubuh orang kebal itu.
Mustajab, kata ahli silat yang tahu akan hal itu. Ternyata buluh lebih hebat
daripada besi, jika betullah petua orang Melayu tentang orang kebal itu.
Melalui
pengalamannya bekerja beberapa bulan di Massachusetts Institute of Technology
di bawah seliaan Prof. Marvin Minsky, pengarang The Society of Mind, Polan Cupan berjaya menghasilkan sejenis cip komputer
yang boleh bertindak balas apabila dicampur dengan bahan PC ciptaannya. Cip
komputer itu bertindak sebagai agen pengawal keutuhan bahan PC dan bangunan itu
sendiri, di samping mengawal hawa di dalam rumah. Dengan cip komputer yang
ajaib itu, rumah yang dibina dengan menggunakan bahan PC tidak perlu kipas dan
penyejuk udara. Penggunaan elektrik pun sangat terkawal, tidak ada pembaziran
sedikit pun. Di sini Polan Cupan menghadapi masalah, kerana syarikat yang
membekal elektrik tidak menerima bahan PC sebagai selamat untuk dialirkan kuasa
elektrik melaluinya. Terpaksalah Polan Cupan membuktikan secara saintifik,
tanpa sebarang syak lagi, bahawa bahan PC adalah yang paling selamat untuk
kuasa elektrik, kerana sebarang gangguan akan dikesan dengan cepat oleh cip
komputer yang dimasukkan ke dalam bahan itu. Syarikat elektrik terkejut besar,
kerana sekiranya bahan PC digunakan dengan meluas, perniagaan elektriknya akan
menurun dengan banyaknya. Ekonomi untuk pengguna, kerugian untuk syarikat.
Belum tahu sama ada kerajaan akan menyebelahi syarikat atau rakyat, kerana
kedua-duanya penting bagi parti yang memerintah: rakyat memberi undi, syarikat
memberi wang untuk menang pilihan raya. Tetapi kebiasaannya syarikatlah yang
disebelahi kerajaan, kerana sumber kewangan itu lebih penting daripada undi
yang boleh dibeli dengan mudah jika kena harganya dan caranya.
Pembinaan
rumah impian Polan Cupan di Mesir benar-benar menggembirakannya, kerana itulah
hajatnya yang sekali gus menjadi nazarnya, untuk mengenang jasa dua orang tokoh
yang sangat dihormatinya: Sheikh Hassan Fathy yang memberinya ilham, dan Sheikh
Ahmad Amin yang memberinya modal untuk membina bahan binaan baru itu. Rumah
yang dibina di Mesir benar-benar menjadi rumah ajaib, kerana udara di dalam
rumah serta merta menjadi nyaman sebaik saja hawa panas naik melebihi paras
selesa manusia biasa. Cip komputer yang berada di dalam bahan binaan itu secara
automatik bertindak sebagai penyejuk bahan binaan di tengah-tengah hawa panas;
atau sebaliknya, bertindak memanaskan bahan binaan sewaktu musim sejuk. Semua
idea ini disesuaikan oleh Polan Cupan daripada percubaan yang dibuat oleh pakar
Artificial Intelligence (AI) yang sejak bertahun-tahun membuat percubaan untuk
menghasilkan sejenis cip komputer yang boleh bertindak balas di dalam diri
manusia untuk menghasilkan sejenis sel baru yang boleh bergerak di dalam tubuh
manusia seperti sel asli. Cip komputer itu berupaya mengesan segala jenis
penyakit, dan terus membaiki sel-sel yang rosak dengan serta-merta. Dengan itu
tidak ada sel yang rosak dalam diri manusia, sentiasa diganti secara automatik
oleh cip komputer istimewa yang masih dicari oleh pakar AI itu. Melalui proses
itu, manusia akan dapat hidup sehingga 500-600 tahun atau lebih, dan di dalam
dirinya terdapat mesin-mesin seni yang apabila dijumlah menjadi sama ada 40%
atau hampir mencapai 60% daripada jumlah semua sel manusia. Ketika itu manusia
bertukar menjadi separuh mesin komputer dan separuh manusia asli. Polan Cupan
tidak berminat dalam penyelidikan yang dianggapnya gila itu, tetapi dia
menggunakan prinsip itu untuk mencipta bahan binaan ajaib yang ditemuinya itu.
Dia
berasa telah mengembalikan keagungan seni bina Islam zaman Andalus yang membina
Masjid Cordoba yang indah itu. Tiang-tiang kecil masjid itu menjadi penyambung
suara, sehingga seorang khatib yang membaca khutbah di mimbar akan dapat
didengar suaranya di seluruh masjid disambung oleh tiang-tiang kecil yang
berukir indah dengan awan larat dan ayat-ayat Quran. Bukan itu sahaja yang
menghairankan orang kemudian. Di depan masjid terdapat jam air melambangkan
lima waktu sembahyang. Setiap waktu sembahyang tiba, salah satu kepala singa
yang menghiasi jam itu akan mengeluarkan air dari mulutnya. Menurut riwayat,
selagi gunung yang menjadi sumber air itu masih wujud dan tidak dipindahkan ke
tempat lain, dan selagi cuaca di langit tidak diubah oleh Allah Ta’ala, maka
selama itulah air itu akan terus mengalir ke dalam kolam, dan waktu solat tidak
akan berubah. Menurut riwayat lagi, ahli seni bina dan pakar ilmu bintang telah
mengira tekanan air di dalam bumi yang diserasikan dengan perubahan cuaca dan
udara di angkasa: apabila bertemu keduanya, maka lahirlah waktu sembahyang yang
dilambangkan oleh pancutan air dari lima kepala singa yang menghiasi jam air itu.
Itulah tradisi yang diwarisi oleh Polan Cupan, yang kini menggunakan teknologi
nano untuk mencipta bahan binaan yang boleh berdialog sesama sendiri di dalam
bangunan, dengan itu sekali gus mengawal hawa di dalam bangunan. Polan Cupan
bangga kerana tradisi agung dalam seni bina Andalus itu memberinya ilham untuk
mencipta bahan binaan yang ajaib itu.
Dalam
tangannya, teknologi nano telah terbukti berguna besar untuk manusia, sebagai
makhluk yang menjadi hamba Allah dan khalifah Nya di dunia. Polan Cupan tidak
berminat mencipta manusia baru seperti yang cuba dibuat oleh para pakar AI
dunia, cukuplah jika dapat diwujudkan Melayu Baru yang tidak menipu dan tidak
tamak, yang benar-benar menjadi hamba Allah dan khalifah Nya, melaksanakan
amanahnya dalam konteks taklif yang diterimanya di alam alastu.
4
Kejayaan
Polan Cupan membuat orang tidak berminat lagi kepada keturunannya yang asal,
cucu-cicit Pak Pandir. Yang kelihatan kepada ahli-ahli politik dan sekutu
mereka ahli koperat yang keparat ialah berkapal-kapal wang dan bertimbun-timbun
kekayaan yang akan dimiliki mereka jika bahan PC ciptaannya itu dikuasai
mereka. Perkara itu sudah sampai ke Dewan Rakyat. Polan Cupan telah dituduh
mengkhianati rakyat Malaysia kerana memberikan hak mengeluarkan bahan binaan
yang ajaib itu kepada sebuah syarikat dari Mesir yang tidak terkenal pun. Satu
keputusan telah dibuat untuk memiliknegarakan bahan binaan itu, atau
sekurang-kurangnya syarikatnya diperbadankan dengan semua kakitangannya terdiri
daripada rakyat Malaysia. Polan Cupan sangat kecewa diseret ke dalam
kontroversi itu, kerana usahanya selama ini hanya untuk membina rumah yang
selesa dan murah untuk didiami rakyat biasa. Dia marah dan benar-benar meluat
apabila para pemimpin dan sekutu mereka ahli koperat yang keparat itu hanya
memikirkan keuntungan peribadi semata-mata, tidak langsung memberi keutamaan
kepada rakyat yang memerlukan rumah.
-Nampaknya
aku terpaksa mengalih perhatianku kepada penciptaan cip komputer yang boleh
mengawal nafsu tamak, hasad dengki manusia, dan kecenderungan mereka untuk
menipu, kata Polan Cupan kepada isterinya. Islam hadhari yang mereka canangkan
itu tidak dapat mengubah tabiat jahat mereka. Aku perlu masukkan cip komputer
untuk mengawal otak dan kalbu mereka supaya tidak dikuasai perasaan tamak dan
tabiat ingin menipu. Tabiat rakus mengambil kesempatan peribadi. Jahat dan
terkutuk!
-Abang
nak ubah manusia yang sudah disempurnakan Allah Ta’ala kejadiannya itu?, bantah
isterinya. Abang percaya Nabi telah gagal membentuk manusia berakhlak, sehingga
kita perlukan ahli sains seperti abang? Abang mau jadi Nabi Sains pula?
Polan
Cupan merenung isterinya dengan penuh simpati.
-Bukan
begitu maksudku, katanya perlahan-lahan. Aku mau cipta sejenis cip akhlak, yang
apabila ditanam ke dalam diri manusia, terutama para pemimpin dan ahli
perniagaan, akan membuat mereka jadi manusia yang berakhlak mulia. Semua itu
tidak akan berlaku jika mereka tidak percayakan Tuhan Maha Pencipta, kerana cip
komputer itu bergantung sepenuhnya kepada iman dan janji taklif manusia.
Bagaimana cip komputer itu boleh direka, aku tidak tahu. Aku hanya mempunyai
ideanya saja. Masih kabur …
-Tak
usah, abang. Jangan sibukkan diri abang untuk membentuk akhlak manusia. Tugas
itu telah disempurnakan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai Nabi Akhir Zaman. Bukan
tugas kita lagi. Membina akhlak bukan dengan cip komputer, tetapi dengan amal
salih. Semua petua telah ditetapkan, hanya manusia saja tidak mahu
melaksanakannya.
Polan
Cupan tersenyum kecil memandang isterinya yang bersungguh-sungguh mengemukakan
hujahnya itu.
-Benar
katamu. Tapi aku berpendapat, pada zaman ulama telah gagal mendidik masyarakat
berakhlak mulia kerana mereka sendiri juga tamak dan penipu, biarlah aku
sebagai ahli sains mengambil alih tugas itu dengan caraku sendiri. Aku masih
bertindak dalam konteks taklif, walaupun yang akan aku ciptakan itu sejenis cip
komputer. Aku harap akan tampil para ulama tulen memberikan fatwa mereka
tentang perkara ini. Aku tidak sabar lagi hendak mengerjakan penyelidikan yang
mencabar ini.
Isterinya
menggelengkan kepala, terharu dan hairan sekali gus melihat perubahan suaminya
yang ternyata sangat kecewa kerana usahanya mencipta bahan binaan ajaib itu
menjadi punca perkelahian orang-orang berkuasa dalam bidang politik dan
ekonomi.
-Sabarlah,
abang. Biarlah kita tunggu fatwa itu dahulu sebelum abang mulai, kata isterinya
memujuk.
Polan
Cupan merenung Ayat Seribu Dinar yang tergantung di ruang tamu rumahnya yang
dihadiahkan oleh Sheikh Ahmad Amin kepadanya.
-Baiklah.
Kita tunggu fatwa itu, jika mereka berupaya memberikannya.
[Nota:
Karya ini ditulis berasaskan idea yang terdapat di dalam Rubik’s squares yang digemari itu.
Ditujukan kepada anak-anak Melayu yang bercita-cita tinggi dalam semua bidang kehidupan
yang mulia, bukan yang bersifat durjana.]
Assalamualaikum Tuan Haji Mohd. Affandi Hassan yang dihormati.
ReplyDeleteTerima kasih kerana menunaikan janji untuk menyiarkan karya ini, sekali gus memberi ruang kepada pembaca untuk membaca dan berfikir mengenainya.
Saya sudah salin cerpen ini dan akan membacanya. Buat masa ini, saya membaca Jejak Warisan. Inilah kali pertama saya membaca tulisan kreatif Tuan. Saya ternyata mempunyai pengalaman pembacaan yang berbeza. Watak Tok Ayah, Ayah, Mat Lela, Awang, Aminah, Zubaidah dan sebagainya .. walaupun tidak diperincikan fizikalnya seperti novel-novel realisme lain, tidak langsung mencacatkan pengamatan saya terhadap perjalanan perbahasan ilmu di dalamnya. Melalui Jejak Warisan, saya baru berkenalan dengan 'makna ilmu' yang sebenar, yang dimaksudkan PB.
Terima kasih.
Salam Intifadah
Sofia Humaira'
Superb. Cerita macam nilah yang mencerdikkan pembaca. Saya sudah bosan dengan cerita-cerita syok sendiri yang banyak sekarang ini. Terasa kita diperbodohkan bila baca cerita-cerita mereka yang penuh dgn pandangan mereka yang emosional, dangkal dan begitu peribadi. Terbaru saya baca cerpen seorang penulis wanita veteran bergelar doktor tentang pengalaman dia dalam perjalanan dari P. Pinang nak menghadiri hadiah sastera perdana. Penuh dengan emosi dan pandangan peribadi yang kekampungan. Sedih.
ReplyDeleteSofia Humaira'- makna ilmu yang anda baca itu bukan rekaan PB. Itulah makna ilmu dalam Islam.
Saudara Tanpa Nama,
ReplyDeleteSaya juga membaca cerpen yang saudara maksudkan. Reaksi pertama saya KETIKA membaca karya itu ialah 'perlukah perkara itu ditulis dan diterbitkan di dalam akhbar perdana'?
Pada saya, cerpen itu terbit bukan kerana isi cerpen itu [jika cerita itu mahu disebut sebagai isi dalam faham konvensional sastera Melayu], sebaliknya kerana nama dan kedudukan penulis tersebut dalam jalur kesusasteraan Melayu MODEN.
Jika saudara berasa sedih membaca karya itu, saya pula berasa malu untuk menerima kehadiran cerpen itu sebagai sebuah karya.
Berkenaan ilmu, membaca Jejak Warisan juga membuatkan saya semakin faham akan makna ilmu yang benar, bezanya dengan maklumat dan ilmu bantu.
Wassalam
Sofia Humaira'
tajuk apa, karya Fatimah Busu tu?
ReplyDelete