PENA benar-benar mendapat durian runtuh akhir tahun 2011. Perdana
Menteri Malaysia sendiri telah memberi bantuan RM5 juta untuk penerbitan PENA
dan satu juta lagi untuk membaiki Rumah PENA. Satu sejarah yang tak pernah
terjadi. Tahniah kepada Dr. Saleeh Rahamad yang berjaya memujuk seorang Perdana
Menteri (orang senegeri beliau) memberi kepercayaan kepada beliau dan AJK PENA untuk
memajukan persuratan Melayu dalam wajah yang diingini oleh beliau dan PENA
sendiri. Sungguh baik jika penerbitan
pertama menggunakan peruntukan itu ialah menerbitkan kumpulan makalah untuk Perhimpunan
Penulis Muda Nasional Malaysia (PPMNM) III yang diadakan baru-baru ini. Saya
juga cadang dicari seorang editor yang akan memperkenalkan buku itu dalam
analisis yang kritis, menumpukan analisisnya kepada “pemikiran” para penulis
muda. Saya cadangkan orangnya sama ada Sdr. Baha Zain (bekas Ketua I PENA);
atau Prof. Zawiah Yahya yang terkenal keperihatinannya kepada kualiti akademik
yang tinggi; atau Prof. Salleh Yaapar sendiri yang memberi ucaputama pada
pertemuan itu. Saya harap cadangan ini dipertimbangkan oleh AJK PENA, terutama
oleh Ketua I PENA, Dr. Saleeh Rahamad
sendiri.
Kira-kira 15 tahun dulu, dalam satu mesyuarat PENA, seseorang telah
mencadangkan dalam perbualan sesama kita supaya diterbitkan sebuah buku yang
khusus membicarakan tokoh-tokoh pilihan PENA.
Tidak semestinya yang pernah menjadi Ketua I PENA, tetapi anggota biasa
yang banyak berjasa kepada kegiatan kesusasteraan Melayu pun layak dipilih.
Antara contoh yang diberikan ialah Zakri Abadi, penulis, wartawan, penerbit dan
penggiat sastera yang kini sudah dilupakan (?). Saya tidak pasti adakah ketika
cadangan itu dibuat Zakri Abadi masih hidup atau sudah meninggal. Buku itu
secara khusus menulis biografi sang tokoh yang agak lengkap dan analitikal,
diikuti dengan senarai lengkap (atau selengkap yang boleh) karyanya dan tulisan
tentang sumbangan beliau, diikuti dengan sebuah tulisannya (framen novel,
cerita pendek, drama, makalah, interview dan lain-lain). Kalau perlu,
disediakan lebih dari satu jilid. Kita mahu penerbitan ini menjadi kebanggaan
kita semua, tidak hanya untuk ahli-ahli PENA. Untuk melaksanakan kerja ini,
diperlukan satu Editorial Board yang cekap (sorry: mereka perlu cekap) dan
rajin bekerja (sorry: banyak kerja tak siap kerana yang ditugaskan tak berapa
rajin). Akhirnya, buku ini di “dedicated” untuk Hassan Ahmad. Beliau wajar
diperingati kerana jasa-jasanya. (Sebenarnya saya mengharapkan DBP terbitkan sebuah buku khusus
untuk beliau (mungkin sudah dibuat), memuat tulisan bermutu daripada para
penyumbang berwibawa. Kita jarang ada buku seperti ini di Malaysia.)
Perlukah PENA, mewakili penulis nasional, meletakkan satu standard yang
boleh dijadikan rujukan? Untuk itu, dicadangkan PENA memilih 10 buah novel yang
betul-betul bermutu menurut standard yang ditetapkan oleh PENA sendiri, sebagai
karya terbaik di Malaysia. Jika dapat diterbitkan 10 buah novel itu yang diedit dan
diberi pengantar/pengenalan oleh 10 orang sarjana, tentulah amat baik. Saya pun
mahu simpan di perpustakaan peribadi saya. Tetapi untuk keperluan sekarang,
cukup diterbitkan dahulu pengantar/pengenalan itu dalam bentuk buku bersekali
dengan bibliografi (termasuk tulisan mengenai beliau) dan biografi pengarang.
Kalau dapat diikuti dengan cerita pendek dan sajak tentulah lebih baik.
Harap-harapnya Dr. Saleeh Rahamad dan AJK PENA bersetuju dengan cadangan ini.
Saya ada beberapa cadangan lain yag dari segi kepentingannya tidak
sepenting yang dikemukakan di sini. Insha Allah akan dikemukakan nanti selepas
cadangan ini mendapat layanan. Tetapi terlanjur sudah disebutkan
cadangan-cadangan di atas, elok juga saya sebut dua cadangan lain yang boleh
dipetimbangkan. Pertama, satu usaha meningkatkan aspek penulisan skrip dan
pengarahan drama di TV perlu dilakukan sekarang. Biarkanlah cerita-cerita
hantu, cerita-cerita cinta-cintaan diteruskan, tetapi perlu kita letakkan satu
standard supaya drama kita benar-benar bermutu. Saya pernah menonton karya
Misbah Yusa Biran, “Jalan Lain ke Syurga” yang panjang itu. Pada perhintungan
saya, drama bersiri itu cukup baik dan wajar dijadikan contoh oleh para
pengarah dan penulis skrip kita. Saya juga selalu mencadangkan karya Asrul
Sani, pembikin filem Indonesia yang legendary itu, dijadikan ukuran, selain
dari karya P. Ramlee sendiri. Untuk melaksanakan projek ini, kerjasama dengan
Kementeran Penerangan etc. dan badan yang mewakili penerbit dan penulis skrip perlu
diadakan. Saya fikir bidang ini, jika diusahakan berterusan oleh PENA, akan
membuahkan hasil yang boleh kita banggakan. Dr. Saleeh Rahamad tentu mudah
melakukannya kerana beliau bekerja di pusat yang saya kira terlibat secara langsung
dengan perkara ini.
Kedua, tentang masalah editing. Sudahkah kita mempunyai editor handalan
seperti Asraf? Dalam bidang ini, kita
amat mundur. Kita terlalu ramai pembaca pruf yang amat rajin membetulkan yang
sudah betul menjadi kesalahan yang melucukan (contoh: bila saya pakai perkataan
“geger” dalam sebuah karya, si pembaca pruf atau editor majalah menukarnya
menjadi “gegar” kerana dia fikir dia tahu sehingga “tergegar” otak saya bila
membacanya selepas karya itu diterbitkan; contoh lain banyak lagi, akan saya
bilang satu persatu jika diperlukan). Tugas editor bukan untuk membetulkan
tulisan yang dieditnya, tetapi membantu penulis memperindahkannya, seperti yang
dilakukan oleh seorang interior decorator yang memperindahkan bangunan yang
sudah sedia indah bikinan arkitek. Dia mencadangkan sesuatu yang difikirkannya
perlu kepada penulis, bukan terus mengubahnya. Itulah adab yang tidak ada di
kalangan pembaca pruf dan editor yang ada di Malaysia sekarang. Mereka tidak
profesional, dan kering dari segi kreativiti seorang editor. Di Barat, seorang
pengarang akan melenting marah jika karyanya diterbitkan tanpa editing. Di Malaysia, kerana editor berlagak serba tahu
dan agak bodoh dari segi ilmu penulisan yang baik, merosakkan manuskrip dan
sanggup pula berkelahi dengan penulis. Ini semua praktik yang perlu diubah.
Bolehkah PENA terlibat dalam membina perubahan ini, supaya kita benar-benar
mempunyai kumpulan editor yang berkualiti, yang otaknya kelas pertama dan keterampilannya
sebagai editor amat dihormati oleh penulis? Kita harus bina budaya ini. Pada
saya, hanya PENA, lebih-lebih lagi di bawah pimpinan Dr. Saleeh Rahamad sendiri
yang terlibat dalam pegajian media, yang boleh melakukan usaha ini. Tolonglah
carikan untuk saya seorang editor yang cukup berwibawa dan mahir, supaya
karya-karya saya yang dikutuk sebagai biadap dan kurang ajar itu dapat
diadabkan dan diajar sebaiknya oleh seorang editor yang benar-benar dihormati
kemahirannya dan ketangkasan berfikirnya!
Mohd. Affandi Hassan,
1 Januari 2012.
No comments:
Post a Comment