Thursday, September 30, 2010

KEWAJARAN GAGASAN PERSURATAN BARU (Bahagian IV/Akhir)


Saya telah menulis tiga nota pendek tentang kewajaran gagasan PB khusus untuk menjawab pertanyaan seorang pembaca Anonymous dalam komennya bertarikh 24/9/2010, yang ingin tahu sama ada gagasan PB sesuai digunakan untuk semua janru (istilah Jepun untuk genre) kreatif. Saya harap beliau telah membaca ketiga-tiga nota itu dan mendapat sedikit manfaat daripadanya. Sekiranya beliau ingin membaca pandangan saya dalam bentuk manuskrip, silalah ke DBP (Perpustakaan) untuk melihat makalah saya yang belum diterbitkan, yang antara lain membicarakan sajak-sajak moden menurut gagasan PB. [ Rujuk manuskrip berjudul, “Gagasan Persuratan Baru: Satu Pengenalan” yang berjilid tebal.] Dalam teater, Dr. Faisal Tehrani memberitahu saya beliau telah menulis dan mementaskan sebuah teater berjudul “Kopitiam Ghadir”, yang menurut beliau sebuah “teater PB”. Saya tidak ada kesempatan menonton teater itu, oleh itu saya tidak tahu sejauh mana teater itu boleh dipanggil “teater PB”.  Anonymous bolehlah bertanya Dr. Faisal jika beliau mahu tahu lebih lanjut.

Bagaimana dengan karya Barat dan lain-lain karya asing? Prof. Ungku Maimunah telah menulis sebuah makalah membicarakan karya Naguib Mahfudz, dimuat dalam buku Gagasan Persuratan Baru: Pengenalan dan Penerapan. Nampaknya boleh dipakai dengan berkesan.  Jika anda memahami dengan mendalam konsep taklif, anda akan dapat membaca semua karya dunia berasaskan gagasan PB dengan melihatnya daripada perspektif taklif. Menurut Shah Wali Allah, taklif mengandungi tiga rahsia: ilmu pengetahuan, keadilan, dan usaha ikhtiar. Jika anda mempunyai pengetahuan (lebih tepat, ilmu yang benar), maka anda dapat menganalisis semua karya dunia daripada perspektif taklif. Semua manusia, percaya atau tidak kepada Allah, mempunyai tiga rahsia taklif itu. Oleh itu jika anda membaca Shakespeare, dan menemui kata hikmat beliau seperti “To be or not to be”, anda akan dapati daripada perspektif taklif, ungkapan yang dibanggakan oleh orang Barat itu tidak bermakna apa-apa. Cara membuat pilihan terbaik, berasaskan ilmu yang benar dan keadilan, telah diajar oleh Allah Ta’ala melalui konsep taklif tadi. Dengan itu bacaan anda akan lebih tepat dan objektif. Dan ucapan yang dikatakan berhikmat itu hanyalah satu ilusi yang palsu, sama seperti Ratu Balqis melihat air di lantai istana Nabi Sulaiman ‘a.s. 

Jika anda faham maksud saya, anda tidak akan terpesona dengan perkara-perkara seperti ini; dengan itu anda boleh membaca karya apa saja, kerana anda berupaya menilainya dengan saksama berasaskan taklif dan meletakkannya pada tempatnya yang sesuai.  Anda boleh menerima kehebatan karya itu, tetapi dalam kesedaran taklif seperti Ratu Balqis yang kini melihat lantai berkilat itu sebagai lantai, bukan sebagai kolam air. Saya harap anda faham maksud saya. Kerana jika anda tidak faham, anda akan terus terpesona dalam kekeliruan anda dan terus menganggap ilusi sebagai realiti. Ahli-ahli sihir Firaun yang handalan itu dapat melihat realiti dari kepalsuan sihirnya dengan serta-merta setelah ular-ular palsu buatan mereka itu ditelan oleh tongkat Nabi Musa ‘a.s. yang menjadi ular yang sebenar dengan kuasa Allah. Jika anda renung peristiwa ini dengan mendalam, dengan bantuan kefahaman yang mendalam pula tentang peristiwa Ratu Balqis, maka anda akan dapat membezakan antara realiti semu (yang palsu) dengan realiti hakiki. Saya fikir para sasterawan kita, sarjana dan ahli akademik kita masih berada pada tealiti semu, dan masih jauh lagi daripada realiti hakiki. Selagi mereka menolak taklif sebagai prinsip yang boleh membawa mereka kepada ilmu yang benar, maka selama itulah mereka akan terus keliru dan terpesona dengan kepalsuan yang diperaga dalam karya-karya yang tidak berasaskan taklif. Mereka akan terus berada dalam dunia ilusi dan khayal.  Oleh sebab Islam telah mengajar kita mengenal realiti hakiki, maka kita harus menolak realiti semu yang palsu ini. Itulah cabaran yang diberikan oleh gagasan Persuratan Baru. Jika cabaran itu disambut, saya yakin anda akan menjadi lebih cerdik, dan dengan senang dapat melihat dan membezakan antara realiti semu (yang antara lain melahirkan pandirisme dalam kegiatan kesusasteraan Melayu) dan realiti hakiki. Anda juga akan faham mengapa perlu dibezakan antara persuratan dan kesusasteraan: yang satu berasaskan ilmu yang benar; manakala yang satu lagi berasaskan khayalan dan emosi berasaskan hawa nafsu. Wallahu a’lam.

Mohd. Affandi Hassan,  30/9/2010.


1 comment:

  1. Assalamualaikum,

    Saya berpandangan Gagasan Persuratan Baru ini hampir kepada Teori Teknik Surah Yusuf.

    http://sasteraislami.blogspot.com/

    Cuma Teknik Surah Yusuf lebih mudah difahami oleh pemula dan tidak perlu taraf sasterawan ataupun sarjana bagi memahaminya.

    Mohon pendapat Tuan.

    ReplyDelete