Tidak hairan
dan sudah sepatutnya entri saya mengenai sikap rasis Akademi Sweden tidak
mendapat reaksi para sasterawan dan sarjana sastera Malaysia. Mereka tidak
membaca tentang Akademi Sweden yang rasis itu; oleh itu mereka amat berharap
terdapat sasterawan Melayu/Indonesia yang akan terpilih untuk diberi HADIAH
Nobel Sastera. Jika selepas tulisan ini ada di antara sasterawan Indonesia yang
akan terpilih untuk menerima Hadiah Nobel, maka hal itu terjadi kerana mereka
tidak mahu dituduh rasis, walaupun pada hakikatnya mereka memang pekat lendir
rasisnya.
Dua perkara
yang perlu disedari dan difahami mengenai sikap rasis Akademi Sweden ini.
Pertama, Eropah adalah sumber penilaian dan cara dalam membuat ketentuan
sebarang hadiah seluruh dunia, jika hadiah itu bersumber dari Eropah. Kedua,
dan ini amat penting, kriteria yang digunakan mestilah yang memperlihatkan
kehebatan Eropah dalam seni dan budaya. Berasaskan dua ukuran ini, tidak ada
calon yang layak sekiranya bukan dari kalangan sasterawan Eropah, walaupun yang
terpilih menulis dan menghasilkan karya picisan yang jika dilihat dari
perspektif Islam, adalah jenis karya lucah. Contoh terbaik ialah penulis yang
diberi Hadiah Nobel tahun 2002. Siapa orangnya anda perlu cari sendiri,
dapatkan bukunya, dan baca dengan kritis. Akademi Sweden memilih pengarang ini
(seorang perempuan) kerana kehebatannya menulis karya porno yang ilmiah (?) dan
kritikal terhadap kepalsuan kehidupan manusia. Bagaimana kesimpulan begini
boleh diberikan oleh Akademi Sweden mungkin terasa pelik bagi yang tidak faham
sistem nilai Eropah yang menjadikan manusia Eropah sebagai sumber nilai. Klaim
mereka bahawa mereka bertaraf universal adalah karut dan jahat, sejenis
penjajahan budaya yang amat jelas. Sarjana dan pengkritik Malaysia, juga para
sasterawan, terlalu jahil untuk memahami aspek penipuan intelektual ini. Satu masa
lama dulu, sudah agak lama, saya anjurkan orang (yang saya sebut tadi) supaya
membaca dengan kritis sebuah buku penting berjudul The World Republic of Letters, oleh Pascale Casanova (2004). Beliau
menegaskan, semua penilaian berasaskan dua tempat di Eropah. Sila baca
penjelasan beliau mengenai perkara ini. Kalau sukar untuk mendapat buku penting
ini, sila beritahu saya jika ada di antara sarjana sastera berminat.
Oleh sebab
Eropah telah menetapkan bahawa semua nilai ditetapkan di Eropah, maka perbezaan
nilai yang muncul di tempat lain tidak terpakai. Semua nilai yang menjadi
pegangan Eropah berasaskan hawa nafsu mereka, tiada nilai-nilai agama dan tidak
ada pula nilai-nilai yang jelas dan tegas diasaskan kepada konsep ilmu yang
benar. Mudah saja difahami mengapa terjadi demikian. Bagi Eropah, agama dan
nilai-nilai berasaskan agama adalah nilai-nilai parokial dan yang tidak
bersifat universal, yakni yang bersumberkan kemahuan nawa nafsu rendah manusia.
Untuk memahami aspek ini, anda perlu tekuni buku Sorokin yang terkenal, P. A.
Sorokin, The Crisis of Our Age
(terbit sejak 1941 lagi). Bacalah buku ini bersama buku Casanova tadi, untuk
memudahkan anda memahami aspek ini. Kemudian baca buku-buku pemenang Hadiah
Nobel yang saya sedut tadi. (Rujuk entri lepas.)
Sikap rasis
Akademi Sweden diakui sendiri oleh mereka yang telah memilih beberapa tokoh
bukan sasterawan yang diberi Hadiah Nobel kerana “kecantikan” tulisan mereka
yang setaraf dengan karya sasterawan yang bersifat cerita. Siapa mereka telah
disenaraikan dalam dua buah buku yang saya sebut dalam entri yang lepas. Anda
perlu lihat senarai itu, dan cuba fahami mengapa mereka terpilih. Salah seorang
ialah seorang ahli falsafah Britain yang menolak agama sebagai tidak relevan
dalam kehidupan manusia kerana semua agama berasaskan mitos palsu! Kata tokoh
ini, agama tidak saintifik, tidak mempunyai logik. Beliau adalah seorang tokoh
logik yang terkenal. Bagi tokoh ini,
sesuatu pendapat adalah logik jika menolak agama dan menolak wujudnya Tuhan.
Bandingkan pendapat tokoh ini dengan seorang ahli falsafah dari Perancis yang
terkenal, yang menulis buku yang juga terkenal, namanya Blaise Pascale
(1623-1662). Judul karya beliau cari
sendiri, jika perlu dengan pertolongan Pustakawan di universiti (tetapi jangan
cari di DBP atau ASWARA kerana memang tidak ada.) Menurut tokoh ini, seseorang
yang percayakan agama dan wujudnya Tuhan dan hidup dalam nilai-nilai agama, dia
tidak rugi kerana jika benarlah ada syurga dan neraka, dan segala
amalannya untuk mendapatkan syurga,
padahal syurga itu tidak ada, maka dia tidak rugi kerana yang dilakukannya
hanya kebaikan yang memberi manfaat kepada semua manusia. Kata orang yang tahu,
beliau ambil pendapat ini dari hujah yang diberikan oleh Sayidina Ali ketika
ditanya mengenai perkara ini. Ahli agama sila beri penjelasan kerana aspek ini
penting dalam penulisan kreatif. Anda
nanti akan faham mengapa konsep ilmu yang benar itu perlu dijadikan dasar dan
asas dalam penulisan kreatif dan kritikan sastera. Lebih mudah nanti untuk anda
faham mengapa Gagasan Persuratan Baru memberi penekanan kepada konsep ilmu yang
benar. Anda akan kelihatan sangat bodoh
dan cetek jika anda masih juga menganggap para sasterawan negara itu istimewa,
walaupun karya mereka picisan dan tiada asas ilmu sama sekali. Sila rujuk dalam
buku saya mengenai projek sasterawan negara ini.
Berasaskan
perbincangan ringkas ini, saya ingin menegaskan bahawa novel-novel saya jauh
lebih bermutu daripada novel para pemenang Hadiah Nobel Sastera. Kesimpulan ini tidak mungkin ditolak oleh sesiapa
sekali pun, yang memahami penghujahan saya yang saya ambil dalam buku-buku Barat
yang saya sebut tadi. Sekali lagi saya cabar mana-mana sarjana sastera, di
Malaysia mahu pun di Indonesia, jika anda betul-betul jujur sebagai seorang
ahli akademik yang faham dengan mendalam aspek kesusasteraan Barat, nilai yang
terdapat di dalam karya itu dan peranan ilmu dalam penulisan kreatif, supaya
tampil sebagai seorang ahli ilmu untuk menolak kesimpulan bahawa Akademi Sweden
adalah rasis dan perlu dikutuk kerana sudah terlalu lama memperbodohkan manusia
untuk menerima sikap rasis mereka.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 9 Mei 2020.
No comments:
Post a Comment