Sunday, November 24, 2019

NOTA KECIL UNTUK CERITA PENDEK SASTERAWAN NEGARA WILLIAM SHAKESPEARE



Cerita pendek ini memberi jalan keluar yang terbaik kepada kemelut yang dihadapi oleh para sasterawan negara yang picisan dari segi pemikiran dan kemampuan kreatifnya. Dengan meletakkan para sasterawan negara ini setaraf dengan Shakespeare, maka sifat picisan mereka akan terhakis kerana kini mereka setaraf dengan Shakespeare, sama-sama menjadi anggota sasterawan negara dan sekali gus sasterawan dunia yang ulung.  Jika ini benar-benar berlaku, maka sesiapa juga yang ingin mengkritik  para sasterawan negara ini tidak lagi mempunyai hujah, kerana kini mereka setaraf dengan pengarang besar dunia, yang paling agung di Barat. Cuma, kamu semua mesti ingat pesan Annemarie Schimmel tentang Goethe dan Shakespeare, yang menurutnya hanya pemain guli jika dibandingkan dengan Rumi. Siapakah di antara sasterawan negara ini yang menjangkau kehebatannya mengatasi Rumi? Ada yang mencadangkan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh boleh diangkat setaraf dengan Rumi, malah dalam beberapa buah sajaknya dia melampaui jauh daripada Rumi yang menulis sajak-sajak kontot!!  Lebih baik, kata para sarjana, ialah kedudukan Kemala, yang ternyata mengatasi Rumi melalui sajak-sajak sufinya yang murni itu, menurut Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.

Tetapi ada satu halangan besar yang harus dilalui oleh para sasterawan negara ini.  Saya telah mencabar para penilai mereka dan mereka sendiri untuk mengkritik dan melemparkan ke dalam Sungai Kelang sajak “Al-Andalus”  dan novel  Pujangga Melayu,  Hikayat Buyung Lurus, yang saya klaim tidak mungkin diatasi oleh mana-mana karya para sasterawan negara ini. Para sarjana perlu menolak  klaim saya; kerana jika mereka tidak mampu melakukannya, dan membiarkan cabaran ini tergantung seribu tahun dalam sastera Melayu,  maka yang mereka buktikan ialah keselekehan para penilai dan karya yang mereka nilai yang tetap picisan itu. Demikianlah pentingnya cerita pendek “Sasterawan Negara William Shakespeare” itu sebagai hujah untuk membela  para sasterawan negara.

Seberapa boleh, para sarjana dan pengkritik sastera harus menjauhkan diri mereka daripada melakukan pembohongan ilmiah dalam penilaian mereka. Biarlah ahli politik saja yang menjadikan pembohongan sebagai hujah tentang kejujuran mereka; para sarjana dan sasterawan negara tidak wajar meletakkan diri mereka jauh ke bawah daripada kedudukan para ahli politik yang menjadikan pembohongan itu sebagai kejujuran politik mereka. Saya harap tidak ada di antara para sarjana dan sasterawan negara, dan para sasterawan secara umumnya, tidak faham maksud pandangan saya itu.  Walaupun para sasterawan negara telah diberi dedak oleh ahli politik dan para sasterawan negara meminta jumlah dedak yang lebih besar daripada 5000 dolar yang mereka terima sekarang, menjadikannya 10,000 kerana kebesaran jasa mereka dalam pembohongan  intelektual yang mereka tunjukkan dalam karya mereka,  namun kedudukan  mereka sebagai sasterawan negara akan lebih terjamin jika mereka disetarafkan dengan Shakespeare dengan melantik tokoh Inggeris ini sebagai seorang sasterawan negara.  Saya harap tiada sarjana dan rakyat Inggeris membantah cadangan ini. Berilah peluang kepada anak jajahan mereka untuk mencapai kedudukan tertinggi sebagai pemuja keagungan penjajahan intelektual dalam sastera Melayu.  Inilah satu-satunya cara untuk menolak Gagasan Persuratan Baru yang kini mencabar seluruh teori sastera Barat yang menjadi asas penilaian para sasterawan negara ini. 

Menurut Ketua Pengarah DBP, semua sasterawan negara dijadikan idola (?) para mahasiswa di semua universiti, seperti yang dikehendaki oleh Menteri Pendidikan kasut hitam. Untuk memastikan cadangan ini bukan lawak Pak Pandir, para mahasiswa ini perlulah diberi peluang oleh para pensyarah sastera untuk memahami kedudukan PB dalam kritikan sastera, dan bagaimana penilaian berasaskan konsep ilmu itu lebih tepat dan jitu daripada penggunaan teori Barat yang ternyata palsu itu.  Beri peluang kepada para mahasiswa sastera untuk berfikir dengan kritis, dan tahu meletakkan karya picisan di tempatnya dan dengan itu dapat mengenal siapakah sasterawan picisan dalam sastera Melayu. Satu permintaan yang mudah untuk dilaksanakan dengan wujudnya Gagasan Persuratan Baru sebagai satu alternatif. Untuk itu, bacalah dengan kritis buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir yang diterbitkan oleh DBP berjudul, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu (DBP, 2009).  

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24/11/2019.



No comments:

Post a Comment