Ketika saya
menulis entri 2011 yang saya siarkan kembali dalam entri lepas, saya tidak
sangka persoalan yang saya bincang itu telah dibincang oleh Dr. Mohamad Saleeh
Rahamad dalam makalahnya yang terpilih sebagai esei sastera terbaik 2004-2005.
Dalam tulisan 2011 itu saya belum kenal istilah kerancuan yang rupanya telah digunakan oleh Dr. Mohamad Saleeh
Rahamad lama sebelum entri itu saya tulis. Perbezaannya sangat besar: beliau memuji kerancuan sastera sebagai satu
wajah yang melahirkan karya besar sepanjang zaman, Naratif Ogonshoto; manakala saya pula menyelar kekeliruan besar
dalam sastera Melayu mengenai konsep teknik dan makna dalam penulisan kreatif,
dengan memberikan satu contoh yang kelihatan lucu, tetapi sebenarnya amat
serius kerana contoh itu memperihalkan keadaan sebenar yang sedang berlaku
dalam sastera Melayu. Makalah Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad menyokong tesis saya dengan hujah-hujah yang mantap
tentang betapa pentingnya kerancuan
dalam perkembangan sastera Melayu, sehingga melahirkan sebuah novel teragung
dalam sastera Melayu dari buah tangan sasterawan negara Dato’ Dr. Anwar
Ridhwan. Yang lucu di sini ialah
bagaimana seorang sarjana terkenal menjadikan kerancuan sebagai sifat utama
sastera Melayu, sedangkan saya mengkritiknya sebagai satu kerancuan intelektual
yang keliru dalam konsep ilmu. Antara dua pandangan ini, mana satu yang boleh
diterima oleh para sasterawan dan sarjana sastera? Tidak dapat diragukan lagi,
mereka menerima “teori kerancuan sastera” itu sebagai sebuah “teori” yang tepat
memperihalkan hakikat sebenar sastera Melayu; manakala saya pula melihat
kerancuan sebagai bukti betapa kuatnya
sikap anti-ilmu di kalangan sarjana dan sasterawan, yang berada dalam kekeliruan
besar, yakni sesat dalam kerancuan seperti yang diberi maknanya dalam kamus
Melayu sendiri. Adakah Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad mengalami kerancuan berfikir sambil merayau di antara kekeliruan
teori sastera Barat yang tidak menjadikan konsep ilmu sebagai teras pemikiran
para sarjana mereka. Nampaknya begitulah, tetapi kekeliruan beliau sangat
penting dalam kritikan sastera, kerana usahanya menelurkan “teori kerancuan sastera” berjaya mempertahankan kedudukan novel
agung sepanjang zaman, Naratif Ogonshoto. Dengan itu adalah selamat jika anda memanggil
novel besar sepanjang zaman itu sebuah hasil kerancuan kreatif yang paling
hebat dalam sastera Melayu, yang diberi pujian tinggi oleh anggota Panel
Anugerah Sastera Negara. Inilah
penilaian yang saya kritik daripada perspektif Gagasan Persuratan Baru yang
menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas gagasan itu. Dalam keadaan yang
biasa dan siuman, seperti yang saya huraikan dalam entri 2011 itu, anda mahu
tidak mahu terpaksa membuat pilihan yang paling siuman dan tepat; dan ini telah
anda lakukan dengan menjadikan kerancuan intelektual dalam karya kreatif
sebagai tonggak yang akan membolehkan sesebuah karya mendapat pujian dan
penghargaan tertinggi dalam kritikan sastera Melayu.
Kalau
begitu, perbincangan tentang Naratif
Ogonshoto ini tamat di sini. Anda sendirilah yang perlu membuat
pertimbangan yang paling teliti mana satu di antara dua pandangan ini yang
betul; atau kedua-duanya betul; dan mungkin juga kedua-duanya tidak betul.
Kalau begitu, sastera Melayu nampaknya berada dalam keadaan yang amat
bercelaru, dalam dunia kerancuan intelektual, yang amat teruk.
Sungguh
hebat sastera Melayu ini! Rasanya tidak
perlu dibincangkan lagi. Biarlah para sarjana ciritan dan sasterawan picisan
bermaharajalela meneruskan tradisi kerancuan intelektual ini. Saya tinggalkan pandirisme dan Gagasan
Persuratan Baru untuk memerhatikan mereka.
Mohd.
Affandi Hassan,
18 Jun 2017.
No comments:
Post a Comment