BAHAGIAN III
Sastera Abangan
dan Sasterawan Abangan
dalam Sastera
Melayu Moden
Bahagian
ini adalah bahagian penting dan benar-benar mencabar dalam kritikan saya
terhadap buku ITBM Sastera Teras Negara
Bangsa. Perkara yang saya bincangkan dalam bahagian ini sudah saya
bincangkan sejak 2010 apabila saya mula menulis dalam blog Gagasan Persuratan Baru. Dari semasa ke semasa saya menarik perhatian
anda, sebagai pembaca kritis, kepada beberapa entri khusus membicarakan
persoalan ini, yang akhirnya dirumuskan dalam sebuah tulisan panjang,
“Pandirisme dalam Komuniti Dunia” (bertarikh 10 Mac, 2015). Aspek pandirisme ini amat jelas dalam kertas
kerja yang dimuat dalam buku ITBM itu, tetapi tidak dapat dilihat oleh para
sarjana dan sasterawan kerana hujah yang saya kemukakan tidak dapat mereka
kaitkan dengan kekeliruan yang sedang mereka hadapi. Ketika menulis kesimpulan
ini, saya teringat sebuah tulisan Prof. Sutan Takdir Alisjahbana yang
membicarakan kehancuran nilai dalam masyarakat Islam abangan (masyarakat Jawa
abangan) di dalam bukunya, Indonesia:
Social and Cultural Revolution (Kuala Lumpur: Oxford University Press,
1966). Saya rujuk bab 5, “The disintegration of society and culture” (hal.
51-55), sebuah analisis beliau yang amat menarik tentang sebuah penempatan Jawa
abangan di Pisangan, kira-kira 50km dari Jakarta. Saya telah menyebut tulisan beliau ini dalam
beberapa tulisan saya ketika berbicara tentang peranan Islam dalam kehidupan di
Nusantara. Yang menarik ialah kesimpulan Sutan Takdir tentang kehidupan
merempat dan berakhlak rendah Jawa abangan, walaupun beragama Islam, sebenarnya tidak mengamalkan
nilai-nilai Islam. Mereka dengan itu tidak tahu harga wang dalam
kehidupan, seperti yang difahami dan
diamalkan oleh golongan “haji” atau priayai yang tahu nilai wang dalam
kehidupan manusia seperti yang diajarkan oleh Islam. Mereka jadi golongan yang
berjaya kerana kesedaran ekonomi mereka yang tinggi dan faham nilai wang dalam
kehidupan manusia, dalam melakukan amal ibadat mereka sebagai seorang Islam.
Untuk membayar zakat mereka perlu sejumlah wang, dari zakat itu boleh dibuat
pelbagai kemajuan untuk manusia sejagat. Dengan wang juga mereka bersedekah,
melaksananakan wakaf dari kekayaan mereka, membangun sekolah, hospital, masjid dan sebagainya. Semua ini tidak ada
dalam masyarakat Jawa abangan itu, yang membuat mereka terus miskin. Ini
memberi saya satu alat analisis untuk memahami mengapa para sarjana sastera dan
para sasterawan Melayu yang Islam menolak konsep ilmu yang benar. Mereka adalah
golongan sarjana abangan dan sasterawan abangan dalam bidang akademik dan
sastera, walaupun mereka sangat rakus dalam mencapai kemahuan material mereka
seperti yang mereka tunjukkan dalam resolusi yang mereka bentang dalam Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia itu. Mereka adalah kumpulan pinggiran yang cetek
meraba-raba, menurut kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naguib al-Attas dalam
syarahan pengkukuhannya 1972, yang hingga kini tidak pernah disanggah. Kumpulan
pinggiran yang cetek meraba-raba inilah yang berkumpul dalam Mutual Admiration
Club, membentuk golongan sarjana abangan dan sasterawan abangan dalam sastera
Melayu moden, yang tetap dan terus keliru dalam konsep ilmu mereka dan menjadi penghalang kepada
perkemban budaya ilmu menurut pandangan Islam itu. Walaupun ada di antara
sasterawan abangan itu kemudiannya diangkat menjadi sasterawan negara, namun
sifat mereka yang pinggiran dan cetek meraba-raba itu mereka terus pamerkan
dalam karya kreatif dan karya akademik mereka seperti yang terbukti dalam Sastera Teras Negara Bangsa. Sifat “abangan” para sarjana abangan dan sasterawan abangan ini terserlah
dengan jelas dalam sikap mereka terhadap peranan ilmu dalam karya kreatif dan
dalam analisis serta penilaian karya kreatif. Mereka tidak mempunyai kaedah
yang boleh mereka gunakan dengan berkesan dan tepat untuk menganalisis dan
menilai karya sastera daripada perspektif ilmu. Walaupun ada di antara mereka
yang mengomel bahawa pendekatan Barat tidak sesuai digunakan untuk menilai
karya sastera Melayu, namun mereka menjadi buntu apabila pada akhirnya mereka
masih terus menggunakan pendekatan Barat yang mereka anggap tidak sesuai itu.
Dalam hal ini mereka bercakap besar, tetapi kosong dari segi makna. Mereka
tidak saja jahil dari segi konsep ilmu yang benar; malah mereka juga tidak
jujur dalam menghadapi masalah ini. Mari kita lihat perangai sebenar mereka
ini.
Buku Sastera
Teras Negara Bangsa memuat tulisan
oleh empat orang sasterawan negara, yang dijadikan tumpuan dalam perbincangan
sesuai dengan kedudukan mereka yang tinggi sebagai menusia pilihan yang
tarafnya lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan Melayu. Adakah kedudukan mereka mencerminkan
ketangkasan mereka berfikir dan menghujahkan isu-isu penting dalam Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia 2014 itu? Mereka sebenarnya tidak tahu, atau
sekurang-kurangnya tidak jelas apakah isu-isu penting itu, oleh itu mereka
hanyut dalam ocehan (idle talk) yang
tidak memberi apa-apa manfaat kepada perkembangan budaya ilmu di Malaysia. Baha
Zain, seperti biasa dengan gaya bombastiknya, memberi pendapat yang mungkin
memikat pembaca yang tidak kritis dari segi retoriknya, tetapi tidak bererti apa-apa selain hanya
untuk memamerkan peragaan pretensi intelektual yang sudah dicurahkannya ketika
memberi ucap-utama dalam pertemuan penulis di Johor 2005. Kata beliau dalam
kertas kerjanya: “Sastera bukan sekadar
gambar atau potret cerita yang mati, tetapi membawa bersama-sama dengannya
idea, persepsi dan perasaan; kritikan yang keras atau peringatan yang
mesra. Kalau falsafah menuju kepada
kebenaran akal, sastera pula menghidangkan kebenaran pengalaman; dan sastera
kita akan memberikan tindak balas estetik terhadap transformasi negara. ...
Tidak terlalu banyak yang dituntut oleh sasterawan dan penulis untuk
dirinya, kecuali kebebasan berucap dan mencipta demi memenuhi bakat semula jadi
atau untuk turut membangunkan warisan kebudayaan dan tamadun. Mereka sedar
bahawa bakatnya itu amanah Tuhan demi memakmurkan alam serta mengangkat darjat
manusia, baik sebagai individu, masyarakat atau pun bangsa. Amanah dan bakat
yang dipinjamkan kepadanya juga tidak sekadar untuk meraikan orang atau gagasan
yang baik, tetapi juga untuk menegur keburukan, korupsi, penyelewengan, dan
ketidakadilan kerana kemakmuran bukan saja menyenangkan kehidupan, tetapi dapat
juga menimbulkan akses sosial, ketamakan, dan perebutan kemewahan yang
melanggar ketetapan hukum, amalan etik, dan moral” (hal. 229). Cuba kita baca
Baha Zain dalam konteks ucapan dalam kertas kerjanya yang dibentang di “Seminar 6 Sasterawan Negara” (UPM, 26 April
2014): “Bangsa kita juga masih sangat memerlukan
pemikiran yang hebat , dan semangat yang besar bagi membangunkan kebudayaan
rohaniah, bahasa kebangsaan , persuratan, ilmu pengetahuan, seni dan budaya
yang menjurus kepada pemersatuan penduduk, dan jati diri bangsa.”
Inilah
ucapan penting dalam kertas kerja beliau yang berjudul, “Beberapa persoalan kesusasteraan Melayu sekarang dan
masa depan - Mencari arah dalam kabus zaman: di mana
sasterawan berada?” Satu tajuk yang amat
mencabar, sesuai dengan kutipan yang disalin di atas. Di manakah “pemikiran yang hebat” dalam
kertas kerja yang dimuat dalam buku ITBM itu?
Ayat pertama kertas kerja Baha Zain yang berada dalam kabus zaman itu
berbunyi, “Dari waktu ke waktu penulis dan sasterawan perlu menilai zamannya; dan menaksir
kedudukan dan tanggungjawab kebudayaannya.”
Dalam konteks inilah beliau meminta “pemikiran yang hebat” itu, yang
tidak dapat diberikan oleh beliau sendiri, dan tidak juga oleh tiga orang
sasterawan negara yang lain yang menulis di dalam buku ini, apatah lagi para
penulis kertas kerja yang “kerdil-kerdil” belaka dibandingkan dengan stature empat orang sasterawan negara
ini. Jika orang yang begitu hebat kedudukannya, yang diletakkan oleh Mana
Sikana di atas singgahsana keunggulan,
gagal memberi apa-apa yang bermakna seperti yang mereka minta sendiri
diharapkan untuk diberikan oleh orang lain, maka apakah rasionalnya memberikan
mereka gelaran sasterawan negara, dan di mana pula buktinya karya sastera
mereka boleh dijadikan “teras negara bangsa”?
Inilah contoh “pemikiran abangan” daripada
sasterawan abangan yang kini dilantik menjadi sasterawan negara, mengatasi para
ulama dan cendekiawan Melayu dalam persuratan Melayu. Sikap negatif mereka
terhadap ilmu mendorong mereka menolak
konsep ilmu yang benar, walaupun mereka menggunakan istilah “amanah” penulis,
yang tidak dikaitkan dengan tauhid dan penerapannya dalam kehidupan manusia
melalui konsep taklif, yang di dalamnya terdapat tiga rahsia, menurut pandangan
Shah Wali Allah. Amanah itu diterima ketika mereka mengakui keesaan Allah di alam alastu, tetapi kemudiannya
diremehkan walaupun masih mahu bercakap tentang amanah dalam keadaan mereka
yang tidak amanah dan menolak amanah itu. Inilah tabiat sasterawan abangan,
yang tidak jauh bezanya dengan masyarakat abangan di Pisangan yang diceritakan
oleh Prof. Sutan Takdir Alisjahbana itu. Tidak mungkin sasterawan abangan ini dijadikan
contoh dalam pembangunan tamadun kita, apatah lagi karya mereka dijadikan teras
pembangunan negara bangsa. Di sinilah silapnya ITBM dan PENA yang menerbitkan
buku itu. Mereka akan meneruskan kekeliruan
ini kerana mereka tidak mempunyai maruah intelektual dan maruah keinsanan yang hanya
mereka sebut sebagai retorik semata-mata, bukan sebagai komitmen dalam kehidupan
mereka.
Dalam
teori kritikan moden, terutama apa yang disebut postmodernisme, “the best is
always the most irrational” yang
dikuasai aporia, kontradiksi dan
ambiguiti, ketaksaan makna. Mungkin
salah faham inilah yang melahirkan konsep “pelanggaran” Mana Sikana, yang
membuat seorang penulis menjadi besar dan hebat setelah melakukan pelanggaran
itu. Oleh itu, dalam kamus sasterawan dan pengkritik sastera, sebuah teks yang
ideal ialah yang tidak dapat difahami, yang berlapis-lapis maknanya dan semua
lapisan itu mempunyai autoriti tersendiri, yakni semuanya betul. Dari segi
aporianya, boleh jadi semuanya tidak betul, kerana “a reading is always a misreading; an understanding is always a
misunderstanding”. Inilah kegilaan
kritikan sastera moden, yang timbul dari keyakinan yang irrational bahawa bahasa tidak pernah dikuasai pengarang, malah
bahasa itulah yang menguasai pengarang, oleh hal yang demikian pengarang yang
berjaya, yang ideal, ialah yang cekap bermain bahasa. Itulah maksud retorik,
sebagai perhiasan semata-mata; bukan untuk mempertajam makna yang akhirnya
berupaya membaca ayat-ayat (tanda-tanda) kewujudan dan kebesaran Allah, yang
mencipta bahasa. Apakah implikasinya bagi orang beriman? Pencipta bahasa itu yang
difahami dalam kritikan Barat sendiri bukanlah Allah ta’ala, seperti yang
ditegaskan dalam al-Quran apabila para malaikat dicabar untuk menyatakan
sesuatu, mereka tidak dapat kerana ilmu itu tidak diberikan kepada mereka,
tetapi diberikan kepada Nabi Adam ‘a.s. secara fitrah; dengan itu bahasa tetap
terarah untuk memahami ayat-ayat (tanda-tanda) kebesaran Allah dan di situlah
manusia mendapat makna kehidupannya; dan dari situlah lahir konsep takwa,
pengabdian, khalifah dan hamba Allah dan semua istilah yang dipakai dalam
tamadun Islam. Semua ini tidak ada dalam kritikan moden, dan tidak kelihatan
dengan jelas dalam karya para sasterawan negara. Saya telah memberi banyak
contoh, terutama dalam “Keunggulan yang Cacat” untuk menolak kegilaan ini yang
dalam penilaian karya kreatif Melayu dijadikan asas yang mendasari semua
penilaian. Inilah kemudiannya menimbulkan idea keliru dan palsu bahawa sastera,
yang demikian sifatnya, patut dijadikan teras negara bangsa (sastera sebagai teras
negara bangsa).
Jika
anda tidak memahami konteks sebenarnya bagaimana teori Barat lahir dan menjadi
kegemaran seketika, kemudian ditinggalkan, maka anda akan tetap berada dalam
kegelapan makna kerana anda menolak konsep ilmu yang benar, seperti yang
dilakukan oleh para sarjana abangan dan para sasterawan abangan. Di sinilah
anda perlu membaca kembali dua kutipan penting yang saya perturunkan beberapa
kali dalam blog ini, masing-masing oleh Prof. Fazlur Rahman tentang “self-deception” dan oleh Prof (Paderi)
Montgemory Watt yang dengan amat halus menuduh Rasulullah SAW berbohong kerana
pemikirannya lemah. Untuk mendapatkan panduan yang jelas dan tegas, anda perlu
membaca Surah al-Kafirun sebanyak seratus kali, atau seribu kali, atau lebih
dari itu supaya anda dapat melihat betapa besarnya perbezaan makna kebenaran
orang Islam berbanding dengan golongan kafir. Kepada para sarjana dan
sasterawan abangan, terutama sekali yang telah diberi gelaran sasterawan
negara, anda harus memahami perbezaan ini supaya anda dapat melihat di mana
letaknya nilai karya anda. Semua ini
akan memberi anda kesedaran betapa palsunya slogan baru (menggantikan slogan
Asas 50 “seni untuk masyarakat”) yang dijadikan judul buku ITBM, “Sastera Teras Negara Bangsa”. Ini semua
hasil cetusan “pemikiran” abangan dalam sastera Melayu moden.
Membaca
teori dan kesarjanaan Barat dalam sastera anda akan menemui sebuah dunia yang
gelap gelita, yang penuh dengan pertengkaran berasaskan hawa nafsu
masing-masing. Bukan semuanya tidak betul, memang ada juga yang munasabah dan
boleh dimanfaatkan, tetapi matlamat perbincangan mereka hanya untuk menegakkan
rasionalisme peribadi mereka, bukan mencari kepastian yang diperlukan manusia,
terutama sekali manusia moden. Sebaliknya, jika anda membaca perbahasan para
ulama, anda akan melihat cahaya terang benderang, walaupun mereka berbeza
pendapat. Matlamat mereka satu dan sama, iaitu mencari keredahaan Allah dan
cuba memahami ayat-ayat Allah
supaya manusia dapat diselematkan dari kesesatan yang menjadi projek utama
Iblis sejak penciptaan Nabi Adam ‘a.s. lagi. Ini tidak diberi perhatian oleh
para sarjana abangan dan sasterawan abangan apabila mereka lebih menerima dan
mengutamakan pandangan Barat, seperti yang mereka perlihatkan dalam tulisan
mereka dalam Sastera Teras Negara Bangsa.
Supaya kesimpulan ini boleh difahami dengan mudah, sila rujuk John M. Ellis, Against Deconstruction; Michael Fischer,
Does Deconstruction Make Any Difference?; Fank Lentricchia, After
the New Criticism; dan Geofrey H.
Hartman, Ctriticism in the Wilderness:
The Study of Literature Today. Kunci
kekeliruan dan kesesatan ini ialah konsep ilmu yang benar yang ditolak oleh
Barat, dan diremehkan oleh sarjana dan sasterawan abangan Malaysia.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 20/10/2015.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete