Dalam
pos bertarikh 13 Jun 2015, saya mengatakan pos bertarikh 8 Jun 2015 memberi
pukulan maut kepada usaha para sarjana dan sasterawan untuk menjadikan sastera
sebagai teras negara bangsa, seperti yang didakwa oleh buku terbitan ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa, yang
mengandungi makalah untuk Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Tidak sebuah
pun tulisan dalam buku itu yang membahaskan dengan mendalam dan meyakinkan
mengapa sastera perlu dijadikan teras negara bangsa. Semua tulisan dalam buku
itu hanya ocehan, idle talk, yang
tidak mempunyai asas ilmu yang akan melayakkan sastera dijadikan teras negara
bangsa. Sebahagian besar tulisan di dalam buku itu berupa leteren yang melalut
dengan andaian umum yang tidak ditunjangi dengan analisis, penilaian dan penghujahan
yang mantap berasaskan konsep ilmu yang benar. Saya akan jelaskan kesimpulan
ini untuk memudahkan para sarjana dan sasterawan memahaminya.
Kita
mulai dengan asal usul kejadian manusia seperti yang diceritakan di dalam
al-Quran. Tidak ada masalah dari segi
keyakinan para sarjana dan sasterawan Islam tentang kebenaran al-Quran; yang
menjadi masalah ialah pengetahuan mereka yang terlampau cetek sehingga mereka
muncul seolah-olah sebagai penentang
ajaran al-Quran tanpa mereka sedari. Saya harap dengan penjelasan ini mereka
akan berfikir dengan kritis dan cuba memahami mengapa saya masih berterusan
menentang kepalsuan sastera yang dipandang begitu tinggi oleh mereka, dalam
kejahilan mereka. Tak mungkin saya
membuang masa berbicara tentang sesuatu perkara yang tidak berfaedah; oleh itu
kritikan saya terhadap sasterawan negara dan terhadap kesusasteraan
keseluruhannya berasaskan penjelasan yang akan saya berikan di sini.
Penjelasan
tentang kejadian insan dan tugas insan telah dibicarakan dengan mencukupi untuk
difahami dalam Pendidikan Estetika
Daripada Pendekatan Tauhid, oleh itu lebih mudah jika sesiapa yang berminat
rujuk di sana. Untuk maksud makalah ringkas ini, memadai jika ditegaskan
manusia dan jin dijadikan untuk menyembah Allah SWT, dan khusus bagi manusia
diberi dua tugas asasi: sebagai hamba
Allah untuk beribadat (menyembah hanya
Allah) dan kedudukannya sebagai khalifah yang diberi tugas untuk
memakmurkan dunia berasaskan ajaran tauhid, yang bererti kembali kepada konsep
hamba Allah tadi. Dalam kesusasteraan Melayu, para sarjana dan sasterawan pada
umumnya tidak memberi perhatian utama kepada aspek pertama, dengan memberi
penekanan kepada konsep khalifah. (Sebagai contoh, lihat hal. 214 Sastera Teras Negara Bangsa). Ini terjadi kerana mereka menolak konsep
taklif dalam Islam, yang merangkum dua aspek itu. Malah konsep taklif tidak
dikenali di dalam pembicaraan tentang sastera di Malaysia, dengan itu tanpa
kesedaran taklif, maka mereka tidak dapat menerima konsep ilmu yang benar yang
terangkum dalam konsep taklif tadi. Seterusnya sila rujuk Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua, untuk mendapat penjelasan
lanjut tentang persoalan ini; di samping merujuk juga Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid. Para sarjana dan
sasterawan Malaysia menolak tanpa sebarang alasan akan penjelasan yang
diberikan di dalam dua buah buku itu, oleh itu mereka secara langsung menolak
konsep ilmu yang benar. Inilah yang menjadi persoalan besar kepada mereka, maka
dengan kekurangan maklumat tentang konsep insan dan sebagainya yang berkaitan
dengannya (seperti yang dijelaskan dalam dua buah buku tadi) tidak diberi
perhatian ketika para sasterawan menulis karya mereka. Dengan itu mereka
menolak konsep uswatun hasanah
(contoh yang baik) dalam karya mereka, yang mereka anggap mengganggu kebebasan
berkarya. Maka itulah yang menyebabkan mereka menerima kejahatan sebagai teras
dan asas penulisan kreatif. Buktinya boleh dilihat dalam karya mereka, termasuk
karya para sasterawan negara. Inilah kesan secara langsung yang mereka terima
daripada perkenalan dengan teori sastera Barat, yang memang menolak konsep uswatun hasanah, dengan itu watak yang
mereka (Barat) lahirkan dalam karya mereka, dan juga karya para sasterawan
Malaysia, ialah manusia yang memberontak dan tidak menerima hakikat insan
dengan dua fungsi yang disebutkan tadi. Dengan itu lahirlah novel-novel seperti
Naratif Ogonshoto yang memuja
kejahatan, Hari-hari Terakhir Seorang
Seniman yang menjadikan kebodohan sebagai lambang seni penglipur lara, Ranjau Sepanjang Jalan yang menjadikan
kebodohan dan kejahilan sebagai unsur tragedi, dan lain-lain karya. Dalam dunia
persajakan pula, kejahatan diberi nilai unggul dalam sajak “Pulang Si
Tenggang”. Semua ini telah dibahaskan dalam beberapa entri dalam blog ini.
Semua ini hasil dari penolakan terhadap konsep insan dalam Islam, dan seiring
dengan itu konsep taklif itu sendiri tidak diterima. Tetapi para sarjana dan
sasterawan menerima semua aspek perwatakan yang dihuraikan dalam teori sastera
Barat, dan penerimaan itu secara total, yang boleh dilihat dalam karya mereka
dan dalam cara atau kaedah karya itu dinilai oleh para sarjana. Maka apabila
Gagasan Persuratan Baru diperkenalkan kepada mereka, maka terjadilah satu
kejutan yang berakhir dengan penolakan secara total seperti yang dilakukan oleh
panel yang memilih karya kritikan (rujuk entri bertarikh 8 Jun 2015) tetapi
mereka menerima karya picisan yang menentang warisan persuratan Melayu dengan
memberi hadiah utama kepada buku Puitika
Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik walaupun buku
itu menolak secara total nilai-nilai murni dalam persuratan Melayu. Semua ini
terjadi kerana penilaian dibuat berasaskan ukuran Barat sepenuhnya, yakni yang
secara khusus seperti yang dikonsepsikan dalam feminisme. Dalam konteks inilah
mereka bercakap tentang “keunggulan” para sasterawan negara. Tetapi ini menimbulkan persoalan yang sangat
serius, iaitu mereka tidak dapat mempertahankan penilaian mereka apabila
dikritik. Inilah yang menjadikan kritikan sastera Malaysia lembab, tidak
berkembang, dan tidak mencabar daya intelek. Inilah salah satu punca kegagalan
pengajaran sastera di Malaysia yang membuat sastera tidak digemari oleh para
pelajar. Saya telah menunjukkan dalam
siri tulisan betapa teksdealisme yang dikatakan telah melahirkan beribu
siswazah dan beratus sarjana serta pemegang Ph.D. adalah sejenis bullshit yang telah mengaburkan dan
mengkhianati nilai asas tamadun Melayu.
Saya akan huraikan kepalsuan teksdealisme ini selepas terlebih dahulu
menjelaskan betapa pentingnya konsep ilmu yang benar itu dijadikan asas
kritikan sastera dan penulisan kreatif.
Di
dalam al-Qruan terdapat satu surah yang boleh dijadikan panduan untuk memahami
dengan lebih mudah dan jelas hakikat ilmu yang benar. Saya maksudkan Surah al-Kahfi. Surah ini dimulai dengan ayat
yang menegaskan bahawa di dalam al-Quran itu tidak terdapat yang disebut ‘iwajan (kebengkokan, dalam bentuk apa
sekalipun). Selepas penegasan ini,
al-Quran bercerita tentang penghuni gua, kisah Nabi Musa dengan Khidr, kisah Zulkarnain.
Semua ini adalah cerita yang sangat aneh, yang dalam teori sastera Barat akan
dilabel sebagai mitos. Apakah alasan teori Barat? Tidak ada alasan dan tidak
ada bukti dan hujah, kecuali anggapan palsu yang timbul dari konsep ilmu yang
secara total berasaskan hawa nafsu manusia, tanpa sebarang authoriti. Para
sarjana Malaysia dan sasterawan sepatutnya sudah lama tahu bahawa di Barat
manusialah yang menentukan nilai, dan ini dapat dilihat dengan jelas dalam
teori sastera mereka yang sentiasa berubah, yang menolak sama sekali konsep
nilai-nilai mutlak yang hanya terdapat di dalam Islam. Kalau orang Islam
sendiri menolak hakikat ini, maka mereka tidak akan dapat memahami apa yang
dimaksudkan dengan konsep ilmu yang benar.
Perhatikan
ayat pertama Surah al-Kahfi: (terjemahan oleh M. Quraish Shihab dalam
tafsirnya, Tafsir al-Mishbah, jilid
7, hal. 229) “Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya
al-Kitab dan tidak membuat padanya kebengkokan”. Inilah tafsiran yang diberikan
oleh Tuan Shaikh kita: “Kata ‘iwajan/bengkok
menyifati sesuatu yang immaterial. ... ‘iwaj
adalah kebengkokan yang sulit terlihat
dan memerlukan pemikiran yang dalam untuk mengetahuinya. Jika pendapat ini
diterima, itu bererti jangankan kebengkokan yang jelas, yang sulit ditemukan
pun tidak terdapat dalam al-Quran. Dalam arti, walau dibahas dan diteliti untuk
dicari kesalahannya, pasti tidak akan ditemukan.” (huruf condong asal, hal. 231). Berapa banyak kita dapati konsep ‘iwaj ini dalam teori sastera Barat.
Kita dapati dalam semua teori sastera mereka, dan untuk melihat bagaimana ini
terjadi, bacalah dengan teliti buku John M. Ellis, Against Deconstruction, yang menunjukkan dengan begitu jelas sifat ‘iwaj ini dalam teori sastera Barat.
Dengan kesedaran ini, apakah hujah yang anda boleh kemukakan untuk membenarkan
anggapan anda bahawa teori sastera Barat itu begitu akademik sehingga boleh
digunakan dengan selamat untuk menganalisis, membuat tafsiran dan menilai karya
para sasterawan dengan tepat dan sesuai dengan kualiti sebenar karya itu, tanpa
terdapat sebarang unsur ‘iwajan dalam
penilaian anda dan juga dalam karya itu sendiri. Sekiranya anda faham hakikat
ini, anda akan mengerti mengapa saya mengkritik keras kaedah teksdealisme
kerana yang ditunjukkan dan yang ingin dicapai oleh kaedah itu keseluruhannya
unsur ‘iwajan ini. Teksdealisme itu
sendiri adalah lambang unsur ‘iwajan
yang dimaksudkan dalam al-Quran. Sekarang anda mungkin boleh memahami mengapa
saya menolak sastera sebagai teras negara bangsa. Dan selaras dengan itu,
saya juga menolak gelaran sasterawan
negara kerana di dalam gelaran itu terdapat keseluruhan maksud ‘iwajan itu. Andainya anda masih sukar
hendak memahaminya, baca kembali dengan kritis saranan Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Salleh, sasterawan negara, supaya penulis mencontohi Salman Rushdie.
Baca juga dengan kritis saranan Dr. Anwar Ridhwan, sasterawan negara, yang
menganjurkan supaya diterima dengan ghairah program IB (International Baccalaureate) di sekolah-sekolah elit kita, yang di
dalam iklannya memetik pandangan “ilmiah” seorang paderi Kristian, William
Montgomery Watt, yang dengan pasti memberikan pandangan ini: “To say that Muhammad was sincere does not
imply that he was correct in his beliefs. A man maybe sincere but
mistaken. The modern Westerner has no
difficulty in showing how Muhammad may have been mistaken. What seems to a man
to come from ‘outside himself’ may actually come from his unconscious.” (huruf tebal ditambah) (dipetik
daripada Muhammad: Prophet and Statesman, hal. 17). Amat
jelas sifat ‘iwajan-nya. Inilah
ajaran songsang yang tersembunyi yang dijadikan teks dalam bahagian Islam
program IB ini. Mengapa Anwar Ridhwan boleh terlepas perkara yang begitu penting
ini? Tidak lain kerana beliau begitu
terpesona dengan ilusi yang ditayangkan oleh IB, dan walaupun beliau memetik
pendapat Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas tentang konsep khalifah, dia tidak
tahu menahu tentang falsafah pendidikan Islam berasaskan ad-din dan adab yang
dihuraikan dengan mendalam sejak 1976 lagi dalam satu persidangan penting di
London 1976. Inilah sifat tidak beradab, atau kehilangan adab, yang sebenarnya.
Jikalau
kita membaca karya para sasterawan negara ini dengan kreatif dan kritis,
berlandaskan pengetahuan yang agak medalam tentang Islam, anda tidak mungkin
menerima hasil karya mereka yang dinamakan karya sastera itu untuk dijadikan
teras negara bangsa. Yang paling ironis ialah pendapat Watt tadi tepat sekali
menggambarkan perilaku para sarjana dan sasterawan negara, yang mungkin “jujur”
dalam kejahilan mereka untuk menerima perkara yang palsu sebagai sesuatu yang
benar, persis seperti yang dilakukan oleh Mana Sikana yang menggunakan
teksdealisme untuk mengangkat sasterawan negara ini di atas takhta keunggulan.
Bukan main megah lagi kepalsuan itu dipaksakan ke atas khalayak yang jahil. Khalayak
ini menjadi marah apabila kejahilan mereka didedahkan. Mereka ingin menjadikan
kejahilan itu sebagai teras, atau asas, pembinaan tamadun bangsa. Angkat tangan
siapa yang bersetuju?
Dalam
buku terbitan ITBM, Sastera Teras Negara
Bangsa, terdapat satu tajuk perbincangan yang amat menarik, “Wajah sastera
Malaysia: Seharusnya Bagaimana?” Tajuk
perbincangan ini bagus, tetapi dua buah makalah yang membicarakan “wajah
sastera Malaysia” hanyut dalam belantara retorik peragaan dalam pretensi
intelektual yang cukup kaya dengan fatamorgana bahasa, tetapi tidak menyentuh
perihal warisan persuratan Melayu yang berasaska konsep ilmu yang benar itu
secara jelas. Yang jelas ialah keghairahan untuk mencapai taraf antarabangsa,
seperti yang dipropagandakan oleh Mana Sikana melalui teksdealismenya.
Kesimpulannya, kita tidak tahu ke manakah sebenarnya sastera Melayu hendak
dibawa dan apakah wajahnya. Amat jelas terdapat keengganan untuk menerima
konsep ilmu yang benar, dengan itu
perbincangan yang disodorkan kusut masai
dalam belantara ‘iwajan yang memang
tidak disedari. Kalau begitu, apa hak anda untuk menggambarkan wajah sastera
Melayu jikalau Sidang Kemuncak Penulis Malaysia itu sendiri tenggelam dalam
hutan kekeliruan tentang ilmu, yang amat jelas sifat atau unsur ‘iwajan-nya.
Semua
ini terjadi kerana enggan menerima hakikat insan sebagai hamba dan khalifah
Allah yang digambarkan dengan amat jelas dalam azan yang didengar setiap hari,
tetapi tidak difahami implikasi tauhid dan taklif di dalam azan itu, yang
menyatakan dengan jelas pula hakikat ilmu yang benar yang menjadi panduan
manusia yang sudah menerima tauhid sekali gus harus pula menerima hakikat taklif
dalam kehidupannya. Sekiranya anda mahu berbicara tentng wajah “sastera”,
itulah prinsip yang seharusnya menjadi paksi perbincangan anda. Kalau bukan itu
prinsipnya, anda akan menerima pendapat paderi Watt yang disalin tadi, malah
itulah yang terjadi kepada anda semua yang dengan gigih mempertahankan teori
sastera Barat, walaupun teori sastera Barat itu berselirat dengan unsur-unsur ‘iwajan yang ditegaskan oleh al-Quran
supaya difahami dalam konteks ilmu yang benar.
Sekarang
sudah terjawab mengapa saya menolak sastera sebagai teras negara bangsa dan
pada waktu yang sama menolak kehadiran para sasterawan negara. Kalau masih ada
yang tidak faham, ikutilah nasihat pantun Melayu:
Berburu ke padang datar/ dapat rusa
belang kaki/ berlimau purutlah dulu; berguru kepalang ajar/ ibarat bunga
kembang tak jadi/ berundur surutlah dahulu.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 16 jun 2015.
Catatan:
ReplyDeleteSaya harap konsep iwajan ini difahami oleh para sarjana dan sasterawan dalam konteks kutipan yang saya salin daripada paderi Watt. Apa yang disebut Watt adalah contoh mitos intelektual yang amat megelirukan. Perhatikan tafsiran beliau tentang konsep kejujuran itu. Beliau menolak konsep maksum dengan menegaskan Nabi SAW mungkin jujur tetapi tetap tersilap dalam pandangan hidup baginda. Yang penting ialah kutipan ini dipakai oleh BI yang amat dikagumi oleh SN Anwar Ridhwan. Saya harap ada di antara sarjana Islam yang mendalam ilmunya memberi penjelasan tentang perkara ini kerana ini, bagi para sarjana dan sasterawan Malaysia, ada kaitannya dengan konsep ilmu yang benar yang mereka tolak dengan alasan yang benar itu tidak semestinya tepat. Yang ingin saya tekankan ialah betapa kita dipermainkan oleh sarjana Barat untuk melempar kita semua ke dalam gaung Jahiliah dengan nama postmodernism dan segala macam ism yang cukup memukau para sarjana kita. Wallahu a'lam
Pembetulan:
ReplyDeleteSila baca IB, bukan BI seperti tertulis. Terima kasih.
Ketiga-tiga entri terakhir blog ini mencabar dengan mesra para sarjana dan sasterawan Malaysia untuk membuktikan kemampuan intelektual mereka tidak hanya digunakan untuk menangguk kekeliruan teori sastera Barat, tetapi juga berupaya membaca segi-segi tersembunyi yang rumit mengenai hakikat ilmu, supaya mereka tidak terpesona dengan kepalsuan yang dihidangkan oleh teori Barat itu. Untuk itu, semua mereka harus membaca dengan cerrmat buku John M. Elilis, Against Deconstruction, untuk melihat kepalsuan teori sastera Barat daripada perspektif sarjana Barat sendiri. Para sarjana dan sasterawan kita belum lagi sampai ke peringkat itu penguasaan ilmu mereka untuk melihat aspek iwajan dalam teori sastera Barat dan dalam falsafah mereka. Oleh itu mereka masih perlu membaca buku-buku yang baik yang ditulis oleh sarjana Barat sendiri. Diharap para pelajar sastera pun berupaya meneliti kemampuan ilmiah dan kemampuan intelektual para pensyarah mereka, supaya tidak membuang masa dengan hanya mendengar celoteh idle talk ahli akademik yang memborakkan segala macam pretensi intelektual yang keliru dan mengelirukan. Contoh klasik: teksdealisme.
ReplyDeletePembetulan: John M. Ellis, bukan seperti tertaip.
ReplyDeleteLain kali jika DBP dan lain-plain badan atau persatuan penulis ingin berbicara tentang "pemikiran sasterawan" dan "pemikiran dalam kritikan sastera", maka inilah sudut pandangan yang harus diketengahkan. Tidak pantas bagi para sarjana dan penulis yang klaim mereka ahli fikir terus berada dalam penjara 'iwajan ini. Keluarlah dari penjara itu dan jadilah Khidr yang membimbing Musa dengan izin dan kehendak Allah!
ReplyDeleteKritikan sastera Malaysia amat memerlukan kaedah baru menganalisis karya sastera, supaya penilaian yang dibuat benar2 cocok dengan kualiti karya itu sendiri. Sekarang hal ini tidak terjadi. Bila karya dan penulisnya dipuji terlalu tinggi, sang penulis akan jadi seolah-olah tidak siuman apabila dikritik agak keras. Reaksi ini sendiri pun boleh dijadikan bukti karya mereka tidak bermutu dan mereka sendiri tidak kreatif dan tidak mempunyai bakat besar. Seharusnya jika anda betujl2 bagus, anda tidak gusar dikritik bagaimana sekalipun. Karya andalah yang akan mempertahankan anda, bukan sarjana atau pengkritik. Bayangkan seorang pengkritik murahan meletakkan sasterawan di atas takhta, tiba-tiba tempat yang layak baginya di atas tong susu yang dibuang peniaga, maka tentulah sasterawan tadi jadi tidak siuman. Tak sepatutnya begitu. Bila anda tidak bagus, bagaimana anda boleh kutuk orang lain yang mengatakan karya anda tidak bagus. Adakah itu boleh menjadikan karya anda bagus?
ReplyDelete