Buku
ITBM Sastera Teras Negara Bangsa
(2014) yang menghimpunkan makalah yang dibincangkan dalam Sidang Kemuncak
Penulis Malaysia adalah sebuah buku yang amat aneh, yang dari satu segi
menggambarkan dengan tepat sekali kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib
al-Attas 1972 (Islam Dalam Sejarah dan
Kebudayaan Melayu, syarahan pengukuhan UKM) bahawa para sasterawan dan
sarjana sastera adalah golongan pinggiran yang “cetek meraba-raba”; dari segi lain pula buku ini tidak langsung
mempunyai kredibiliti akademik dan tidak juga mempunyai tanggungjawab moral
yang membolehkan “sastera” itu dijadikan teras negara bangsa. Pertama sekali,
konsep dan praktik sastera dalam kebudayaan Melayu tidak dijelaskan dengan
tepat; oleh itu percubaan Ketua 1 PENA, Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam
pendahuluannya tidak dapat diterima, dan harus ditolak kerana beliau hanya berbicara tentang “sastera” dalam
konteks Barat yang bertentangan dengan praktik persuratan yang menjadi warisan
dalam kebudayaan Melayu. Dengan itu beliau menolak konsep ilmu yang benar, yang
menjadi tunjang persuratan Melayu, yang sebenarnya telah juga ditolak oleh para sasterawan, termasuk para
sasterawan negara. Saya telah menghuraikan aspek ini dalam beberapa tulisan
sama ada yang dimuat dalam blog ini atau yang diterbitkan dalam belbagai
penerbitan (buku, makalah dan ceramah). Kalau mereka, para sarjana dan sasterawan,
benar-benar yakin sastera itu sesuai dijadikan teras negara bangsa, mereka
harus membuktikan terlebih dahulu dengan
mengemukakan hujah dan bukti berasaskan penelitian yang mendalam sumbangan para
sasterawan ini. Pada ketika ini kita hanya mempunyai satu pandangan sahaja,
yang diberikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara yang telah saya buktikan amat
cetek dan bertentangan dengan kualiti sebenar karya para sasterawan negara.
Dalam entri bertarikh 8/6/2015 saya telah memberi pukulan maut dari segi hujah
dan analisis berasaskan tulisan para sasterawan dan tafsiran para sarjana
bahawa “sastera” tidak sekali-kali dapat dijadikan asas atau teras negara
bangsa kerana mereka (sarjana dan sasterawan) membawa perubahan yang negatif
dan amat mengelirukan dalam karya sastera dan juga dalam tafsiran para sarjana
terhadapnya. Sila baca juga “Keunggulan yang Cacat” bertarikh 28/10/2014.
Seterusnya entri bertarikh 1/12/2014.
Hujah-hujah yang dikemukakan dalam tulisan itu membuktikan tanpa
sebarang keraguan akan kepalsuan hasrat para sarjana dan sasterawan untuk
menjadikan “sastera” teras negara bangsa. Jika anda serius dalam persoalan ini, anda harus membuktikan kesimpulan Prof.
Syed Muhammad Naquib al-Attas tidak tepat dan huraian saya sendiri juga tidak
menggambarkan hakikat sebenar kepalsuan sastera yang didewakan sekarang. Seterusnya,
saya telah membicarakan aspek ini dalam episod “Wajah Warna” dalam Balai Maqamat, yang mengemukakan “konsep
kejahatan” yang menjadi falsafah para sasterawan dan sarjana sastera, dan
konsep “kedurjanaan” dalam kebudayaan Melayu moden. Lihat terutama sekali
dialog hal. 310, yang dengan tepat menggambarkan novel Naratif Ogonshoto yang mulia dan terunggul itu dalam sastera Melayu
moden. Dialog itu ditulis 2004, sebelum
novel itu diterbitkan; dengan itu pemerhatian saya adalah tepat sekali dan ini
saya hujahkan lagi dalam “Keunggulan yang Cacat”. Kemuncak kritikan saya
tentang kepalsuan ini ialah siri tulisan saya yang menolak teksdealisme Mana
Sikana sebagai penyelewengan ilmu dalam sastera Melayu. Anda mempunyai cukup
bukti untuk menolak kesimpulan saya dan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dengan membaca sehabis kritis
dan analitis tulisan saya dan Prof. al-Attas.
Ini satu permintaan yang adil untuk membuktikan kepalsuan ungkapan
“sastera teras negara bangsa” itu bertentangan dengan konsep ilmu yang benar
yang menjadi warisan persuratan Melayu.
Pemilihan
sasterawan negara adalah bertentangan dengan polisi bahasa Melayu yang dimaktubkan
dalam Perlembagaan dan dijadikan tugas utama Dewan Bahasa dan Pustaka untuk
menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang bermaruah. Untuk memajukan
sastera tidak bererti mengkhianati tugas yang telah dijadikan fasal penting
dalam Perlembagaan Malaysia. Karya para sasterawan negara tidak sedikit pun
mencerminkan keunggulan pemikiran yang mengarah kepada perkembangan ilmu yang
benar; sebaliknya lebih memberi perhatian kepada “kebebasan” palsu dalam
khalayan dan kelangsungan falsafah hidup hedonistik yang dilaksanakan di Barat,
yang telah pun mendapat kritikan tajam sejak tahun 1930-an lagi. Untuk memahami
aspek ini, sila rujuk buku Pitirim A. Sorokin, The Crisis of Our Age: The Social and Cultural Outlook (diterbitkan
1941). Lihat juga buku David Ehrenfeld, The
Arrogance of Humanism (OUP, 1978) yang membicarakan tentang kehilangan
agama di Barat. Buku John M. Ellis, Against
Deconstruction, (Princeton University Press, 1989) menghuraikan dengan
mendalam dan kritis tentang kepalsuan teori deconstruction
anjuran Jacques Derrida yang satu ketika dulu menjadikan para sarjana sastera
Amerika Syarikat mabuk teori, yang juga menjangkiti sarjana Malaysia (rujuk
Muhammad Haji Salleh, Puitika Sastera
Melayu: Suatu Pertimbangan, syarahan perdana UKM 1989 yang menggesa sarjana
Malaysia menerima deconstruction sebagai
model; dan sanggahan saya dalam Medan-medan
dalam Sistem Persuratan Melayu, 1994; tulisan asal dalam Dewan Sastera, Mac-Julai 1991). Para sarjana dan sasterawan sepatutnya
sudah sedar, jika mereka mengikuti perkembangan ilmu, bahawa sasterawan negara
adalah tokoh penglipur lara moden yang terpisah dari warisan persuratan Melayu,
dengan itu kehadiran mereka tidak diperlukan. Penjelasannya saya berikan dalam
tulisan yang dimuat di sini. Untuk kembali kepada kehendak Perlembagaan
Malaysia, dan memberi makna serta maruah kepada Dewan Bahasa dan Pustaka, saya
mencadangkan supaya diwujudkan “Hadiah Persuratan PETRONAS” yang dikemukakan
dalam seminar DBP 2006 mengenai peranan sayembara sastera. (Seminar: Impak
Anugerah dan Hadiah Sastera ke Atas Perkembangan Sastera Kebangsaan, 25 Mei
2006. Tajuk kertas: “Hadiah dan Anugerah Sastera di Malaysia: Satu Penilaian
Kritis”, 91 halaman.) Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 anjuran
ITBM sepatutnya membincangkan dengan mendalam aspek perkembangan ilmu melalui
persuratan ini, tetapi tidak disentuh langsung.
Sudah tiba waktunya persoalan ini dibincang dengan mendalam oleh
mana-mana pihak yang berasa
bertanggungjawab untuk memperkembangkan ilmu melalui persuratan Melayu. Jika
kekeliruan ini dibiarkan, dengan misalnya terus menerima kehadiran penglipur
lara moden dalam Anugerah Sastera Negara, maka kita secara langsung telah
mengkhianati polisi bahasa yang telah dimaktubkan dalam Perlembagaan Malaysia.
Sekurang-kurangnnya langkah pertama perlu dilaksanakan, iaitu dengan meneliti
secara kritis sumbangan para sasterawan negara daripada perspektif ilmu dan
perkembangan bahasa Melayu yang mencerminkan peradaban Melayu yang diwarisi
melalui persuratan Melayu. Kritikan sastera Melayu seharusnya ditingkatkan
dengan diberi darjat yang sepatutnya berasaskan konsep ilmu yang benar. Sasterawan negara tidak akan gila jika
sumbangan mereka dianalisis berasaskan konsep ilmu yang benar, malah mereka akan
dapat diserlahkan sebagai golongan yang benar-benar memberi sumbangan ilmu
dalam peradaban Melayu. Kini mereka belum lagi dibuktikan telah mencapai taraf
itu; walaupun mereka dianggap lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan
Melayu yang telah membina tamadun Melayu berasaskan ilmu yang benar melalui
persuratan Melayu. Takrif sastera dan kritikan sastera yang kita pakai sekarang
perlu diperjelaskan dengan tepat sama ada mendorong kepada perkembangan ilmu
yang benar dalam pembinaan tamadun atau hanya berlegar dalam pretensi
intelektual yang sebenanya bertentangan dengan konsep ilmu yang benar yang kita
warisi dalam persuratan Melayu.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 13 Jun 2015.
Catatan: Makna maqamat ada dijelaskan dalam buku Dr. Hadi Mutamam, M. Ag.: Maqam-maqam Sufi dalam al-Quran: Studi Terhadap Tafsir Mafatih al-Ghaib; lihat nota kaki hal. 97. Tafsir Mafatih al-Ghaib adalah judul tafsir Fakhr al-Raziy. Boleh didapati daripada Sdr. Wan Mohd. Said Wan Seman, H/P 017-3126 211. Ketika kulit Balai Maqamat sedang disediakan, saya diminta memberi cadangan. Saya cadangkan supaya diambil wakaf (Kelantan) sebagai lambang. Cadangan itu tepat, kerana menurut Dr. Hadi, "maqam dapat juga dimaknai sebagai tempat perhentian", seperti wakaf di Kelantan. Dalam setiap "Balai" (wakaf) terdapat episod utama; contoh dalam Balai Kedua, "Rumah Impian Polan Cupan". Seterusnya anda boleh fikirkan sendiri jika anda membaca Balai Maqamat dengan kreatif dan kritis. Jika anda seorang pembaca yang mempunyai unsur humor yang sihat, anda boleh saja bandingkan Balai Maqamat dengan karya para sasterawan negara. Ketika itu anda boleh "mengajar" saya secukupnya kerana mengkritik karya para sasterawan negara dan penilaian Panel Anugerah Sastera Negara. Anda akan faham mengapa saya anjurkan anda tidak membaca karya sasterawan negara (entri 31/12/2014).
Catatan: Makna maqamat ada dijelaskan dalam buku Dr. Hadi Mutamam, M. Ag.: Maqam-maqam Sufi dalam al-Quran: Studi Terhadap Tafsir Mafatih al-Ghaib; lihat nota kaki hal. 97. Tafsir Mafatih al-Ghaib adalah judul tafsir Fakhr al-Raziy. Boleh didapati daripada Sdr. Wan Mohd. Said Wan Seman, H/P 017-3126 211. Ketika kulit Balai Maqamat sedang disediakan, saya diminta memberi cadangan. Saya cadangkan supaya diambil wakaf (Kelantan) sebagai lambang. Cadangan itu tepat, kerana menurut Dr. Hadi, "maqam dapat juga dimaknai sebagai tempat perhentian", seperti wakaf di Kelantan. Dalam setiap "Balai" (wakaf) terdapat episod utama; contoh dalam Balai Kedua, "Rumah Impian Polan Cupan". Seterusnya anda boleh fikirkan sendiri jika anda membaca Balai Maqamat dengan kreatif dan kritis. Jika anda seorang pembaca yang mempunyai unsur humor yang sihat, anda boleh saja bandingkan Balai Maqamat dengan karya para sasterawan negara. Ketika itu anda boleh "mengajar" saya secukupnya kerana mengkritik karya para sasterawan negara dan penilaian Panel Anugerah Sastera Negara. Anda akan faham mengapa saya anjurkan anda tidak membaca karya sasterawan negara (entri 31/12/2014).
No comments:
Post a Comment