Dalam esei “Kritikan yang naif, keliru dan
anti-ilmu”, saya mengemukakan cabaran untuk sesiapa juga yang membaca BALAI
MAQAMAT menolaknya sebagai sebuah karya tidak bermutu, atau sebaliknya. Cabaran
ini penting kerana keutuhan dan kewibawaan Gagasan Persuratan Baru dapat
dibuktikan, atau ditolak, dengan menyahut cabaran yang dikemukakan. Saya telah
menjelaskannya dalam esei itu, dengan menegaskan bahawa apa yang sering disebut
sebagai aspek pemikiran dalam karya kreatif/sastera hanya dapat dihuraikan
dengan konkrit dan memuaskan selepas cabaran tadi disambut oleh para
sasterawan, sarjana, pengkritik dan penilai sastera. Aspek pemikiran telah
gagal dihuraikan dan ditunjukkan dalam kertas kerja mengenai “pemikiran” para
sasterawan negara. Saya telah memberi ulasan kritis ketika membicarakan laporan
tentang Muhammad Haji Salleh yang ditulis oleh Panel Anugerah Sastera Negara,
dengan memberi contoh konkrit bagaimana aspek pemikiran ini menjadi kusut dan
keliru dalam kertas kerja salah seorang sarjana sastera yang menulis tentang
“pemikiran” Muhmmad Haji Salleh. Saya mengatakan dalam esei itu Arbak Othman
tidak saja bercelaru dalam penilaiannya, tetapi juga telah memberi penilaian
yang tidak tepat dan mengelirukan terhadap sajak-sajak Muhammad Haji Salleh.
Hujah-hujah saya tidak perlu diulang di sini. Tujuan esei ini hanya untuk
menjelaskan apakah yang dimaksudkan dengan “pemikiran” dalam karya kreatif. Tujuan
huraian ini ialah untuk membuka satu gelanggang intelektual yang besar dan luas
yang akan memberi manfaat yang besar pula jika dikendalikan dengan penuh
tanggungjawab akademik.
Mengapa persoalan yang dibangkitkan ini
penting dan diulang-ulang? Hanya kerana satu sebab: kita perlu membicarakan
dengan kritis aspek pemikiran ini supaya setiap kali kita membicarakannya kita
tahu apa yang kita maksudkan. Dengan itu, kemungkinan untuk membuat tafsiran
yang salah dan tidak tepat terhadap kedudukan karya para sasterawan negara
dapat dikurangkan, jika tidak pun dihapuskan. Hanya ketika itu saja barulah
kita dapat menilai karya para sasterawan negara ini daripada perspektif
pemikirannya. Membuat penilaian yang tepat ini amat penting, kerana Panel
Anugerah Sastera Negara ternyata sudah gagal melakukannya dalam laporan mereka,
seperti yang telah dijelaskan. Memberi penilaian yang betul dan tepat adalah
penting supaya kita tidak melakukan kesalahan yang akan merosakkan lagi
masyarakat sekiranya kita menerima penilaian yang salah itu sebagai benar. Ini
sudah terjadi, seperti yang telah dijelaskan sebelum ini. Kesilapan seperti ini
mesti dibetulkan supaya beban pandirisme itu tidak diteruskan berpanjangan,
sehingga diisytiharkan sebagai budaya arus perdana. Kita sudah pun tahu hanya kebaikan yang telah
diuji saja yang boleh dijadikan arus perdana, yang disebut sebagai makruf.
Menjadikan pandirisme sebagai arus perdana adalah satu jenayah budaya yang
tidak boleh dipandang rengan. Demikian
pentingnya meletakkan kebenaran dan kebaikan pada tempatnya; dan celakalah sesuatu
bangsa yang menjadikan kejahatan sebagai nilai penting dalam perkembangan
tamadunnya, seperti yang difahami dan dipraktikkan oleh para sasterawan dan
dijadikan ukuran dalam penilaian, dengan menggunakan nama realisme dan
sebagainya, termasuk realisme magis seperti yang selalu disebut dalam kertas
kerja tentang para sasterawan negara ketika para sarjana kita membicarakan
“pemikiran” mereka. Saya telah memberi contoh pembelaan Prof. Mohd. Mokhtar
Hassan yang memuji Si Tanggang yang kononnya cekap merancang kehidupannya
sehingga berjaya. Semangat utama dalam legenda itu disembunyikan. Inilah
kecelakaan budaya yang kita hadapi apabila kita keliru dalam konsep ilmu dan
tidak tegas menolak kejahatan. Panel Anugerah Sastera Negara melakukan
kesilapan besar ini dengan memberi nama kemajuan, kelainan, eksperimen dan
sebagainya ketika menilai karya para sasterawan negara. Persoalan ini telah
saya bincang dalam banyak tulisan saya, oleh itu sesiapa juga yang dengan tegas
mengatakan saya silap, saya persilakan mereka supaya membetulkan kesilapan saya,
dengan menunjukkan kebenaran anda. Segala bentuk kemajuan, kelainan, eksperimen
dan sebagainya tidak wajar dan tidak boleh dijadikan ukuran dalam sebarang
penilaian karya kreatif jika tidak diberi takrif yang sesuai dengan konsep ilmu
yang benar; apa juga yang bertentangan dengan konsep ilmu yang benar adalah
penyelewengan dan tidak sah untuk dijadikan ukuran dalam apa juga penilaian. Jika prinsip ini ditolak, anda perlu
membuktikan prinsip yang anda pegang, yang anda ambil dari teori Barat, adalah
prinsip yang benar kerana prinsip pegangan anda itu menentang konsep ilmu yang
benar yang seharusnya menjadi pegangan anda. Persoalannya begitu jelas sehingga
tidak ada ruang untuk sesiapa pun berdolak-dalik.
Kembali kepada BALAI MAQAMAT. Dengan
menjadikan karya ini ukuran atau standard dalam penilaian, anda hanya perlu
melakukan dua perkara yang mudah: (1) karya ini tidak sah dijadikan ukuran atau
standard dalam ukuran itu kerana mutunya rendah dan bertentangan dengan konsep
ilmu yang benar; atau (2) jika karya ini dijadikan ukuran dan standard dalam
ukuran, tidak ada lagi kebebasan berkarya dan ini akan membantut perkembangan
seni penulisan di Malaysia. Jika anda
tidak mempunyai hujah untuk membuktikan kesahihan andaian anda, maka anda
sendirilah yang sebenarnya menjadi penghalang kepada kemajuan dalam seni
penulisan berasaskan konsep ilmu yang benar. Jika ini pun anda tidak mampu
melakukannya dengan meyakinkan, maka pilihan paling mudah untuk anda ialah membuktikan
penilaian yang dibuat oleh Panel Anugerah Sastera Negara adalah yang terbaik dan
menepati semua prinsip yang menjadi ukuran terbaik dalam penilaian karya sastera
kerana cocok dengan teori sastera Barat yang menjadi pegangan para sasterawan dan
sarjana sastera Malaysia kerana sudah terbukti berkesan dalam perkembangan sastera
Melayu moden. Dengan itu anda menolak, dengan bukti yang cukup, betapa tidak perlunya
karya persuratan yang ditunjukkan oleh BALAI MAQAMAT kerana tidak mempunyai nilai
estetik dan tidak pula mempunyai nilai pemikiran. Itulah cara yang paling mudah
untuk anda menolak Gagasan Persuratan Baru yang mencabar kehadiran karya sastera
dan para sasterawan negara itu. Malaysia boleh. Anda juga boleh membuktikan kebenaran
kepalsuan pegangan anda.
Mohd. Affandi Hassan,
16/8/2014
No comments:
Post a Comment