Wednesday, May 16, 2012

SIKAP NEGATIF SEORANG AHLI AKADEMIK: Kes Dr. Mohd Saleeh Rahamad


Andainya Dr. Mohamad Saleeh Rahamad menerima pujian begini: Sebagai pengekor dan pentaasub Panel Anugerah Sastera Negara, beliau tidak berasa terancam walaupun kini gagasan Persuratan Baru mendapat sokongan, daripada sarjana yang cerdik pula.  Mungkin beliau berasa bangga dan terhormat kerana dipanggil “pengekor dan pentaasub” Panel Anugerah Sastera Negara itu.  Tetapi beliau mungkin tidak setuju bahawa gagasan Persuratan Baru sudah mula mendapat sokongan daripada penyokong yang mempunyai kemampuan intelektual yang tinggi dan kemampuan kognitif yang tajam. Adakah persetujuan beliau penting dalam kelangsungan hidup gagasan Persuratan Baru dalam perkembangan persuratan Melayu berteraskan konsep ilmu yang benar dalam abad 21? Persuratan Baru tidak akan terjejas dengan gugatan beliau dari penjuru mana sekali pun; tetapi kedudukan beliau akan tergugat sekiranya beliau tidak bergantung, tidak mengekori dengan taasub Panel Anugerah Sastera Negara.  Kesimpulan ini penting difahami jikalau anda ingin memahami apakah yang sebenarnya terjadi dalam kesusasteran Melayu moden dan di mana duduknya sarjana seperti Dr. Saleeh Rahamad itu.  Aspek ini telah dihuraikan dengan mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah dalam makalah beliau yang beberapa isinya saya kutip dalam posting yang lepas. Dalam kutipan itu saya tekankan betapa kedudukan para sarjana seperti Dr. Saleeh Rahamad ini telah ditentukan oleh apa yang disebut sebagai konvensi sastera oleh Prof. Ungku Maimunah, yakni sebagai “pengekor dan pentaasub” kepada konsep realisme Barat. Inilah yang melahirkan iklim sastera yang mencengkam seluruh kewarasan para sasterawan dan sarjana sastera sehingga mereka tidak nampak lagi lorong yang lebih besar yang boleh dilalui yang menuju ke arah perhentian yang lebih terjamin dari segi kewarasan akal dan keamanan rohani manusia yang berfikir dan beragama, yang sembahyang lima kali sehari dan sentiasa mendoakan untuk dirinya supaya ditunjukkan jalan yang lurus dan pengakhiran kehidupan yang diridai dan yang selamat dunia akhirat. Ini tidak dapat diberikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara, oleh itu sesiapa juga yang menjadi “pengekor dan pentaasub” Panel itu akan tetap tersesat jalan dan akhirnya akan singgah di gaung yang dalam setelah melalui lorong berliku yang penuh bahaya. Saya berbicara sekarang dalam bahasa sastera, dan harus difahami dalam konteks itu. Sekiranya anda seorang pengikut gagasan Persuratan Baru, anda tidak akan menghadapi masalah untuk memahaminya; tetapi jika anda seorang penentang gagasan Persuratan Baru, anda akan berada dalam kecelaruan kognitif yang teruk, yang akan menghuru-harakan kewarasan berfikir anda. Ini pun bahasa sastera yang memerlukan kefahaman yang mendalam dalam konsep keindahan bahasa berteraskan konsep ihsan, yang disandarkan kepada konsep taklif.  Jika anda seorang yang berfikir, anda akan sedar bahawa anda kini diperlukan memahami persoalan ini dalam konteks yang berbeza daripada yang anda biasa berada, menggunakan konsep-konsep yang berlainan sama sekali daripada konsep yang pernah diberikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan para sarjana yang menjadi pengikut (lebih tepat pengekor) mereka. Seorang sarjana seperti Dr. Saleeh Rahamad (kumpulan mereka memang ramai) yang berada di luar konteks, dan tidak berusaha pula untuk memahaminya (ertinya dia tidak perlu berada di dalam, cukup dengan hanya memahaminya terlebih dahulu), akan terus berada dalam kecelaruan kognitif, oleh itu tidak berdaya memahami dan melihat hakikat realiti dalam kehidupan manusia. Mereka akan terus berada dalam realiti semu, dan terus meraba-raba mencari makna dari kekosongan konsep yang mereka pakai. Inilah kehidupan akademik yang paling naif, jika anda faham maksud saya. Tetapi inilah faham sastera yang diberikan kepada kita oleh para ahli akademik yang “cetek meraba-raba” ini. Inilah tragedi yang sebenarnya dalam budaya ilmu di negara kita. Inilah yang ingin disingkirkan oleh gagasan Persuratan Baru. Anda dipersilakan untuk mempertahankan kepalsuan realiti semu yang menjadi dakapan anda; dan pada waktu yang sama anda dijemput untuk menolak gagasan Persuratan Baru yang akan memberikan anda jalan yang selamat dan perhentian yang menyeronokkan akal sihat anda.

Gambaran yang diberikan di sini berupa jemputan ikhlas daripada Persuratan Baru kepada para “pengekor dan pentaasub” iklim sastera yang disediakan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan para pendukung realisme Barat.  Semua ini tidak mungkin terhurai tanpa kehadiran gagasan Persuratan Baru. Jika anda masih tidak mengerti kesimpulan yang mudah ini, anda akan terus berada dalam kecelaruan kognitif; dan berasaskan hakikat itu sahaja pun anda tidak layak menjadi seorang ahli akademik yang ditugaskan untuk mengajar para pelajar menjadi cerdik.  Bagaimana anda akan mencerdikkan pelajar anda jika teras ajaran anda mengusutkan kemampuan kognitif mereka kerana anda mengasak mereka setiap saat dengan konsep-konsep yang hanya akan membawa mereka kepada kecelaruan kognitif. Dalam istilah yang dipakai oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, inilah yang disebut kekeliruan dalam memahami konsep ilmu, yang akan melahirkan kehilangan adab dalam masyarakat, yang natijahnya ialah lahirnya para pemimpin palsu, termasuk sarjana palsu yang “cetek meraba-raba”.  Kesimpulan Dr. Saleeh Rahamad, “masih ramai lagi pengarang dan penulis yang menerima kayu ukur yang sedia ada”, membenarkan kesimpulan di atas. Dapatkah anda melihat ironinya di sini? Sekali lagi, jika anda masih berada dalam kecelaruan kognitif, anda tidak mungkin dapat memahaminya. Anda akan terus terpinga-pinga, sementara orang yang memahaminya tertawa terbahak-bahak melihat humor intelektual yang memukau ini.  Dr. Saleeh Rahamad tanpa disedari menggunakan teknik stylization of ideas secara songsang, tetapi boleh difahami dan dinikmati kesan humor itu, sekiranya anda memahaminya. Inilah, antara lain, kekuatan gagasan Persuratan Baru. Gagasan itu berupaya menyerlahkan segi lain yang tidak disangka-sangka oleh orang yang berada dalam kecelaruan kognitif.  Jika anda masih belum mengerti ... Apa lagi yang boleh saya buat? Anda hanya perlu mendalami gagasan Persuratan Baru untuk memahaminya.

Adakah ini tidak lain daripada sejenis spinning intelektual saja? Tidak. Inilah kelebihan Persuratan Baru, dapat mengesan kecelaruan kognitif ini dengan menggunakan mod bacaan intelektual. (Anda boleh baca tentang konsep ini, saya lebih senang memanggilnya teknik bacaan, dalam tulisan Prof. Ungku Maimunah.)  Mod bacaan intelektual ialah cara membaca dengan kritis, menganalisis semua aspek yang berkaitan dalam satu kesatuan sistem yang melahirkan ucapan atau pendapat itu, dalam hal ini kesimpulan yang saya buat berasaskan konsep iklim sastera yang disebut oleh Prof. Ungku Maimunah. Untuk membantu anda, sila rujuk semula pandangan Prof. Ungku Maimunah tentang iklim sastera yang membenarkan Dr. Saleeh Rahamad berbicara tentang Kuala Lumpur Kita Punya dalam bentuk yang dipilihnya (dan komen saya yang mengatakan bahawa novel itu through and through adalah novel picisan.) [Sekadar perbandingan yang boleh membantu dalam aspek analisis seumpama ini, sila baca tulisan Gregory L. Ulmer, “The Object of Post-Criticism”, dalam Hal Foster ed. The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture, (Seattle, Washinton: Bay Press, 1983; hal. 83-110, terutama hal. 99-107)].

Mengapakah mustahil bagi Dr. Saleeh Rahamad, sebagai Ketua 1 PENA, untuk menggerakkan PENA membicarakan gagasan Persuratan Baru, cetusan seorang ahli senior PENA? Sebabnya cukup mudah: iklim sastera tempat beliau berada tidak membenarkannya keluar dari iklim itu tanpa risiko yang amat besar, iaitu beliau akan ditentang habis-habisan oleh AJK PENA  dan anggota PENA  sendiri.  Mengapa ini akan terjadi, yang mungkin boleh melucutkan jawatan Dr. Saleeh Rahamad sebagai Ketua 1 PENA? Iklim sastera yang dibina hanya membenarkan penyokong realisme Barat yang dipegang oleh Panel Anugerah Sastera Negara dan para pengekor mereka yang taasub menyokong Panel.  Mereka tahu, jika gagasan Persuratan Baru didebat dengan kritis, kedudukan mereka akan tergugat. Mereka tidak ada hujah untuk menolak Persuratan Baru. Itu realiti yang cuba dihindarkan daripada dibicarakan berterus terang.  Adakah keadaan ini membenarkan kritikan Tan Sri A. Samad Ismail perihal wujudnya MAFIA sastera dan cronyism dalam sastera Melayu? Ini pun satu tajuk yang penting dan cukup menarik untuk dibincangkan. Jika benar berlaku, kita harus memasukkan cronyism sebagai nilai murni yang baru dalam sastera Melayu. Apa salahnya jika kita semua bersetuju? Yang menjadi salah ialah apabila aspek ini dinafikan, tidak diakui kewujudannya. Tidakkah sastera itu dinamik dan sentiasa berubah? Itulah juga aspek penting yang sentiasa dicanangkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara, yakni sastera mesti berubah dan nilai-nilainya juga perlu berubah. Jika kita perlukan MAFIA untuk memajukan sastera Melayu moden dan mencetus perubahan itu, mengapa kita perlu menolaknya?  Dalam konteks Panel Anugerah Sastera Negara, inilah perbubahan paling besar dan eksperimen paling bermakna!  

Tetapi MAFIA sastera yang dimaksudkan di sini tidak sama taraf dan kelakuannya dengan MAFIA dalam dunia gangster.  MAFIA  sastera harus mencintai ilmu pengetahuan, bukan menghalang perkembangan ilmu. Jika itulah matlamatnya, mengapa perlu dipanggil MAFIA? Penjelasannya mudah: dalam dunia sastera di Malaysia, terdapat beberapa kumpulan yang saling memperkukuh kedudukan masing-masing dalam daerah pengaruh mereka, supaya tidak ditembusi oleh kumpulan lain yang nantinya akan mengambil alih “kekuasaan” mereka. Oleh itu, kita mempunyai kumpulan tertentu menguasai sesebuah organisasi, dengan strategi tertentu untuk mempertahankan kedudukan mereka dan memberi laluan hanya kepada  kumpulan mereka untuk menguasai organisasi tersebut. Inilah kumpulan yang mirip kumpulan MAFIA dalam dunia gangster, yang dengan gigih mempertahankan pengaruh mereka seolah-olah organisasi itu milik mereka sendiri; maka itulah sebabnya kita lihat hanya orang tertentu yang dibolehkan menjadi ketua organisasi tertentu, sampai berpuluh tahun. Yang diperjuangkan ialah kepentingan peribadi dan kumpulan sendiri, bukan faedah umum untuk pendukung sesuatu persatuan yang dipanggil ahli berdaftar. Dalam dunia akademik pun terjadi hal yang sama, apabila kumpulan yang berada dalam lingkungan pengaruh tertentu akan mendapat faedah lebih mudah daripada orang yang berada di luar lingkungan itu. Ini bukan satu perkara yang aneh, kerana dari segi tabiat berperilaku, manusia adalah sama dengan binatang. Dalam kumpulan serigala, mana-mana serigala yang cuba menjatuhkan ketua serigala akan dihalau dan disisihkan dari kumpulan itu. Jika yang dihalau itu berwatak kuat, dia mempunyai peluang untuk membina kumpulannya sendiri dan kembali ke tempat asal untuk merebut kuasa. Bolehkah kita lihat pola ini di Malaysia dalam persatuan penulis dan dalam pemberian hadiah dan anugerah?  Dalam politik, pola ini sangat jelas: hanya kumpulan yang berkuasa saja yang berhak dan layak mendapat gelaran tertentu, anugerah dan lain-lain pemberian yang boleh menaikkan darjat seseorang.  Maka apabila seseorang ahli akademik mengejek sesuatu kumpulan sebagai “pengekor dan pentaasub” sesuatu kumpulan atau tokoh tertentu, maka dia hanya meluahkan kemarahan dan kejengkelannya terhadap tokoh dan kumpulan itu yang dikiranya menjadi saingan kepadanya. Dalam dunia merebut pengaruh, yang terkuat tidak semestinya yang akan terus menang. Dengan perkembangan ilmu dan meningkatnya daya kritis dalam membicarakan masalah sastera, kita lihat pengaruh Panel Anugerah Sastera Negara tidak saja telah dicabar, tetapi telah diberi landasan baru dalam penilaian karya, sehingga pembaca, penulis dan sasterawan serta sarjana dan pengkritik sastera dapat melihat perbezaan tidak saja dari segi analisis dan penilaian, tetapi juga dari segi perkembangan masa depan kepada dunia kritikan dan penciptaan karya kreatif. Kita lihat di sini pengaruh Panel Anugerah Sastera Negara, walaupun masih kukuh bertenggek dalam institusi dan organisasi tertentu, sebenarnya sedikit demi sedikit telah kehilangan pengaruh itu. Dan ini disedari oleh orang-orang seperti Dr. Saleeh Rahamad, yang masih yakin bahawa “masih ramai lagi pengarang dan penulis yang menerima kayu ukur yang sedia ada.”  Jika kita tidak berhati-hati dan tegas, kita akan membiarkan kumpulan ini menguasai dunia ilmu, walaupun dari segi pemikiran mereka telah kalah, telah buntu untuk mempertahankan kedudukan mereka secara akademik. Hanya kuasa yang diwarisi dalam organisasi saja yang masih menjadi tempat mereka bergantung. Tetapi seperti kata peribahasa Melayu, tidak selamat bergantung di dahan rapuh. Panel Anugerah Sastera Negara dan lain-lain institusi dan organisasi yang sejenis dengannya adalah contoh dahan rapuh itu. Jika anda masih mahu bergantung pada mereka, teruskanlah. Tetapi anda pasti akan jatuh bersama mereka, hanya lambat atau bangat saja. Masa itu akan tiba lebih cepat sekiranya pelajar kita lebih berminat kepada pemikiran dalam penulisan kreatif dan dalam pengajaran sastera. Tetapi masa itu akan terus tertangguh sekiranya kumpulan MAFIA  sastera ini dibiarkan terus merosak masa depan yang gemilang dalam persuratan Melayu andainya keutamaan kepada aspek ilmu dan pemikiran dalam karya kreatif diberi perhatian yang lebih serius.

Walau apa pun perubahan terjadi, Dr. Saleeh Rahamad masih boleh meneruskan tugasnya sebagai Ketua 1 PENA.  Nasihat dan ingatan Arenawati masih terus relevan dan harus dijadikan pedoman oleh para sarjana dan ahli akademik: Bakti akademik terlalu murni. Tak dapat dibeli dengan wang.   Demikian juga komitmen Dr. Saleeh Rahamad, perlu dijadikan ikutan oleh semua sarjana dan ahli akademik:  Saya lebih senang berdebat secara terbuka daripada mengkritik dari belakang tanpa mengetahui isi hatinya dan tanpa dia mengetahui isi hati kita. Bolehkah Dr. Saleeh Rahamad memenuhi tuntutan komitmennya sendiri?  Agak sukar, tetapi jika beliau tidak lagi menghadapi kecelaruan kognitif, beliau boleh melakukannya.  Jika semuanya diterima sebagai satu amanah, segala dan semuanya akan selamat.


Mohd. Affandi Hassan,
16/5/2012.

1 comment:

  1. Terima kasih tuan...Walaupun semua itu tidak benar sama sekali saya berbangga kerana masih diberi perhatian. Saya memang berhajat untuk menjemput tuan memberikan ceramah tentang sastera tetapi belum ada kesempatan. lama sebelum ini telah saya simpan hasrat itu. TIdak pernah saya menentang Persuratan baru walaupun saya tidak menolak pendekatan lain. saya meraikan semuanya. salam Ramadan, semoga terus sihat dan sejahtera.Mohon alamat emel tuan.. hantar kepada emel saya: maisarah43@hotmail.com..saya ada hasrat untuk menjemput tuan memberikan ceramah..tetapi bukan kerana tulisan tuan ini. Memang sejak dulu saya menyimpan hasrat ini.

    ReplyDelete