Bakti akademik terlalu murni. Tak dapat dibeli dengan
wang. Arenawati
kepada Dr. Saleeh Rahamad, 3/2/2009 (dikutip dari blog pensyarah ini).
Saya lebih
senang berdebat secara terbuka daripada mengkritik dari belakang tanpa mengetahui isi hatinya
dan tanpa dia mengetahui isi hati kita.
(Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad, 28 Januari 2010 dalam blognya).
Seingat
saya, hampir tidak ada perbincangan tentang peranan negatif seorang ahli
akademik yang sikapnya terhadap ilmu begitu negatif. Walaupun manusia secara fitrahnya dijadikan
dapat mengenal yang baik dan yang buruk (Quran, 91: 8), dengan penegasan
seterusnya, “Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwanya; dan sesungguhnya
merugilah orang yang mengotorinya” (91: 9-10),
namun seorang sarjana dan ahli akademik Islam yang setiap hari membaca Quran
(sekurang-kurangnya di dalam sembahyang, yang mendoakan untuk dirinya supaya
diberi petunjuk dan dihindarkan dari dimurkai dan disesatkan), tidak memberi
perhatian kepada aspek negatif dalam kehidupan akademiknya. Nasihat SN
Arenawati kepada Dr. Saleeh Rahamad, yang dimuatnya dalam blognya, menunjukkan
betapa beruntungnya beliau mendapat nasihat dan penghargaan yang begitu baik.
Tetapi apakah balasan beliau? Inilah balasan beliau, dalam kata-kata beliau
sendiri: “Walaupun pengekor dan pentaasub Persuratan Baru tidak menggemari cara
pemilihan Sasterawan Negara sekarang, masih ramai lagi pengarang dan penulis
menerima kayu ukur yang sedia ada” (30/11/2009, beberapa bulan selepas mendapat
nasihat dan penghargaan tinggi Arenawati terhadap “bakti akademik yang terlalu
murni” itu). Terima kasih kepada
teman-teman yang menunjukkan kepada saya beberapa tulisan penting Dr. Saleeh Rahamad dalam blognya,
yang terlepas dari perhatian saya.
Dr. Saleeh Rahamad pastilah mempunyai hujah yang kuat
untuk membenci dan meremehkan gagasan Persuratan Baru, dan memanggil sesiapa
juga yang bersetuju dengan Persuratan Baru sama kedudukannya dengan binatang
yang jadi “pengekor dan pentaasub” yang tidak mempunyai pendirian sendiri
seperti beliau. Binatang memang
mempunyai tabiat untuk mengikuti ketuanya, seperti yang diperlihatkan oleh
angsa yang terbang kerkawan dalam satu kumpulan dengan diketuai oleh seekor
yang dijadikan ketua. Dalam satu eksperimen, sebuah kapalterbang kecil
dijadikan ketua oleh sekumpulan angsa, diikuti ke mana saja kapalterbang itu
mendarat. Saya tidak pasti sama ada Dr. Saleeh Rahamad tahu fakta ini atau
tidak, atau pernah melihat kumpulan angsa ini terbang dengan bising mengekori
ketuanya. Tidak mengapa jika beliau tidak mempunyai pengalaman atau pengetahuan
itu, kerana beliau memang bijak membuat perbandingan untuk meremehkan gagasan
Persuratan Baru, pencetus idea itu, dan
sarjana yang bersetuju dengannya. Tetapi timbul sedikit kemusykilan: tidakkah
perbuatan beliau itu “kurang sopan”, mungkin juga kurang ajar (tentulah aneh
bagi seorang pensyarah untuk bertindak kurang ajar), atau nakal yang
berlebihan? Mana satu yang betul tidak
penting dalam konteks ini, kerana yang lebih utama, dalam pandangan saya, ialah
penegasan beliau, “masih ramai lagi pengarang dan penulis menerima kayu ukur
yang sedia ada”, dengan itu menerima laporan Panel Anugerah Sastera Negara
sebagai satu-satunya ukuran yang sah dan tidak ada yang lain dari ukuran Panel
itu yang boleh digunakan atau dijadikan pegangan. Apakah hujah beliau, beliau
di sini bermaksud Dr. Saleeh Rahamad. Apakah hujah Dr. Saleeh Rahamad untuk
membuat kesimpulan itu? Adakah beliau sendirilah yang benar-benar “pengekor dan
pentaasub” Panel Anugerah Sastera Negara? Berbeza dengan “pengekor dan pentaasub”
yang pertama, mereka ini telah menulis beberapa rencana penting yang layak
dijadikan rujukan untuk menghujahkan mengapa mereka menerima Persuratan Baru.
Adakah Dr. Saleeh Rahamad berbuat begitu juga? Kita mahu baca tulisan beliau
sebagai “pengekor dan pentaasub” Panel Anugerah Sastera Negara untuk dijadikan
semacam perbandingan dengan pandangan dan pendirian Persuratan Baru, moga-moga
pembaca yang kritis dapat melihat pendirian mana yang lebih mantap setelah
membuat perbandingan itu. Inilah kerja seorang ahli akademik seperti Dr. Saleeh
Rahamad, yang tidak perlu diperingatkan oleh sesiapa pun kerana tugas itu
memang tugas utama seorang ahli akademik, dibayar gaji lumayan untuk melaksanakan tugas
itu, walaupun hanya sebagai “pengekor
dan pentaasub” saja. Tetapi terdapat
satu lagi kemusykilan yang tak dapat dibiarkan, iaitu mengenai sikap terbuka
seorang ahli akademik. Adakah Dr. Saleeh Rahamad bermaksud ingin menegaskan
bahawa gagasan Persuratan Baru tidak layak diberi perhatian oleh sesiapa sekali
pun, apatah lagi jika hanya sebagai “pengekor dan pentaasub” yang tidak memberi
sumbangan apa-apa. Pendeknya, gagasan Persuratan Baru tidak diperlukan, oleh
itu tidak wajar diberi tempat dalam keadaan apa sekalipun, kerana kebebasan
akademik yang amat dipertahankan dan diperjuangkan oleh kaum akademik tidak
boleh dikenakan ke atas Persuratan Baru.
Ertinya, bagi Dr. Saleeh Rahamad, tidak wajar diberi kebebasan akademik
untuk memberi tempat kepada Persuratan Baru,
dengan itu tidak boleh dibincangkan secara akademik kerana Persuratan
Baru tidak mempunyai kualiti akademik itu. Bagaimana Dr. Saleeh Rahamad
mendapat kesimpulan demikian? Dalam satu posting, saya mengutip pandangan Imam
Ghazali mengenai perkara ini (lihat posting bertarikh 4/1/2012) yang menegaskan
seseorang tidak wajar menolak atau menerima sesuatu pendapat tanpa
mengetahuinya terlebih dahulu (baca kutipan itu di sana).
Siapakah
“pengekor dan pentaasub” Persuratan Baru? Paling terkenal tentu saja Prof.
Ungku Maimunah, yang menjadikan tema utama syarahan perdana beliau gagasan
Persuratan Baru; seorang lagi tentu saja Prof. Madya Dr. Mohd. Zariat, yang
banyak menulis dan membentangkan kertas kerja tentang Persuratan Baru baik di
dalam mahu pun di luar negeri. Seperti
yang diketahui oleh orang-orang yang tahu, Prof. Ungku Maimunah adalah seorang
profesor yang senior, yang telah membuktikan kemampuan ilmiahnya tanpa sebarang
keraguan, dengan itu seorang ahli akademik yang dihormati oleh orang-orang yang
tahu menghormati orang yang layak dihormati, yang hanya dapat dilakukan oleh
orang-orang yang beradab. Prof. Madya
Dr. Mohd Zariat pula telah menghasilkan satu kajian di peringkat kedoktoran
dengan menggunakan kerangka analisis Persuratan Baru; dan bukunya telah pun
diterbitkan. Adakah mereka ini “pengekor
dan pentaasub” Persuratan Baru? Tentu sekali tidak. Dalam tangan mereka, Persuratan
Baru diberi wajah yang lebih dinamik, misalnya Prof. Ungku Maimunah
memperkenalkan beberapa istilah dan konsep yang berguna untuk menjelaskan lagi
penerapan Persuratan Baru dalam kritikan sastera dan dalam penulisan
kreatif. Mereka memberi jalan keluar
kepada beberapa masalah yang kini dihadapi oleh kesusasteraan Melayu. Prof.
Ungku Maimunah misalnya menjelaskan dengan terperinci bagaimana konsep realisme
diterap dan dipraktikkan dalam sastera Melayu moden, dan bagaimana penerapan
itu pada umumnya mencacatkan perkembangan sastera Melayu moden yang meminggir
dan menolak peranan ilmu dalam penulisan kreatif. Antara orang yang menolaknya
ialah Dr. Saleeh Rahamad sendiri. Tidak pula diketahui apakah hujah beliau,
kerana beliau tidak menulis apa-apa sanggahan yang sepadan dengan kedudukannya
sebagai seorang sarjana, sehingga semua kejengkelan beliau terhadap Persuratan
Baru boleh dianggap timbul daripada perasaan negatif semata-mata, yang tidak
perlu dijelaskan dengan terang dengan memberi istilah tertentu yang sering
dipakai apabila kita menghadapi orang yang begitu negatif sikapnya. Adakah inilah jenis bakti akademik beliau?
Saya
difahamkan, tesis Ph.D. beliau dianggap terbaik dalam masa 30 tahun ini,
mungkin telah melangkaui standard yang ditetapkan oleh Prof. Syed Naquib al-Attas dalam tesis Ph.D.
beliau. Jika benarlah penilaian dan penghormatan yang begitu tinggi yang
diberikan kepada mutu tesis beliau, tidak hairanlah jika beliau meremehkan
pandangan orang lain dan sarjana lain yang dianggapnya sejenis “kucing kurap”
saja dalam bidang akademik. Pandangan
yang tinggi terhadap beliau ini tentu saja satu khabar gembira. Ertinya, kita
telah mempunyai seorang sarjana yang tajam dan memukau kemampuan inteleknya,
yang nantinya akan layak diberi kedudukan setinggi yang diberikan kepada Prof.
Dr. Muhammad Hj. Salleh yang kini sudah diberi gelaran Tokoh Akademik Negara,
selain gelaran sedia ada sebagai sasterawan negara. Tetapi sikap beliau yang menghina dan
merendahkan sarjana lain yang telah memberikan sumbangan mereka yang bererti
dalam perkembangan pemikiran dalam bidang kritikan, menimbulkan keraguan besar
tentang sifat murni beliau sebagai seorang sarjana yang cintakan ilmu dan
kebenaran. Jika Persuratan Baru membawa ajaran salah, beliau dituntut
mengemukakan kritikan yang objektif, bukan hanya gosip dan sangkaan buruk seperti
yang beliau lakukan. Tetapi nampaknya
hal ini tak dapat dielakkan, seperti yang dijelaskan oleh Prof. Ungku Maimunah
dalam sebuah tulisannya. (Rujuk: “Pemertabatan ‘Realiti’ dan ‘Realisme’ ke
Status Konvensi Sastera Dalam Kesusasteraan Melayu”. Kertas kerja dibentangkan di Seminar
Antarabangsa Kesusasteraan Melayu XI (SAKM XI), Universiti Kebangsaan Malaysia,
Bangi, 7-8 Disember, 2011). Kertas ini
penting, dan saya harap dibaca dengan kritis oleh para sarjana kita, kerana
dalam kertas ini Prof. Ungku Maimunah berhujah dengan meyakinkan, dengan
mengemukakan bukti-bukti yang tidak dapat disangkal, bahawa kesusasteraan Melayu moden secara
sedar menerima faham realisme Barat sebagai asas penulisan kreatif dan
kritikan, dengan menyediakan “iklim sastera” yang diarahkan secara khusus untuk
mewujudkan “pengkonkritan Realisme Barat dalam karya kreatif” (hal. 23) dan dalam kritikan sastera Melayu.
Perhatikan
kesimpulan Prof. Ungku Maimunah yang penting ini: “Ternyata, dunia sastera
Melayu secara sedar dan sengaja membentuk iklim sastera yang jelas memihak
kepada kefahaman realisme Barat, dan dengan itu memungkinkan kefahaman tersebut
memakai wajah sopan, hormat dan maju, di samping boleh pula dimanfaatkan dengan
mudah, bebas, berterusan; malah, lebih penting lagi, pemanfaatannya juga
menguntungkan sama ada dari segi kewangan mahu pun penghormatan. Seterusnya,
dengan memberinya kekebalan atau imuniti daripada sanggahan dan sangkalan,
kefahaman realisme Barat tersebut dengan mudah dapat menghadirkan dirinya
sebagai ciri fundamental penulisn kreatif dan kritikan Melayu, yang membentuk
tradisi dan warisan. Dengan kedudukan sedemikian, ia menjadi sebahagian
daripada kehidupan dan kegiatan sastera Melayu, digunapakai dengan selesa, yakin,
bangga dan tanpa curiga” (hal. 23).
Apakah
akibatnya kepada sastera Melayu dan kepada pemikiran dalam sastera Melayu?
Inilah jawapan yang diberikan oleh Prof. Ungku Maimunah: “... adalah juga jelas
bahawa hasil daripada Laporan panel
tersebut ialah terpilihnya penulis tertentu yang seterusnya diiktiraf sebagai
tokoh. Dengan mengelilingi tokoh-tokoh
ini serta karya mereka dengan pujian, sanjungan dan kritikan positif (malah
penelitian kesemua Laporan dari yang
pertama hingga Laporan ke-10
memperlihatkan betapa langkanya kritikan yang negatif) seperti yang telah
menjadi semacam budaya penulisan Laporan Panel Anugerah Sastera Negara, maka
beberapa idea tentang pemanfaatan
realisme dalam penulisan kreatif dan juga kritikan, seperti yang
diamalkan oleh tokoh berkenaan dan diperakukan oleh Laporan, muncul sebagai idea-idea dominan dalam penulisan kreatif,
dan lebih penting lagi, sebagai idea yang sudah
terbukti keberkesanan dan kejayaannya. (Huruf condong dalam original.) Seterusnya, karya-karya yang mendukung
pemanfaatan realisme tersebut dengan mudah dan tanpa banyak masalah diperikan
dan diperakukan sebagai khazanah negara yang membentuk tradisi penulisan
kreatif Melayu yang sah (dan kritikan yang memperakukan karya mereka ini pula
dianggap kritikan yang sah), dan wajar dibanggakan dan seterusnya diwariskan.
Ia juga wajar dicontohi. Ini mempunyai implikasi di luar konteks Laporan kerana penokohan yang diabsahkan
oleh Laporan kemudian dimantapkan
dengan sokongan berupa penerbitan karya mereka, seminar tentang pemikiran
mereka, penulisan tesis, makalah, buku tentang karya mereka dan sebagainya,
sehingga terbentuknya satu iklim sastera yang padu, yang bukan saja senang
dengan idea-idea berkaitan realisme yang diperagakan, tetapi tidak canggung
pula untuk menyokong dan memperjuangkannya, di samping bersedia untuk mempertahankannya
dan sanggahan sekiranya dan apabila sanggahan muncul. Malah, sanggahan yang kritis, seperti halnya
dengan kritikan berteraskan PB, ditolak dengan dakwaan gerun iaitu kononnya
akan hancurlah tradisi dan khazanah sastera Melayu sekiranya kritikan tersebut
dihiraukan, hatta dakwaan gerun tersebut tidak disokong dengan hujah ilmiah dan
objektif, yang lengkap dengan bukti kuat dari khazanah dan tradisi tersebut.
Ternyata, usaha dan amalan memuji dan menyokong di satu pihak diimbangi dengan
imuniti daripada kritikan dengan cara menghindar atau menimbulkan kesangsian,
keraguan atau rasa tidak senang terhadap tulisan kritis tentang karya dan
idea-idea yang dikaitkan dengan tokoh pilihan tersebut, yakni discredit apa juga tulisan yang kritis”
(hal. 20-21 kertas kerja).
Dalam
keadaan inilah Dr. Saleeh Rahamad berada, yang dengan tepat sekali digambarkan
satu persatu oleh Prof. Ungku Maimunah dalam kutipan panjang di atas. Di tempat
lain, dalam kertas yang sama, Prof. Ungku Maimunah menegaskan seperti ini:
“Iklim sastera ini jugalah yang memungkinkan Mohamad Saleeh Rahamad untuk memperkatakan
kejujuran Abdullah Hussain melakarkan kerosakan moral masyarakat Kuala Lumpur
di seminar yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka itu” (hal. 22). (Rujukan kepada kertas Dr. Saleeh Rahamad, “Kuala Lumpur Kita Punya: Paparan Realiti
Sosial Bebas Nilai dan Bebas Ruang”, kertas kerja Seminar Pemikiran Abdullah
Hussain, DBP 19-20 Oktober, 2011).
Sesiapa juga yang biasa dengan sejenis masalah psikologi sosial yang dipanggil
“cognitive dissonance” (kecelaruan kognitif) akan dapat melihat dengan jelas
betapa Dr. Saleeh Rahamad sedang berada dalam situasi itu. Sebagai orang Islam
yang sembahyang lima kali sehari, yang dalam setiap fatehah yang dibacanya termaktub doa memohon ditunjuki jalan yang
lurus, jalan orang-orang yang diridai Allah, bukan jalan orang yang dimurkai
dan disesatkan; tetapi di luar dari sembahyangnya, sebagai seorang ahli
akademik, seluruh kesedaran intelek dan kemampuan kognitifnya telah diasak
dengan segala macam konsep dari teori
sastera Barat. Sebagai seorang ahli akademik, dia berasa selesa
menggunakan konsep-konsep itu dan teori-teori yang dikenalinya. Tetapi sebaik
saja konsep dan teori itu dicabar, maka terjadilah huyung-hayang kognitif; dan
dalam keadaan itulah dia menghina orang yang tidak disenanginya, atau “teori”
yang belum difahaminya, dengan meletakkan orang itu sebagai “pengekor dan
pentaasub”, tanpa disedarinya dia telah mendedahkan dirinya kepada “kecelaruan
kognitif” tadi. Jadi yang ditunjukkannya bukanlah kekurangan orang yang
disindir dan dikecamnya; tetapi kekurangan dirinya sendiri yang
terhuyung-hayang dalam kecelaruan kognitif. Hanya sarjana Islam yang
benar-benar yakin kepada ajaran tauhid, dan sedar pula implikasi taklif dalam
kehidupannya, dan dapat memahami dengan baik rahsia-rahsia taklif, maka mereka
inilah saja yang tidak akan menderita masalah kecelaruan kognitif ini. Jika
anda membaca makalah beliau yang dirujuk oleh Prof. Ungku Maimunah, anda akan
dapati betapa “pemikirannya” berlagak seperti Tarzan, menghayun dirinya sambil
bergayut kepada akar kayu seolah-olah berada dalam sejenis permainan. Silalah
lihat filem Tarzan untuk memahami imejan ini dan anda terapkan kefahaman anda
sambil membaca teks atau makalah Dr. Saleeh Rahamad tentang Kuala Lumpur Kita Punya, yang dalam
tangan seorang sarjana yang tidak mengalami kecelaruan kognitif, adalah sebuah
novel picisan through and through!
Adakah
ini sesuai dengan pendirian beliau yang terpuji tentang sifat jujur dan
cintakan kebenaran, seperti yang diucapkan beliau dalam kata-katanya ini: “Saya
lebih senang berdebat secara terbuka
daripada mengkritik dari belakang tanpa mengetahui isi hatinya dan tanpa dia
mengetahui isi hati kita” (bertarikh 28 Januari 2010). Satu pendirian yang
sangat wajar dan mulia dan bagus sekali, yang perlu dimiliki oleh semua sarjana
kita, terutama yang menjadi pensyarah dan mendidik para pelajar menjadi manusia
cerdik yang berguna. Sesuai dengan sikap
positif beliau, adalah wajar jika beliau memberikan kuliah secara khusus
tentang Persuratan Baru kepada para pelajar beliau, supaya mereka tahu
perkembangan mutakhir dalam pemikiran kesusasteraan Melayu moden, yang menurut
Persuratan Baru perlu ditukar menjadi persuratan Melayu, sesuai dengan tradisi
kita sendiri. Tentulah sangat bermakna jika para pelajar beliau diberi peluang
untuk berdebat dengan beliau tentang perkara ini, dengan bimbingan beliau
sendiri. Kita pun mahu lihat akan lahir
nanti di kalangan pelajar beliau yang akan menulis tesis Ph.D. mereka yang
setaraf dengan mutu yang beliau telah letakkan, atau mungkin lebih baik lagi
jika mereka diperkenalkan dengan idea gagasan Persuratan Baru. Tetapi ini hanya
dapat dilakukan beliau jikalau beliau tidak lagi menderita kecelaruan kognitif
yang menghalangnya membuat pilihan yang tepat, kerana masih lagi terikat kepada
teori sastera Barat yang memberinya kedudukan sebagai seorang pensyarah di universiti. Jika anda menganalisis kecelaruan kognitif
yang dihadapi pensyarah ini, anda akan dapat melihat betapa jauhnya dia berada
di luar konsep taklif kerana dihanyutkan oleh kecelaruan kognitif yang mungkin
tidak disedarinya. Dalam keadaan demikian, mana bisa beliau melihat gagasan
Persuratan Baru sebagai satu gagasan besar yang akan mengubah cara berfikir
tentang sastera.
Sekiranya
beliau tidak menghadapi masalah kognitif, tetapi benar-benar seorang yang tajam
daya inteleknya, di samping tajam pula kemampuan kognitifnya, maka sudah tentu
Dr. Saleeh Rahamad sudah tahu awal-awal
lagi betapa gagasan Persuratan Baru kini sudah mempunyai tempat tersendiri
dalam dunia kritikan sastera. Disedari atau tidak, gagasan Persuratan Baru
telah berada jauh ke depan menyediakan munculnya persuratan Melayu abad 21,
yang tidak lagi terkongkong dan dikongkong oleh teori dan pendekatan Barat yang
tidak saja menjadi pegangan sebahagian besar para sarjana, tetapi dipertahankan
bermati-matian sehingga tidak silu lagi menuduh sesiapa yang tidak bersama
mereka sebagai “pengekor dan pentaasub” sesuatu faham yang mereka tidak suka
(apa sebabnya tidak suka itu kita tidak tahu!).
Padahal seorang sarjana sastera selalu berbicara betapa tingginya
kedudukan karya sastera dalam kebudayaan sesuatu bangsa atau negara, kerana di
situlah terserlah “nilai-nilai murni” yang diperlukan oleh semua manusia. Jika
benarlah kepercayaan itu menjadi pegangan, maka adakah penghinaan terhadap
“pengekor dan pentaasub” Persuratan Baru itu sebahagian daripada nilai murni
yang menjadi pegangan para sarjana? Pertanyaan ini menjadi remeh-temeh sekiranya
kita sedar bahawa apa yang disebut sebagai nilai murni itu hanyalah sejenis
mitos, bukan suatu realiti yang benar-benar wujud; kerana yang benar-benar
wujud di kalangan golongan ini ialah kelangsungan hawa nafsu mereka yang tidak
berkaitan sama sekali dengan nilai murni sejagat, iaitu nilai murni cintakan
ilmu dan kebenaran.
Aspek
ini boleh dikatakan tidak diberi perhatian seikhlas mungkin oleh badan-badan penulis
Malaysia. Berapa orang tokoh terkemuka sesuatu badan penulis yang dihargai
ketokohannya dengan menerbitkan kumpulan tulisan mengenai sumbangannya? Mungkin
sudah ada, tetapi saya belum pernah lihat. Satu ketika dulu saya melihat satu
program yang dibuat oleh Persatuan Penulis Kelantan menjemput beberapa orang
sarjana dan sasterawan terkemuka untuk membicarakan ketokohan Norhisham Mustafa
dan karyanya, tetapi bukunya saya belum lihat (saya harap sudah dicetak, atau
paling kurang sedang dalam persiapan untuk dicetak). Saya kira inilah
sebahagian daripada nilai murni dalam bentuk tindakan terpuji yang dilakukan
dengan benar-benar ikhlas. Ini belum kita tradisikan di negara kita. Bila akan
dijadikan satu amalan hanya dapat diberi jawapannya oleh badan-badan penulis
sendiri. Andainya GAPENA menjadikan ini
satu tradisi, tentulah sudah terdapat beberapa buah buku jenis ini yang
diterbitkan oleh badan penulis ini. Apakah yang menghalang mereka untuk memulai
tradisi ini? Adalah logik jika PENA menjadi pelopornya. Atau PENA pun tidak mahu terlibat dalam usaha
intelektual berbentuk begini, memberi penghormatan kepada ahli mereka yang
berjasa?
Saya
sering juga diberitahu teman-teman, betapa bencinya segolongan besar para
sasterawan dan ahli akademik kepada gagasan Persuratan Baru. Satu sikap yang
amat aneh. Jika kita membaca kembali makalah dan lain-lain tulisan Prof. Ungku
Maimunah tentang pengaruh realisme Barat dalam sastera Melayu, sikap ini timbul
mungkin kerana golongan ini berasa terancam kedudukan mereka dengan kehadiran
gagasan Persuratan Baru. Agak saya
inilah yang dirasakan oleh Dr. Saleeh Rahamad apabila beliau bercakap tentang “pengekor
dan pentaasub” gagasan Persuratan Baru. Mungkin
betul, mungkin tidak betul; tetapi saya menganggapnya tidak lebih dari sejenis
gosip yang tidak dapat dielakkan. Tetapi bila difikir-fikir, saya teringat
kata-kata A. Samad Ismail dalam suratnya kepada Leo AWS, seorang pensajak dari
Kelantan. Inilah antara luahan beliau yang menarik perhatian saya: “Saya
menekankan bahawa bidang sastera sekarang dikuasai oleh MAFIA sastera dan semacam cronyism
yang kesannya memudaratkan perkembangan sastera yang sihat” (Surat bertarikh 30
November 1998, disiarkan sepenuhnya dalam Langit
Dusunku, Pustaka Dewan Puisi, 2003, hal. 68-70). Betulkah wujud MAFIA sastera? Betulkah terdapat kronisme? Sekali
pun wujud MAFIA sastera dan kronisme, saya menolak sama sekali Dr. Saleeh
Rahamad berada dalam lingkungan itu, walaupun beliau tidak senang dengan
gagasan Persuratan Baru. A. Samad Ismail kini diberi penghormatan yang wajar
apabila satu kerusi kewartawanan diwujudkan di UiTM Shah Alam atas namanya.
Saya sendiri membayangkan, gagasan Persuratan Baru juga akan beroleh kerusi seperti
itu atas namanya; dan tempat yang paling cocok ialah UPSI, kerana Persuratan
Baru pada dasarnya muncul dalam jalur perkembangan intelektual yang dipelopori
oleh Pendeta Za’ba. Tetapi bukan sekarang, kena tunggu 1000 tahun lagi, seperti
yang diyakini Chairil Anwar!
Kini
Dr. Saleeh Rahamad telah dipilih menjadi Ketua 1 PENA, dengan sekumpulan AJK
yang terdiri daripada teman-teman rapat beliau sendiri. Apakah rancangan beliau supaya PENA menjadi pelopor tradisi ilmu yang
dimaksudkan, seperti yang diamanahkan oleh Arenawati kepada beliau? Tentu saja
menyeronokkan, sebagai satu gurauan intelektual, jika PENA mengumpulkan para
sarjana kelas pertama untuk mengkritik gagasan Persuratan Baru, sambil
mempertahankan Panel Anugerah Sastera Negara kerana “masih ramai lagi pengarang
dan penulis yang menerima kayu ukur yang sedia ada.” Walaupun saya adalah salah seorang anggota
PENA yang senior, namun dari segi kedudukan sama saja dengan anggota yang baru
mendaftar satu hari lepas. Walaupun saya juga pernah memberi sedikit sumbangan
yang amat sederhana dalam bidang sastera dan kritikan sastera, saya tidak mempunyai apa-apa keistimewaan
dalam bentuk anugerah, hadiah dan sebagainya yang membolehkan saya klaim
sedikit keutamaan untuk diberi perhatian dalam perbincangan tentang karya-karya
saya oleh PENA. Siapakah yang tercabar di sini?
Siapa pula yang akan tercalar maruah intelektualnya? Kena tunggu 1000 tahun jugakah untuk
diketahui? Tidak. Dalam dunia sastera
yang mementingkan dan mengutamakan nilai-nilai murni, penungguan itu paling
lama 30 tahun atau lebih sedikit, hanya satu generasi, satu perkara biasa di
Malaysia yang sudah diterima umum dengan baik. Dalam konteks yang agak berbeza,
inilah “iklim penentuan” yang sudah dikonkritkan dalam sastera Melayu. Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Tan Sri
A. Samad Ismail dalam suratnya. Wallahu a’lam.
Mohd.
Affandi Hassan, 10/5/2012.
Salaam Tn Haji,
ReplyDeleteMacam biasa pedas dan segar. Masih tak sempat ketemu kita. Harap Tn Haji dapat jenguk tulisan saya ini sebab saya petik nama Tn Haji:
http://rausyanfikir.com/2012/04/merenung-nasib-khazanah-ilmiah-melayu.html