Friday, July 19, 2019

MENGEJAR SESUATU YANG KEKAL RELEVAN DALAM PERSURATAN MELAYU



Kritikan saya terhadap projek palsu sastera Melayu untuk melahirkan sasterawan negara yang picisan akan kekal relevan dalam perbincangan tentang sastera di Malaysia.  Untuk mengembalikan maruah intelektual yang menjadi bangkai busuk dalam sastera Melayu hasil projek sasterawan negara ini, maka kita tiada pilihan yang lebih siuman selain daripada kembali kepada konsep ilmu yang benar dan dengan itu mengasaskan setiap karya kreatif kepada asas itu. Dalam konteks inilah perbincangan dan analisis saya dalam Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden akan kekal relevan setiap kali anda mahu berbicara tentang sastera di Malaysia. Jika anda terus menerus menafikan kemunculan Gagasan Persuratan Baru sebagai cabaran kepada konsep sastera yang bermodelkan teori Barat, maka anda hanya memperbodohkan diri anda sendiri yang mungkin tanpa anda sedari anda memilih untuk menjadi pengkhianat kepada perkembangan intelektual berasaskan konsep ilmu yang benar, yang telah menjadi tradisi pemikiran persuratan Melayu lebih dari 500 tahun.

Ayat terakhir dalam perenggan di atas berbunyi agak keras, tetapi itulah kenyataannya yang tidak dapat dinafikan.  Tidak saja DBP mengkhianati persuratan Melayu dengan melantik para sasterawan negara yang picisan; malah kerajaan baru yang menamakan diri mereka PH yang menghidupkan perjuangan DAP lebih 52 tahun untuk menjadikan Malaysia Baru sebagai nama baru Malaysian Malaysia, malah sekarang sudah pula dihidupkan dengan gagahnya bahasa Inggeris  dalam PPSMI. Di mana DBP? Sesudah termakan dedak DAP, maka wajarlah DBP membisu ketika bahasa Melayu diceroboh dan dijadikan bahasa kedua yang parochial tidak seimbang nilai ekonomi dan nilai ilmunya dengan bahasa Inggeris yang amat tinggi nilai ekonomi dan nilai ilmunya menurut PM rekon. Inilah perutusan Mahathir yang dirancang oleh DAP untuk melaksanakan multilingualism di Malaysia, satu tempelakan yang berupa tamparan hebat kepada kedaulatan bahasa Melayu yang kononnya dilindungi oleh Raja-Raja Melayu dan Perlembagaan.  Telah diluluskan juga umur mengundi kepada 18 tahun secara automatik. Berapa ratus persen bertambahnya undi DAP, yakni undi Cina, di bandar-bandar besar? Mereka dapat pertambahan ini secara automatik; dengan itu usaha mereka hendak menambah bilangan kawasan Parlimen secara automatik akan tercapai oleh DAP. Kira-kira berapa ratus keuntungan DAP dari segi kerusi Cina di kawasan majoriti Cina di bandar-bandar besar?  Orang Melayu di Terengganu, Kelantan, Pahang, Kedah sedang terlongo seperti beruk lapar menyaksikan pengkhianatan terhadap mereka ini. Kerana penduduk  tiga negeri  Melayu itu kecil, jika dibandingkan dengan penduduk Cina di bandar-bandar, mereka tidak akan dapat kerusi tambahan dalam Parlimen dan dalam Dewan Negeri. Sekali lagi, saya menggesa orang Melayu yang sedang diperbodohkan oleh ketua politik  mereka ini membaca dengan kritis Hikayat Buyung Lurus, dan faham maksud amaran yang sudah diberikan agak lama dalam novel itu. Bodoh sangatkah Melayu ini?

Di mana para sasterawan dan sarjana sastera berada dalam kemelut baru ini?  Saya maksudkan kemunculan kembali PPSMI yang akan dihidupkan dengan gigih untuk menindas bahasa Melayu, dan pada waktu yang sama memberi peluang kepada bukan Melayu untuk mendesak digunakan juga bahasa Inggeris di Dewan Rakyat. Pada waktu ini anda mungkin  beranggapan desakan ini tidak mungkin terjadi; tetapi jika anda membaca gerakan DAP yang licik ini, semuanya akan terjadi dan Melayu sendiri akan menerima perubahan itu sekiranya tuan mereka, para ahli politik Melayu, berasa perlu menggunakan bahasa Inggeris di Dewan Rakyat untuk memberi kemudahan kepada ahli Dewan yang tidak fasih berbahasa Melayu boleh menggunakan bahasa Inggeris. Anda mesti ingat, sebaik saja PH, yakni DAP, mengambil kuasa, serta-merta BERNAMA yang dulunya menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris, kini sudah menggunakan bahasa Tamil dan Cina; diikuti oleh semua stesen TV di Malaysia. Tidak mungkin Melayu sebodoh lembu yang mereka pelihara jika mereka tidak dapat membaca pengkhianatan ini. Ke mana DBP yang dikatakan menjadi penjaga bahasa Melayu itu?  Setelah mendapat dedak DAP, tentu saja DBP mendiamkan diri, tidak berani bersungut supaya para pegawainya tidak tergugat kedudukannya. Ini pun sejenis pengkhianatan terhadap bahasa juga.
Nampaknya perkara-perkara penting dalam masyarakat Malaysia sudah dikhianati  dalam pelbagai cara yang pada umumnya hanya untuk memuaskan hawa nafsu pelakunya.  Contoh tentang PPSMI. Perdana Menteri rekon yang pernah memperkenalkan PPSMI ketika pertama kali menjadi PM, kini memperkenalkan kembali projek lamanya itu, sebagai menghormati bahasa Inggeris yang katanya adalah bahasa antarabangsa yang wajib diketahui oleh semua rakyat Malaysia.  Tanpa bahasa Inggeris tidak boleh belajar ilmu hisab dan ilmu sains, menurut beliau.  Inilah jenis mentaliti Yahudi yang melihat segala-galanya dari perspektif keuntungan ekonomi, bukan kerana rasa hormat kepada ilmu.  Sudah acap kali juga saya menggesa supaya bahasa Arab dijadikan bahasa kedua di Malaysia, wajib dipelajari oleh semua murid Islam tetapi yang bukan Islam boleh membuat pilihan mahu belajar atau tidak mahu.  Saya yakin dan pasti bahawa ini Mahathir tidak tahu sejarah Islam oleh itu tidak tahu Eropah dan negara-negara Barat dibangunkan oleh para ilmuwan Islam yang menulis di dalam bahasa Arab, kemudian diterjemahkan ke bahasa-bahasa Eropah.  Dalam ucapannya di Parlimen ketika mempertahankan bahasa Inggeris dalam pengajaran sains dan matematik, dia sebut beberapa perkara yang menampakkan dia tahu juga serba sedikit tentang pengaruh Islam dalam pembangunan ilmu-ilmu sains dan matematik di Eropah, tetapi dia tidak menganggap itu sumbangan Islam, melainkan usaha orang Eropah sendiri. Samalah seperti orang di Malaysia pun mesti usaha belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris kalau mahu maju. Inilah cara berfikir yang totok berjiwa penjajah, yang lahir dari anggapan negatif bahawa bahasa Melayu tidak akan membawa apa-apa kemajuan kepada orang Melayu. Dia menilai ini dari perspektif kebodohan dirinya sendiri dan tiadanya rasa hormat kepada bahasa Melayu yang telah membina tamadun yang begitu agung sejak lebih dari 500 tahun. Aneh, mengapa dia memilih untuk menjadi bodoh dan dengan itu membenarkannya menghina  tamadun Melayu. Sungguh celaka sikap seperti ini jika ada di kalangan para politikus  Melayu yang menghina tamadun bangsanya sendiri.

Hari Ini Dalam Sejarah: (16 Julai 2019):  Perhatikan tajuk berita yang menarik ini, dari Malaysiakini: “Hamidah rela ke Tanjung Rambutan dari ke neraka kerana berbohong.”  Puan Hamidah Osman, Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) berkata beliau lebih rela masuk Hospital Bahagia Ulu Kinta, Tanjung Rambutan daripada ke neraka kerana berbohong kepada bangsa, agama dan negara. Ini merupakan reaksi beliau kepada  Dr Mahathir yang dipetik beliau sebagai berkata, individu yang mendakwa penubuhan Bersatu adalah hasil cadangan Penasihat DAP Lim  Kit Siang agar “masuk ke Tanjung Rambutan.”  Marah betul PM rekon ini, kerana sudah sepatutnya begitu bahawa beliau memang mendapat arahan daripada Lim Kit Siang. Malah pelantikan beliau sebagai PM rekon pun dari cadangan dan sokongan DAP. Semua orang tahu hakikat ini.  Politik, begitulah. Tiada politik tanpa pembohongan, semua orang tahu hakikat ini; oleh itu para pembohong politik ini tidak perlu dan tidak wajar marah-marah,  kerana itulah hakikatnya sekiranya anda ingin berjaya dalam politik, mesti tahu dan pandai berbohong. Saya sudah buat ulasan panjang mengenai perkara ini dalam blog ini.  Lim Kit Siang, seorang ahli politik yang paling bersih dan paling jujur di Malaysia, menafikan penubuhan Bersatu adalah hasil cadangannya, supaya dengan adanya satu lagi parti Melayu yang baru supaya  dapat menarik 10 peratus undi UMNO.  Hamidah berkata beliau menyaksikan cadangan itu dibuat sendiri oleh Kit Siang dalam satu perbincangan di Yayasan Kepimpinan Perdana yang turut dihadiri beberapa pemimpin.  Hamidah menegaskan, Dr. Mahathir perlu bercakap benar kepada rakyat kerana akhirnya mereka akan menjawab di akhirat kelak. Quote: “Di hadapan rakyat cakap lain dan di belakang rakyat cakap lain. Ini semua kita terpaksa jawab di akhirat nanti.” 

Peringatan ini bagus, tetapi tidak relevan bagi ahli politik yang menjadikan pembohongan sebagai teknik komunikasi berkesan untuk mendapat kepercayaan rakyat, walaupun dengan berbohong dan menipu.  Kalau anda tidak tahu, tidak mahu, bagaimana hendak menipu dengan berkesan, maka politik bukanlah bidang anda. Kepandaian anda menipu dan berbohong adalah dua ciri yang mungkin akan membolehkan anda diberi gelaran “pemimpin besar” Malaysia.  Anda harus dapat membezakan antara orang yang pintar dengan yang jujur. Keduanya saling bertentangan.  Orang yang jujur belum tentu pintar; manakala yang pintar belum tentu jujur.  Antara dua sifat ini, mana satu yang lebih utama?  Kepintaran adalah sifat pencuri atau penipu; manakala kejujuran adalah sifat utama dalam perwatakan seorang pemimpin yang boleh dipercayai.  Sekarang orang seperti ini sangat sukar kita boleh dapat di kalangan para ahli politik. Anda mesti dapat membezakan antara ahli politik dengan seorang pemimpin politik. Sekarang perbezaan itu tidak dipedulikan, malah tidak dianggap penting untuk diketahui perbezaannya. Inilah kecelakaan yang dihadapi oleh rakyat yang menerima kemunculan seorang ahli politik, tetapi tidak memberi penghargaan kepada seorang pemimpin.

Dalam bacaan saya, Puan Hamidah Osman nampaknya tidak menerima PM rekon sebagai pemimpin politik yang jujur, tetapi jelas dia seorang ahli politik  yang  pintar, atau di Indonesia disebut lihai. Lihai dalam bahasa Inggeris boleh diterjemahkan sebagai shrewd, yang diberi definisi dalam Collin’s  Cobuild Learner’s Dictionary sebagai seseorang yang bersifat opportunist.  Anda mungkin bertanya: Apa salahnya?  Oleh itu tidak penting bagi anda sama ada dia seorang ahli politik atau seorang pemimpin; bagi anda kedua-duanya sama saja. Inilah kecelakaan yang menimpa rakyat Malaysia apabila ahli politik yang mereka pilih tidak bertindak sebagai seorang pemimpin. Saya kira itulah maksud komen Puan Hamidah Osman.  Saya yakin hanya beberapa orang saja yang bersetuju dengan beliau; kerana dalam politik diperlukan kepintaran, bukan kejujuran.

Menurut perhitungan anda, siapakah pemimpin yang  jujur dalam politik Malaysia sekarang?  Dalam pemerhatian saya sebagai seorang peneliti politik (saya ada ijazah sarjana dalam subjek Political Behaviour dari Essex University),  kita mempunyai ramai ahli politik yang pintar, termasuk Lim Kit Siang dan Tun Dr. Mahathir Mohamed.  Saya tidak fikir mereka yang pintar ini pernah memikirkan nasib mereka di akhirat, jika sekali pun mereka percaya adanya akhirat.

Bagi seorang ahli politik, yang penting ialah terus kekal berkuasa, walaupun hanya dengan satu undi.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 19 Julai 2019.

















Tuesday, July 16, 2019

PENGARUH YAHUDI DI MALAYSIA DALAM BIDANG POLITIK, EKONOMI, SOSIAL, PENDIDIKAN, KESENIAN



Cara mudah untuk memahami tajuk ini ialah dengan memahami konsep demokrasi dan ekonomi kapitalisme.  Inilah dua bidang besar yang mempengaruhi lain-lain bidang di dalam senarai judul di atas.

Apakah maksud demokrasi dalam politik? Cara mudah untuk memahaminya ialah kuasa di tangan rakyat; merekalah yang memilih para pelakon politik untuk berada dalam Parlemen atau Dewan Undangan Negeri  (DUN). Seseorang calon dalam pilihan raya yang menang satu undi sekalipun tetap menang, walaupun dengan satu undi. Itulah maksud demokrasi, yang boleh bertenggek dengan hanya satu undi. Maka jadilah dia Ahli Dewan Rakyat, atau Ahli Dewan Negeri. Kita guna satu contoh yang mungkin boleh menjadikan seorang pembaca terberak kerana terlalu marah atau mungkin juga kerana geli hati. Katalah yang menang itu seorang penipu besar, menipu sebagai kerjaya dia dalam kehidupannya. Mungkin ada orang tahu, mungkin tidak ada yang tahu kerana dia sangat pandai melindungi dirinya daripada sebarang syak wasangka.  Sekarang dia jadi seorang MP dengan majoriti yang besar, atau  kecil saja, tidak jadi soal. Kalau besar majoritinya, dia akan terkenal sebagai seorang MP yang popular. Tetapi adakah kita pasti dia seorang yang baik?  Dalam politik baik dan buruk tidak ditentukan seperti ditentukan dalam agama. Kebaikan dalam agama mendapat pahala; keburukan mendapat dosa. Yang baik akan masuk syurga; yang jahat akan masuk neraka. Ini formula mudah, tanpa mengira perubahan yang mungkin berlaku dalam kehidupan seseorang.  Tetapi ini pandangan Islam, yang kita semua tahu tidak semua orang Islam percaya. Maksudnya, orang Islam sendiri pun boleh menipu dan berbohong, kerana dalam politik dua sifat ini amat penting untuk menentukan kemenangan seseorang dalam pilihan raya. Contoh klasik dalam kes ini ada saya berikan dalam Hikayat Buyung Lurus. Lihat cerita Dr. Wan Azizah yang saya jadikan contoh dalam novel itu. Kalau anda sudah lupa ceritanya, bolehlah semak catatan pilihan raya, atau tanya beliau sendiri tentang pengalamannya yang pada mulanya diisytiharkan kalah, kemudian menang dengan majoriti yang kecil, dan ustaz yang jadi calon yang melawannya tendang peti undi, dan seterusnya. Oleh kerana ini cerita benar, anda akan lihat betapa demokrasi dijadikan oleh seorang ustaz untuk menipu, hanya untuk menang. Anda kena baca seratus kali episod ini supaya jangan jadi lembu kenyang yang enak saja makan dedak (sekarang lembu pun makan dedak juga, macam babi yang memang suka dedak).  Satu lagi, jangan terlalu percaya kepada yang bergelar ustaz, atau tuan guru, atau apa-papa saja gelaran agama dalam Islam. Jangan percaya dia tidak berbohong dan menipu; kerana dalam politik orang-orang seperti ini berkata dibolehkan menipu untuk  mendapat faedah yang lebih besar iaitu menjadi ketua masyarakat melalui undi pilihan raya.  Saya pernah dengar ucapan seorang tuan guru yang popular di Malaysia yang menyebut antara 16 hingga 17 ayat Quran untuk membuktikan partinya adalah parti Islam yang memperjuangkan politik Islam (apa dia politik Islam dia tidak pernah bincang; padahal dalam Islam tidak terdapat pun istilah politik Islam itu; dipakai istilah lain yang saya tidak mahu bincang di sini.)  Bila kita dengar ucapan itu dan ayat-ayat Quran yang disebutnya, kita akan terasa dia seolah-olah menggunakan ayat-ayat Quran itu secara yang amat istimewa, seolah-olah Quran itu memang diwahyukan untuk partinya! Kes ini masih baru, boleh rujuk sendiri jika anda berminat untuk melihat betapa seorang tuan guru pun tidak boleh kita gerenti tidak akan berbohong. Kalau anda percaya kepada demokrasi dan politik, anda tidak boleh lari dari berbohong. Untuk sekadar menjadi satu pesanan, sila baca buku HAMKA, Bohong di Dunia.  Buku ini boleh dihadiahkan kepada semua ahli politik. Jika anda mahu, atau terdapat sesiapa yang mahu menghadiahkan buku ini kepada ahli politik, saya sanggup membelinya sebanyak yang diperlukan dan anda sendiri mestilah menyampaikannya kepada para pemimpin itu. Boleh hubungi saya sebelum atau selepas anda beli buku itu, untuk mendapatkan pembayarannya. Tapi jangan melebihi lima ribu ringgit, kerana saya tidak punya wang tunai lebih dari itu!  Silalah kalau tidak malu …

Para pembaca Malaysia yang agak rendah moral dan pemikirannya tidak membaca Hikayat Buyung Lurus dengan kritis, oleh itu mereka tidak dapat memahami kritikan saya tentang penipuan dalam sistem demokrasi yang menjadi amalan biasa dalam politik Malaysia. Saya beri satu contoh yang diberikan oleh Pak Sako, yang mengaku dalam tulisannya di Utusan Melayu satu ketika dulu bahawa dia sendiri dan para penduduk Temerloh menjumpai peti undi yang memangkahnya  dibuang ke dalam sungai Temerloh. Semoga ada di antara pembaca blog ini yang tahu cerita ini; dan saya harap kenalan saya yang banyak menolong saya menjual buku saya di Media Ilmu kepunyaan ABIM di PJ satu masa dulu, kini menang di Temerloh, perkara yang dia tidak sangka boleh terjadi. Dia orang Perlis, tanya YB  Mohd. Anuwar Tahir ceritanya bertanding di Temerloh. Dia kini seorang Timbalan Menteri. Tahniah.  Baca betul-betul Hikayat Buyung Lurus untuk mengetahui mengapa saya sebut contoh ini. Anda perlu menjadi seorang pembaca yang cerdik untuk memahami karya saya. Saya simpati kepada para sarjana sastera dan para sasterawan negara juga yang saya kira tidak berapa cerdik oleh itu tidak dapat membaca dengan kritis Hikayat Buyung Lurus yang boleh dianggap sebagai sebuah karya politik yang jauh lebih baik dan lebih bermutu daripada  Animal Farm!  (jangan-jangan ada sarjana sastera tak pernah dengar judul-judul novel ini…)

Pelik juga bila kita tahu para sarjana Melayu tidak berminat membaca Hikayat Buyung Lurus padahal novel satira ini tidak dapat ditandingi oleh mana-mana  karya para sasterawan negara sendiri. Jangan-jangan para sarjana kita pun  tidaklah secerdik yang cuba ditayangkan mereka kepada pembaca yang bodoh-bodoh. Saya ingin menegaskan, sesiapa juga yang bergelar sarjana yang tidak membaca karya saya adalah sarjana yang cetek meraba-raba, mudah cerita dia boleh dipanggil sarjana yang bodoh dan sangat angkuh kerana kebodohannya itu.  Ini adalah satu pengakuan dan penilaian yang jujur, yang boleh saja disanggah jika anda mahu atau jika anda mempunyai keupayaan untuk membuat sanggahan yang bernas. Anda boleh saja melemparkan apa-papa tuduhan yang anda mahu, tetapi saya pasti anda bukanlah secerdik yang anda fikirkan terhadap diri anda. Tiada bukti yang meyakinkan untuk menolak andaian ini.  Saya tidaklah berkira sangat, tetapi sepanjang pengalaman saya dalam bidang kreatif dan kritikan, saya belum lagi bertemu seorang sarjana yang benar-benar jujur dari segi ilmu dan moral yang mahu berbicara dengan kritis ketika membicarakan karya seperti Hikayat Buyung Lurus ini.  Untuk makluman, pembicaraan “tokoh jemputan” satu ketika dulu yang membincangkan novel ini seperti yang dilaporkan, sangat cetek dan amat memalukan kerana kualiti pembicaraan mereka, yang saya baca, sangat rendah dan mereka ini tidak layak berdepan dengan khalayak kalau hanya untuk menyerlahkan kebodohan mereka. Sesiapa yang masih ingat tentang perkara ini bolehlah mengkritik saya jika anda mahu. Saya terbuka untuk dikritik.  Nampaknya seseorang perlu tampil untuk membicarakan mengapa pandirisme sangat berleluasa dalam sastera Melayu, baik di kalangan sarjana lebih-lebih lagi  di kalangan para sasterawan.  Siapa agaknya yang boleh menghuraikan persoalan ini?

Kepada yang pernah lihat Hikayat  Buyung Lurus, saya anjurkan anda baca Bab 9 untuk mendapatkan pandangan saya mengenai pembohongan dan korupsi politik di kalangan pemimpin Malaysia. Sub-judul hikayat ini berbunyi,  Sebuah Hikayat Politik Melayu.  Inilah satira politik terbaik yang pernah ditulis dalam bahasa Melayu. Jika anda tidak bersetuju, saya amat terbuka untuk dikritik. Kalau anda tidak ada hujah, tidak semestinya anda mendiamkan diri. Terus bergosip kerana ini akan memudahkan anda masuk ke tempat yang sesuai dengan peranan anda di akhirat nanti.

Sejauh mana prinsip-prinsip pedagogi Yahudi masuk ke dalam sistem pendidikan Malaysia dan mewarnai sistem itu berasaskan nilai-nilai mungkar Yahudi? Persoalan ini tidak pernah dibincangkan, malah hingga sekarang pun masih belum disedari bahawa pengaruh ini memang ada dan memberi kesan kepada sistem pendidikan kita, khususnya dalam konteks konsep ilmu yang benar yang ditolak oleh Kementerian Pendidikan sendiri, jika kita boleh memberi tafsiran sedemikian berasaskan perilaku dan ucapan Menteri Pendidikan sendiri yang membisu tentang konsep ilmu ini, yang menolak konsep adab dalam pendidikan yang tujuannya melahirkan warga negara yang berbudi mulia berasaskan adab yang terangkum dalam konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh al-Quran.  Masalah sebesar ini perlu dibahaskan dan Menteri Pendidikan perlu menyatakan pendirian beliau dengan tegas, untuk mengelak daripada dituduh terpengaruh dengan ajaran Yahudi dalam pendidikan moden, yang memberi penekanan kepada latihan kemahiran untuk mendapat kerja, bukan untuk menjadi manusia beradab  yang menghormati ilmu yang benar dan menjadikan konsep ilmu yang benar itu  panduan dalam kehidupannya.  Kita pun ingin tahu apakah yang diajarkan di universiti Malaysia dalam konteks perbincangan ini. Secara khusus dalam pendidikan sastera, konsep ilmu yang benar itu ditolak oleh sarjana sastera, malah Gagasan Persuratan Baru tidak diberi peluang untuk dikenali oleh para pelajar sastera kecuali di UPM dan UKM yang diusahakan oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd Tahir dan Prof. Madya Dr. Mohd Zariat. Tidakkah ada usaha untuk melakukan sedikit perubahan dalam pendidikan sastera di tempat-tempat lain selain daripada di dua tempat itu. Bagaimana pula sikap DBP yang dengan jelas menolak PB kerana hendak mempertahankan kedudukan para sasterawan negara yang secara hakiki adalah golongan picisan dalam sastera, seperti yang telah saya buktikan dalam buku saya Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019).  Jawapan konkrit diperlukan daripada kumpulan yang anti ilmu yang benar ini. Adakah kita perlu memihak mereka yang ternyata salah dalam memahami konsep ilmu ini?

Kita ingin tahu sejauh mana universiti di Malaysia boleh menerima novel Pujangga Melayu sebagai sumber ilmu dan pengajaran moral yang lengkap dalam kehidupan manusia beragama.  Dalam pemerhatian saya, semua universiti hanya menerima karya Barat, terutama dari Eropah dan Amerika, sebagai karya bermutu yang perlu dipelajari oleh pelajar sastera. Bila lagi kamu yang menjadi penghuni universiti mahu berubah dengan memberi peluang yang adil kepada karya tempatan, dan tidak hanya memihak kepada karya para sasterawan negara padahal karya mereka adalah karya picisan, yang telah saya buktikan dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu.  Sikap anti-ilmu yang ditunjukkan oleh universiti ini mendapat sokongan dan dukungan Menteri Pendidikan sendiri, yang lebih mengutamakan kaki (dengan kasut hitamnya) daripada otak dan akal yang dididik dalam konsep ilmu yang benar yang ditunjukkan oleh al-Quran.  Saya ingin kasi tahu sama Menteri Pendidikan, hasrat kamu mahu membawa para sasterawan negara ke universiti sepatutnya tidak menghalang kehadiran faham sastera yang lebih mantap yang diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru. Jika anda tidak jujur dalam memperjuangkan ilmu, maka bagaimana anda yakin boleh melahirkan graduan yang tidak anti-ilmu? Ini adalah antara beberapa isu besar yang disembunyikan dan tidak mahu dibahasakan hanya kerana ingin mempertahankan kedudukan para sasterawan negara yang picisan itu.  Dari perspektif inilah kita melihat dengan jelas betapa kuatnya pengaruh Yahudi dalam sistem pendidikan Malaysia yang anti ilmu yang benar itu.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 16 Julai 2019.








Tuesday, July 9, 2019

PENGKHIANATAN TERHADAP ILMU DAN TRADISI



Permulaan pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi bermula bila sastera Melayu moden memakai slogan Marxism “sastera untuk masyarakat” sekitar tahun 1950an di Singapura. Idea ini dibawa ke DBP bila tokoh yang terpengaruh dengan slogan itu memasuki DBP; dan dari situlah tercetus idea untuk mengiktiraf golongan ini dengan memberikan mereka status istimewa sebagai sasterawan negara. Itulah sejarahnya secara ringkas.

Apakah isu penting dalam kes ini?  Sepanjang pemerhatian saya, semua  sasterawan dan sarjana sastera menerima kenyataan ini kerana itulah saja yang akan membolehkan mereka mendapat faedah semaksimum mungkin.  Itulah isunya. Ini telah dibuktikan, dan ditunjukkan dengan jelas, oleh Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ketika memilih Baha Zain sebagai sasterawan negara. Menurut beliau, dia hanya menulis dua halaman kertas cadangan, yang terus diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara.  Inilah bukti betapa kuatnya pengaruh Mutual Admiration Club yang diketuai oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh.  Adakah ini bentuk pengkhianatan yang dimaksudkan dalam judul di atas? Kita lihat pertanyaan ini begini. Sekarang para sasterawan dan sarjana sastera secara sedar telah menerima dedak daripada DAP, yang diwakili Menteri Kewangan.  Inilah kehebatan perkembangan terbaru, yang berlaku tidak lagi melalui DBP, tetapi terus dari Kementerian Kewangan. Perhatikan, yang didakap Menteri bukan Ketua Pengarah DBP, tetapi seorang penyokong DAP, seorang sasterawan negara.  Sasterawan dan sarjana paling bodoh pun boleh membaca makna peristiwa yang menarik ini. Sebelum ini, sepanjang pemerhatian saya, belum ada orang politik yang ada jawatan penting mendakap seorang sasterawan sambil berlaga pipi! Saya harap tokoh drama kita yang juga seorang sasterawan negara boleh menulis satu skrip yang menarik tentang perkembangan terbaru ini.

Anda mungkin bertanya dengan penuh prasangka, apa hubungannya dengan judul entri kali ini?  Saya jawab begini:  Adakah anda perasan apa kaitannya tahi yang anda keluarkan dengan kesihatan anda? Pertanyaan yang agak kasar, tapi melucukan.  Pertanyaan ini saya dapat daripada pengalaman anak saya, seorang doktor pakar, yang selalu memperingatkan supaya menjaga makanan.  Apa-apa juga yang kita makan, ada kaitannya dengan kesihatan kita. Kalau begitu, apakah jenis hidangan yang diberikan oleh karya para sasterawan negara yang sekira-kira akan membolehkan kita menjadi cerdik dan sedar diri tentang kesihatan mental?  Misalnya, apakah jenis kecerdikan yang anda dapat dengan membaca karya Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh atau Datuk  Dr. Anwar Ridhwan? Saya sebut dua tokoh ini kerana mereka sangat terkenal dan amat dikagumi di antara para sasterawan negara, sebagai kononnya sasterawan intelektual. Jawapannya telah saya berikan dengan terperinci dalam buku terbaru saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019), kini dalam pasaran.

Apabila kita bercakap tentang pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi, kita mesti mengaitkannya dengan karya para sasterawan negara, kerana mereka terpilih berasaskan sumbangan mereka.  Apakah yang telah mereka sumbangkan? Sekali lagi, anda perlu baca jawapannya dalam buku tersebut.  Secara ringkas, mereka telah mengkhianati konsep ilmu yang benar, dan sekali gus menentang tradisi ilmu yang telah dibina oleh para ulama dan cendekiawan Melayu dalam masa lebih dari 500 tahun.  Dalam mana-mana pertemuan untuk membicarakan sumbangan para sasterawan negara, aspek yang amat penting ini tidak pernah disentuh, kerana mereka pun tahu jika persoalan ini disentuh, mereka akan nampak dengan jelas betapa hebatnya kejahilan mereka dalam aspek intelektual berdasarkan konsep ilmu yang benar yang menjadi tradisi beribu tahun di kalangan cendekiawan dan para ulama Islam.  Bagaimana para sasterawan negara ini mengkhianati tradisi ilmu dalam Islam dan dalam tradisi Melayu telah juga saya huraikan dalam buku berkenaan. Sila baca, jangan lari!

Judul entri yang lepas adalah satu pertanyaan mengenai kertas panjang yang saya bentang di DBP tahun 2006. Saya mencadangkan supaya dihapuskan projek anugerah sastera negara ini, diganti dengan cadangan yang lebih baik dan lebih bermakna kepada perkembangan ilmu dan bahasa Melayu dalam negara kita. Ini kata saya secara ringkas: “Pada waktu ini DBP terlalu berat sebelah ketika merancang program kesusasteraan dengan memberi tumpuan berlebihan kepada para sasterawan negara saja. .. .  Dari tumpuan kepada sastera dalam pengertiannya yang sempit, DBP harus meluaskan skopnya dengan memberi tumpuan kepada persuratan Melayu, dengan mengadakan program terancang  untuk memajukan persuratan Melayu. Dengan itu dicadangkan supaya DBP berusaha mendapatkan kerjasama Petronas dalam program seumpama ini. … Tidakkah boleh dikendalikan sejenis program yang bermakna dengan kerjasama DBP untuk memajukan persuratan Melayu dan bidang intelektual dalam bahasa Melayu. … dengan mewujudkan Hadiah Persuratan Petronas setiap tahun, diberi kepada sesiapa saja yang menulis dalam bahasa Melayu dalam semua bidang ilmu.    hadiah itu tidak kurang daripada RM100,000 dikeluarkan setiap tahun untuk (1) bidang matematik dan sains (termasuk bidang perubatan, pergigian, kimia, fizik dll.) (2) bidang sosiologi dan kemanusiaan (termasuk perundangan). (3) bidang bahasa dan cereka (novel, cerita pendek, drama dll). Tiap-tiap tahun kita berikan kepada tiga tokoh yang berjasa dalam bidang-bidang ini, yang menulis dalam bahasa Melayu.  Ini bermakna kita berpindah dari sastera kepada persuratan.”  Seterusnya saya juga mencadangkan supaya diadakan peraduan menulis novel persuratan. (Sila rujuk kertas kerja itu di DBP).

Cadangan ini dibantah oleh para sasterawan dan para sarjana sastera kerana menurut mereka kita belum bersedia untuk melaksanakan program yang begitu “ambitious”.  Inilah antara jenis pengkhianatan ilmu yang dimaksudkan.

Walaupun cadangan ini pertama kali dikemukakan dalam kertas 2006 itu, namun idea yang dikemukakan sudah boleh dilaksanakan oleh DBP dengan kerjasama Petronas sekiranya DBP mempunyai inisiatif untuk berunding dengan Petronas.  Sekurang-kurangnya DBP boleh kemukakan idea ini kepada Menteri Pendidikan untuk pertimbangan beliau.  Yang penting, kita perlu maju ke depan melalui penggunaan dan penguasaan bahasa Melayu dalam bidang akademik dan persuratan, sesuai dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa negara untuk semua. Saya harap tidak ada bantahan sebelum dibincangkan dengan mendalam terlebih dahulu.

Projek sasterawan negara ini tidak wajar diteruskan lagi setelah kita dapati yang dipanggil sasterawan negara itu adalah para penulis picisan yang cetek meraba-raba,  yang gagal menampilkan sebuah pun karya yang dapat menandingi karya penulis yang berada di luar kandang pandirisme tempat para sasterawan negara itu bermukim.  Saya telah membuktikan kesimpulan ini dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu, yang anda boleh teliti sehabis kritis untuk menolak hujah-hujah dan bukti yang ditonjolkan di dalam buku itu.  Tidak sebuah pun novel para  sasterawan negara ini yang dapat menandingi Pujangga Melayu, sajak “al-Andalus”, dan dari segi teori tidak ada seorang pun sarjana sastera yang telah cuba membuktikan Gagasan Persuratan Baru itu telah gagal membuktikan kekuatan kreatifnya melalui  penerapannya dalam penulisan karya yang bermutu.  Anda diberi peluang seluas-luasnya untuk menafikan kebenaran kesimpulan ini.  Oleh itu, sekiranya anda mempunyai harga diri yang tinggi,  dan tahu menghargai ilmu, maka anda akan tunduk kepada kebenaran itu tanpa merasa terhina atau seolah-olah dipandang rendah.  Apakah pilihan anda sebagai penulis atau sasterawan?  Antara ciri kehebatan anda ialah anda tunduk kepada kebenaran, tetapi sifat ini tidak ada pada para sasterawan negara. Lihat saja keangkuhan mereka dalam forum tentang mereka yang diadakan oleh DBP baru-baru ini. Itulah bukti terbaik yang mereka berikan secara angkuh untuk menonjolkan sifat sebenar mereka sebagai golongan yang cetek meraba-raba.  Anda dijemput membaca dengan kritis hal. 110-111 buku Anugerah Sastera Negara  untuk mendapat sekelumit penjelasan mengenai persoalan ini.

Di mana kita berada sekarang? Kalau anda cerdik, pertanyaan ini tidak perlu, kerana kenyataannya sangat jelas. Anda sekarang berada dalam kekeliruan yang amat besar dalam  memahami konsep ilmu, atau lebih tepat menolak konsep ilmu yang diajarkan oleh Al-Quran. Jelas sumber ilmu itu al-Quran, tetapi berapa orang di antara para sasterawan dan sarjana sastera menerima hakikat itu? Amatlah sedikit, asal jangan tidak ada langsung. Mengapa hal ini terjadi? Ada yang berkata kerana kuatnya pengaruh teori sastera Barat dalam sastera Melayu; ada juga yang berkata persoalan ini tidak penting dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera. Kedua-dua andaian ini betul; tetapi ada satu lagi persoalan yang tidak pernah ditimbulkan. Itulah persoalan mengenai sumber ilmu dalam Islam. Pada umumnya para sasterawan menganggap al-Quran adalah sebuah kitab agama, tiada kaitannya dengan karang mengarang. Di situlah punca kekeliruan itu, yang kemudiannya merebak luas setelah mereka menerima teori sastera Barat, yang senang difahami dan senang dibaca. Mereka tidak sedar bahawa mereka sudah jauh tersesat jalan, kini terpinga-pinga bila diberitahu mereka sudah jauh sesat dalam belantara teori sastera Barat, dan kini sedang  meraba-raba tak tentu arah. Maka apabila didatangkan Gagasan Persuratan Baru, mereka terkejut besar, tidak saja kerana perkara itu  baru, lebih menakutkan lagi sekarang pengetahuan mereka sedang dicabar. Inilah punca kebangkitan puak ini untuk menolak konsep ilmu yang benar. Masalahnya menjadi semakin parah apabila golongan yang sesat meraba-raba ini tidak kenal sejarah pemikiran Islam, oleh itu amatlah mudah bagi mereka untuk berada dalam keadaan sesat Barat, satu ungkapan yang amat popular di kalangan orang Kelantan.

Semua ini menjadi kacau bilau apabila diberi kepercayaan bahawa para sasterawan negara itu sangat istimewa, penulis yang paling unggul, dan karya mereka juga paling unggul, maka kritikan terhadap mereka hanya timbul daripada orang yang mempunyai hasad dengki bukan kerana mereka tidak mempunyai kelebihan. Seperti yang saya selalu sebut, maka jadilah para sasterawan negara ini Brahmin Sastera, dengan itu ditakdiskan sebagai sejenis makhluk istimewa yang menulis karya istimewa.  Adakah ini benar? Kalau betul memang bagus; bagaimana kalau tidak betul? Kalau tidak betul anda akan menjadi pengikut manusia yang sangat ketara kelemahannya. Bagaimana kita boleh menyelesaikan persoalan penting ini? Itulah kita menggunakan konsep ilmu yang benar, untuk memastikan penilaian kita berasaskan ukuran yang boleh diuji kesahihannya. Maka lahirlah Gagasan Persuratan Baru untuk membantu anda mengenal pasti kualiti sebenar dan kualiti palsu. Bolehkah PB mencapai matlamat itu?

Itulah pertanyaan yang kita sedang  perdebatkan. Dalam hal ini saya serahkan kepada anda menentukannya. Maklumat yang mencukupi telah ada untuk dijadikan sandaran dan panduan. Berasaskan maklumat yang ada di dalam bentuk buku dan makalah akademik, anda akan dapati kedudukan para sasterawan negara ini tidak boleh dipertahankan. Dua perkara yang menjadi bukti yang boleh dihujahkan dengan mudah. Pertama, karya para sasterawan negara ini adalah karya picisan, oleh itu amat janggal bila diketengahkan karya picisan ini sebagai karya agung dalam sastera Melayu. Kedua,  para sasterawan negara sendiri terdiri daripada penulis yang cetek meraba-raba dari segi ilmu pengetahuan; terbukti dari sikap mereka yang menolak sumber ilmu daripada al-Quran. Mereka lakukan ini untuk menolak Gagasan Persuratan Baru sebagai satu kaedah baru yang boleh mencabar semua teori sastera Barat; dan dari segi penciptaan karya pula PB memberikan mereka konsep-konsep yang dapat membantu mereka mencipta karya kreatif yang bermutu. Hal ini telah dihuraikan dalam buku-buku mengenai PB yang disenaraikan dalam entri bertarikh 26 Mei 2019.  Cabaran terhadap kesahihan pemilihan para sasterawan negara tidak boleh diremehkan, kerana ini memberi  implikasi besar kepada perkembangan sastera Melayu moden. Adakah kita berasa bangga menjadikan para sasterawan picisan ini sebagai tokoh penting yang telah memberi asas yang kukuh dalam perkembangan sastera Melayu?  Jika ini diterima, maka termaktublah pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi persuratan dalam sejarah intelektual kita.   

Apakah peranan persatuan penulis dalam membina budaya ilmu ini? Nampaknya badan penulis gagal memberi sumbangan dalam pembinaan budaya ilmu ini, dengan itu kehadiran badan-badan penulis ini tidak memberi apa-apa kesan kepada perkembangan ilmu; sebaliknya badan-badan ini dengan sedar menjadi penghalang kepada pembinaan budaya ilmu dalam seni mengarang dan penilaian sastera. Jalan keluar yang dicadangkan dalam kertas 2006 di Dewan Bahasa dan Pustaka itu boleh digunakan untuk membina semula  tradisi intelektual yang dirosakkan oleh para sasterawan negara dan sarjana sastera yang menolak konsep ilmu yang benar.  Inilah pilihan terbaik yang boleh membawa seni mengarang ke arah kecemerlangan sebenar dari segi teknik dan wacana untuk dibina dengan gigih selama seratus tahun ini.  Mulai dari sekarang. Saat ini.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 9 Julai 2019.