Friday, January 17, 2020

KAEDAH BARU DALAM KRITIKAN DAN PENULISAN KREATIF YANG MENCABAR TEORI SASTERA BARAT




Dengan munculnya Gagasan Persuratan Baru (seterusnya PB) sebagai teori kritikan dan kaedah penulisan kreatif, maka seluruh teori sastera Barat dicabar dan dinafikan keabsahannya dalam kritikan sastera Melayu. Tetapi ini tidak bererti teori Barat tidak boleh digunakan untuk menilai karya sastera Melayu; hanya penilaian itu mestilah dilihat dalam konteks PB.  Ini menimbulkan cabaran besar kepada kedudukan para sasterawan negara dan Panel Anugerah Sastera Negara. Ukuran yang digunakan oleh Panel untuk memilih para sasterawan negara tidak memenuhi dua aspek penting yang dilontarkan oleh PB: pertama, tentang konsep ilmu; kedua, tentang kaedah dan ukuran yang dipakai dalam penilaian sesebuah karya kreatif. Dua persoalan besar ini telah dihuraikan dengan mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam tulisan-tulisan beliau, terutama sekali dalam dua buah buku beliau, Kritikan Sastera Melayu: Antara Cerita dengan Ilmu (Syarahan Perdana, UKM 2007);  Dinamika Pemikiran Sastera Melayu (DBP 2009).  Dua buah buku ini menghuraikan dengan jelas kedudukan PB dalam kritikan sastera Melayu dan implikasinya dalam perkembangan persuratan Melayu.

Saya sendiri telah menghuraikan dengan mendalam  persoalan ini dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan, 2019).  Buku ini menjadi teras kritikan sastera Malaysia; tetapi para sarjana sastera dan para sasterawan telah menolaknya tanpa sebarang hujah. Mereka tidak membaca buku ini, juga buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir, kerana menurut mereka konsep PB yang dihuraikan dalam buku-buku itu bertentangan dengan teori sastera Barat, yang menjadi ikutan dan pegangan mereka.  Pendapat yang tidak siuman ini, dari segi ilmiah atau dari segi akademik, adalah  satu jenayah intelektual yang mesti ditolak seperti kita menolak para pencuri dan penyamun.  Dengan terus berada dalam keadaan tidak siuman sebagai penentang konsep ilmu yang benar dalam Islam, maka golongan ini meletakkan diri mereka sebagai kumpulan yang sesat meraba-raba, oleh itu apa juga ukuran yang mereka gunakan untuk menilai para sasterawan negara, atau yang mereka pakai dalam kritikan sastera, adalah ukuran palsu berasaskan nilai-nilai palsu yang mereka curi dari teori sastera Barat tanpa memahami konteks teori itu diwujudkan. Inilah persoalan besar yang saya bincang dalam buku mengenai sasterawan negara itu. Para sarjana sastera, pengkritik sastera dan para sasterawan terus berkeras bahawa nilai-nilai palsu yang mereka pakai itulah nilai-nilai sastera yang dijadikan asas kritikan sastera Barat, oleh itu mestilah menjadi ikutan para sarjana sastera, pengkritik sastera, dan para sasterawan kerana itulah yang diterima di peringkat antarabangsa.  Sebenarnya mereka bercakap benar, kerana inilah penghujahan yang dipakai oleh Pascale Casanova dalam bukunya, The World Republic of Letters (terjemahan Inggeris diterbitkan 2004).  Buku ini menegaskan sastera Barat mempunyai dua kiblat: Paris dan London. Kalau anda membaca tulisan para sarjana sastera, inilah juga yang menjadi ikutan mereka. Sila lihat buku-buku rujukan yang mereka tayangkan dalam tulisan mereka. Saya tidak perlu memberi contoh, kerana contoh-contoh itu sudah pun disenaraikan dengan teliti sekali dalam tulisan saya yang mereka anggap tidak akademik dan tidak berasaskan teori sastera Barat.  Inilah kedudukan yang sebenar, dan kepalsuan inilah yang saya kritik. Inilah asas pemilihan para sasterawan negara. Oleh itu, buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu perlu disanggah sekiranya mereka ini betul-betul mempunyai kefahaman yang mendalam tentang teori sastera Barat. Sebenarnya, jika mereka mempunyai kefahaman yang mendalam tentang teori sastera Barat, mereka tidak ada pilihan melainkan menerima hujah-hujah yang saya kemukakan dalam buku Anugerah Sastera Negara kerana pembohongan intelektual yang saya kupas dalam buku itu memang sangat wajar dibahaskan oleh mereka yang cetek meraba-raba  dan keliru ini.  Dengan terus membisu, mereka hanya membenarkan kesimpulan Pascale Casanova bahawa sastera Melayu moden juga berkiblatkan Paris dan London. Itulah kedudukan yang sebenarnya. Inilah persoalan yang saya bincang dalam buku saya Pandirisme dalam Komuniti Dunia (2016).  Dalam konteks ini saya mencabar mereka mengemukakan sebuah karya para sasterawan negara yang setanding dengan novel Pujangga Melayu.

Mengapa para sarjana, pengkritik dan sasterawan menolak kaedah baru yang dianjurkan oleh PB? Jawapannya sangat mudah. Jika mereka menerimanya, maka kemunculan para sasterawan negara dan peranan Panel Anugerah Sastera Negara adalah satu pembohongan intelektual yang amat memalukan, yang perlu ditolak dengan tuntas. Kalau ini dilakukan, apakah yang kita ada? Pertanyaan ini akan tinggal pertanyaan kerana jawapannya akan membenarkan huraian saya dalam buku-buku yang saya sebut dalam entri ini dan dalam tulisan saya secara umum. Sila rujuk  misalnya Gagasan Persuratan Baru  (520 halaman), yang membicarakan kaedah baru dalam kritikan dan penulisan kreatif.  Sehingga ini belum ada lagi sanggahan terhadap kaedah yang dianjurkan PB, dengan itu membuktikan dengan jelas bahawa taraf kemampuan intelektual di kalangan para sarjana sastera dan pengkritik sastera yang menjadi pensyarah sastera di universiti masih belum sampai ke tahap yang ditunjukkan dalam Gagasan Persuratan Baru, dengan itu para pelajar masih lagi berada dalam zaman batu dalam sastera Melayu, yang dikekalkan oleh pensyarah mereka yang anti-ilmu, yang cetek meraba-raba.  Walaupun persoalan ini penting dan serius, namun tiada usaha untuk memahaminya dan mengatasinya. Akhirnya para pelajar yang mengambil mata pelajaran kesusasteraan terus berada dalam kegelapan intelektual kerana itulah yang dikehendaki oleh guru-guru mereka di universiti. Saya telah cuba membincangkan aspek ini dalam cerita pendek “Rumah Impian Polan Cupan”, tetapi cerita pendek itu nampaknya tidak difahami oleh para sarjana sastera yang menjadi pensyarah dalam bidang kesusasteraan, dengan itu persoalan penting dalam cerita pendek itu tenggelam begitu saja. Inilah akibat pengaruh teori sastera Barat yang amat jelas gagal untuk membaca karya itu dan memberi tafsiran yang tepat tentangnya. Maka amatlah munasabah jika di dalam Pujangga Melayu anda akan bertemu sebuah cerita pendek berjudul, “Lembu Masuk Universiti”. Berapa orang yang masih ingat sindiran tajam Prof. Syed Hussein al-Attas mengenai peranan “profesor kangkung” di universiti yang gagal mengajar para siswa untuk berfikir dengan kritis dan sistematik.  Masih adakah jenis “profesor kangkung” ini di universiti?  Saya positif mereka adalah golongan majoriti, menjadi benteng pandirisme yang dijadikan asas dalam pengajian kesusasteraan, yang sikapnya  anti-ilmu. Inilah golongan yang melahirkan sasterawan negara itu. Sila baca dengan teliti dan kritis Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden. Kalau anda cerdik, anda akan dapat jawapannya di dalam buku itu.

Kalau anda cerdik dan waras, tentu anda terkesan bagaimana saya selalu meminta pembaca saya bersikap kritis dan kreatif menilai pandangan saya yang kadang-kadang mengejutkan pembaca yang kurang cerdik, malah mungkin juga yang memang tidak cerdik, walaupun dia mungkin seorang sarjana yang berpangkat doktor!  Contoh terbaik ialah kritikan saya terhadap seorang sarjana yang dengan bangganya menjadikan perzinaan sebagai dasar estetika baru dalam kritikan sastera. Saya beri nama yang cantik kepada satu kajian yang menurut penulisnya mengenai feminisme, yang menjadikan karya lucah dan porno sebagai bahan kajian. Saya namakan kajian itu sebagai kajian mengenai the aesthetics of adultery  (estetika perzinaan) dalam sastera Melayu. Kajian ini telah mendapat dua hadiah utama yang kononnya amat dibanggakan dalam penyelidikan akademik, satu penerokaan baru yang mengasyikkan para sarjana membacanya.  Maka marahlah seluruh kaum akademik yang menuduh saya tidak mempunyai wibawa ilmiah sehama pun, lalu kata mereka saya  begitu gelojoh mengkritik hasil kerja akademik yang amat tinggi kualiti ilmiahnya itu! Kritikan itu bagi saya sangat bagus dan tepat, kerana ia membenarkan kesimpulan saya selama ini,  bahawa sikap picisan dalam kesarjanaan sastera Melayu memang menjadi sanjungan dan diberi penghargaan yang tinggi, membuktikan betapa dangkalnya analisis para sarjana berpangkat kedoktoran ini. Untuk itu, bacalah dengan kritis Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019).  Buku ini bukan hasil karya akademik; tetapi kualiti pemikiran dan analisisnya sukar ditandingi oleh mana-mana karya akademik yang membicarakan subjek yang sama. Dengan kesimpulan ini, anda bolehlah membuktikan kepalsuan analisis dalam buku ini, jika anda mahu dan bersedia untuk dinilai keampuhan akademik anda sendiri.

Pembohongan akademik ini tidak boleh dibiarkan dengan mengambil sikap bahawa apabila seseorang sudah mendapat ijazah kedoktoran dalam bidang pilihannya, maka dia secara automatik boleh dipercayai dan diyakini kualiti akademiknya.  Sikap dan cara ini tidak akademik, malah inilah yang boleh disebut sebagai pembohongan akademik.  Bukti terbaik dan paling mudah disahkan ialah melalui penulisan ilmiah seseorang ahli akademik.  Saya bukan seorang ahli akademik, tetapi tulisan yang bersifat akademik yang saya tulis dan terbitkan tidak diminati oleh ahli akademik yang menurut mereka tidak mencapai standard yang mereka tetapkan di kalangan mereka, para ahli akademik. Apakah standard itu? Kita tidak perlu tahu; tetapi anda perlu tahu standard karya kreatif dan karya ilmiah yang saya hasilkan kerana ini lebih mudah dijadikan perbandingan dengan karya akademik para sarjana ini.  Perlukah saya senarai pencapaian saya? Tidak perlu, kerana semuanya terselit dengan megah dalam karya itu. Bacalah, kemudian berilah penilaian sehabis kritis yang anda mampu, dan mahu. Karya itulah yang meletakkan anda di tahap yang anda mahu. Itulah hakikat intelektual, dan hakikat akademik,  yang akan meletakkan anda pada kedudukan yang anda pilih.

Itulah falsafah PB yang rupanya ditakuti oleh para intelektual dan ahli akademik.  Seperti bahtera Nabi Nuh ‘a.s., bahtera PB akan melayari seluruh lautan ilmu dengan gagah, tidak dapat ditenggelamkan walaupun dipukul ombak besar bertalu-talu. Itulah kedudukan PB dalam dunia akademik.


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 17 Januari 2020.





No comments:

Post a Comment