Saturday, October 26, 2019

PERSURATAN ADALAH PERJUANGAN. TOLAK SASTERAWAN NEGARA YANG PICISAN



Orang Asas 50 berkata, “sastera untuk masyarakat”, mengambil petua daripada Marxisme. Saya masih menunggu para sarjana dan penyokong Asas 50 tampil menafikan kesimpulan ini, supaya kita boleh memberikan pembuktian yang kita ambil daripada karya para penyokong  Asas 50 yang kini sudah ramai yang bergelar sasterawan negara. Mereka telah diberi dedak oleh DAP yang mahu dikenali sebagai pembela sastera Melayu, walaupun DAPig inilah juga yang menentang tulisan Jawi. Bagi DAPig, tulisan Jawi adalah najis agama Islam yang mesti ditentang daripada digunakan dan dipelajari di sekolah-sekolah.  Tidak ada sebuah pun persatuan penulis membantah bantahan DAP terhadap tulisan Jawi. Mereka benar-benar terhutang budi kerana menerima dedak daripada DAP; malah mereka mahu ditambah kerana menurut mereka para sasterawan adalah panglima dalam perjuangan bahasa dan  sastera. Inilah golongan yang menentang konsep ilmu yang benar, dan seterusnya menentang keras Gagasan Persuratan Baru kerana kononnya PB menghalang perkembangan sastera yang mereka rencanakan, yang anti-ilmu itu.  Tiada seorang pun yang memberitahu kita bahawa tulisan Jawi telah dirosakkan oleh DBP dengan mengemukakan ejaan baru yang seratus peratus berasaskan linguistik Inggeris. Ejaan baru Jawi adalah ejaan Inggeris dalam tulisan Jawi. Oleh itu, tidak ada sesiapa pun yang boleh membaca Jawi baru ini mempunyai kebolehan membaca Jawi lama yang digunakan oleh para ulama dan cendekiawan Melayu untuk menyebarkan ilmu. Kemunculan ejaan Jawi baru adalah satu pengkhianatan besar kepada perkembangan bahasa Melayu. Apa guna tulisan Jawi jenis ini jika tidak boleh digunakan untuk membaca manuskrip Jawi Melayu yang banyak itu?

Kita tidak saja menerima begitu banyak penipuan dalam politik; malah kita pun menerima penipuan intelektual dalam perkembangan bahasa dan sastera.   Seterusnya kita mempunyai toleransi yang tinggi untuk menerima kedudukan para sasterawan negara sebagai sasterawan picisan; malah istilah picisan itu sendiri sudah tidak digunakan kerana dengan kedudukan tinggi yang diberikan kepada para sasterawan negara, maka sifat picisan karya mereka memberikan kedudukan istimewa dalam sastera Melayu. Salah seorang sasterawan negara, Shahnon Ahmad, sedar akan hal ini, lantas mengkritik Baha Zain sebagai sasterawan sajak-sajak kontot yang tidak layak diberi taraf dan gelaran sasterawan negara. Ini merupakan suatu lelucon yang tidak ketara, dan tidak disedari. Kritikan Shahnon Ahmad itu sebenarnya terkena kepada karya beliau sendiri, yang picisan dan melampau sekali sifat erotiknya.  Semua ini terjadi kerana semua sasterawan negara menolak konsep ilmu yang benar sebagai unsur utama yang penting dalam penulisan kreatif.  Mereka tidak dapat menerima konsep ilmu yang benar itu kerana tidak sebuah pun karya para sasterawan negara ini mempunyai kualiti sebagai hasil pemikiran kreatif berasaskan makna dan maksud konsep ilmu yang benar itu.  Ulasan dan huraian terperinci dapat dibaca dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan, 2019.)  Tentang Baha Zain, lihat ms. 85-92 yang memberi kedudukan sebenar Baha Zain sebagai pensajak picisan yang dinaik-taraf sebagai sasterawan negara. Terpilihnya Baha Zain dijelaskan oleh Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad bahawa beliau telah diminta memilih seorang calon untuk diberikan anugerah sastera; lalu ditulisnya tentang Baha Zain dalam dua muka surat, dan penilaian beliau dalam dua muka surat tulisan tangan itu diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Lelucon ini menjadi mercu tanda tentang kepalsuan kedudukan para sasterawan negara sebagai penulis picisan.  Maklumat ini saya dapat melalui satu forum yang diadakan di DBP tidak lama dulu.  Jika kejadian ini tidak benar seperti yang diakuinya, kita harap beliau membuat pembetulan, atau terus menolaknya sebagai satu pembohongan intelektual.  Penjelasan ini penting kerana kita tidak mahu penipuan bermaharajalela dalam sastera Melayu, terutama sekali dalam pemilihan sasterawan negara.  Semua di antara kita wajib mempertahankan kebenaran, dan tidak menjadikan pembohongan sebagai hujah.

Menjadikan pembohongan sebagai hujah seperti yang digunakan oleh Panel Anugerah  Sastera Negara ternyata gagal mengangkat darjat para sasterawan negara kerana karya mereka tidak berupaya memberikan hujah intelektual untuk mempertahankan para sasterawan negara ini.  Kesimpulan ini boleh difahami dengan mudah jika anda menggunakan kaedah PB untuk menilai karya para sasterawan negara ini.  Inilah yang tidak mahu dilakukan oleh para sarjana sastera dan pengkritik sastera, kerana mereka tahu tidak sebuah pun karya para sasterawan negara boleh dipertahankan sekiranya ukuran yang digunakan dalam PB dipakai untuk menilai karya para sasterawan negara ini.  Sekarang timbul persoalan yang menarik untuk dibahaskan. Jika karya para sasterawan negara tidak boleh, dan tidak sah, untuk dinilai mengikut ukuran yang pakai dalam PB, maka atas dasar apa pula karya itu mesti dinilai mengikut teori sastera Barat?  Jika kita andaikan, oleh sebab karya itu ditulis mengikut teori sastera Barat, maka yang boleh dijadikan ukuran untuk menilai karya itu mestilah mengikut teori sastera Barat juga. Hujah ini menarik kerana kepalsuannya. Perhatikan, bagaimana para sasterawan negara sering mengatakan karya mereka berunsur Islam dan berlandaskan nilai-nilai Islam.  Adakah ini bermakna teori Barat yang mereka pakai itu adalah teori sastera Islam yang memberi keutamaan kepada konsep ilmu yang benar? Sampai begitu sekali mereka cuba mempertahankan karya picisan mereka dengan alasan bahawa teori Barat adalah seiring dan sama dengan teori sastera Islam atau yang berunsur Islam. Jika mereka menolak kesimpulan ini, maka mereka tiada pilihan melainkan karya mereka dinilai berasaskan konsep ilmu yang benar dan menggunakan konsep-konsep yang dicadangkan oleh PB.  Sebenarnya mereka masih mempunyai peluang untuk menolak PB secara total sebagai gagasan yang tidak masuk akal.  Bilakah mereka akan lakukan ini dengan tuntas?  Sudah lama kita menunggu;  cara-caranya telah saya bayangkan dan memang boleh digunakan sekiranya golongan ini benar-benar menguasai teori sastera Barat dan tahu pula kedudukan teori itu daripada perspektif  PB.  Inilah satu-satunya kaedah yang boleh mereka pakai untuk mempertahankan sifat picisan karya para sasterawan negara. Sebagai peringatan, jika mereka lakukan kaedah ini untuk mempertahankan kedudukan karya picisan para sasterawan negara, maka yang mereka lakukan itu ialah menentang nilai-nilai ilmu yang dianjurkan oleh Islam dalam karya kreatif.

Kegiatan sastera di Malaysia sekarang berada dalam suasana ketakutan kepada perubahan, khususnya jika perubahan itu mengenai kedudukan para sasterawan negara dan kedudukan konsep sastera itu sendiri yang  sudah gagal menghadapi perubahan yang dibawa oleh Gagasan Persuratan Baru, maka dengan itu kegiatan sastera sekarang tidak relevan dan tidak lagi berupa gerakan intelektual, kerana tiadanya dialog ilmiah yang amat kita perlukan pada waktu ini dalam keadaan para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera sedang berada dalam  kekeliruan besar tentang  kedudukan ilmu yang benar dalam kegiatan sastera, seolah-olah sastera itu hanya untuk hiburan sambil bercerita untuk melestarikan konsep budaya hawa nafsu (the sensate culture) yang menjadi ikutan dan pegangan para sasterawan, jika kita menilai karya mereka. Elok juga jika persoalan ini dibaca dengan kritis dalam buku terbaru saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.

Sekarang orang sastera menghadapi perubahan besar dalam cara memahami konsep itu sendiri dan ini dikaitkan pula dengan penulisan kreatif.  Maknanya, karya kreatif tidak lagi hanya untuk bercerita dan  berhibur, tetapi telah bertukar arah untuk membuka jalan baru untuk menuju ke matlamat baru untuk mencerdikkan masyarakat, bukan semata-mata untuk berhibur.  Perhatikan ini baik-baik.  Walaupun Asas 50 dan para pengikutnya melontarkan slogan “sastera untuk masyarakat,”  atau “sastera untuk rakyat”, mereka hanya mengemukakan slogan yang jelas dipengaruhi oleh idea Marxisme, tanpa sebarang agenda yang jelas berasaskan matlamat yang jelas dan tepat. Asas 50 menjadikan karya sastera terpisah langsung daripada hakikat kejadian insan, dengan itu secara terang-terangan menolak peranan Islam dalam penulisan kreatif dan ini juga bermaksud tidak diterima nilai-nilai Islam dalam penilaian karya.  Menurut para pengikut Asas 50 yang hingga sekarang masih ada, malah kita boleh berkata semua sasterawan negara yang terpilih adalah pengikut Asas 50, agama tidak boleh dijadikan  unsur penting dalam sastera, kerana menurut mereka jika ini diterima, maka sastera Melayu akan terbantut kemajuannya. Sikap ini masih kuat tertanam dalam penulisan kreatif, seperti yang dibuktikan dari penolakan mereka terhadap Gagasan Persuratan Baru.
Sampai berapa lama karya picisan dan penulisnya boleh bertahan?  Inilah pertanyaan yang amat menakutkan para sasterawan negara dan sarjana sastera yang mempertahankan mereka.  Jika kita melihat perkara ini dari aspek positifnya, maka kedudukan para sasterawan negara ini memerlukan penjelasan ilmiah untuk  membuktikan mereka layak diberi gelaran itu, mengatasi para ulama dan cendekiawan Melayu yang sejak beratus tahun membina budaya ilmu dalam masyarakat Melayu dan Malaysia.  Golongan sasterawan yang menolak konsep ilmu yang benar tidak mungkin diberi kedudukan lebih tinggi daripada golongan ulama dan para cendekiawan itu. Gilalah masyarakat yang mengangkat Pak Pandir atau Lebai Malang sebagai lebih berilmu daripada para ulama dan cendekiawan itu. Inilah yang dimaksudkan dengan pandirisme itu.  Seperti yang sudah saya jelaskan beratus kali dalam blog ini dan dalam buku, para sasterawan negara yang picisan itu  tidak mungkin setaraf dengan para ulama dan cendekiawan yang dimaksudkan.  Maka apabila mereka diberi kedudukan istimewa dengan gelaran tertentu yang tidak secocok dengan sumbangan mereka, maka terjadilah kecelakaan budaya dalam masyarakat, apabila golongan yang tidak berilmu diberi kedudukan yang tidak layak bagi mereka, seperti para sasterawan negara itu.

Perubahan nilai yang dilakukan menerusi pemilihan para sasterawan negara ini memberi kesan buruk yang bersifat serta-merta dalam tindakan dan persepsi kita terhadap nilai yang dipakai dalam membuat penilaian itu. Paling jelas ialah kita menerima sifat picisan sesebuah karya para sasterawan negara ini sebagai nilai yang unggul dalam perubahan nilai itu. Ini bererti sifat picisan sesebuah karya kreatif, jika karya itu karya para sasterawan negara,  maka yang picisan itu boleh dijadikan nilai utama dalam kritikan sastera. Inilah yang terjadi ketika para sasterawan negara dijadikan contoh dalam penulisan kreatif  hanya kerana telah diangkat menjadi sasterawan negara, tidak lagi berasaskan analisa yang kritis terhadap karya itu. Maka terjadilah penilaian yang juga picisan ketika karya picisan oleh Anwar Ridhwan, Naratif Ogonshoto, diberi kedudukan sebagai karya teragung dalam sastera Melayu berasaskan kedudukan penulisnya sebagai sasterawan negara, bukan berasaskan analisis mendalam dan kritis terhadap karya itu.  Kata orang-porang yang berkuasa dalam sastera Melayu sekarang, itu novel sangat istimewa kerana memenuhi syarat keunggulan mengikut pascamodernisme (postmodernism).  Jika mereka ini benar-benar percaya begitu, maka pendapat ini amat bagus kerana tepat sekali dengan kesimpulan saya bahawa novel ini tidak menggambarkan nilai-nilai ilmu dalam Islam, malah sebaliknya mencerminkan nilai-nilai pascamodernisme.  Masalahnya, pascamodernisme menolak semua jenis nilai, kecuali nilai mereka sendiri yang menolak apa juga faham agama dalam sastera. Bacalah buku-buku mengenai postmodernism jika anda tidak faham.  Jangan terus diperbodohkan oleh teori sastera Barat; oleh itu faham betul-betul kemajuan baru yang sedang kita hadapi sekarang dengan munculnya Gagasan PB sejak tahun 1990-an lagi.  Tidak wajar sarjana sastera tidak baca buku sastera!

Walaupun pada waktu ini orang Melayu yang berminat dalam sastera belum sedar bahawa pelantikan sasterawan negara adalah satu kesilapan besar dalam perkembangan intelektual dan kebudayaan Melayu yang berteraskan Islam, namun kesedaran itu akan muncul juga sekiranya penentangan terhadap Gagasan Persuratan Baru didedahkan kepada masyarakat.  Penjelasan terperinci tentang persoalan ini telah dibuat dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, tetapi nampaknya buku ini dilarang daripada digunakan dalam pengajian sastera di universiti Malaysia.  Walaupun kita diberitahu kerajaan baru yang  menggelarkan dirinya Pakatan Harapan bersikap terbuka dan menggalakkan kebebasan bersuara yang  diizinkan, namun Kementerian Pendidikan Malaysia tidak membenarkan buku ini dijadikan telaah di kalangan pelajar sastera di universiti.   Alasan yang diberikan ialah buku ini menolak dan menghina para sasterawan negara. Alasan ini aneh dan tidak masuk akal, kerana hanya berasaskan prasangka, bukan berasaskan kajian kritis dan wajar seperti yang diizinkan dalam pendidikan tinggi di universiti.  Tidak wajar para sarjana sastera mengambil sikap memusuhi ilmu dan pendapat orang lain sebelum pendapat itu dibahaskan dengan saksama dan kritis.  Baru-baru ini Menteri Pendidikan kasut hitam memperkenalkan pendidikan sivik di sekolah; tetapi beliau sendiri tidak memperlihatkan adanya unsur sivik itu dalam diri beliau. Celakalah sesiapa juga yang menentang perkembangan ilmu dalam bidang apa pun, terutama bagi manusia yang diharapkan untuk memajukan pemikiran bernas dalam masyarakat.  Kementerian Pendidikan tidak harus menjadi jaguh perkembangan ilmu dengan menyekat kehadiran buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu, tanpa sebarang hujah. Jangan gelincirkan Pakatan Harapan ke dalam gaung kebencian yang dalam…

Kita mengharapkan seorang Menteri Pendidikan dapat membezakan antara sivik dengan adab. Kita tidak perlu pendidikan sivik, bukan cara hidup kita sebagai orang Islam. Kita wajib tanam konsep adab dalam pendidikan. Untuk mengetahuinya lebih lanjut dan lebih mendalam, anda harus membaca buku-buku Tan Sri Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas yang membicarakan aspek adab ini dalam pendidikan.  Masalahnya ialah Menteri Pendidikan kita tidak sukakan tokoh besar Malaysia sendiri, yang terkenal seluruh dunia. Apakah yang menghalang seorang Menteri Pendidikan untuk melaksanakan program pendidikan adab di sekolah-sekolah, semua jenis sekolah yang terdapat di Malaysia. Kalau kamu tidak tahu, maka inilah kamu diberitahu sudah pun ada pendidikan adab itu dicerakin dengan baik sekali oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam buku-bukunya tentang adab.  Sekiranya konsep adab ini difahami, engkau pun akan faham dengan mudah dan jelas mengapa sasterawan negara itu wajib ditolak, kerana mereka tidak  mencerminkan aspek adab yang difahami dalam Islam. Mengapa perkara ini penting?  Mudah sahaja. Jika anda pernah membaca kitab yang ditulis oleh para ulama Melayu, dan anda bandingkan dengan karya yang ditulis oleh para sasterawan, apakah kesan anda? Sekiranya anda tidak dapat membezakan dua perkara ini, maka anda akan berada dalam kebiadaban seumur hidup anda. Itulah yang diberikan oleh karya sastera yang dihasilkan oleh para sasterawan negara. Karya itu tidak membawa anda ke matlamat yang telah ditetapkan untuk manusia beragama; sebaliknya anda akan mengikuti kehidupan yang disediakan untuk anda oleh Iblis dan Syaitan yang menolak adab dengan angkuh ketika disuruh tunduk hormat kepada Adam AS.   Cerita ini anda boleh dapat dalam al-Quran;  tetapi anda telah menolaknya kerana sastera tidak membenarkan anda menerima hakikat kejadian insan sebagai asas penulisan. Semua ini tidak ada dalam sastera Barat yang anda contohi.  Sekarang anda perlu membuat pilihan, atau memang anda telah pun membuat pilihan. Amatlah memalukan apabila terdapat sarjana dan pengkritik sastera mengangkat novel Naratif Ogonshoto begitu tinggi, padahal novel itu tidak menggambarkan hakikat kejadian insan seperti yang difahami dalam Islam. Ada tidak sesiapa yang mahu mempertikaikan kesimpulan ini? Kita mahu lihat siapa orang itu dan apakah hujahnya.

Sekarang anda faham mengapa anda perlu membaca dengan kritis  entri yang lepas, untuk memahami entri ini. Jika tidak, anda akan terus berada dalam kehilangan adab merayau dalam keadaan “cetek meraba-raba” kerana tidak jelas konsep ilmu. Anda pastilah akan terus menerus “sesat Barat”, satu ungkapan yang terkenal di kalangan orang kampung di Kelantan!

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 26 Oktober 2019.




No comments:

Post a Comment