Tajuk ini
biasa saja, tidak akan memberi apa-apa kesan kepada kedudukan para sasterawan
negara yang semakin kukuh setelah para sarjana yang menyokong mereka mengambil
keputusan bijak untuk tidak melayan apa juga bentuk cabaran terhadap para
sasterawan negara yang kini sudah disahkan sebagai Brahmin Sastera, satu
kedudukan berprestij dalam naratif Melayu lama yang berasaskan penglipur lara
yang dipengaruhi unsur Hindu. Sejauh
mana unsur Hindu itu masih wujud dalam karya para sasterawan negara hanya boleh
ditentukan oleh para sarjana, tetapi pengaruh Hindu itu memang wujud. Walau bagaimana pun tidak perlu disebut
kerana sudah disebut berkali-kali dan memang sudah dimaklumi. Tetapi ini tidak
bererti mereka sudah selamat dari kritikan, malah akan menggalakkan lagi
kritikan terhadap mereka yang digambarkan oleh para penyokong mereka tidak
mementingkan kebenaran, sebaliknya berjuang untuk menang. Mereka sudah menang, dan
mendapat apa yang mereka mahu selama ini. Kemenangan adalah lebih penting dan
lebih penting daripada kebenaran, seperti
falsafah ahli politik dalam cerita
pendek “Bukan Orang Jahat” (Gagasan
Persuratan Baru, edisi ke-2 (ATMA 20014).
Hikayat Salim Adil yang kini berada dalam pasaran,
muncul sebagai sebuah karya kreatif yang paling unik dalam sejarah sastera
Melayu, yang memberi cabaran kepada karya para sasterawan negara dengan
meletakkan ukuran yang paling jelas berasaskan prinsip-prinsip yang dijadikan
landasan dalam Gagasan Persuratan Baru.
Walaupun para penyokong sasterawan negara tidak menerima Gagasan
Persuratan Baru sebagai asas penilaian karya kreatif, mereka juga tidak bole kembali menggunakan teori
sastera Barat kerana ini telah diberi amaran oleh sarjana terpenting Malaysia,
Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh.
Kini timbul satu percanggahan (contradiction)
yang amat memalukan kumpulan ini apabila mereka dapati mereka sedang berada
dalam kubang teori sastera Barat dan berasa amat selesa berada di situ walaupun
telah dikutuk oleh sarjana terbesar di kalangan mereka. (Lihat kembali entri
lepas, 31 Disember 2017 mengenai perkara ini.)
Akhirnya mereka dan tokoh besar mereka sedar bahawa berada dalam kubang
teori Barat adalah lebih mudah dan lebih selesa daripada berdepan dengan
Gagasan Persuratan Baru yang akan menyingkirkan mereka kepada kedudukan kedua
yang tidak dapat dielakkan. Sekarang
kita sedang menunggu bagaimana mereka akan mempertahankan kedudukan mereka
dalam kubang teori Barat itu walaupun telah ditolak dengan tegas dan tuntas
oleh sarjana besar mereka sendiri, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh yang
mengatakan mereka telah melakukan kesalahan menilai karya Melayu berasaskan
ukuran Barat. Kita mempunyai bukti yang
jelas mengenai perkara ini. Sekiranya mereka mengaku bahawa sarjana besar
mereka telah membuat kesilapan besar dengan mengutuk teori Barat, oleh itu
mereka harus kembali kepada teori Barat dan bergantung seterusnya kepada ukuran
Barat, maka keputusan itu akan menjadi bukti betapa palsunya segala keputusan
dan pertimbangan mereka selama ini. Oleh
itu, bagaimana mereka dapat mempertahankan kedudukan para sasterawan negara
jika pelantikan mereka berasaskan ukuran Barat yang palsu? Untuk mengatakan sarjana besar mereka membuat
kesilapan yang tidak disengajakan, bagaimanakah tokoh besar itu, seorang
sasterawan negara, boleh berasa aman berada dalam kelompok yang dia sendiri
mengaku dipilih berasaskan ukuran teori Barat? Dan ini termasuk dirinya
sendiri. Tetapi mereka tidak perlu berasa bersalah, kerana jasa terbesar mereka
ialah pengakuan mereka bahawa teori Barat yang memberi mereka kedudukan yang
tinggi itu pada hakikatnya adalah palsu, dengan itu kedudukan mereka sendiri
adalah palsu. Mereka telah memberikan penilaian yang tepat kepada diri dan kedudukan
mereka, tidak memerlukan hujah lain. Dengan itu cabaran Gagasan Persuratan Baru
adalah sia-sia, tidak berfaedah dan tidak bermakna apa-apa, tidak memberi bekas
sedikit pun kerana kepalsuan telah diterima dan diperkukuhkan dengan gelaran
yang berprestij. Adakah ini bermakna
Gagasan Persuratan Baru tertolak dengan sendirinya setelah golongan anti-Barat
ini memperkukuhkan kedudukan mereka?
Soalan ini penting dan menarik, tetapi siapakah yang akan memberikan
jawapannya?
Jawapan itu
sebenarnya telah tersedia dalam Hikayat
Salim Adil. Bacalah karya itu dengan
kritis dan kreatif supaya anda dapat memahami jawapan yang diberikan oleh Salim
Adil. Di sini, anda tidak ada pilihan melainkan berdepan dengan Salim Adil.
Itulah makna kebenaran itu milik Salim Adil. Kalau anda mahu, anda masih boleh
menolak kesimpulan ini. Tetapi penolakan
anda itulah berupa penerimaan hakikat kebenaran yang dibawa oleh Gagasan
Persuratan Baru, dalam bahasa Inggeris saya terjemahkan sebagai genuine literature, genuine merujuk kepada konsep ilmu yang benar yang tidak akan dapat
ditolak manusia dan jin sekali pun, kerana ilmu yang benar itu menjadi asas
wahyu yang diturunkan kepada seluruh manusia, sama ada mereka mahu menerima dan
percaya atau tidak. Pilihan diberikan kepada mereka untuk menentukan kedudukan
mereka nanti. Jalan ke syurga jelas; jalan ke neraka pun
jelas. Ke mana yang hendak dibawa oleh
sastera yang kini menjadi pegangan para sasterawan? Jika kita faham ini, tiada
masalah. Jika kita faham, kita akan kembali kepada persuratan. Itu sahaja.
Sangat mudah. Mengapa sasterawan mahu
terus kekal dalam sastera berasaskan teori Barat mudah saja jawapannya, yang
memang diketahui oleh para sasterawan dan sarjana sastera. Oleh itu, saya tidak
perlu memberi jawapannya; biarkan mereka sendiri memberi jawapannya. Itu lebih
wajar dan lebih adil, memberi mereka kebebasan sepenuhnya untuk membuat
keputusan. Cuma yang menjadi masalah
hanya satu saja: mereka tidak jelas tentang konsep ilmu. Mereka samakan ilmu
dengan maklumat. Yang ada pada mereka adalah maklumat yang sebagai maklumat
sangat cetek. Itu saja masalahnya, dan ini telah diberi jawapannya oleh Prof.
Syed Muhammad Naquib al-Attas sejak tahun 1972 lagi. Sekali lagi, jika anda
membaca Hikayat Salim Adil dengan
kritis dan kreatif, anda akan menemui jawapannya. Tetapi anda tidak mahu
jawapan itu, kerana anda akan kembali kepada konsep ilmu dalam Islam dan ini
akan membawa anda berpegang kepada konsep persuratan yang difahami dan
dipraktikkan dalam persuratan Melayu oleh para ulama dan cendekiawan sejak
beratus tahun. Malah dengan amat memalukan anda sendiri tidak lagi boleh membaca khazanah persuratan dalam tulisan
Jawi kerana tradisi itu telah terputus sama sekali. Jawi yang ada sekarang
bukan Jawi yang menjadi warisan persuratan Melayu; tetapi tulisan Rumi yang diberi wajah Jawi. Jawi
yang dirumikan, yang tidak sedikit pun boleh membantu anda memahami tulisan
Jawi yang asal. Anda telah terputus dari warisan ilmu anda sendiri, dan anda
sangat megah kerana tidak lagi dapat memahami tradisi asal anda. Jika anda belum tahu, itulah jasa terbesar
Asas 50, iaitu melenyapkan tradisi persuratan dan sekali gus menolak sumber ilmu daripada al-Quran. Inilah
yang anda boleh lihat dan yang anda dapat dalam karya para sasterawan negara.
Seorang sasterawan negara yang mempunyai sedikit kesedaran Islam dan mahu
diterima karyanya sebagai karya berunsur nilai-nilai Islam, diisytiharkan oleh
teman-temannya sebagai sasterawan teragung yang melahirkan karya terbesar sepanjang
zaman dalam sastera Melayu. Begitu jauh sekali mereka ini sesat dalam belantara
ilmu, dan bangga menjadi manusia sesat di tengah belantara Jahiliah moden.
Kemunculan Hikayat Salim Adil memberi tamparan
hebat kepada sasterawan negara apabila tidak sebuah pun karya mereka dapat
menandingi Hikayat Salim Adil dari segi pemikiran, teknik, dan
pembaharuan dalam penulisan kreatif.
Yang amat menyakitkan hati para sarjana (ciritan) dan para sasterawan
ialah Hikayat Salim Adil muncul
sebagai kayu ukur kepada karya para sasterawan negara. Tiada sesiapa pun di
kalangan penyokong projek sasterawan negara bikinan Asas 50 yang telah
mengkhianati persuratan itu berani tampil mempertahankan kepalsuan gelaran
sasterawan negara yang tidak sedikit pun terbayang dalam karya picisan para
sasterawan negara ini. Cabaran besar ini
tidak mungkin ditolak apabila Gagasan Persuratan Baru memperkenalkan
konsep karya persuratan, karya sastera, dan karya picisan/erotik. Tiga kategori karya ini telah wujud sejak
tahun 1939 lagi apabila Abdul Kadir Adabi menerbitkan karyanya, Melati Kota Baharu yang telah dianalisis
dan diberi penilaian akademik oleh Prof. Madya Dr. Mohd. Zariat Abdul Rani
dalam makalah beliau. Sehingga ini belum
ada lagi sanggahan daripada mana-mana sarjana ciritan tentang analisis ini,
yang membuat kesimpulan karya persuratan itu telah wujud lama sebelum karya
sastera yang dipelopori Asas 50 wujud.
Lebih dari sepuluh tahun sebelum muncul Asas 50 sebagai satu organisasi
sudah ada kesedaran di kalangan pengarang Kelantan tentang unsur ilmu dalam
penulisan kreatif, seperti yang dibuktikan dari karya Abdul Kadir Adabi. Anggota Asas 50 tidak pernah iktiraf, mungkin
mereka tidak tahu kehadiran Abdul Kadir Adabi sebagai seorang pengarang novel. Kita
menunggu sanggahan daripada para sarjana sastera (ciritan) untuk membuat
penafian bahawa tidak ada unsur ilmu dan wacana dalam novel Abdul Kadir Adabi. Sejauh mana karya ini diberi perhatian oleh
para pendukung feminisme di Malaysia tidak jelas, tidak dibicarakan dalam karya
mereka kerana bagi mereka Abdul Kadir Adabi bukan seorang pengarang
penting.
Karya para
sasterawan negara ini mengingatkan saya kepada novel Jean-Paul Sartre, Nausea.
Dalam bahasa Melayu boleh diterjemahkan “nak muntah atau nak termuntah”,
mual dan meloyakan. Saya sedang
merancang untuk menulis novel persuratan tentang para sasterawan dengan judul Nausea,
khusus membicarakan unsur dan sifat nauseous
dalam karya mereka. Kita berharap para penyokong sasterawan negara akan tampil
mempertahankan sasterawan negara dengan analisis yang mendalam dan objektif
tentang karya mereka; tetapi nampaknya tiada seorang pun daripada sarjana
ciritan ini boleh melakukannya. Maka novel yang memualkan ini perlu ditulis dan
diterbitkan dengan segera. Ini penting untuk memberi kesempatan kepada para
penyokong sasterawan negara mengenal dari dekat para sasterawan negara ini dari
segi kreatif dan pemikiran mereka. Kepalsuan pemilihan para sasterawan negara
ini perlu dinilai secara objektif dalam sebuah karya kreatif berasaskan konsep
ilmu yang benar, yakni berpandukan PB. Di sini anda akan diberi kesempatan
untuk menguji dua perkara: kaedah yang dianjurkan oleh PB dalam analisis dan
menilai karya kreatif; dan kemampuan intelektual sebenar para sasterawan
negara. Mana satu, atau kedua-duanya
yang anda pilih, akan memberi manfaat kepada perkembangan intelektual dalam
penulisan kreatif.
Tanpa mereka
sedar, para sarjana ciritan dan pengkritik sastera pada umumnya berfaham existentialist, oleh itu mereka
sendirilah yang menentukan nilai-nilai, yang tidak semestinya ada kaitan dengan
agama. Faham agama mereka hanya dalam bentuk ritual, pergi ke masjid setiap Jumaat, atau mengerjakan terawih
pada bulan puasa. Berasaskan pemerhatian
ini, yang memang tepat, mereka menolak sebarang kaitan agama dengan penulisan
seperti yang dianjurkan oleh Persuratan Baru. Hujah mereka, mereka tidak
perlukan PB, kerana nilai-nilai agama itu sudah tertanam dalam diri mereka,
cuma tidak dipraktikkan dalam penulisan kreatif secara sedar seperti yang
dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru, yang memberi penekanan kepada konsep
ilmu yang benar. Menurut kaum existentialist
Melayu ini, agama tidak perlu teori, walaupun ada di antara sarjana mengemukakan
teori sastera Islam. Islam hanya pilihan yang boleh diketepikan dalam sastera,
tanpa merosakkan akidah. Masalahnya,
mereka tidak mahu memberi komitmen, seperti yang dianjurkan oleh Gagasan
Persuratan Baru. Kerana tidak adanya komitmen itu, maka mereka tidak berasa
perlu memberi penekanan kepada epistemologi Islam dalam sastera. Mereka menolak
konsep ilmu kerana bagi mereka aspek ilmu itu sudah terdapat dalam teori Barat
yang menjadi ikutan mereka. Inilah pendirian mereka; dan inilah yang salah jika
mereka faham makna konsep salah itu dalam konteks ilmu yang difahami dalam
Islam. Aspek paling penting dalam
masalah ini ialah jelas tentang konsep ilmu dan sumbernya. Apakah sumber ilmu
dalam teori sastera Barat? Tidak sama dengan sumber yang menjadi pegangan orang
Islam. Perkaranya cukup mudah, tetapi kalau sudah degil, ada-ada saja alasan
bodoh dan angkuh. Biar saya tegaskan sekali lagi, semua teori Barat boleh
dipatahkan dengan mudah oleh Gagasan Persuratan Baru, atau genuine literature dalam bahasa Inggeris. Perkenalan saya dengan teori sastera Barat dan
falsafah mereka secara umum memperlihatkan betapa kuatnya pengaruh ateisme; dan
orang-orang atheist inilah yang meletakkan prinsip-prinsip
kehidupan manusia dalam semua bidang, termasuk moral (mengenai persoalan baik dan buruk sesuatu
perilaku). Manusialah yang menentukan
semuanya. Pada umumnya inilah aspek nihilisme dalam kehidupan manusia moden
yang dijadikan panduan hidup mereka yang menjadikan ajaran Nietzsche sebagai panduan kehidupan moden Barat. Saya mahu sebut satu
perkara lucu yang serius. Nietzsche menulis bukunya tentang Zarathustra di
Pergunungan Alps; manakala Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh menulis
karya besarnya dalam bidang akademik, yang dipersembahkannya sebagai kertas
kerja dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014, mendapat ilham ketika berada di atas bumbung
kilang berkarat, lantas judul karyanya, “Mimpi Sastera di Atas Bumbung Kilang
Yang Berkarat” (buku ITBM, Sastera Teras
Negara Bangsa, 2014). Bayangkan hasil di Pergunungan Alps dengan hasil di
bumbung kilang berkarat! Mengikut para
penyokong dan pengikut Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, karya beliau
adalah hasil “pemikiran” dan renungan mendalam seorang sarjana yang siuman;
manakala karya Nietzsche hasil seorang yang tidak siuman! Kalau itulah standard kita, kita terima
sajalah. Kita juga harus terima hakikat
seluruh novel agung Anwar Ridhwan, Naratif
Ogonshoto, ditulis dalam imej nihilisme dan pengaruh Mafia, oleh itu sudah
mencapai taraf global dan universal dan setaraf dengan karya Nietzsche, maka
sanjungan Naratif Ogonshoto sebagai
karya agung Melayu sepanjang zaman tidak boleh diungkit lagi, walaupun dari
segi pemikiran Hikayat Salim Adil
lebih cemerlang.
Bagaimana
kedudukan Hikayat Salim Adil jika
dibandingkan dengan karya Nietzsche tentang Zarathustra? Sekali lagi saya mahu ulang, Hikayat Salim Adil boleh dijadikan ukuran dalam membuat
perhitungan tentang kualiti pemikiran dalam karya para sasterawan negara ini. Kalau
anda tidak mahu menerima cadangan ini, bentangkan hujah anda mengikut konsep
ilmu anda sendiri, supaya kita boleh membuat pertimbangan sewajarnya mana satu
yang lebih wajar dijadikan panduan dan ikutan. Kerja ini tidak sukar lagi,
kerana Naratif Ogonshoto sudah
mencapai taraf universal dan setanding dengan karya Nietzsche tentang
Zarathustra.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 10 Januari, 2018.
No comments:
Post a Comment