Wednesday, January 24, 2018

GAGASAN PERSURATAN BARU SEBAGAI PILIHAN



Penerimaan terhadap PB agak lembab, seolah-olah ada usaha terancang hendak memburukkan PB dan pencetusnya.  Kalau betul, ini bukan cerita baru. Dalam sastera dunia perkara begini memang biasa berlaku, misalnya antara Sartre dan seorang temannya (lebih tepat pengikutnya) yang kemudiannya menjadi musuh ketatnya. Komen Sartre pun kesat. Siapa yang seorang lagi? Sudah diberi Nobel Prize pada usia 44 tahun, lebih awal daripada yang diberikan kepada Sartre dan ditolaknya.  Jadi kalau sikap hostile itu betul ada di kalangan sasterawan dan sarjana, sudah semestinya begitu. Tak dapat tanduk telinga dipulas, kata orang Melayu yang cerdik zaman dulu-dulu.  Adakah yang menentang PB menghadapi masalah rendah diri, atau tinggi diri? Bagus juga jika ada sesiapa yang dapat memberi penjelasan tentang inferiority complex dan superiority complex  di kalangan sasterawan dan sarjana ini. Mana satu yang lebih ketara?  Agak anda, dari gelagat mereka, mana satu yang lebih menonjol? Saya ada jawapannya yang agak lucu, tetapi bagi saya tepat mencirikan dua golongan yang sebenarnya satu ini. Lain kali saja saya akan bincang.

Gagasan Persuratan Baru memberi peluang kepada penulis Melayu menyerlahkan kemampuan intelek dan kreatifnya, bukan perkara baru dan tidak pula sukar untuk difahami dan dipraktikkan bagi yang mempunyai kelebihan itu.  Oleh itu, tidak ada alasan untuk memburukkannya.  Barangkali yang patut difikirkan ialah apakah alternatif lain yang lebih baik daripada PB. Jika memang tidak ada, sekurang-kurangnya pada waktu ini, maka pilihan terbaik ialah Gagasan Persuratan Baru.  Yang menjadi masalah bukan PB, tetapi orang yang tidak pun tahu tentangnya pandai-pandai bersikap memandai-memandai.  Saya kira semua sikap panda-pandai memandai-mandai ini terjadi kerana ada orang sangat kecewa penilaian terhadap para sasterawan negara dicabar dengan hujah dan pembuktian yang objektif berasaskan pendekatan PB.  Ini pun sebenarnya bukan masalah, kerana setiap cabaran mesti disambut dengan tenang dan ditangkis dengan hujah-hujah yang lebih gagah.  Penyelesaiannya semudah itu, tetapi nampaknya amat sukar dilakukan kerana mereka ini berada dalam tempurung ilmu yang cetek meraba-raba.  Ini pun sebenarnya amat mudah diselesaikan: perlengkapkanlah diri anda  dengan ilmu.  Rujukan sudah banyak diterbitkan, antaranya buku-buku mengenai PB yang senang didapati dan senang pula membacanya. Kalau anda tidak mahu membacanya, dengan alasan apa sekalipun, anda boleh mendapat alternatif lain.  Saya hanya ingin sebut satu contoh yang senang anda dapat. Baca karya Thomas Mann, antaranya empat buah novelnya mengenai Nabi Yusuf (dari perspektif Barat, bukan perspektif Islam). Judulnya:  Joseph and His Brothers (1934), The Young Joseph (1935),  Joseph in Egypt (1936),  Joseph the Provider (1944). Melihat nama pengarang besar Abad 20 ini tak pernah disebut oleh mana-mana sasterawan dan sarjana sastera, saya kira mereka tidak pernah dengar namanya!

Di Malaysia cerita Nabi Yusuf ‘a.s. dijadikan dagangan sastera untuk mendapat wang sambil mengelirukan penulis dan pembaca.  Puak inilah antara yang menentang hebat PB dan tidak menerima konsep ilmu yang benar sebagai asas penulisan kreatif. Seperti biasa, mereka tidak memberikan hujah kepada penolakan mereka.  Dalam konteks inilah saya pernah mencadangkan kepada mereka supaya membaca dengan kritis dan kreatif buku Prof. Matthew L. N. Wilkinson (seorang Islam): A Fresh Look at Islam in a Multi-Faith World:  A Philosophy for success through education (Routledge, 2105).  Perhatikan terutamanya peringatan beliau di halaman 44: “The phrase used to characterised believers, ‘Those who believe and do right acts” (Qur’an 2-82-83). … That is to say, belief and right action in the Qur’an exist in a relationship of essential mutual interdependence.”  Itulah antara lain makna ilmu yang benar secara mudah   difahami. 

Dari Singapura saya dapat khabar, seorang penulis (atau sasterawan) Singapura yang terkenal, dan menurut maklumat yang sampai kepada saya, amat digemari oleh Harry Aveling (pernah masuk Islam satu ketika dan kawin dengan seorang sarjana Melayu) yang banyak membicarakan novel-novel Isa Kamari. Tahniah kepada beliau diberi perhatian dan pujian oleh seorang sarjana luar negeri yang terkenal pula. Saya dimaklumkan, Isa Kamari boleh dikatakan kenal apa bendanya yang dipanggil Gagasan Persuratan Baru itu, dan pernah memberitahu Siti Aisyah binti Mohamed Salim yang menulis tesis sarjana bertajuk “Sejarah Alternatif dalam Novel Duka Tuan Bertakhta: Satu Analisis Menurut Gagasan Persuratan Baru” (UKM 2014) supaya mengkaji novelnya dari pendekatan PB. Siti Aisyah malah menyalin nota daripada FB beliau yang berbunyi, “Secara peribadi saya dambakan seseorang menganalisis Duka Tuan Bertakhta menurut Gagasan Persuratan Baru.” Permintaan ini bunyinya amat asing bagi sasterawan Malaysia, yang boleh dikatakan rata-rata anti ilmu dan dengan itu anti Gagasan Persuratan Baru.  Berasaskan kesedaran beliau akan adanya dalam dunia persuratan yang dipanggil Gagasan Persuratan Baru, maka beliau menulis catatan terbarunya mencadangkan beberapa perubahan kepada PB. Apakah maksud beliau tidak jelas kepada saya, tetapi saya kira cadangan itu boleh beliau perjelaskan dengan membicarakan sehabis kritis dan kreatif dua buah karya saya, Pujangga Melayu dan yang terbaru Hikayat Salim Adil, dengan tidak melupakan Hikayat Buyung Lurus yang mendapat ilham daripada peninju Muhammad Ali itu.  Beliau tidak perlu menjadi seorang pengkritik sastera, jika beliau tidak selesa, tetapi cukup hanya membicarakan karya tadi sebagai seorang sasterawan yang nampak adanya sesuatu yang menarik dalam Gagasan Persuratan Baru dan sudah pun diterapkan dalam karya yang saya sebutkan itu.  Saya kira ini merupakan satu penghormatan kepada budaya ilmu dalam sastera Melayu, kiranya terdapat seorang sasterawan terkenal membicarakan satu idea  yang ditakuti dan dimusuhi serta dicemuh oleh para sasterawan dan sarjana Malaysia. Saya harap Isa Kamari akan menimbangkan cadangan  saya, dengan itu beliau juga akan memberi sedikit pengajaran kepada para sarjana dan sasterawan Malaysia yang kini menghadapi masalah jiwa dengan munculnya PB.

Pujangga Melayu jauh berbeza daripada Hikayat Salim Adil, walaupun sumbernya Gagasan Persuratan Baru.  Perbezaan ini, jika dapat dikesan oleh pembaca yang kritis, akan memberi manfaat besar kepada pembaca yang lembap dan yang bersikap anti ilmu pula.  Saya sudah bayangkan perkara ini dalam beberapa entri dalam blog ini, tetapi saya tidak pasti berapa orang yang dapat mengesan perbezaan itu dan mengapa terjadi demikian. Saya bangkitkan perkara ini untuk menunjukkan kepada anda bahawa kemungkinan kreatif seseorang tidak terhalang dengan menggunakan pendekatan PB, malah saya sangat pasti mereka akan menjadi lebih kreatif dan lebih seronok menulis karya kreatif.  Bagaimana ini boleh terjadi saya bayangkan secara ringkas begini.  Sekiranya anda telah memilih sesuatu tema yang agak berat, misalnya tentang perhambaan baru dalam politik Melayu, dan bagaimana perhambaan ini diterima dengan senang hati oleh orang Melayu. Perhambaan lama ialah di kalangan raja-raja Melayu terutama sekali sebelum kedatangan Inggeris dan sebelum merdeka; sekarang orang Melayu dengan sedar dan rela menjadi hamba ahli politik Warisan Malayan Union, malah mereka sangat bangga mendapat pemimpin Warisan Malayan Union itu. Ini satu persoalan besar dalam perkembangan politik Semenanjung di kalangan orang Melayu. Jika anda tidak berhati-hati dan tidak menguasai tema yang anda pilih, maka jadilah seperti novel Duka Tuan Bertakhta.  Tema pilihan Isa Kamari itu amat baik dan jika ditulis kembali oleh beliau dengan beberapa saranan yang saya kemukakan di sini, kita akan mendapat sebuah karya yang hebat. Saya yakin Isa Kamari boleh melakukannya, sekiranya beliau dapat melihat dengan jelas bagaimana Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil ditulis. Saya tidak bermaksud beliau  mencontohi karya itu; saya hanya meminta beliau meneliti dengan kritis, sehabis kritis yang beliau mahu, untuk melihat bagaimana suatu idea dibahaskan dalam sebuah karya persuratan.  Selepas itu beliau menulis kembali Duka Tuan Bertakhta menggunakan judul baru, atau apa saja yang beliau pilih. Jangan tinggalkan tema yang sehebat itu tergantung dalam khayalan; buktikan tema sebesar itu dapat dijelmakan dengan mudah dalam sebuah karya kreatif sekiranya diberi pertimbangan yang lebih kritis ketika menulisnya.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24 Januari, 2018.

No comments:

Post a Comment