Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (cukup terkenal dengan singkatan SPRM) telah
mengisytiharkan YAB Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak yang kini ditakdirkan
menjadi Perdana Menteri Malaysia yang paling “popular” dari segi kerapnya
namanya disebut dalam semua media yang terdapat di dalam dunia sekarang,
sebenarnya bebas sari sebarang salah laku dalam urusan kewangannya kerana wang
sejumlah RM6.2 bilion (sorry, angka sebenar RM2.6) bukan diambilnya daripada
syarikat gergasi yang ditubuhkan oleh beliau dengan nama 1MDB, tetapi
sebenarnya wang sumbangan peribadi untuknya sendiri yang diterimanya dari
sumber yang tidak perlu diketahui. Yang penting, beliau, YAB Perdana Menteri,
bukanlah seorang pemimpin yang korup. Adapun yang korup itu ialah orang-orang
yang menuduhnya korup. Sebagai seorang
penulis, saya cukup teruja dengan nama One MDB itu, yang wajar diberi
penghormatan dalam kritikan sastera untuk dijadikan satu istilah dalam teknik mengarang.
Selama ini kita cukup mesra dengan konsep plot,
yang dijadikan asas untuk menulis cerita dan dalam masa yang sama menjadi
konsep utama dalam menentukan nilai sesebuah karya cereka. Adakah plotnya bagus
atau selekeh? Adakah plotnya melahirkan makna yang berlapis-lapis yang sangat
indah-indah dalam karya seorang sasterawan negara seperti Anwar Ridhwan yang
menghasilkan novel terbaik di Malaysia, Naratif
Ogonshoto? Novel ini kini dihempap
ke riba para pelajar sastera Malaysia untuk dikunyah bersama telur penyu
gergasi yang melahirkan tsunami dalam “the ending of the novel”.
Dengan
wujudnya konsep baru dalam teknik penulisan cereka yang diambil daripada
peristiwa One MDB, maka konsep baru ini bolehkah dijadikan teknik baru dalam
pembinaan plot cereka yang akan melahirkan karya cereka yang berlapis-lapis
maknanya dan indah-indah pula jalinan ceritanya. Peristiwa One MDB ini sangat penting dalam
sejarah politik Malaysia, dengan itu amatlah wajar jika nama yang mengharumkan
negara ini dijadikan satu istilah dalam penulisan cereka. Wujudnya 1MDB (singkatan ini adalah yang
rasmi bagi syarikat One Malaysia Development Berhad yang sangat besar modalnya
(tapi ada yang kata modalnya hanya dua ringgit saja!) dan besar pula hutangnya
wajar dijadikan satu mercu tanda dalam sejarah kritikan sastera Malaysia kerana
One MDB memberikan teknik yang paling canggih dalam menulis cereka. Dalam
konsep yang kini sudah menjadi klise, yakni konsep plot, yang menjadi unsur
utama dalam pembinaan plot adalah peristiwa dan sebab akibat yang lahir
daripada peristiwa itu. Contoh mudah: seorang pemandu kereta menemui bangkai
kucing yang sangat besar di lebuh raya, dilanggar oleh sebuah lori tangki yang
hampir hancur terjatuh di dalam gaung.
Apakah jenis kucing sebesar itu? Mengapa dilanggar oleh pemandu lori? Adakah
dia tidak nampak? Atau kucing itu tiba-tiba melompat dengan cepat dan terus
melanggar lori yang sedang bergerak laju? Oleh itu bukan lori yang melanggar
kucing, tetapi sebaliknya. Dari mana datangnya kucing besar itu? Adakah inilah
satu-satunya kucing sebesar itu yang ditemui di Malaysia? Dan banyaklah soalan
yang boleh dikemukakan, tidak ada ujungnya. Dengan menjadikan contoh kucing
besar melanggar lori besar itu, maka cocoklah contoh ini dengan nama teknik One
MDB yang juga besar serba serbinya. Apakah yang boleh kita simpulkan daripada
contoh ini? Pertama sekali, apabila seseorang sasterawan menggunakan teknik One
MDB, dia sebenarnya menulis sebuah kisah besar yang hebat yang amat rumit dan
penuh dengan teka-teki yang maknanya berlapis-lapis tidak dapat dikira
lapisannya. Keduanya, kisah itu mestilah berbentuk sensasi, seperti peristiwa
kucing melanggar lori besar tadi. Ketiga, kisah itu mestilah sangat penting
dalam kehidupan seseorng tokoh atau watak, yang berupaya menyerlahkan
kehebatannya. Keempat, kesudahannya mestilah untuk memberi pengajaran moral
yang unggul, yang membuktikan kehebatan watak kerana kejujurannya dan
kegigihannya mempertahankan kedudukannya. Dan lain –lain unsur yang anda akan
tambah lagi apabila teknik ini dipakai oleh seorang sasterawan genius nanti.
Apabila
seseorang memakai teknik naratif One MDB, maka dia dituntut untuk menghasilkan
sebuah karya besar yang amat kaya dengan makna yang berlapis-lapis, mengenai
seorang tokoh besar yang agung dalam sejarah hidupnya, memperihalkan
perjuangannya untuk menyerlahkan kehebatan perwatakannya supaya dapat dijadikan
contoh moral paling unggul dalam kehidupan manusia agung tadi. Semua ini
tersirat dalam karya, sebaik saja seseorang sasterawan memilih untuk menggunakan
teknik naratif One MDB ini. Oleh itu, istilah lama plot tidak lagi sesuai digunakan dalam konteks ini, kerana dalam
istilah lama itu apa saja boleh terjadi, seperti yang dapat dilihat dalam karya
para sasterawan negara Malaysia. Dalam karya mereka, watak-watak yang dijadikan
tokoh tidak semestinya seorang tokoh besar yang cerdik atau bermoral tinggi,
dan tidak hanya manusia yang menjadi tokoh, hatta tahi pun boleh ditokohkan
dalam novel seperti yang dilakukan oleh sasterawan negara Shahnon Ahmad dalam
karya besarnya berjudul Shit. Dengan penjelasan ini, naratif One MDB adalah
teknik khusus yang hanya boleh digunakan oleh seorang sasterawan yang
berpengalaman dan sudah banyak membuat “pelanggaran” dalam karyanya. Dengan
kata lain, teknik One MDB adalah teknik pelanggaran yang akan melahirkan karya
besar dalam konteks budaya pascamodenisme.
Inilah teknik avant-garde yang
terbaru yang belum lagi wujud dalam sastera dunia, terutama sekali sastera
Barat. Inilah teknik milik Malaysia yang diilhamkan oleh seorang ahli politik
ulung Malaysia.
Dengan
teknik One MDB ini karya kreatif dalam bahasa Melayu akan memberi perhatian
istimewa kepada gerakan korupsi yang berleluasa dalam segenap bidang kehidupan
di Malaysia, termasuk dalam bidang kesusasteraan dan penulisan kreatif yang
melahirkan sekumpulan sasterawan negara yang memberi sumbangan besar dalam
budaya pandirisme, sejenis korupsi intelektual yang kini menjadi arus perdana
dalam kesusasteraan Melayu moden. Para
penulis muda yang berbakat yang kini menjadi pengikut para sasterawan negara,
yang memuja para sasterawan negara ini sebagai sasterawan unggul yang telah
ditakhtakan di singgahsana gemerlapan pandirisme, akan terus menjadi pengikut
para sasterawan negara ini, tetapi dengan sedikit perubahan dari segi
kecanggihan teknik penulisan kreatif
yang ditumpukan kepada idea besar dalam konteks pandirisme. Untuk memudahkan perkara ini difahami, kita
ambil contoh yang diberikan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dalam
Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 yang meminta para sasterawan menulis
cerita penglipur lara menggunakan teknik yang digunakan Salman Rushdie untuk
mengutuk Nabi Muhammad SAW dalam novelnya The
Satanic Verses. Dengan lahirnya sejumlah sasterawan jenis Salman Rushdie
dalam sastera Melayu moden, teknik One MDB diberi kedudukan tinggi di kalangan
para sasterawan dengan sokongan dan naungan para sasterawan negara sendiri.
Adakah anda faham maksud saya? Dengan mudah saya boleh jelaskan begini: jika
Salman Rushdie menjadikan Nabi SAW sebagai tokoh yang dikutuknya dalam karya
besarnya, maka para penulis muda yang menerima saranan Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh boleh pula menulis tentang tokoh-ptokoh besar dalam
politik Malaysia, seperti seorang Perdana Menteri atau sesiapa saja yang
dipilihnya, termasuk dari golongan para sasterawan negara sendiri, untuk
dijadikan tokoh utama dalam karyanya menggunakan teknik One MDB.
Inilah
cabaran baru dalam penulisan kreatif Malaysia, menggunakan teknik One MDB yang
ternyata amat berkesan dalam perjuangan politik yang berslogan “rakyat
diutamakan, pembangunan dirancang memberi keuntungan.” Teknik One MDB juga akan menjadi satu teknik
naratif yang berkesan dalam penulisan novel atau lain-lain bentuk cereka,
lebih-lebh lagi dalam cereka berunsur penglipur lara seperti yang dicontohkan
dalam Naratif Ogonshoto, novel
terbesar Malaysia itu. Dalam novel ini,
kejadian tsunami yang menjadi “the ending of the novel” diilhamkan daripada Banjir
Besar Nabi Nuh ‘a.s. dalam al-Quran, dengan editing yang berani berasaskan
teknik One MDB apabila tsunami itu dikaitkan dengan keluarnya dari pertapaan
seekor penyu gergasi untuk menghapuskan Pulau Ogonshoto. Dengan adanya tokoh
penyu gergasi itu, maka lengkaplah sensasi yang menjadi teknik utama dalam
novel ini, yang juga menjadi contoh teknik One MDB pertama dalam karya kreatif
Malaysia, yang sesuai dengan saranan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh
yang memberi saranan kepada para sasterawan supaya mencontohi Salman Rushdie
dalam menulis karya penglipur lara pascamodenisme, yang maknanya berlapis-lapis
dalam simbolisme yang indah-indah seperti yang diceritakan oleh Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad ketika membicarakan novel Naratif
Ogonshoto ini. Dengan wujudnya
contoh ini, maka para penulis muda Malaysia telah diberi galakan untuk menulis
dalam teknik One MDB ini. Selamat berjaya kepada mereka yang gigih mencipta
dongeng penglipur lara moden yang dipopularkan kembali oleh para sasterawan
negara. Dengan menggunakan kaedah One
MDB ini, maka layaklah para sasterawan negara berada di tempat mereka di
singgahsana keunggulan yang ditetapkan oleh Mana Sikana melalui dua buah
bukunya.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 4 Ogos 2015.
No comments:
Post a Comment