Dalam entri yang lepas
saya mencabar para sarjana dan sasterawan untuk menolak beberapa kesimpulan
saya terhadap pretensi intelektual dan pretensi akademik yang amat rimbun dalam
kritikan sastera Melayu. Sebelum itu saya telah menulis dengan panjang lebar
mengenai retorik peragaan dan fatamorgana bahasa dalam kritikan sastera Melayu. Jika anda seorang pembaca
yang kritis dan peka kepada kecenderungan
para pengkritik dan sarjana kita untuk menjadikan pretensi intelektual
dan pretensi akademik sebagai hujah dalam analisis dan penilaian mereka, anda
akan berasa pelik mengapa mereka begitu mabuk dengan pretensi intelektual dan
pretensi akademik ini. Dalam analisis saya, hal ini terjadi kerana mereka telah
menjadikan pandirisme sebagai arus perdana dalam kegiatan intelektual dan
kegiatan akademik mereka. Saya tidak
perlu menjelaskan lagi apa yang saya maksudkan dengan pandirisme itu, kerana tulisan
di dalam blog ini telah banyak membicarakannya; dan sebelum itu telah
dibicarakan dalam buku Gagasan Persuratan
Baru: Pengenalan dan Penerapan (cetakan pertama 2008; akan diulang cetak
dalam edisi 2 dengan banyak tambahan,
akan terbit dalam masa terdekat). Mahu
tidak mahu pandirisme akan kekal dalam dunia akademik Malaysia, seperti konsep bullshit telah diangkat ke dunia
akademik, kebudayaan, dan pendidikan oleh Prof. Frankfurt dalam bukunya yang
terkenal, On Bullshit (2005). Buku ini amat wajar menjadi bacaan wajib para
sarjana, pengkritik, ahli akademik, para penulis dan sasterawan. Tentu saja
para pelajar universiti wajar membacanya. Bukunya kecil dan nipis saja, tidak
sukar untuk difahami. Selain dari buku ini, baca juga dua buah buku yang membicarakan
persoalan yang sama: The Homeless Mind
(oleh Peter L. Berger, Brigitte Berger & Hansfried Kellner. Penguin Books,
1973); Social Sciences as Sorcery (oleh
Stanislav Andreski. Penguin Books, 1974).
Apakah yang dimaksudkan
dengan pretensi? Takrif mudah
diberikan dalam Kamus Dewan
begini: “dakwaan atau gambaran kononnya
mempunyai atau melakukan sesuatu yang istimewa (padahal tidak kelihatan atau
terbukti demikian)”. Ini pula penjelasan dalam kamus, Collins Cobuild Learner’s Dictionary: pretence ( dieja pretense dalam
American English) (1) “a pretence is
an action or way of behaving that is intended to make people believe something
that is not true.”
Takrif yang diberikan
dalam Kamus Dewan cukup jelas. Dalam
kritikan sastera dan tulisan “ilmiah” tentang sastera, pretensi intelektual dan
pretensi akademik ini dilahirkan melalui retorik peragaan dan fatamorgana
bahasa. Melalui retorik peragaan,
disenaraikan segala pujian dan sanjungan yang tidak dibuktikan; dengan
menggunakan fatamorgana bahasa, antaranya eksperimental, kelainan, perubahan,
penerokaan tema baru, intelektualiti, dan banyak lagi yang anda boleh kumpul
dengan mudah yang terdapat dalam tulisan para sarjana ciritan ini.
Anda mahu contoh? Saya
telah memberi contoh yang banyak dalam blog ini, oleh itu tidak perlu diulang
di sini. Sesiapa yang berminat, sila semak kembali tulisan yang lepas-lepas
yang disiarkan dalam blog ini.
Perbincangan yang terperinci telah diberikan oleh Prof. Ungku Maimunah
Mohd. Tahir yang dimuat dalam edisi 2 buku Gagasan
Persuratan Baru: Pengenalan dan
Penerapan. Saya sendiri telah
menulis satu analisis panjang penilaian novel Kawin-kawin oleh Azizi Abdullah dalam satu kertas kerja yang
panjang, dibentangkan dalam “Seminar Jenaka Nusantara” (2003), anjuran Dewan
Bahasa dan Pustaka dan Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Contoh
terbaik tentu saja Laporan Anugerah
Sastera Negara. Selain dari itu,
Dewan Bahasa dan Pustaka telah mengadakan “Seminar Pemikiran SN” dan telah
menghasilkan tidak kurang dari 200 kertas kerja yang kaya dengan retorik
peragaan dan fatamorgana bahasa dalam konteks pretensi intelektual dan pretensi
akademik. Beberapa kertas kerja seminar ini telah saya ulas dan komen dalam
blog ini. Apa lagi yang anda mahu? Kalau masih tidak jelas, maka anda telah
membuktikan betapa meluasnya pandirisme dalam kegiatan kritikan dan akademik
kita, sehingga orang tidak sedar bahawa dia berada dalam budaya
pandirisme. Bukti bahawa pandirisme
telah dijadikan arus perdana dalam bidang akademik dan kritikan sastera.
Barangkali inilah maksud kelainan dan pembaharuan yang sering disebut dalam Laporan Panel Anugerah Sastera Negara.
Supaya tidak terlalu
menghampakan pembaca blog ini, saya ulang di sini beberapa contoh pretensi
intelektual untuk anda semua teliti sama ada pretensi intelektual itu
benar-benar wujud, atau tidak lebih dari sangkaan belaka. Jikalau kita ingin berbicara tentang aspek
intelektual dalam Islam, kita harus kembali kepada epistemologi Islam yang
mencorakkan worldview Islam. Jika kita tidak menjadikan epistemologi Islam itu
sebagai asas pembicaraan kita, maka apakah jenis worldview yang ingin kita
ketengahkan? Kalau kita tidak jelas dalam aspek ini, maka kita tidak berbicara
tentang Islam, tetapi tentang perkara lain yang asing, yang tidak kena mengena
dengan Islam. Inilah yang terjadi dalam laporan yang disediakan oleh Panel
Anugerah Sastera Negara. Oleh itu,
apabila Panel ingin meletakkan Kemala sebagai pensajak antara bangsa yang
menggunakan alusi “universal” (?), maka dia memuji Kemala kerana mengambil
contoh Mark Antony dan Cleopatra sebagai contoh. Ini disebut dalam konteks
Kemala sebagai pensajak sufi, kononnya. Demikian juga novel Anwar Ridhwan Naratif Ogonshoto dan Penyeberang Sempadan sebagai contoh
karya intelektual yang berciri Islam, padahal kedua-duanya tidak menayangkan
worldview Islam. Oleh itu, Islam jenis
apa yang cuba dipromosi oleh Anwar Ridhwan? Kita hendak tahu dan kita mempunyai
hak untuk tahu dan diberitahu. Kerana ini tidak jelas, maka kesimpulan Prof.
Syed Muhammad Naquib al-Attas perihal para sasterawan ini sebagai golongan
pinggiran yang “cetek meraba-raba” adalah tepat.
Betapa lemah dan
kaburnya sistem dan ukuran yang kita pakai dalam membuat pilihan karya kreatif
dan akademik untuk diberi hadiah, dapat kita lihat dengan mata terbeliak kerana
terlalu terkejut apabila sebuah buku kajian, Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia (2012) terpilih
sebagai pemenang bahagian kajian dan kritikan. Adakah buku ini benar-benar bermutu? Adakah
buku seperti ini kita perlukan? Apakah
manfaatnya mempunyai buku seperti ini? Untuk soalan pertama, tentang mutu atau
kualiti intelektual buku ini, kita boleh menjawab dengan mudah jika kita
kembali kepada aspek epistemologi tadi. Buku ini mempromosi budaya hedonisme
dengan menerima karya picisan dan lucah dari Indonesia sebagai salah sebuah
karya penting yang menentukan apa yang disebut “puitika sastera wanita”. Sudah jelas dari segi asasnya terang-terang
bertentangan dengan epistemologi Islam, oleh itu apa yang disebut sebagai
“puitika sastera wanita” ialah kelucahan wanita Barat yang dibawa ke negara ini
dalam bentuk feminisme yang boleh menyesatkan wanita Islam dan merendahkan
moral wanita bukan Islam. Semua penjelasan
yang diberikan dalam buku ini, atau sebahagian besarnya, mengenai
kebebasan wanita seperti yang ditakrifkan dalam budaya hedonisme Barat. Inikah
nilai baru yang diperlukan oleh wanita Islam? Soalan ini akan menjawab soalan
kedua di atas, dengan penegasan bahawa kita tidak perlukan buku yang boleh
menjatuhkan maruah kaum wanita yang patuh kepada suami dan bapanya dan keluarga
lelakinya. Dengan itu jelas, buku seperti ini tidak mempunyai manfaat intelektual dan tidak pula manfaat moral.
Dari perspektif intelektual, idea yang dipaparkan dalam buku ini adalah
bertentangan dengan epistemologi Islam, oleh itu boleh menyesatkan orang Islam,
terutama kaum wanitanya. Idea yang ditawarkan dalam buku ini akan menimbulkan
konflik yang boleh meruntuhkan sistem berkeluarga orang Islam, dan cenderung
untuk mengajar kaum wanita untuk menjadi kurang ajar dan bertindak kurang
ajar, persis seperti yang berlaku di
Barat. Jika kita kembali kepada epistemologi Islam untuk menilai buku seumpama
ini, maka kita akan dapati buku seperti ini adalah jenis buku picisan dari segi ideanya dan keliru dari
segi penghujahannya. Dengan mengambil bulat-bulat pandangan seorang sarjana
Barat untuk dipadankan dengan karya tertentu dalam sastera Melayu dan
Indonesia, maka kita hanya menjadi polong budaya, merayau-rayau mencari kepala
yang hilang, the homeless mind.
Tetapi buku ini mendapat
pujian dan sanjungan yang amat tinggi daripada seorang profesor sastera yang
terkenal, Prof. Hashim Awang. Beliau pernah
beberapa kali menjadi salah seorang anggota Panel Anugerah Sastera Negara, oleh
itu pandangan beliau penting diberi perhatian kritis. Beliau juga terkenal dengan satu kaedah yang berasaskan cara hidup
dan budaya Melayu, dengan aspek Islam sebagai “tunjang” (?). Beliau namakan
pendekatan kritikan itu “Pengkaedahan Melayu”.
Seperti juga Prof. Muhammad Haji Salleh tidak berminat menggunakan
kaedah ciptaan beliau untuk menilai karya beliau sendiri, maka demikian juga
Prof. Hashim Awang ini pun tidak berminat, mungkin juga menolak, penggunaan
kaedah beliau sendiri ketika menilai buku Puitika
Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia.
Dalam ulasannya yang berjudul, “Kajian Sastera Ampuh dan Bertenaga” (Dewan Sastera, Mac 2014), beliau memberi
pujian dan sanjungan yang sangat tinggi terhadap buku ini. Antara lain katanya:
“buku ini mendapat sambutan baik dan memberikan impak yang positif dalam
kalangan sarjana dan mahasiswa di institusi pengajian tinggi di Malaysia,
Indonesia dan Singapura… Buku ini memiliki nilai ilmiah yang tinggi. …
keilmiahan buku juga terserlah pada penemuan
yang keseluruhannya dapat dikatakan sebagai baharu dan asli. … pengkaji
menggunakan landasan dan teori kajian yang ternyata baharu, segar dan penuh
cabaran. Landasan teori ini pula dapat dikuasai pengkaji dengan begitu baik,
kukuh dan meyakinkan. Dengan demikian, setiap huraiannya terlaksana dengan
lancar dan mantap, serta mudah pula diikuti oleh pembaca. … pengkaji
benar-benar melaksanakan kerjanya dengan penuh dedikasi dan jujur. … Pengkaji
dapat mengumpulkan dan meneliti bahan asas yang tepat, asli dan penting. …
Begitulah, buku kajian ini ternyata mempunyai banyak kelebihan. … (1) dapat
memperlihatkan gambaran perkembangan sejarah dan ciri khusus penulisan novel
ciptaan pengarang wanita. … (2) kajian ini turut berjaya menimbulkan jati
diri pengarang wanita dalam pelbagai
aspek. … (3) buku kajian ini berjaya mengemukakan dan menerapkan teori
feminisme yang dipanggil Ginokritik. Kita bukan sahaja dapat memahami teori
tersebut, malah turut dapat memperlihatkan kesesuaiannya untuk diterap pada
karya sastera Melayu dan Indonesia yang dihasilkan oleh pengarang wanita,
walaupun bernafaskan Barat. … kita dapat menjadikan buku kajian ini sebagai
contoh yang baik dalam penulisan karya ilmiah.”
Seperti yang dapat kita
lihat, pujian dan sanjungan ini hanya berupa retorik peragaan yang biasa kita
lihat dalam tulisan para sarjana kita, dengan dibumbui fatamorgana bahasa
seperti kata-kata “impak yang positif”, “nilai ilmiah yang tinggi”, “kukuh dan
meyakinkan”, “baharu dan asli”, “contoh yang baik dalam penulisan karya
ilmiah”, dan banyak lagi yang boleh anda baca dalam kutipan yang disalin di
sini dan juga dalam tulisan profesor ini. Semua pujian dan kata-kata dalam
bentuk fatamorgana bahasa ini tidak mempunyai nilai ilmiah, malah sangat
mengelirukan. Semuanya tidak mempunyai
asas ilmiah yang boleh kita nilai dengan objektif. Apakah landasan ukuran yang
berada dalam otak seseorang apabila dia mengemukakan rentetan retorik peragaan
dan bumbu fatamorgana bahasa? Dalam kes Prof. Hashim Awang ini, sudah jelas
beliau menolak mentah-mentah Pengkaedahan Melayu beliau sendiri, dengan tidak
meneliti pujian dan sanjungan itu daripada perspektif kaedah yang beliau
cadangkan. Dengan itu cukup jelas, beliau sendiri sedar kaedah beliau tidak
boleh dipakai untuk menilai karya ilmiah dan karya akademik kerana kaedah itu
sendiri tidak mempunyai dasar ilmu yang kukuh, hanya sejenis ramalan kasar dan
keliru tentang kaedah dalam kritikan dan kajian sastera. Amatlah aneh apabila beliau memuji kaedah
kritikan yang dinamakan feminisme itu tanpa melihatnya dalam konteks yang
ditekannya dalam kaedah yang beliau sarankan, iaitu worldview Melayu dan Islam.
Beliau harus menjelaskannya, kerana seorang profesor mempunyai tugas dan
tanggungjawab ilmiah yang tidak boleh dilempar begitu saja ke dalam sampah
akademik setelah beliau sendiri dengan gigih dan yakin menulis dan membicarakan
kaedah beliau begitu lama. Mengapa para pembaca yang sedang belajar menjadi
cerdik seperti saya dinafikan daripada mendapat manfaat pemikiran mendalam
seorang profesor utama seperti beliau?
Saya tidak keberatan jikalau beliau memilih untuk tenggelam dalam
retorik peragaan dan meraba-raba dalam kabus fatamorgana bahasa; tetapi beliau
harus memberi tahu kita mengapa beliau
memilih untuk berada dalam kekeliruan itu. Beliau harus menunjukkan kemurahan
hati seorang ahli ilmu untuk membantu pembaca memahami pendirian beliau. Adakah betul andaian saya beliau sudah
menolak Pengkaedahan Melayu yang beliau cadangkan itu?
Tidak sia-sia saya
memulai Balai Maqamat dengan seloka
“Sarjana Ciritan” untuk menjadi peringatan kepada para sarjana kita bahawa
mereka tidak boleh mengabaikan tanggungjawab ilmiah mereka dengan
mempersetankan pandangan orang lain padahal penjelasan mereka amat diperlukan. Saya
tolak mentah-mentah pujian dan sanjungan Prof. Hashim Awang terhadap buku Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia ini, hanya kerana satu sebab, kerana pujian
dan sanjungan itu bertentangan dengan kaedah yang beliau sendiri sarankan dalam
pendekatan Pengkaedahan Melayu tajaan beliau.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 10/10/2014.
Salam Tuan Haji yang dihormati.
ReplyDeleteTuan Haji mengkritik Prof. Hashim terlalu keras. Mungkin Tuan salah faham. Walaupun hujah Tuan mantap, tetapi Tuan telah melukakan perasaan seorang sahabat Tuan. Mohon maaf jika saya sendiri terkasar.
Salam encik affandi, saya gemar baca kritikan2 sastera yang dibuat oleh saudara. Saudara ada baca novel perempuan nan bercinta- faisal tehrani? Mungkin boleh kritik untuk saya sebagai pembaca dan peminat sastera memahami dari sudut pandang saudara affandi. Ditunggu kritikannya :)
ReplyDeleteSalam Anonymous pertama
ReplyDeleteSaya tertarik dengan pandangan saudara walaupun saya kira pandangan itu terlalu picisan. Dalam dunia intelektual baik di Barat mahupun dalam sejarah Islam, tiada istilah 'jaga hati' tetapi yang diutamakan ialah kebenaran khususnya dalam konteks ini kebenaran ilmu. Apabila kita kembali kepada tradisi intelektual Islam, kita akan dapati perbahasan antara Imam Al Ghazali dengan Imam Ibn Taimiyah yang lebih agresif hujahannya semata-mata untuk mempertahankan kebenaran. Mengapa? Kerana khuatir hujah yang keliru akan mempengaruhi masyarakat yang juga keliru. Begitu juga bagaimana tradisi intelektual Islam memberikan teladan berdasarkan kisah para pencetus mazhab yang empat. Saudara dan kita perlu susur galur kembali tradisi intelektual kita ini, barulah tidak akan terasa hati. Mereka berikan kita teladan yang baik dalam menyuburkan dan mengembangkan ilmu, mengapa tidak mahu dimanfaatkan? Kita menoleh sebentar ke tradisi intelektual di Barat yang begitu disenangi dalam sastera Melayu kita. Kita lihat bagaimana teori Sigmund Freud dianggap gila oleh anaknya iaitu Ana Freud sendiri. Juga, bagaimana Jaques Lacan yang pada awalnya penganut setia teori psikoanalisis Freud akhirnya mengkritik pula teori tersebut dan kemudiannya mencetuskan teori psikologinya yang tersendiri. Dalam tradisi sastera Melayu moden tidak ada situasi seperti ini, justeru tulisan-tulisan umpamanya tulisan Mohd. Affandi ini dianggap sangat biadap, walhal inilah adab dalam mempertahankan kebenaran ilmu. Untuk membiasakan diri dengan kritikan yang begini, kita perlu paksa diri mengenali tradisi intelektual Islam dan tradisi intelektual Barat yang dalam konteks penyuburan ilmu, sentiasa terbuka. Apabila kita kenal dua tradisi intelektual ini, barulah kita lebih enjoy meraikan ilmu dan hujah.
Kepada Anonymous kedua, daripada saudara bertanya sama ada blogger ni baca Perempuan Nan Bercinta atau tak, baik saudara pergi perpustakaan dan pinjam novel Pujangga Melayu Mohd. Affandi sendiri. Lepas saudara baca, then saudara tahu antara novel FT dengan Mohd. Affandi, bagai langit dengan bumi. Satu dipenuhi dengan taburan maklumat, yang satu lagi bagaikan taman-taman indah yang di dalamnya terhias wangian-wangian ilmu yang menyenangkan.
wallahua'alam
Penang
Salam Khadijah Musliha
ReplyDeleteSaya setuju dengan awak. Komen awak buat saya teringat kisah junjungan besar Nabi kita yang bertegas akan memotong tangan Saidatina Fatimah sendiri jika anak kesayangannya melakukan kesalahan mencuri. Dalam hal tentang kritikan Affandi pada Hashim Awang, memang saya kira relevan sebab saya dah baca tulisan Hashim Awang yang disentuh Affandi (tentang pandangan Hashim mengenai buku Dr Norhayati dalam Dewan Sastera), plus saya pun baca juga buku dr norhayati itu. Jadi dalam konteks kritikan Affandi tentang mengapa Hashim Awang tak guna teorinya sendiri utk analisis buku itu, memang menimbulkan persoalan dan Hashim sebagai ahli akademik mestilah bertanggungjawab atas tulisan dan tindakannya. Pertama, kewajaran beliau tak guna teori sendiri utk baca buku dr itu. Kedua, kewajaran dia puji buku itu walaupun kandungannya jelas memuji usaha novelis wanita yang berani keluar dari klise dengan menulis karya2 yang ada unsur erotik dan porno seperti novel Saman itu. Bab-bab akademik macam ni, mana boleh feeling feeling. Hujah lawan hujah. Fakta lawan fakta.
Tuan Mohd. Affandi, terima kasih sebab terus menulis untuk generasi cerdik pandai.
Pelajar Kritis
UKM
Salam Tn. Hj. Affandi, dalam entri terdahulu Tn. ada menyatakan bahawa karya Tn. yang berjudul "Hikayat Buyung Lurus" tidak jadi diterbitkan oleh ITBM. Apakata Tn. cuba bawa manuskrip tersebut ke Ameenbooks untuk diterbitkan. Rasanya mereka sudi untuk terbitkannya. Sekadar memberi pandangan. Salam.
ReplyDelete"lepas saudara baca, then saudara tahu antara novel FT dengan Mohd. Affandi, bagai langit dengan bumi. Satu dipenuhi dengan taburan maklumat, yang satu lagi bagaikan taman-taman indah yang di dalamnya terhias wangian-wangian ilmu yang menyenangkan"
ReplyDeleteOh my god, i can't even begin with this exaggeration.
Terima kasih. Pasti saya akan mencari buku saudara affandi. Baru selesai baca mimpi rakyat. Hebat dan kreatif. Berkenaan Perempuan Nan Bercinta. Dalam novel itu ada menyebut persuratan baru yang dibawa oleh saudara. Dan katanya tidak mengikut.... (maaf saya lupa). Apa2pun. Teruskan kritikan begini. Saya suka baca. Kalau bukan saudara affandi, siapa lagi yang akan kritik mereka. Seolah2 apabila seseorang itu sudah beroleh anugerah atau gelaran. Maksum dan tidak ada yang menegur.
ReplyDeleteP/s: masih mengharap saudara Affandi kritik beberapa karya. :)
Wassalam.