Pernahkah anda melihat rumah yang tidak
bertangga? Soalan ini bodoh, tetapi
penting dan perlu ditanyakan. Pertanyaan bodoh ini akan membawa kita kepada
kebijaksanaan tertentu jika kita tahu bagaimana menanganinya. Dalam era Pendeta Za’ba, pelajar sekolah
Melayu diperkenalkan betapa pentingnya tangga itu dengan membaca buku yang
dikhususkan kepada mereka, berjudul Tangga
Bacaan. Buku itu mengandungi cerita-cerita ibarat dan cerita-cerita
teladan. Beruntunglah mereka kerana menerima pendidikan daripada seorang
Pendeta sendiri, yang memperkenalkan pentingnya tangga dalam kehidupan mereka. Dari
segi pegalaman biasa, memang setiap rumah mempunyai tangga. Bagaimana dengan
rumah gudang? Mungkin tidak perlu tangga kerana yang akan menghuni rumah itu
bukan manusia, tetapi barang-barang yang akan disimpan dengan selamat. Tetapi sekarang gudang pun perlukan tangga, kerana
banjir sudah melanda Malaysia hampir di
semua tempat, tidak selamat lagi meletak barang-barang di atas tanah. Bagaimana jika rumah itu satu tingkat, di
atas tanah? Misalnya, seperti kedai kopi yang selalu kita lihat di
kampung-kampung. Tetapi masih ada tangga di dalam kedai tersebut, kerana tuan
kedai yang tinggal di situ berasa lebih selesa dan selamat jika tempat
kediamannya lebih tinggi daripada kawasan kedai. Dia perlukan tangga.
Pendeknya, dari segi apa pun kita bayangkan sesebuah rumah, kita masih perlukan
tangga. Kalau anda tinggal di rumah
pangsa seratus tingkat sekali pun, anda masih perlukan tangga untuk maksud
tertentu. Anda tentu saja menggunakan lif jika anda menjadi penghuni tingkat
dua puluh. Tetapi tangga masih diperlukan untuk keselamatan anda, selain memudahkan
anda turun naik bergerak di tingkat-tingkat berdekatan, juga menjadi ukuran
berapa jauhnya perjalanan anda dari bawah ke tingkat tertinggi, walaupun anda
tidak perlu menaiki semua tangga.
Para sasterawan dan sarjana tidak perlukan tangga,
oleh itu mereka tidak berfikir seperti orang yang biasa menggunakan tangga.
Adakah mereka sebenarnya tidak perlukan tangga? Mereka juga perlukan tangga. Amat perlu, malah mereka menggunakannya setiap
hari, setiap kali mereka menulis. Tetapi tangga itu tidak kelihatan, kerana
itulah mereka tidak sedar mereka menggunakan tangga setiap kali mereka menulis,
apa jenis pun tulisan mereka. Jika anda seorang sarjana, tangga itu anda pinjam
atau jiplak dari mana-mana sumber yang anda temui. Tetapi kerana anda tidak
peduli langsung untuk mengenali jenis-jenis tangga yang anda gunakan, maka anda
gunakan berbagai-bagai jenis tangga yang kadang-kadang tidak perlu digunakan,
tetapi anda mahu menggunakannya juga kerana tangga itu baru ditemui, atau namanya
anda suka. Akhirnya anda berserabut
dengan tangga, dan bangga menyebut jenis-jenis tangga yang anda tahu namanya
tetapi tidak tahu fungsinya dengan tepat. Apakah hasilnya? Kekeliruan yang
menyerabutkan “fikiran” anda. Di sinilah
bijaknya Pendeta Za’ba, yang memperkenalkan murid-murid sekolah untuk membaca
terlebih dahulu kitab Tangga Bacaan. Anda hanya akan mengerti kebijaksaaan Pendeta
Za’ba jika anda sedar betapa para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera
masih menggunakan kitab Tangga Bacaan
hatta ketika mereka sudah mejadi profesor sastera Melayu sekali pun. Buktinya
telah ditunjukkan oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam beberapa makalah
beliau, juga dalam hasil peraduan menulis dan laporan yang mereka sediakan.
Adakah anda terperanjat jika ada orang berkata, Panel Anugerah Sastera Negara
pun kadang-kadang masih menggunakan buku Tangga
Bacaan sebagai rujukan mereka!
Moral: Jangan abaikan tangga jika anda mahu tulisan
anda mempunyai kualiti yang lebih tinggi daripada isi buku Tangga Bacaan. Mereka bangga
menggunakan buku-buku bercorak “tangga
bacaan”, yakni buku-buku permulaan (intoductory
atau introduction) kepada sesuatu
teori atau kaedah dalam kritikan. Hanya
orang yang membaca teks asal yang tahu mereka menggunakan rujukan “tangga
bacaan”, bukan teks asal yang lebih sukar, sama sukarnya menaiki tangga hingga
ke mata tangga 50-60 mata anak tangga, malah yang lebih tinggi lagi. Dalam
mencari ilmu, tidak ada lif yang boleh ditekan-tekan ke tingkat mana saja yang
anda mahu. Anda harus mendakinya sendiri, tidak ada pilihan. Kerana itulah maka
ada yang malas sanggup menaiki hanya 10-15 mata anak tangga saja, paling
tinggi. Dia sihat, tetapi ilmunya sakit. Kita lihat bagaimana ilmu yag sakit
itu dijelmakan dalam tulisan orang-orang yang malas menaiki tangga, dan selesa
berada di peringkat “tangga bacaan”.
Inilah yang terjadi dalam kesusasteraan Melayu moden. Maksud
saya menggunakan tangga sebagai perbandingan, atau lambang, kerana berapa bodoh
sekali pun manusia, bila bertemu tangga, dia akan naik ke atas. Hanya beruk
atau kera yang naik tidak perlu tangga kerana mereka boleh melompat dan
memanjat dengan mudah; tetapi mereka masih tahu menggunakan tangga untuk turun
ke bawah jika terdesak. Jadi semua makluk yang hidup dan bergerak tahu
menggunakan tangga. Adakah ini satu kepastian? Tidak semestinya di kalangan
sasterawan dan sarjana. Tidak semuanya tahu dan mahu menggunakan tangga,
walaupun semua mereka kenal tangga dan biasa menggunakannya. Kita dengar kritikan mereka tentang tidak perlunya
tangga dalam mencapai kelebihan ilmu.
Persuratan Baru dikatakan cuba membunuh sastera Melayu
yang menurut mereka sudah amat maju dan sudah melahirkan begitu ramai
sasterawan negara yang berbakat besar dan sekali gus muncul sebagai pemikir
bangsa yang handalan. Tetapi aspek pemikiran ini sebenarnya tidak jelas, jika
kita meneliti seminar yang diadakan oleh DBP tentang pemikiran para sasterawan
negara. Sehingga ini belum lagi muncul sebarang sanggahan terhadap pandangan
kritis tentang aspek pemikiran ini yang telah dibicarakan oleh Prof. Ungku
Maimunah dalam beberapa buah tulisannya. Oleh yang demikian, pandangan yang
mengatakan sasterawan negara adalah pemikir bangsa yang handalan masih boleh
dipersoalkan, belum lagi dibuktikan tanpa sebarang keraguan dalam mana-mana
kajian ilmiah. Pandangan para penulis kertas kerja dalam seminar khusus tentang
pemikiran para sasterawan negara ini lebih cenderung untuk membuktikan yang
sebaliknya, malah terdapat para penulis kertas kerja yang tidak bersetuju
dengan pendapat yang mengatakan para sasterawan negara itu pemikir bangsa yang
handalan. Istilah “pemikiran” yang sering digunakan nampaknya belum lagi diberi
takrif yang tepat, sehingga membolehkan kita dengan yakin berkata, si anu itu
begini pemikirannya, sementara yang lain pula berbeza pemikirannya. Dalam
konteks yang ada yang dipakai sekarang, istilah “pemikiran” boleh apa saja,
seperti yang ditunjukkan oleh Prof. Ungku Maimunah dalam beberapa buah
tulisannya. Selagi persoalan ini belum dibereskan, pandangan yang dikemukakan
oleh gagasan Persuratan Baru tentang aspek pemikiran ini adalah yang paling
jelas dan boleh digunakan dengan meyakinkan untuk menilai “pemikiran” para
sasterawan (bukan hanya sasterawan negara). Andainya terdapat di kalangan para sasterawan
dan sarjana sastera yang tidak bersetuju dengan takrif pemikiran yang dipakai
oleh gagasan Persuratan Baru, maka mereka harus memberikan pandangan ilmiah
mereka untuk menolak atau menerima takrif yang diberikan oleh gagasan
Persuratan Baru itu. Tidak ada sebab
untuk mereka meneruskan kekeliruan dan keraguan yang memang boleh dan sudah pun
diselesaikan.
Berasaskan kekeliruan itu, mereka berkata, jika Persuratan Baru dijadikan landasan dalam
perkembangan kreatif, perkembangan sastera akan terbantut dan lama-kelamaan
akan menjadi pincang, malah mungkin juga akan terus pupus. Apakah alasan
mereka? Kata mereka, Persuratan Baru mahu yang baik-baik saja, tinggi nilai
seni dan nilai ilmunya. Kalau begitu, berapa orang yang boleh jadi sasterawan?
Kata mereka, kemunculan penulis muda
akan terhalang dan mungkin sengaja dihalang kerana terlalu mementingkan nilai. Lalu mereka menegaskan dengan bersemangat,
penulis muda hendaklah terus menulis, tidak kira jenis apa, kategori apa,
sasterakah, persuratankah. Tulis saja. Tak payah fikir sangat dalam kategori
mana hendak tulis. Orang dulu yang tulis cerita seks pun tidak ada orang tegur.
Akhirnya boleh jadi Sasterawan Negara juga. Kalau pakai teori Persuratan Baru,
seratus tahun lagi pun tidak akan lahir sasterawan negara mengikut acuan
Persuratan Baru.
Saya tidak fikir pandangan begini realistik, kerana
terlalu aneh dan terlalu jelas sikap anti-ilmunya. Tidak ada sebab sama sekali
untuk memusuhi gagasan Persuratan Baru, oleh itu pandangan di atas sebenarnya
tidak wujud, kecuali sekali sekala
disuarakan tanpa diiringi keyakinan berasaskan pertimbangan teliti dalam
analisis yang kritis dan ilmiah tentang gagasan Persuratan Baru. Mungkinkah terdapat korelasi antara sikap
anti Persuratan Baru, jika ada, dengan kemandulan pemikiran dalam kesusasteraan
Melayu? Oleh sebab miskinnya aspek pemikiran ini hatta di kalangan para
sasterawan negara sekali pun, maka cara untuk mempertahankan kedudukan mereka
dalam mitos yang dibina oleh Panel Anugerah Sastera Negara, ialah dengan
mengusutkan dan terus mengelirukan aspek pemikiran ini supaya para sasterawan
negara ini akan terus kelihatan megah bergaya dalam mitos yang dibina oleh
Panel Anugerah Sastera Negara itu. Jika andaian ini betul, maka aspek pemikiran
ini, yang sepatutnya suatu persoalan yang serius, bertukar menjadi lucu dalam
lawak jenaka yang terdapat dalam kertas kerja yang membicarakan aspek pemikiran
ini. Pada pandangan saya, inilah kesimpulan yang tepat, berasaskan analisis
Prof. Ungku Maimunah dalam beberapa buah tulisan beliau dan dalam analisis saya
sendiri (misalnya tentang novel Kawin-Kawin). Kelucuan dan lawak jenaka dalam sastera
Melayu ini akan berterusan dijadikan senjata untuk mempertahankan mitos tadi,
sehingga muncul kembali sikap dan sifat siuman di kalangan sarjana dan para
sasterawan sendiri yang berani melihat persoalan ini secara tuntas dan tidak
ragu-ragu untuk menerima kesimpulan yang mungkin pahit, yang didapat dari
analisis dan penilaian yang objektif, tepat dan saksama. Tetapi bagaimana
hendak mencapai objektif itu? Nampaknya mereka harus kembali juga kepada
gagasan Persuratan Baru, kerana hanya di situ saja mereka akan dapat melihat
penilaian yang objektif, tepat dan saksama itu berasaskan konsep ilmu yang benar.
Jadi ketakutan kepada konsep ilmu yang benar ini menjadi syarat utama untuk
dihapuskan, jika mereka ingin mendapat penilaian yang paling wajar dalam
masalah pemikiran ini. Ke mana pun mereka lari atau melarikan persoalan dengan
mengaburkannya, mereka akhirnya akan tetap berdepan dengan kedudukan ilmu yang
benar, dengan itu tidak dapat mengelak daripada menggunakan kaedah yang
ditawarkan oleh gagasan Persuratan Baru.
Kembali kepada persoalan tangga tadi, itulah
sebenarnya tangga yang harus mereka lalui, sama ada mereka suka atau tidak.
Hanya tangga itu saja yang akan membawa ke puncak kebenaran, jika itulah yang
mereka cari sebagai sasterawan atau penulis. Jika bukan itu hasrat dan matlamat
mereka, tidak ada sesiapa pun yang akan mengganggu jika mereka mahu terus
berhanyut dalam kekaburan makna dan kekeliruan yang mereka warisi dari konsep
sastera yang mereka terima daripada para
sasterawan yang “cetek meraba-raba” itu.
Jika itulah pilihan mereka, maka pilihan itu bukanlah pilihan yang baik,
oleh itu harus ditolak.
Mohd. Affandi Hassan,
15/2/2012.
http://cerpendakwah01.blogspot.com/2012/02/salam-akhir-selamat-tinggal-cerpen.html
ReplyDeleteApa pendapat encik mengenai hukum menulis cerpen itu haram? Boleh baca link di atas.
Pandangan saya tentang persoalan ini telah saya huraikan dalam buku saya Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid. Sila lihat di sana.
DeleteSalam Pak Affandi. Ia mengingatkan saya tentang ungkapan ini : “Sejak engkau lahir ke dunia, sebuah tangga telah diletakkan di hadapanmu supaya engkau mampu mendaki ke langit.” – Diwan Syam Tabriz.
ReplyDeletePak Affandi masih belum terima emel saya?
Salam sdr. Hafiz.
DeleteTerima kasih memberikan kutipan yang indah itu. Hendaknya para sasterawan dan sarjana lebih mudah memahami posting saya dan mengerti mengapa saya menulis posting itu.