Dalam entri
yang lepas, saya mendedahkan diri saya sebagai seorang penulis kreatif dan
pemikir budaya untuk dikritik seberapa kritis yang anda mampu, dengan memberi
contoh polemik intelektual antara beberapa orang tokoh besar Eropah dan Arab
moden. Saya sebutkan, anda mempunyai dua pilihan, yang kedua-duanya boleh
dijadikan panduan. Sekiranya anda lebih bijak dan mempunyai kemampuan
intelektual yang hebat, anda boleh saja mengemukakan sesuatu yang baru, yang
benar-benar milik anda tetapi penting dimaklumkan kepada masyarakat. Sebagai permulaan, anda boleh mengkritik saya
dari segenap penjuru, dari penjuru kreatif dan dari penjuru ilmiah. Inilah cara
terbaik untuk anda menghuraikan kehebatan pemikiran anda sendiri untuk
dimanfaatkan oleh negara, khususnya bangsa Melayu yang perlu dicerdikkan dan
dilepaskan dari perhambaan intelektual dan perhambaan budaya. Para sarjana
(terutama yang ciritan) dan para sasterawan (termasuk sasterawan negara yang
picisan) masih lagi berada dalam feudalisme ilmu dan feudalisme budaya. Cara
mereka memberi sanjungan kepada para sasterawan negara dengan menjadikan mereka
golongan istimewa, mengatasi para ulama dan cendekiawan Melayu yang membina
budaya ilmu Malaysia beratus tahun, adalah satu perbuatan yang mencerminkan
kehilangan adab. Saya sudah nampak ini semua sejak 1981, dengan menulis sebuah
cerita pendek sebagai bantahan dan telah pun diterbitkan dalam Pura Bujangga. Jadi kritikan saya terhadap para sasterawan
negara ini bukan suatu perkara baru, tetapi satu kritikan yang berprinsip.
Hanya orang yang berilmu saja yang dapat memahami perkara ini, yang saya kira
termasuk Dr. Mohammad Saleeh Rahamad, Ketua 1 PENA. Saya telah menjadi anggota
PENA sejak awal penubuhannya, ketika
saya masih di universiti. Tetapi hakikat ini diremehkan saja oleh para pemimpin
PENA sekarang kerana saya tidak termasuk kelompok Mutual Admiration Club
seperti mereka. Jika mereka jujur
seperti yang mereka dakwa untuk diri mereka, tentulah sudah lama mereka bincang
dengan mendalam Gagasan Persuratan Baru, dan peranannya dalam perkembangan
kreatif dan intelektual. Tetapi mereka memilih untuk menjadi seteru kepada ilmu
dan Gagasan Persuratan Baru untuk menyelamatkan karya mereka sendiri. Apakah
makna kejujuran intelektual di kalangan kelompok Mutual Admiration Club
ini? PB tidak wajar dan tidak perlu
dimusuhi, apatah lagi dengan perasaan hasad dan dengki pula. PB perlu difahami
dan dikritik dengan objektif. Sayangnya
tidak terdapat dalam PENA orang yang boleh melakukannya. Oleh itu, lebih baik,
bagi mereka, bersikap lembu kenyang! Walaupun sikap ini menunjukkan betapa
rendahnya maruah intelektual mereka (low
self esteem). Bagi kumpulan “lembu
kenyang”, self esteem tidak penting;
yang penting peluang untuk mendapat faedah peribadi dan kelompok. Sudah tiba
masanya keadaan ini berubah, dengan memilih kumpulan peneraju baru yang
betul-betul mempunyai maruah dan harga diri dan benar-benar jujur untuk
memajukan sastera. PENA perlu diberi wajah baru dan nafas yang benar-benar
bersih dari kepentingan puak. PENA memerlukan
peneraju baru, bukan kumpulan lembu kenyang!
Saya harap mesej ini diberi perhatian oleh ahli PENA seluruhnya.
(Istilah lembu kenyang adalah istilah
yang masyhur di Kelantan, yang merujuk kepada sikap seronok untuk tidak aktif
berbuat apa-apa yang berfaedah, asyik mengunyah rumput yang disediakan oleh
tuan lembu.)
Dengan tidak
memberi perhatian kepada perkembangan intelektual dalam sastera Melayu, maka
kewujudan PENA menjadi tidak relevan. Apakah tujuan dan matlamat PENA? Sekiranya untuk memajukan sastera Melayu,
adakah sastera yang hendak dimajukan itu berupa karya yang dihasilkan oleh
sasterawan negara dan para pengikut mereka sahaja? Jika itulah matlamatnya, dan
tujuan yang ingin dicapai, maka para pendukung PENA ini telah membataskan
perkembangan itu kepada kelompok mereka sahaja; oleh itu tidak boleh dipanggil
untuk sastera Melayu secara keseluruhan. Lagi pula, kesedaran kepada sejarah
perkembangan intelektual sangat penting disedari di kalangan pendukung PENA.
Yang dinamakan sastera Melayu masih baru; sebelum itu sudah ada persuratan
Melayu. Dengan membataskan perkembangan kepada sastera Melayu yang tidak mempunyai
asal usul yang jelas dan kukuh, maka para pendukung PENA tidak saja buta
sejarah, tetapi anti sejarah dan berusaha untuk melenyapkan sejarah
kegemilangan persuratan Melayu yang sudah berusia beratus tahun dan telah
melahirkan tokoh-tokoh besar. Siapa mereka, siapa tokoh-tokoh besar persuratan
itu? Inilah kerja rumah untuk PENA senaraikan bagi faedah kita semua. Kita mahu
lihat adakah mereka ini kucing kurap jika dibandingkan dengan sasterawan
negara? Atau sebaliknya. Atau
kedua-duanya setaraf? Kita beri PENA
menentukannya untuk menjadi asas perbincangan nanti. Sesuai dengan sikap PENA
yang berjuang untuk perkembangan intelektual yang sihat, maka senarai tokoh
persuratan itu penting diketahui oleh masyarakat, terutama oleh para pelajar.
Tetapi jika PENA mengatakan kita tidak perlukan mereka, kerana kita sudah
mempunyai sasterawan negara, maka PENA sendiri tentulah terjerumus ke dalam
sikap nihilis seperti yang saya sebut dalam entri yang lepas. Sekiranya PENA
tidak menerima nihilisme dalam sastera
Melayu, maka mereka tidak mempunyai pilihan selain memberikan kepada masyarakat
senarai tokoh persuratan itu, untuk dibandingkan dengan objektif sumbangan
mereka berbanding dengan sumbangan para sasterawan negara. Bagi saya, ini adalah satu permintaan yang wajar,
dan adil. Pengetahuan kita boleh bertambah kerananya, sesuatu yang baik
sebenarnya. Untuk mudah kerja, senarai itu kita hadkan kepada tokoh-tokoh yang terdapat
di Kelantan, Terengganu dan di Johor.
Ketiga-tiga buah negeri ini adalah pusat perkembangan intelektual yang
hebat dan benar-benar bermakna dalam sejarah intelektual kita. Sekiranya
cadangan ini ditolak oleh PENA, maka sifat dan sikap nihilis itu benar-benar
menjadi pegangan mereka. Adakah kita mahu sebuah organisasi yang demikian?
Soalan ini sangat penting dan relevan untuk difikirkan dengan serius oleh para
penulis yang berakal. Sebagai peringatan, anda tentu sudah tahu bagaimana Asas
50 menolak tulisan Jawi dalam Kongres Bahasa 1956 di Johor Baru, dan mengatakan
dengan berani tulisan Jawi tiada kaitan dengan agama. Adakah PENA meneruskan
kesilapan besar Asas 50 ini?
Seperti yang
anda dapat lihat, kedudukan Dr. Saleeh Rahamad sebagai sarjana sama pentingnya
dengan kedudukan beliau sebagai pemimpin organisasi seperti PENA. Adalah amat patut sekiranya kita mahukan
kualiti dalam tulisan beliau; sama juga kita perlukan kualiti kepemimpinan
beliau dalam organisasi seperti PENA.
Bolehkah beliau mengelak, atau menganggap kita semua ini adalah sampah
tidak berguna yang tidak seharusnya mempersoalkan kemampuan beliau, dari segi
akademik dan kepemimpinan. Tetapi setelah beliau menulis makalah yang begitu
gemilang sehingga diangkat untuk menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia, maka
Dr. Mohamad Saleeh Rahamad telah diberi kedudukan yang setaraf dengan para
sasterawan negara, dengan itu dia layak dinilai dengan objektif seperti kita
menilai sumbangan para sasterawan negara.
Semua ini tidak perlu jika kita menerima kedudukan mereka sebagai tokoh
yang tidak wajar dipersoalkan kerana telah dibuktikan oleh para juri kehebatan
mereka sebagai tokoh dalam bidang masing-masing. Tetapi proses yang terjadi
dalam perkembangan intelektual tidak demikian, kerana setiap tokoh perlu
dinilai dari perspektif yang berbeza supaya kehebatannya sebagai tokoh tidak
saja kekal, malah menyerlahkan kehebatan dari segi pemikiran dan pengaruh dalam
perkembangan intelektual sesuatu bangsa. Demikianlah saya membangkitkan semua
isu ini supaya anda tidak tertipu oleh retorik anda sendiri. Anda memerlukan
pandangan lain yang berbeza. Itulah yang terjadi dalam semua tamadun dunia.
Tidak ada tokoh intelektual yang tidak dipersoalkan kewajarannya, sama seperti
kita mempersoalkan kewajaran penilaian Dr. Mohamad Saleeh Rahamad yang
meletakkan Naratif Ogonshoto beyond
criticism.
Sebagai
rujukan sekadarnya, untuk melihat bagaimana idea muncul dan dibahaskan di kalangan intelektual, patut
sangat anda baca sebuah buku yang sungguh sedap dibaca, buku Hannah Arendt, The Life of the Mind. Di Malaysia, satu-satunya buku yang layak
dimasukkan dalam kategori “the life of the mind” ialah novel persuratan Pujangga Melayu.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 25/4/2017.
No comments:
Post a Comment