Thursday, August 31, 2017

PERUBAHAN YANG TIDAK BERUBAH: SATU KRITIKAN TERHADAP PENGAJARAN SASTERA DI MALAYSIA


Peringatan Untuk Diri:  Hari ini sangat special untuk perjuangan intelektual saya, yang ke-60 tahun selepas terbitnya cerita pendek “Kapitalis Kecil” dalam Mingguan Pedoman  (5 Januari 1957), yang diterbitkan oleh Ahmad Boestamam. Tidaklah aneh jika beliau yang turut serta dalam perjuangan saya (bukan sebaliknya) kerana saya kenal beliau ketika beliau dan rakan-rakan seperjuangannya sering singgah di rumah guru saya, Ustaz Wan Ismail. Saya sudah kenal mereka sejak remaja. Kebetulan hari ini sempena Tanah Melayu merdeka 60 tahun… Adakah sastera Melayu sudah merdeka dari pengaruh pandirisme? Cerita pendek ini telah dirumikan dan dapat dibaca pada bahagian akhir entri ini.

Bagaimana berubah jika tidak berubah?  Dalam penulisan kreatif, perubahan, yang difahami di Malaysia di kalangan sasterawan,  boleh berlaku jika sasterawan “menemui” sesuatu teknik baru dari Barat, misalnya realisme magis. Jadi mereka pun menulis mengikut teknik itu. Perubahan juga boleh berlaku jika seseorang sasterawan menemui sesuatu idea yang difikir menarik untuk diperkenalkan di Malaysia, maka dia pun buatlah, seperti yang dibuat Anwar Ridhwan dalam novel agungnya. Walaupun dari segi  praktik di Malaysia ada perubahan secara kasarnya, tetapi yang berlaku bukan perubahan, sebaliknya peniruan. Dalam konteks Malaysia peniruan sama saja maknanya dengan  perubahan, kerana peniruan itu sendiri akan mengubah cara menulis sang sasterawan, seperti misalnya dalam novel agung Anwar Ridhwan yang menggunakan sadisme sebagai asas teknik bercerita. Walaupun secara kasar seolah-olah ada perubahan, dari segi pemikiran tidak ada perubahan, kerana itulah novel Malaysia terus ditulis dalam konteks cerita, tidak dalam konteks wacana dan pemikiran. Bila anda menekankan aspek cerita, maka terjadilah apa yang berlaku kepada Naratif Ogonshoto, yang kita dapati anti-nilai yang bercorak agama, tetapi mempromosikan nilai-nilai nihilisme  yang bercorak anarkis dan anti-agama. Semua ini jelas dalam novel agung Anwar Ridhwan, seperti yang saya paparkan dalam entri yang lepas.

Penerokaan, bukan Peniruan

Panel Anugerah Sastera Negara tidak salah dalam menilai karya para sasterawan negara yang dipilihnya, tetapi lebih besar kesalahan itu ialah kesalahan menggunakan istilah ciptaan mereka. Yang selalu mereka gunakan ialah kelainan, pembaharuan, eksperimen, dan seterusnya. Semua istilah yang diperkenalkan oleh Panel itu tidak bermakna apa-apa, kerana semuanya tidak menjurus kepada penerokaan baru dalam penulisan kreatif. Yang Panel maksudkan dengan segala istilah yang mereka cipta secara sewenang-wenang itu (ertinya, tidak berasaskan nilai-nilai tertentu) ialah peniruan yang dilakukan oleh para sasterawan negara dalam usaha mereka untuk mempertingkatkan keseronokan mereka bercerita, bukan untuk mengolah persoalan atau tema besar berasaskan pemikiran yang jelas tentang sesuatu persoalan masyarakat. Ketiadaan ciri-ciri ini boleh anda lihat dengan jelas dalam novel terbesar dan teragung Malaysia karya Anwar Ridhwan, yang penuh sensasi dan perilaku sadis yang amat biadab dalam konteks kebudayaan yang dipertahankan dalam pembangunan tamadun Malaysia selama beratus tahun. Bagaimana Kementerian Pelajaran yang seharusnya menjaga nilai-nilai tamadun Malaysia boleh melepaskan sebuah novel yang menentang nilai-nilai itu untuk dikunyah oleh para pelajar sambil dipuji melulu oleh para guru sastera yang buta nilai? Seolah-olah satu pengkhianatan intelektual telah terjadi dengan tidak disedari, semata-mata kerana buku yang terpilih itu ditulis oleh seorang sasterawan negara, walaupun isinya anti-ilmu dan anti-moral dan dengan sedar mempromosikan segala kebiadaban perilaku manusia yang sadis dan biadab. (Baca dengan kritis ulasan saya dalam entri lepas).

Aspek penerokaan ini penting diberitahu kepada pelajar sastera sekiranya kita mahu mereka berfikir tidak saja secara teratur tetapi juga dengan jelas berasaskan konsep ilmu yang benar, yang menjadi sumber ilmu. Di mana anda boleh lihat nilai-nilai  ini dalam Naratif Ogonshoto?  Tidak ada, malah yang tertonjol dengan jelas ialah jenis sastera hogwash, yakni jenis sastera yang disepakati oleh semua kamus berbahasa Inggeris yang memberi erti nonsense and rubbish, atau bullshit. Dalam bahasa Melayu disebut yang mengarut.  Tidak wajar sama sekali karya hogwash oleh Anwar Ridhwan ini dijadikan buku teks di sekolah Malaysia yang mendakwa mempromosikan nilai-nilai murni, yang langsung tidak terdapat dan tidak kelihatan dalam Naratif Ogonshoto.  Siapa mengkhianati siapa? Yang menjadi korban ialah para pelajar yang diwajibkan membaca dan memuji sebuah novel yang tidak wajar dijadikan teks.  Walaupun persoalan ini sangat serius, tidak ada sesiapa pun tampil untuk memberi teguran kepada Kementerian Pelajaran. Kedudukan seorang sasterawan negara tidak boleh disentuh walaupun para pegawai Kementerian mungkin tahu novel itu picisan, tidak bermutu, dan mempromosikan kejahatan yang bersifat sadis. Sesiapa juga boleh tampil menolak dan menafikan kesimpulan ini, supaya anda boleh dilambak dengan seribu bukti baik dari segi teknik, tema, mahu pun perwatakan.  Saya sudah lakukan ini dengan begitu jelas dan terperinci dalam entri blog ini.  Mustahil anda tidak faham walaupun sedikit. Bodoh sangatkah pembaca sastera Malaysia?

Saya fikir begitulah, malah tiada tanggungjawab intelektual untuk mempertahankan kebenaran.  Tetapi tentu saja tidak semua bersikap pasif, bersikap lembu kenyang. Sebagai contoh, Najibah Abu Bakar telah memberi satu analisis yang menarik terhadap Balai Maqamat dalam review beliau terhadap buku itu yang berjudul (KLIK) "Amanat Terpenting Balai Maqamat Affandi Hassan." Jelas beliau membuat banyak rujukan untuk menulis tentang buku itu.  Saya belum lagi menemui sesiapa yang menentang PB menulis review tentang Hikayat Buyung Lurus, yang amat jelas ditulis berasaskan penerokaan pengarang dalam teknik dan style tinju Muhammad Ali.  Sebagai sebuah novel pemikiran, sebuah novel intelektual, para sarjana ciritan sama ada tidak memahaminya atau lebih tepat mengambil sikap lembu kenyang sahaja.  Mereka mengambil sikap tidak mahu tahu untuk melindungi keselekehan intelektual mereka yang pasti akan terserlah sekiranya mereka cuba mengkritik Hikayat Buyung Lurus.  Betapa pun dicabar, mereka tetap mengambil sikap lembu kenyang kerana itulah kedudukan yang paling selamat.  Apabila saya mencabar sesiapa juga membaca Pujangga Melayu bersama dengan novel teragung Malaysia, Naratif Ogonshoto, para sarjana ciritan ini menjadi lebih takut kerana mereka tahu pengetahuan mereka tidak dapat meneroka novel mini ensiklopedia itu. Istilah penerokaan yang saya pakai tidak menarik minat mereka, kerana bagi mereka kelainan itulah penerokaan, walaupun dari segi ilmu lebih merupakan perkosaan ilmu yang timbul dari kekeliruan dalam konsep ilmu. Bolehkah mereka, para sarjana ciritan ini, faham maksud kesimpulan ini? Sekali lagi saya jemput mereka membaca sehabis kritis entri bertarikh 28/10/2014, “Keunggulan Yang Cacat” untuk melihat kedudukan sebenar diri mereka dalam bidang akademik. 

Dalam novel Aligupit anda tidak menemui watak sebagai individu, sebaliknya idea berdialog sesama sendiri dalam pelbagai persoalan masyarakat. Dalam novel ini ditonjolkan dua bentuk kerajaan: pertama kerajaan yang dipilih, yang berhimpun di Dewan Rakyat. Kedua, kerajaan kedua yang dicipta khusus dalam bentuk projek “kemajuan” untuk memperkukuh kedudukan politik dan ekonomi kumpulan yang menang. Kerajaan kedua inilah yang paling berkuasa, yang membentuk sekumpulan orang kaya di kalangan ahli politik dan penyokong mereka  untuk memastikan mereka mempunyai cukup wang yang ditipu atas nama rakyat melalui projek-projek besar yang kononnya untuk rakyat, tetapi tujuannya supaya perbelanjaan besar-besaran boleh dilakukan untuk memperkayakan golongan yang akan mengekalkan kuasa politik yang menang.  Semua lebuh raya di Malaysia mengenakan tol untuk berpuluh tahun, satu projek buat duit yang amat berjaya.  Penipuan begini hanya dapat dilihat dalam peristiwa 1MDB (1 Malaysia Development Berhad).  Tiada siapa pun tahu cerita sebenarnya secara rasmi kerana semuanya dirahsiakan untuk menjaga keselamatan negara! Beberapa undang-undang diperkenalkan untuk menutup cerita sebenar.  Sudah ada yang dipenjarakan dan didenda kerana memfitnah. Perhatikan bagaimana konsep dan perbuatan fitnah itu digunakan untuk menutup kebenaran supaya tidak terbuka. Fitnah adalah alat politik yang hebat bagi parti yang berkuasa.  Sesiapa juga yang mengkritik parti yang berkuasa adalah memfitnahkan kerajaan, oleh itu mesti dihukum dengan cepat. Inilah aligupit,  yang diceritakan dalam bentuk satira politik dalam Aligupit.  Penerokaan kreatif begini tidak menarik minat para sarjana ciritan kerana mereka perlu berfikir dan membuat penyelidikan; oleh itu sikap lembu kenyang lebih menguntungkan dan lebih selamat.


Memperkasa Pendidikan Sastera di Malaysia

Pendidikan sastera Malaysia telah gagal melahirkan pelajar yang mencintai ilmu dan keindahan.  Ini terjadi kerana Kementerian Pelajaran sendiri tidak mahu melahirkan pelajar yang cerdik, yang cekap berfikir dan boleh membuat pertimbangan yang jitu serta berani bila menghadapi sesuatu masalah. Para pelajar ini tidak diasuh untuk menjadi cerdik. Mereka tidak akan menjadi cerdik dan pintar berfikir jika pelajaran sastera yang mereka terima tidak menjurus kepada pemikiran dan dialog yang bersifat intelektual. Mereka juga perlu diperkenalkan kepada aspek pemikiran ini kerana inilah caranya untuk melahirkan generasi muda yang boleh berfikir dan mengambil tindakan yang tepat berasaskan pengalaman empiris dan kejelasan tentang konsep ilmu yang akan membantu mereka membuat keputusan yang tepat dan berani. Semua ini tidak akan tercapai jika guru sendiri bodoh, dangkal, dan keliru dalam banyak perkara. Contoh: Apakah konsep sastera yang menjadi pegangan para guru? Mengapa mereka menjadikannya pegangan mereka? Apakah matlamat yang mereka ingin capai dengan konsep sastera seumpama itu?  Semua ini mesti jelas dalam kepala mereka sebelum mereka tampil di depan kelas untuk membebelkan kekeliruan mereka. Perkara-perkara yang disebut di sini kelihatan begitu mudah, seolah-olah bukan masalah dalam pendidikan sastera. Jika itulah anggapan anda, maka jelaslah anda belum tamat mengaji ilmu pedagogi, yang memang bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdik dan berperibadi tinggi. Merekalah yang akan jadi pemimpin negara masa depan. Pasti guru tahu semua ini. Soalnya, bagaimana mencapainya? Khusus dalam pendidikan sastera, pelajar harus diperkenalkan kepada aspek pemikiran, bukan hanya sekadar memahami cerita. Bagaimana ini boleh dilakukan? Dalam kaedah lama aspek ini tidak diberi perhatian sewajarnya. Hanya setelah Gagasan Persuratan Baru muncul dalam arena sastera barulah aspek ini mendapat perhatian yang tegas.  Oleh itu tugas pertama para guru sastera ialah mengenali dan memahami apakah yang disebut Persuratan Baru itu, dan yakin atau sekurang-kurangnya sedar bahawa pengenalan itu penting dalam pendidikan sastera.  Ini penting kerana PB mengajar pelajar bagaimana membaca karya sastera dan bagaimana mereka dapat mengesan ketangkasan pengarang menyusun struktur karyanya dan mengolah dengan jelas dan jitu tema atau persoalan yang mereka kemukakan dalam karya mereka. Dari perspektif PB, hal ini dapat dilakukan dengan berkesan dengan menggunakan konsep ruang naratif, yakni bagaimana pengarang mengisi karyanya dari perspektif pemikiran yang diadun dengan harmoni dengan cerita. Saya anjurkan para guru sastera menggunakan konsep ini ketika membaca Naratif Ogonshoto. 

Untuk memahami aspek ini, para guru perlu membaca dan memahami Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid (DBP 1992; 2005).  Masalah kita ialah buku ini tidak dikenali oleh para guru, apatah lagi stok buku sudah habis dan amat sukar diperolehi, oleh itu tidak mudah untuk guru yang berminat mendapatkan buku ini.  Sepanjang yang saya tahu dan diberitahu, hampir tiada sekolah menengah menyimpan buku ini dalam perpustakaan sekolah. Saya harap maklumat ini tidak benar, kerana ini amat jelas menunjukkan betapa meluasnya kezaliman intelektual di sekolah-sekolah. Saya juga dimaklumkan bahawa tiada buku tentang Gagasan Persuratan Baru, oleh itu hanya guru yang membaca blog ini saja yang tahu mengenai PB. Saya anjurkan Kementerian Pelajaran menyediakan sejumlah wang untuk membekalkan buku-buku ini di sekolah supaya kejakunan ilmu tidak berlaku pada zaman kemajuan ilmu ini.  Sekiranya Kementerian Pelajaran memang anti-ilmu atau ingkar ilmu sekali pun, sekolah yang mengajar sastera perlu berusaha mendapatkan buku-buku mengenai Gagasan Persuratan Baru. Guru sastera mesti diperlengkapkan dengan kaedah baru yang dicetuskan oleh tokoh tempatan sendiri.  Mesti ada perasaan malu kerana jahil dan perasaan bangga untuk mengetahui hasil pemikiran tokoh tempatan yang sudah pun mendapat tempat dalam dunia ilmu. Agak lucu, saya diberitahu terdapat pegawai DBP yang sekadar pernah mendengar nama Mohd. Affandi Hassan, tetapi tidak pernah membaca karyanya.  Sombong atau bodoh?  Inilah jenis manusia bombong (yakni bodoh sombong, satu istilah baru yang saya harap akan menjadi terkenal seperti pandirisme). Inilah contoh bodoh sombong yang sering disebut orang-orang tua  kita yang bijaksana walaupun mereka tidak bersekolah, apatah lagi masuk universiti. Kita bangga ramainya budak-budak kampung masuk universiti, tetapi amat sedih bila kita tahu mereka tidak muncul sebagai golongan yang cintakan ilmu. Di mana silapnya? Jangan salahkan Kementerian Pelajaran walaupun cara mereka mendidik bangsa Melayu dan rakyat Malaysia tidak mengarah kepada sifat cinta ilmu itu. Mereka lebih berminat melahirkan kuli yang  celik huruf, dengan itu semua universiti amat bangga memberitahu kita bahawa mereka sudah bekerjasama dengan industri untuk menjual para graduan mereka.

Tiga Kategori Karya

Kemunculan PB dalam dunia persuratan Malaysia membawa “padah” terbaik kepada para penulis kerana mereka diperkenalkan kepada tiga kategori karya yang mereka boleh pilih mana satu yang selesa dengan kemampuan intelektual dan kemampuan kreatif mereka. Kategori pertama, karya persuratan, memerlukan kefahaman yang agak mendalam konsep ilmu dalam Islam yang bersumberkan al-Quran. Karya berasaskan ilmu ini tidaklah sesukar yang dibayangkan oleh para sasterawan yang mengatakan PB terlalu ideal, tidak boleh dijadikan panduan untuk menulis karya kreatif. Asal saja anda tidak bersifat anti-ilmu, atau lebih tepat ingkar ilmu, anda boleh menghasilkan karya persuratan. Tetapi anda perlu berhati-hati, tidak terikut-ikut dengan sasterawan negara yang melambakkan ayat Quran dan hadis dalam apa yang mereka namakan karya berunsur Islam.  Rahsianya mudah saja, iaitu fahami konsep ilmu.  Kalau anda mahu contohnya, bacalah dengan kritis Pujangga Melayu yang ditulis berasaskan konsep ilmu dalam Islam. Ciri-ciri karya persuratan diperinci dalam Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua. Boleh lihat di sana.

Kategori kedua ialah karya sastera. Semua karya para sasterawan negara adalah karya sastera, tidak dapat diangkat untuk menjadi karya persuratan.  Contoh terbaik karya sastera ialah Naratif Ogonshoto.  Untuk menulis karya sastera anda tidak perlu kemampuan intelektual yang tinggi dan tidak juga perlu mempunyai daya kreatif yang tinggi. Tulis saja apa-apa yang anda mahu, jadilah karya sastera. Semudah itu, oleh itu kedudukannya tidak dapat disetarafkan dengan karya persuratan.  Antara ciri karya sastera ialah sifatnya yang cenderung kepada hiburan, bukan untuk membuat pembaca berfikir dan mendapat manfaat dari segi nilai-nilai Islam. Supaya anda senang memahaminya, jawablah pertanyaan ini: Apakah nilai Islam yang terdapat dalam Naratif Ogonshoto?  Jika anda membaca penjelasan Dr. Solehah Ishak dalam pendahuluan kepada terjemahannya, anda akan dapati tersirat dalam pendahuluan itu ialah konsep sastera yang dipraktikkan di Barat, terutama sekali yang dipanggil karya pascamoden.  Menurut pandangan yang dihargai oleh Dr. Solehah Ishak, karya sastera tidak perlukan nilai-nilai agama, atau apa pun nilai. Yang penting ialah keunggulan craftsmanship seseorang penulis. Aspek ini ditekankan oleh beliau. Dalam pandangan saya, inilah jenis sastera hogwash. Pandangan yang dipromosikan Dr. Solehah Ishak bertentangan dengan Dasar Pendidikan Negara. Tetapi bagi Kementerian Pelajaran, dasar ini boleh dikendurkan untuk karya para sasterawan negara, oleh itu karya yang anti-moral dan anti-ilmu seperti Naratif Ogonshoto layak dijadikan teks sastera.

Kategori ketiga ialah karya picisan dan lucah. Dari sasterawan negara, karya yang paling terkenal dalam kategori ini ialah Kuala Lumpur Kita Punya. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tidak menganggap karya ini sebagai karya lucah, tetapi sebuah karya kritik sosial kelas pertama, yakni yang amat berjaya dihasilkan oleh penulisnya untuk memerihalkan masalah sosial  (yakni masalah keruntuhan moral) ketika karya itu ditulis.  Bagi beliau, tidak ada karya picisan dan lucah pernah dihasilkan oleh mana-mana sasterawan negara. Pendapat beliau sukar diterima, oleh itu terdapat juga sanggahan secara tidak langsung dari penulis seperti Prof. Madya Dr. Mohd. Zariat Abdul Rani misalnya. Saya sendiri menolak bulat-bulat kritikan sastera jenis hogwash ini.  Kuala Lumpur Kita Punya adalah jenis karya cari duit. Tidak pasti berapa banyak yang dapat dijual dan berapa banyak pula kutipannya.  Adakah Naratif Ogonshoto pada hakikatnya jenis karya dalam kategori ketiga ini? Sekiranya anda berpendapat begitu, saya kira anda telah memberikan pertimbangan yang waras.  Tetapi ini tidak bermakna kesimpulan Dr. Solehah Ishak memberi sanjungan tinggi kepada karya ini tidak waras. Ini persoalan persepsi yang sering kali tergelencong sekiranya tidak diasaskan kepada konsep ilmu.

Itulah tiga kategori karya yang anda perlu sedar supaya anda boleh melihat dengan lebih jelas konsep penerokaan yang saya maksudkan itu dalam karya persuratan seperti Pujangga Melayu, Hikayat Buyung Lurus dan lain-lain.  Mengapa contoh ini penting hanya anda boleh ketahui sekiranya anda sendiri  membaca dengan kritis karya ini.  Jika anda tidak kritis dan tidak tahu membaca karya persuratan, lebih siuman jika anda tidak menyusahkan diri anda membaca karya yang memerlukan perhatian kritis anda.

Kesimpulan Kritis

Dalam entri ini saya memberi perhatian kepada aspek pendidikan sastera berasaskan konsep ilmu yang benar. Sebagai guru sastera, anda tidak mempunyai pilihan selain memahami aspek ini supaya anda akan dapat membaca dengan tepat Naratif Ogonshoto. Mengapa novel agung ini begitu kaya dengan unsur sensasi, sadisme,  anarki, nihilisme, pervert, tabiat yang weird dan penyakit jiwa schizophrenia?  Andaian saya ialah Anwar Ridhwan terpengaruh dengan gelagat Marquis de Sade. Tokoh ini memang berpengaruh di kalangan sasterawan Eropah, hingga Flaubert, Baudelaire,  Swinburne,  malah hingga Nietzsche sendiri pun terpengaruh dengannya.  Tidak hairan jika sasterawan negara terpenting di Malaysia juga terpengaruh dengan Marquis de Sade.  Jika andaian ini salah sekali pun ciri-ciri yang saya sebut itu memang mainan de Sade.  Dalam konteks ini, Anwar Ridhwan termasuk dalam golongan elite tokoh-tokoh yang terpengaruh dengan de Sade.  Tidak salah jika Malaysia berbangga dengan pengaruh ini, sekurang-kurangnya terdapat kelainan yang amat aneh dalam karya Anwar Ridhwan.  Bagaimana reaksi Kementerian Pelajaran setelah mereka mengetahui hal ini? Saya tidak fikir mereka akan menarik balik Naratif Ogonshoto dari dijadikan teks, kerana maruah Kementerian perlu dipelihara supaya tidak dituduh selekeh tidak tahu membuat keputusan.

Tetapi ada satu masalah yang memerlukan penjelasan. Mengapa terdapat percanggahan yang begitu lebar antara idealisme Falsafah Pendidikan Negara           dengan novel Naratif Ogonshoto? Yang pertama bertujuan mengajar nilai-nilai murni dalam membina peribadi unggul; yang kedua mengajarkan segala macam kejahatan yang tidak terfikir oleh manusia siuman seperti misalnya seorang guru memotong jarinya dalam satu permainan tidak siuman.  Kalau itulah keadaannya, maka bagaimana novel agung ini boleh mendidik para pelajar menjadi manusia bermoral tinggi dan berperibadi mulia? Sudah jelas terdapat sesuatu yang aneh dan tidak kena dalam pemilihan novel ini untuk dijadikan teks. Sesudah terlanjur, dan sukar ditarik balik, apa yang kita boleh buat? Saya kembali kepada kaedah yang disarankan oleh Gagasan Persuratan Baru, dengan itu masih boleh dijadikan teks tetapi hendaklah dihuraikan dan dinilai daripada perspektif ilmu yang benar.  Para pelajar boleh diselamatkan daripada terjebak dalam kejahatan yang menjadi kekuatan novel ini, seperti yang dihurai dan dipersetujui oleh Dr. Solehah Ishak dalam pendahuluan kepada terjemahannya.  Pandangan Dr. Solehan Ishak berdasarkan sastera hogwash, oleh itu mesti ditolak. Tetapi untuk melakukan ini diperlukan kaedah yang boleh mengenal pasti kepalsuan pandangan Dr. Solehah Ishak, yang hanya boleh dilakukan oleh Gagasan Persuratan Baru.  Saya harap para guru sastera boleh memikirkan perkara ini dengan serius, kerana apa juga keputusan yang salah sudah tentu akan merosakkan para pelajar yang akan hanyut dalam kejahatan tanpa mengetahui sesuatu yang mereka kagumi itu berunsur kejahatan.

Kepada guru sastera, saya anjurkan mereka membaca dengan kritis entri bertarikh 28/10/2014 bertajuk “Keunggulan Yang Cacat”. Libatkan para pelajar dengan menyalin entri itu untuk mereka baca dan bincang dengan kritis kertas itu. Para pelajar perlu diberi peluang untuk memberikan pendapat mereka.  Dengan itu tercapailah kehendak Falsafah Pendidikan Negara.

Terima kasih. Wassalam.
Catatan:  hogwash: nonsense; or words that are intended to deceive. [Cambridge English Dictionary]

_______________________



"KAPITALIS KECIL"


oleh MABHAS*

SEJAK dia tahu berfikir- tahukan harga wang-cita-citanya hanya satu sahaja, iaitu hendak menjadi seorang kaya. Kalau saya kaya, tentu hidup saya senang, fikirnya.

Menurut pendapatnya, tiap-tiap orang yang kaya itu pastilah senang hidupnya dan pendapat ini telah menjadi darah daging kepadanya sehingga dia lupa bahawa ada orang, kerana terlalu kaya tidak biasa hidup tenteram.

Berbagai-bagai jenis pekerjaaan telah dicubanya- menarik beca, menjadi nelayan dan banyak lagi. Semuanya itu dikerjakannya dengan tujuan dan dorongan yang sama, tugasnya mencari kekayaan.

Sejak beberapa bulan yang lalu, dia berkedai menjual barang-barang runcit atau barang-barang keperluan dapur di kampungnya itu. Ayahnya telah meninggal dunia, begitulah juga ibunya. Kerana dia anak tunggal, maka sebidang tanah peninggalan kedua orang tuanya itu terserahlah kepadanya sebagai tanah pusaka. Dan di atas tanah inilah, dia mendirikan sebuah kedai kecil untuk tempat dia menjalankan perniagaan tadi itu.

Bintangnya mulai terang dengan penghidupan baru ini. Maklumlah di kampung itu hanya itulah sahaja satu-satunya kedai yang ada. Jadi ke manakah lagi orang ramai hendak berbelanja kalau tidak ke sana? Samalah seperti menahan lukah di pergentingan, setiap ikan yang lalu pastilah akan masuk ke dalamnya.

Baru-baru ini tersebar berita mengatakan cukai-cukai telah dinaikkan oleh kerajaan. Pak Mat, orang yang bercita-cita hendak kaya ini, mendengar pula cukai naik harga, barang-barang pun turut sama naik. Jadi dia tidak bertangguh-tangguh lagi, dinaikkanlah harga barang-barang jualannya. Mancis api naik harga. Ikan kering naik harga. Gula naik harga, pendek kata tidak adalah yang tidak naik harga.

Orang-orang sekampungnya itu meluap-luap marah. Walau bagaimanapun bukanlah Pak Mat yang dimarahi mereka itu kerana mereka sedar dalam perkara itu, Pak Mat tidak boleh diletakkan sebagai bertanggungjawab.

Mereka cukup faham naiknya harga barang-barang itu ialah kerana naiknya cukai-cukai. Dan yang menaikkan cukai-cukai itu bukanlah Pak Mat melainkan segolongan orang-orang yang dulu memujuk-mujuk mereka dengan janji akan membela nasib mereka. Sungguhpun mereka tidak bersekolah tinggi tetapi mereka dapat juga mengira-ngira kalau cukai naik, kerajaan tentu banyak dapat wang. Ini mereka mengerti cuma yang mereka itu tidak mengerti ialah bagaimanakah kenaikan cukai itu boleh memberi kesejahteraan kepada rakyat sebagaimana yang mereka selalu dengar orang mendakwakannya.

Kesempitan hidup kerana naiknya harga barang-barang. Ini bukanlah hanya terasa oleh orang-orang di kampung Pak Mat itu sahaja bahkan di mana-mana juga. Tetapi yang terasa itu bukanlah golongan kaum modal dan orang-orang yang seperti Pak Mat ini melainkan orang-orang kampung yang miskin dan yang hidupnya miskin kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dan mereka itulah yang menyumpah-nyumpah kerana naiknya harga barang itu.

Mak Timah, seorang tua yang miskin dan tinggal berhampiran dengan rumah Pak Mat itu, misalnya semenjak naiknya harga barang itu terpaksa memberhentikan anaknya dari bersekolah.

"Aku tak berupaya lagi hendak membelanjai engkau bersekolah, katanya kepada anaknya itu. Kalau ayahmu masih hidup, dapatlah ia mengikhtiarkan perbelanjaanmu. Tetapi bagiku bagaimanakah hendak mencarikannya? Dan sekarang harga barang-barang sudah naik pula, bererti belanja hidup kita akan bertambah. Lebih baik sahaja engkau bekerja untuk menambah pendapatan kita."

"Baiklah ibu," Yusuf menjawab mengiyakan. Dan dia pun berhentilah dari bersekolah.

Dengan bertopengkan kenaikan cukai itu, Pak Mat menindas dan menghisap darah orang-orang sekampungnya. Hidup di dunia tidak ada belas kasihan, demikian dia pada suatu hari berkata kepada isterinya. Kita jangan peduli cakap-cakap orang. Ada peluang kita tidak boleh lepaskan. Ada can menaikkan harga barang-barang kita naikkan. Sekali ini tentu kita boleh jadi kaya.

Cakap-cakap Pak Mat ini diterima baik oleh isterinya itu dan oleh semua anak-anaknya, kecuali anak gadisnya yang bernama Rosnah. Mereka berfikir tak lama lagi akan menjadi kaya tetapi Rosnah tidak berfikiran begitu. Dia tidak mengharapkan kekayaan yang didapat dengan menindas dan memeras orang lain – orang-orang sekampungnya sendiri. Sebaliknya dia berfikir dalam keadaan yang demikian itu, orang-orang yang seperti ayahnya itu, yang agak berada sedikit, haruslah menolong jiran-jiran tetangganya itu.

Tetapi Rosnah hanya dapat menyatakan kasihannya sahaja atau setinggi-tingginya menyatakan tidak setuju dengan pendapat ayahnya itu. Untuk mencegahnya dia tentulah tak berkuasa kerana dia bukan menteri, hidupnya pun bergantung kepada ayahnya. Dia hanya seorang gadis dan tak lebih dari itu.

Sejak kecil, Rosnah telah dididik oleh ayahya dan ibunya supaya mengasihi harta tetapi didikannya itu tidaklah memberi bekas kepadanya. Dia tidak mengejar kebendaan dan kerana itu dia tidak mengasihi harta atau orang yang berharta. Dan ini dibuktikannya dengan mencintai Hamid, seorang pemuda tani yang miskin dan bergelumang lumpur.

Yang diutamakan Rosnah ialah kejujuran hati dan kesucian jiwa. Dan ini pernah dinyatakan sendiri kepada kekasihnya, Hamid itu.

"Aku tidak mencintai rupa parasmu, demikian dia berkata–kerana walau bagaimana cantik rupa paras seseorang itu akan luntur juga sudahnya. Bunga tidak selamanya kembang. Ia pasti layu dan kemudian gugur ke bumi. Aku juga tidak mencintai harta kerana bagaimanapun kaya seseorang itu, tidaklah ia akan melebihi kaya Tuhannya."

"Biarlah orang mengejek aku kerana mencintaimu, Mid, katanya lagi. Tetapi bagiku kesucian dan kejujuran hatimu yang kuutamakan."

Tiba-tiba, Rosnah hendak dikahwinkan dengan seorang kaya tua bernama Kasim. Rosnah cuba menolak tetapi si ayah marah kepadanya. Anak tak sedar diri, berkata si ayah itu. Kita hendaklah lihat dia hidup mewah, dia tolaknya pula. Apakah engkau tidak mahu hidup bahagia, Rosnah? Siapa yang hendak engkau tunggu lagi? Dewakah?

Ibu dan adik-beradiknya menyokong si ayah. Dia diam tak berkata-kata. Hatinya di dalam remuk redam laksana kaca terhempas ke batu. Putus harapnya hendak hidup bersama-sama kekasihnya, Hamid.

Bila si ayah mengugut akan menghalaunya keluar dari rumah itu kalau dia berkeras juga tidak mahu dikahwinkan dengan orang kaya Kasim tadi, Rosnah terpaksa menganggukkan kepalanya-menerima.

Demikianlah Rosnah menjadi isteri yang nombor tiga kepada wartawan Kasim. Senang hati Pak Mat. Tercapailah sudah cita-citanya bermenantukan orang kaya. Dan Rosnah terpaksa menyerahkan tubuhnya kepada seorang yang layak dipanggil bapa dengan perasaan yang jengkel.

"Tidak berapa lama kemudian daripada itu, Pak Mat memaksa abang Rosnah, Salih supaya keluar dari kampung itu untuk berniaga atau mencari kerja. Tidak ada gunanya engkau duduk di sini dengan tidak ada bekerja Salih, demikian Pak Mat berkata kepada anaknya yang tua itu. Lebih baik engkau mencari kerja ataupun pergi ke lain tempat berniaga. Tentang modal aku boleh beri dan kalau tak cukup, aku boleh minta pada adik iparmu, Kasim itu, bersetujukah engkau?"

Apakah yang boleh dibuatnya selain mengiyakan saja? Dan pergilah Salih meninggalkan kampungnya itu walaupun hatinya begitu berat hendak meninggalkannya.

Kini, tinggallah Pak Mat, isterinya dan dua orang anaknya yang masih kecil lagi–yang masih menunggu akan besar untuk dikorbankannya pula seterusnya.

Demikianlah Pak Mat menjalankan muslihatnya untuk mengejar kekayaan–mengejar kekayaan dengan kerendahan budinya.

*MABHAS ialah nama pena Mohd. Affandi Hassan pada peringkat awal kepengarangannya.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 30/8/2017.

Monday, August 28, 2017

NARATIF OGONSHOTO NASKHAH MURID: SATU ANALISIS UNTUK PEGAWAI KEMENTERIAN DAN GURU SASTERA



Pelajar yang mengambil mata pelajaran sastera menghadapi mala petaka intelektual yang besar apabila mereka disuruh membaca sebuah karya picisan oleh Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, seorang sasterawan negara.  Tentu saja mereka akan dipaksa memuji dan mengangkat novel picisan ini, dan mereka sebenarnya tidak tahu bahawa novel ini sebuah novel picisan. Guru-guru sastera juga tidak tahu. Pengetahuan guru sastera tentang analisis sastera sebenarnya agak rendah, masih menggunakan istilah-istilah lama yang sudah lusuh, sudah menjadi klise yang tidak memberi apa-apa manfaat dari segi intelektual jika dipakai untuk menganalisis sesebuah novel. Konsep plot misalnya adalah mengenai cerita. Cerita yang bagaimana? Apakah peranan cerita dalam sesebuah novel? Konsep plot dan kaitannya dengan cerita ini kini tidak lagi dipakai dalam analisis novel kerana di Barat sendiri mereka memberi perhatian utama kepada tafsiran dalam konteks teori hermeneutik. Untuk membuat tafsiran, cerita yang terdapat di dalam plot tidak membantu, kerana diperlukan unsur-unsur lain seperti penerokaan teknik baru, penerokaan retorik cerita, pengadunan antara pemikiran dan tindakan dalam perwatakan supaya muncul kekuatan watak dari segi kefahamannya terhadap dirinya, terhadap masyarakatnya, terhadap budaya warisannya, bagaimana dia bergaul dengan anggota masyarakatnya, dan yang paling penting unsur-unsur kecerdikannya (kepintaran berfikir) dan kebijaksanaan tindakannya yang seharusnya mencabar pembaca untuk menerima atau menolaknya sebagai kelakuan pura-pura.  Semua itu tidak wujud dalam novel picisan yang dijadikan teks ini.  Saya ulang sekali lagi, kecelakaan besar telah menimpa para pelajar  yang dipaksa mengunyah sebuah karya picisan yang akan membuat mereka menjadi lebih bodoh dari kebodohan yang mereka warisi dengan membaca cerita-cerita popular yang diterbitkan oleh syarikat besar untuk mendapat  wang dengan memberi candu hiburan kepada anak-anak muda yang berebut-rebut membeli dan membaca novel-novel sampah yang penuh dengan …. (tidak perlu membuang ruang dan masa menyebutnya!).  Naratif Ogonshoto termasuk dalam kumpulan karya begini.

Lalu timbul soalan: Kalau begitu, mengapa novel ini mendapat pujian daripada para sarjana dan sasterawan? Semuanya kerana psikologi Melayu yang begitu kukuh sifat feudalnya yang sentiasa kagum kepada sesiapa pun yang diberi gelaran, apa-apa pun gelaran itu. Di Kelantan, apabila seseorang diberi gelaran “Dato’”, rakyat biasa yang bercakap dengannya akan membahasakan dirinya “Hamba Dato’!” sebagai satu penghormatan dan kesopanan feudal Hindu. Dalam dunia sastera, seseorang yang telah dilantik menjadi sasterawan negara, gelaran itu mesti disebut setiap masa (mengalu-alukan ketibaan sasterawan negara anu anu ke majlis kita…); dalam penerbitan disebut “naskhah khas sasterawan negara”. Semua gelaran dan cara mengangkat para sasterawan negara ini menakutkan para pelajar, yang kini melihat mereka sekumpulan penulis yang istimewa. Bila guru sastera mereka memuji para sasterawan ini, para murid hanya ikut memuji, dengan memberikan segala hujah yang mereka hafal yang telah diberikan oleh guru. Satu masa dulu, malah sekarang pun, ada orang menyindir dan mengkritik kelemahan sistem pendidikan kerana menggalakkan murid menghafal; tetapi dalam semua mata pelajaran, terutama sekali dalam mata pelajaran sastera, murid digalakkan dan dipaksa menghafal nota-nota yang disediakan guru mereka kerana nota-nota itulah juga yang menjadi pegangan para pemeriksa kertas. Tak salah pula menghafal!  Sebenarnya cara ini disukai guru, kerana memudahkan kerja mereka. Perkara yang paling dibenci oleh guru di Malaysia ialah pendapat kritis daripada pelajar, yang dituduh “hanya memandai-mandai” padahal tidak ada pun pendapat yang bernas. Bagaimana mereka akan memberikan pendapat yang bernas dan kritis jika mereka tidak diajar untuk menjadi kritis dan tahu memberi pendapat secara logik. Dalam keadaan beginilah para pelajar ini disuruh membaca novel dan selepas itu menjawab soalan dengan menggunakan keterangan yang sudah disediakan oleh guru. Guru pula mendapat jawapan daripada Kementerian Pelajaran.  Sesiapa juga murid yang menyimpang daripada jawapan yang disediakan, murid itu akan digagalkan, tidak lulus. Ini bukan caranya mengajar sastera… Tetapi inilah yang dilakukan di Malaysia. Saya harap ada orang yang akan membantah kesimpulan ini, supaya saya dapat memberi bukti yang lebih banyak, mendedahkan kelemahan dan kepalsuan teknik mengajar sastera di sekolah-sekolah.

Gagasan Persuratan Baru Sebagai Jalan Keluar


Pendidikan sastera di Malaysia akan mendapat faedah yang lebih besar, dan berkesan, sekiranya kaedah yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru digunakan.  Tiga perkara akan dipelajari oleh pelajar (dan guru sastera mereka juga). Pertama, mereka akan tahu dan faham mengapa konsep ilmu penting dalam karya kreatif. Kedua, mereka akan dapati lebih mudah, dan seronok membaca karya kreatif, menggunakan konsep yang diberikan oleh PB. Ketiga, mereka akan dapat menilai dengan jelas pencapaian kreatif pengarang dan kedudukan pemikirannya dalam karyanya. Bagi pelajar yang ingin menulis karya kreatif, mereka akan dapati PB memberi mereka beberapa kaedah untuk menulis karya kreatif, umpamanya bagaimana menggunakan ruang naratif dalam membina struktur karya mereka, dengan itu mereka dapat membezakan antara wacana yang bersifat ilmu dengan cerita yang digunakan untuk menyampaikan wacana.  Jika mereka berminat dalam bidang kritikan, mereka akan dapat menulis kritikan yang lebih kemas dan tersusun hujahnya dengan menggunakan kaedah analisis yang dianjurkan oleh PB.  Syarat paling penting ialah jelas tentang apakah ukuran yang hendak dipakai dalam membuat penilaian. Jika ini tidak jelas, maka jadilah seperti dalam blurb naskhah pelajar yang merapu tak tentu arah. Baca balik blurb itu dan nikmati kekeliruan dalam ukuran penilaian novel ini. Dalam hal ini, contoh yang paling baik ialah pandangan penterjemah novel ini ke dalam bahasa Inggeris, Dr. Solehah Ishak.  (Tales of Ogonshoto,  DBP 2016.)

Kata Dr. Solehah:  “This post-modern text, deeply structured within so many levels of playing, dancing and teasing with words must not only be carefully translated but the translation must retain the rhythmic movements and the musical flow of the author’s narrative. And what a narrative it is! For me Naratif Ogonshoto exemplifies Anwar Ridhwan at his best in terms of stories or tales told, and in terms of his craftsmanship.” (hal.vii, Translator’s Note.)

Bagaimana Dr. Solehah boleh sampai kepada kesimpulan ini hanya boleh difahami jika kita melihatnya dari perspektif sastera hogwash yang saya telah sebut berkali-kali dalam blog ini.  Konsep sastera hogwash ini penting kerana karya jenis ini banyak sekali terdapat dalam kritikan sastera atau tulisan akademik dalam sastera Melayu.  Jika kita membaca yang asal dan terjemahan Inggeris, Naratif Ogonshoto tetap muncul sebagai sebuah karya picisan, yang secara khusus termasuk dalam kategori sastera hogwash.  Membaca sebagai seorang penulis novel dan penulis cerita pendek, dan sebagai seorang pengkritik sastera yang mencetuskan Gagasan Persuratan Baru dan konsep pandirisme dalam sastera, kesimpulan saya bahawa novel agung ini adalah sebuah novel picisan tetap utuh, kerana didasarkan kepada ukuran atau standard tertentu yang boleh diuji kesahihannya. Dr. Solehah  Ishak tidak memperlihatkan apa-apa ukuran yang dipakainya, hanya pandangan peribadi beliau sendiri yang tidak dapat dijadikan standard atau ukuran dalam bidang akademik.  Untuk meletakkan novel agung ini sebagai post-modern text  pun sudah membuktikan kesilapan besar Dr. Solehah yang membatalkan semua pujiannya, kerana konsep postmodernism sendiri menjadi masalah besar dalam pemikiran sastera Barat sekali pun. Postmodernism adalah gerakan nihilisme yang menolak kebenaran tetapi mengaku merekalah yang benar!  

Saya ingin mengutip kesimpulan seorang profesor falsafah yang menulis Explaining Postmodernism: Skepticism and Socialism from Rousseau to Foucault (2004), pendek saja, seperti berikut: “Postmodernism is born of the marriage of Left politics and skeptical epistemology. …  Post modernism is a response to the crisis of faith of the academic far Left. Its epistemology justifies the leap of faith necessary to continue believing in socialism, and that same epistemology justifies using language not as a vehicle for seeing truth but as a rhetorical weapon in the continuing battle against capitalism.” (hal 90-91). 

Maklumat yang lengkap mengenai postmodernism boleh didapati dalam The Icon Critical Dictionary of Postmodern Thought, ed. Stuart Sim  (Icon Books Ltd, 1998).

Postmodernism melahirkan manusia yang mengalami penyakit jiwa yang dipanggil schizophrenia  yang diberi definisi oleh James Drever dalam bukunya A Dictionary of Psychology seperti ini: “a type of mental disorder, inclusive of what was formerly called dementia praecox, characterized by dissociation, particularly between the intellectual processes and the affective, the latter also to a great extent disorganized, with many varieties.” 

Siapa yang mengalami mental disorder ini?  Watak-watak dalam novel agung itu atau pengarangnya sendiri, atau kedua-duanya? Saya lebih cenderung untuk mengatakan kedua-duanya sekali, kerana ini ada kaitannya dengan Marquis de Sade. Sejauh mana Anwar Ridhwan terpengaruh dengan pemikiran tokoh besar Perancis ini? Saya kira sangat besar, jika kita lihat bagaimana dia membina watak novel agungnya itu. Saya telah menyebut perkara ini dalam blog ini, tetapi ketika itu tidak menyebut  nama Marquis de Sade. Keseluruhan novel ini mengenai sadisme, yang dijadikan begitu sensasi oleh Anwar Ridhwan untuk kononnya mencari kelainan.  Beliau memang mendapat kelainan itu, yang tidak disedari sama sekali oleh Dr. Solehah Ishak  dalam pendahuluannya.  Saya tidak perlu memberi contoh, kerana seluruh novel ini kaya dengan unsur sensasi dan sadisme. Tetapi sekadar menyebut dua episod, cuba anda lihat episod atau bab 5 tentang Presiden menembak anak angkatnya dalam sejenis “permainan” yang aneh, yang seratus persen bersifat sadis. Lihat pula bab 7 apabila gadis yang lemah lembut itu memuaskan nafsu berahinya dengan pemuda yang telah mati tetapi zakarnya masih keras kerana dia mati ketika menunggu gadis itu datang untuk bersetubuh dengannya. Setelah memuaskan nafsunya, gadis itu memotong zakar itu lalu melemparkannya kepada burung hering yang sentiasa mengikutnya untuk mendapatkan habuannya! Itulah caranya Anwar Ridhwan membina perwatakan para watak novelnya. Tidak hairanlah jika semua kejadian itu berlaku dalam lamunan seorang gila yang bernama Noor, yang berasal dari Sungai Besar, Kuala Selangor… Inilah jenis pengajaran yang diberikan kepada para pelajar melalui novel agung ini.

Dalam usaha saya memahami mengapa Anwar Ridhwan menulis novelnya yang tepu dengan perilaku sadis, saya tidak ragu untuk membuat kesimpulan bahawa Anwar Ridhwan terpengaruh dengan perilaku dan ajaran Marquis de Sade, seorang intelektual Perancis yang hebat.  Novel Anwar Ridhwan ini penuh dengan sifat sadis itu. Mengapa dia memilih aspek itu? Kerana dia ingin mencari kelainan, sensasi dan sesuatu yang mengejutkan. Mengapa aspek ini tidak pernah ditimbulkan oleh sarjana dan sasterawan? Dua perkara: mereka tidak mahu menjatuhkan maruah seorang sasterawan negara sebagai seorang tokoh yang pervert… (sebenarnya saya telah menyebut perkara ini dalam satu entri).  Kedua, mereka tidak tahu dan tidak sedar mungkin kerana mereka tidak pernah mendengar nama Marquis de Sade yang dikagumi Anwar Ridhwan itu.  Saya mula-mula membangkitkan perkara ini dalam tulisan saya sendiri, dalam percubaan saya untuk memahami perilaku sasterawan negara yang bagi saya amat weird. Sekarang saya cabar sesiapa juga menolak pandangan ini berasaskan pembacaan mereka ke atas Naratif Ogonshoto yang penuh dengan sadisme dan kelakuan yang weird  dan pervert itu.     Semua karya beliau terdapat unsur weird dan pervert itu, yang sensasi dan sadis.

Novel agung Anwar Ridhwan ini adalah sebuah novel nihilisme, yang para wataknya adalah golongan anarkis yang tidak bermoral malah menjadikan moral sebagai mainan para watak pentingnya. Bab 7, “Hering”/Vulture adalah bab yang menjadi nadi dan jantung karya agung ini. Sekiranya kita gunakan pandangan Dr.  Solehah kita akan dapati inilah bab yang paling kotor dan tidak bermoral, atau lebih tepat yang mengajarkan moral pascamodernisme yang ninilistik yang tidak beragama dan menolak kebenaran.  Mungkin kerana menyedari hakikat ini maka para pegawai Kementerian Pelajaran membuang bab ini dalam naskhah pelajar, padahal tidak perlu.  Sepatutnya para pelajar diperkenalkan kepada realiti kepalsuan moral yang menjadi tema novel ini. Tidak bolehkah diedit seperti bab-bab lain? Bagaimana pun, pembuangan ini membuktikan tanpa ragu lagi bahawa kehadiran bab yang menjadi jantung dan nadi karya picisan ini dianggap boleh merosakkan moral para pelajar; dengan itu membuktikan penilaian saya bahawa inilah karya picisan adalah tepat.  Ini tidak bererti Anwar Ridhwan bukan seorang pengarang yang hebat. Kehebatan beliau,  menurut Dr. Solehah, “Anwar is the master pelipur lara (raconteur) who will regale his readers with such wondrous tales.”  Aneh juga bagaimana beliau boleh sependapat dengan saya yang menulis “Keunggulan Yang Cacat” (entri bertarikh 28/10/2014). Di situ memang saya menekankan aspek Anwar Ridhwan sebagai seorang penglipur lara, bukan seorang pemikir yang handal.  Dari segi teknik pun beliau tidak memberikan apa-apa yang baru, kecuali meniru atau memindahkan teknik yang lama dipakai di Barat, misalnya realisme magis.  Keistimewaan Anwar Ridhwan ialah beliau bukan istimewa tetapi diistimewakan oleh para sarjana dan pengkritik sastera yang menggunakan kaedah hogwash dalam membuat penilaian mereka.  Bagaimana pun, bagi saya yang istimewa ialah bagaimana beliau boleh memikat para sarjana dan pengkritik sastera untuk menyanjung beliau begitu hebat. Saya kira beliau ada ilmu guna-guna sebagai seorang penglipur lara yang diistimewakan, meskipun karya beliau picisan.  Saya tidak pasti sama ada Dr. Solehah perasan atau tidak, bahawa Naratif Ogonshoto ialah sebuah kisah seorang pengelamun yang tidak siuman, bernama Noor, berasal dari Sungai Besar (disebut Kali Besar dalam teks), Kuala Selangor, tempat lahir dan membesar Anwar Ridhwan sendiri. Ini yang paling menarik bagi saya, satu misteri yang telah memukau para sarjana dan pengkritik sastera menjadi bodoh sehingga sanggup memberi pujian tertinggi kepada sebuah karya picisan seorang pengelamun!

Apakah pilihan yang ada kepada para sarjana, termasuk Dr. Solehah untuk menjadi cerdik dan benar-benar mempunyai kualiti akademik yang tinggi dengan memberi analisis yang benar-benar objektif? Bagi saya sangat mudah, iaitu dengan membuat perbandingan kritis sebuah novel mini ensiklopedia, Pujangga Melayu, dengan novel lamunan seorang watak yang tidak siuman bernama Noor,  yang bercerita dalam Naratif Ogonshoto. Saya jamin tiada siapa pun dari sarjana  sastera hogwash yang berani membuat perbandingan itu, kerana mereka sendiri tidak akan terdaya menggali pemikiran yang agak rumit dalam novel mini ensiklopedia Pujangga Melayu. Standard yang ada pada mereka hanya setakat membicarakan lamunan Encik Noor (Noor-san bahasa Jepunnya) dari Sungai Besar.

Kesimpulan Yang Mencabar Para Guru Sastera

Kerana entri kali ini ditujukan kepada para guru sastera yang akan mengajar Naratif Ogonshoto, yang juga ditujukan kepada para pegawai Kementerian Pelajaran yang memilih novel picisan ini untuk dijadikan buku teks, saya fikir ada baiknya jika para pelajar kita diberi kesempatan untuk berfikir setaraf dengan kemampuan mereka sebagai pelajar, dengan memberi mereka peluang untuk memahami pendekatan yang akan membolehkan mereka menjadi cerdik apabila membaca cereka, yang hanya boleh diberikan oleh para guru sastera yang sudah pernah mendengar Gagasan Persuratan Baru untuk menekuni pendekatan itu dengan matlamat untuk membantu para pelajar berfikir secara kritis apabila membaca Naratif Ogonshoto yang telah dipermudahkan.  Cadangan ini adalah yang paling mudah yang terfikir oleh saya pada waktu ini, supaya para pelajar tidak membuang masa membaca dan membincangkan sebuah karya picisan menggunakan kaedah yang sudah menjadi klise yang kini masih digunakan dalam pelajaran sastera. Yang kita perlukan dalam menghadapi masalah ini ialah kejujuran intelektual dan kejujuran moral untuk memberikan yang terbaik kepada para pelajar. Terutama kepada para guru, saya harap anda berusaha supaya anda  jadilah seperti guru Polan Cupan dalam kisah “Rumah Impian Polan Cupan” (Balai Maqamat, hal. 105 dan seterusnya.)   Dalam cerita itu, guru Polan Cupan dapat mengesan kepintaran muridnya, dan tidak ragu-ragu mengakuinya sebagai seorang genius. Dengan itu dengan ikhlas dan rendah hati sebagai seorang guru yang jujur, dia berusaha mendapatkan tempat yang terbaik untuk Polan Cupan meneruskan pelajarannya. Itulah guru contoh yang terbaik, yang saya harap juga terdapat di kalangan guru sastera.  Mungkin ada di antara murid-murid anda benar-benar pintar. Bantu mereka sehingga mereka berjaya menyerlahkan kepintaran mereka. 

Sebuah lagi cerita pendek saya yang terkenal, juga mengenai seorang guru, Cikgu Mansur, yang dilontar ke ulu Kelantan, menjadikan ulu itu tempat murid-muridnya berbahas, berlakon, bersyarah untuk mencergaskan otaknya. Dia membawa murid-muridnya keluar bilik darjah, untuk melihat pokok, daun, awan, binatang yang dapat dilihat mereka, kemudian di dalam bilik darjah mereka menulis satu muka surat, membacakannya kepada kelas, dan guru meminta murid-murid lain memberi pandangan atau kritikan. Dengan berbuat begitu, murid ulu yang pendiam, menjadi kumpulan yang aktif bercakap mengenai perkara yang baik-baik. Itulah caranya Cikgu Mansur mendidik muridnya supaya menjadi pintar. Bacalah “Angin Dari Gunung”, yang tidak syak lagi sebuah masterpiece dalam genrenya.  Seorang kawan saya yang mengajar di Sekolah Menengah, menjadikan metode Cikgu Mansur amalannya. Dengan bangga dia memberitahu saya, dua tahun kemudian, untuk pertama kalinya murid sekolah itu ada yang mendapat gred A dalam bahasa Melayu dan sastera.  Kalau anda, sebagai guru, tidak terlalu kedekut untuk bermurah hati membaca Gagasan Persuratan Baru, saya boleh jamin para pelajar anda akan menjadi pintar dan seronok belajar sastera!  Ilmu tidak pernah menghampakan sesiapa yang mencarinya dan menggunakannya.  Terima kasih.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 27/8/2017.

Thursday, August 24, 2017

CABARAN YANG MEMBAWA KEMAJUAN BERFIKIR



Kemunculan buku Pandirisme Dalam Komuniti Dunia telah berjaya menyerlahkan wajah sebenar sastera Melayu yang telah melahirkan 13 orang sasterawan negara.  Siapakah para sasterawan negara ini? Pertanyaan ini hingga kini belum terjawab. Kita tidak tahu siapa mereka sebenarnya. Memang mereka mempunyai nama yang berbeza, tetapi nama hanya panggilan yang tidak memberi apa-apa keistimewaan selain hanya tanda pengenalan yang belum tentu memberikan makna tertentu, seperti misalnya apabila kita menyebut nama Imam Ghazali, Iqbal, Jalaluddin Rumi, Prof. Fazlur Rahman, Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas…  Yang menjadi tanda tanya ialah tidak seorang pun di antara sasterawan negara boleh membicarakan dengan meyakinkan sumbangan tokoh-tokoh ilmuan/ulama yang saya senaraikan itu. Tidak seorang pun di antara para sasterawan negara yang kenal siapa Shah Wali Allah yang menulis salah sebuah kitab terbesar dalam dunia ilmu-ilmu Islam, HujjatulLlah al-Balighah.  Tak seorang pun di antara para sasterawan negara tahu bahawa ajaran Shah Wali Allah telah terkenal di Kelantan sebelum tahun 1930-an lagi, dan hingga kini Tariq Shah Wali Allah masih hidup. Seorang sarjana Belanda, J.M.S Baljon, duduk berbulan-bulan di Kelantan untuk mengenal sejauh mana pengaruh Shah Wali Allah di Kelantan. Tak seorang pun di antara sasterawan negara yang anda kagumi itu tahu bahawa politik Kelantan menjadi dinamik dan berbeza dari politik di tempat lain ialah kerana kuatnya pengaruh ajaran Shah Wali Allah. Sungguh lekeh para sasterawan negara kita yang amat dikagumi oleh orang yang tidak dapat membezakan  keunggulan merak dengan kicau murai yang bising sepanjang hari.

Satu masa dahulu, sasterawan negara Kemala pernah menyindir dengan senyuman manis beliau (orang Kelantan panggil senyuman ikan puyu), “Tidak ada yang original dalam pemikiran Mohd. Affandi Hassan… semuanya diambil daripada pendapat Syed Naquib al-Attas.”  Memang betul,  Mohd. Affandi Hassan tak akan terlawan dengan kegemaran Kemala, yang menurut Panel Anugerah Sastera Negara telah membawanya ke peringkat antara bangsa kerana telah menjadikan percintaan Mark Antony dan Cleopatra sebagai alusi tentang cinta  dalam sajaknya. Menurut pengarang buku yang satu masa dulu sangat popular di Malaysia, Allan Bloom, pengarang The Closing of the American Mind, memberikan komen yang sangat menarik dalam bukunya yang lain,   Love and Friendship, seperti berikut:  “Antony and Cleopatra are enchanted with each other and unabashedly want to have sexual intercourse with each other as much as possible.” (hal. 304). 

Kehadiran mereka dalam sajak Kemala amat dikagumi oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka, oleh itu Panel memberi pujian yang tinggi kepada kecekapan Kemala memilih tokoh ini untuk dimasukkan ke dalam sajaknya.  Kata Panel: “Sebagai penyair yang berjiwa besar, Kemala juga berani menggunakan alusi seperti rujukan kepada Mark Anthony (sic) dan Cleopatra. Perkara ini dilakukannya bukan kerana tidak ada tokoh dalam kalangan penduduk tempatan, sebaliknya, penggunaan alusi ini memupuk renungan tentang hukum hidup yang universal dan lumrah.  … Justeru, alusi daripada berbilang budaya menjadikan karya penyair ini universal. Namun demikian, Kemala tetap bersandar kepada akar umbi Melayu dan ajaran Islam”. (hal. 20, Laporan  Panel 11.)  Adakah Panel bergurau? Menempelak? Menyindir? Komen ini sangat naif, tidak cerdik langsung, sesungguhnya tidak munasabah diucapkan oleh sekumpulan pakar sastera negara Malaysia!  Bagaimana perkara ini boleh timbul dan dalam konteks yang bagaimana tetap menjadi satu misteri dalam kritikan sastera; menjadi contoh yang jelas tentang kesesatan intelektual yang saya maksudkan.

Nampaknya para sarjana, sasterawan dan penilai sastera menghadapi cabaran besar untuk kembali menjadi siuman dengan meninggalkan kesesatan intelektual yang berpunca dari kedegilan tidak mahu menerima hakikat bahawa sumber ilmu adalah al-Quran. Kebenaran, the truth, bagi golongan ini tidak penting, kerana bagi mereka yang penting ialah kepentingan mereka sebagai individu dan kelompok, yakni kepentingan jangka pendek  untuk merangkum dengan rakus dan haloba apa juga peluang yang mereka anggap luas terbuka untuk mereka manfaatkan.   Maka apabila mereka memberi status Brahmin sastera seperti Anwar Ridhwan memberi status kudus kepada resi tua dalam novelnya, terlaksanalah kesesatan intelektual yang kemudiannya melahirkan sastera hogwash  yang mengarut (nonsense) yang kini dilindungi oleh kumpulan Mutual Admiration Club yang memang mempromosikan sastera hogwash itu dalam kegiatan mereka. Cabaran sebenar bukan untuk meneruskan sastera hogwash dengan melaksanakan dengan seluruh kesedaran kesesatan intelektual dalam kegiatan mereka; tetapi cabaran itu ialah untuk menolak sastera hogwash ini dengan meninggalkan kesesatan intelektual untuk menerima hakikat ilmu yang bersumber daripada al-Quran. Itulah cabarannya, yang jika diterima dan dilaksanakan akan meningkatkan kemajuan berfikir dalam bidang penulisan.  Inilah yang kita mahu, untuk kembali menjadi siuman dengan menerima hakikat ilmu yang benar bersumber dari al-Quran.

Hanya dengan menerima cabaran ini sahaja pendidikan sastera yang dilaksanakan sekarang akan dapat menyedarkan para pelajar peri pentingnya memahami konsep ilmu yang benar jika mereka mahu menjadi pelajar yang cerdik dan cekap berfikir, yang sebenarnya tidak dapat diberikan oleh projek “pemikiran aras tinggi” yang kabur dan tidak berlandaskan konsep ilmu yang benar itu.  Antara cabaran besar yang tidak disedari oleh para sarjana, pengkritik dan sasterawan ialah ketiadaan alat analisis yang canggih yang boleh mereka gunakan untuk mengenal pasti masalah dan memberikan penyelesaiannya sekiranya penyelesaian itu diperlukan.  Saya telah mengulang banyak kali bahawa alat analisis yang mereka pakai sekarang, berasaskan kefahaman yang cetek tentang teori sastera Barat, gagal  mengenal pasti masalah dan ini diikuti dengan gagalnya  mereka memberi jalan keluar kepada masalah yang mereka cuba huraikan, seperti yang kita lihat dalam beberapa makalah dalam Sastera Teras Negara Bangsa. Contoh yang saya ambil ialah mengenai wajah sastera yang akan datang. Penulis yang membicarakan tajuk penting ini berpusing-pusing dalam lingkaran syaitan (vicious circle) seperti keldai yang ditutup matanya berjalan beribu batu tetapi tidak keluar dari kincir air yang dikelilingnya. Walaupun usaha keldai itu bagus untuk menaikkan air untuk faedah pertanian, keldai sastera yang berpusing-pusing dalam kekaburan analisis mereka mengusutkan semua persoalan yang kononnya cuba diselesaikannya. Apakah persoalan utama yang mereka perlu kenal pasti dan memberikan penyelesaiannya apabila mereka bercakap tentang wajah sastera masa depan? Apa yang mereka paparkan dalam tulisan mereka tidak memberikan sedikit pun gambaran wajah sastera akan datang, sebaliknya, seperti keldai tadi, mereka hanya mengulang yang sudah ada. Kalau begitu, apa gunanya bercakap tentang wajah sastera yang akan datang? Soalnya amat mudah, dan telah saya ulang beribu kali dalam blog ini, iaitu mereka seharusnya kembali menjadi siuman dengan menjadikan konsep ilmu asas penulisan kreatif diikuti dengan sistem penilaian seperti yang dianjurkan oleh PB. Kalau mereka berebut-rebut menggunakan segala pendekatan Barat, apakah jadahnya mereka tidak jeling pun kaedah yang lebih canggih daripada yang mereka tiru itu? Sekurang-kurangnya mereka tahu makna ilmu dalam penulisan kreatif dan penilaiannya. Tidakkah itu berguna, amat berguna, untuk memulai usaha membina wajah baru dalam penulisan kreatif dengan menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas. Tepat sekali kesimpulan kita bahawa apa yang mereka lakukan ialah melanjutkan kesesatan intelektual seperti yang mereka sudah lama usahakan dalam sastera hogwash yang menjadi ikutan mereka dan yang mereka perjuangkan untuk dikekalkan. Adakah ini yang mereka maksudkan dengan perubahan?.

Sikap negatif terhadap ilmu kumpulan Mutual Admiration Club ini boleh dianggap sebagai pengkhianatan kepada perkembangan intelektual dan kebudayaan di Malaysia.  Inilah salah satu faktor mengapa pendidikan kesusasteraan di sekolah-sekolah gagal melahirkan cendekiawan sastera dan budaya yang cemerlang. Yang terbaik di antara mereka pada waktu ini, seperti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan sasterawan negara Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, hanya terbaik dalam konteks sastera hogwash, sastera yang mengarut.  Betapa pun anda ingin mempertahankan para sasterawan negara dan para penyokong mereka, anda tetap akan gagal kerana mereka sememangnya tidak mencapai standard yang dihuraikan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam kesimpulan 1972 beliau.  Bahawa kesimpulan 1972 itu hingga sekarang belum dicabar dan dibuktikan tidak benar membuktikan betapa tepatnya kesimpulan itu dan betapa mundurnya pula para sarjana sastera yang tidak berupaya menangkis kesimpulan 1972 itu.  Semua ini menjadi bukti betapa kuatnya pengaruh sastera hogwash yang telah melahirkan 13 orang sasterawan negara itu. 

Sastera hogwash yang kini dijadikan arus perdana adalah sastera yang menjadikan pandirisme sebagai falsafah penulisan para sarjana dan sasterawan.  Dalam konteks ini, saya ingin akhiri  entri ini dengan satu kutipan daripada Shah Wali Allah yang diambil oleh Prof. J.M. S. Baljon dalam bukunya, Religion and Thought of  Shah Wali Allah Dihlawi (Leiden: E. J. Brill, 1986) (hal. 131) yang cukup relevan dengan perbincangan tentang kemajuan berfikir dalam sastera Melayu. Kata Shah Wali Allah (seperti yang dipetik dan diterjemahkan oleh Prof. Baljon): “…beware of caring for people who call themselves falasifa.  God has made them to go astray, in spite of their knowledge, and ensnared them in their intellectualism, so that they cannot find a way to escape from it. If you want to go to the heart of things and determine hidden meanings (sirr), their knowledge will be of no use to you. True knowledge is gained from the spring of the shari’a together with pious deeds and seeking proximity to God.”  Anda tidak dapat “proximity” itu dengan mencontohi Mark Antony dan Cleopatra yang dipuji oleh Panel Anugerah Sastera Negara. “Proximity” yang anda dapat adalah jenis Mark Antony dan Cleopatra!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24 Ogos 2017.

Catatan kecil:  Seseorang memberi maklumat yang agak menarik tentang sastera hogwash.  Katanya, dalam bahasa Melayu hogwash adalah “babi berkubang”. Babi berkubang bukan untuk membersihkan diri, sekadar menghilang rasa panas dan memang kegemaran babi berkubang dalam air keruh. Katanya makna ini kelihatan juga dalam sastera Melayu apabila teori sastera Barat yang keruh itu dijadikan panduan para sarjana dan sasterawan. Tetapi makna yang saya pakai bukan dengan maksud itu. Semua kamus Inggeris yang saya rujuk memberi makna hogwash itu “nonsense, rubbish” atau dalam istilah Heidegger “idle talk”. Konsep mengarut yang saya maksudkan dilihat dari perspektif ilmu yang benar. Jika ini jelas kepada anda, tiada masalah, kerana inilah benda-benda yang kita dapat dalam karya para sasterawan negara sekali pun (tetapi tentu saja terdapat juga yang baik-baik, dengan tujuan dan matlamat untuk bermuka-muka, bukan untuk memberi kebijaksanaan seperti yang kita dapat daripada Rumi dan Iqbal misalnya.)  Anda perlu jelas tentang perkara ini supaya tidak salah faham. Kita bercakap tentang ilmu dan kebijaksanaan. Tentang “knowledge and wisdom”. Supaya lebih jelas, anda perlu membaca Pujangga Melayu dan Naratif Ogonshoto dalam konteks ini.  Terima kasih atas perhatian anda.