Saturday, August 18, 2018

NASKHAH “KITA TIDAK PERLUKAN SASTERAWAN NEGARA”.



Naskhah ini saya siapkan 2015 lagi, masih mencari penerbit yang berminat. Persoalan yang dikemukakan sangat penting. Rupanya DBP pun sudah sedar mereka sudah buat silap besar minta Kerajaan melantik sasterawan negara. Sejak 1981 lagi saya membuat bantahan, malah cerita pendek tentang pemilihan sasterawan negara, berjudul “Orang Yang Berdiri”, diterbitkan dalam Pura Bujangga, yang dicetak oleh DBP 1990.  Saya dapat tahu, sebuah karya oleh Baha Zain, autobiografi beliau, ditolak oleh DBP.  Perbuatan ini sangat janggal, tidak sepatutnya dilakukan oleh DBP. Baha Zain telah membina DBP sejak sekian lama; kedua, beliau kini seorang sasterawan negara. Orang yang berminat dalam sastera mahu baca autobiografinya.  Tidak pantas Ketua Pengarah DBP membuat keputusan yang tidak bijak ini dengan menolak karya Baha Zain. Saya cadangkan supaya diberi pertimbangan semula, dan amatlah baik jika buku itu diterbitkan. Tentu banyak perkara yang disentuh oleh tokoh besar yang amat dikagumi oleh Muhammad Haji Salleh ini, yang minta saya tiru Baha Zain sebagai pengkritik sastera. Saya tidak keberatan belajar dari sesiapa sekali pun, tetapi bagaimana jika orang yang dikagumi oleh Muhammad Haji Salleh itu seorang tokoh yang bagi saya amat cetek pengetahuannya tentang sastera dan kritikan sastera Barat sekali pun. Beliau tidak mempunyai buku dan tulisan yang boleh menandingi tulisan saya, yang Muhammad Haji Salleh tidak pernah dengar, dan tidak pernah berbincang dengan Baha Zain mengenainya.  Saya tidak pernah anggap dua tokoh besar ini musuh saya; hanya mereka berdua saja yang anggap saya sebagai musuh mereka. Tidak baik bermusuhan dalam dunia ilmu, nampak sangat bodohnya dan angkuhnya. Mari kita berdialog dengan santai, serlahkan kelebihan hujah anda untuk saya ikuti; atau kalau tidak mampu, belajarlah dari PB.

Dengan sikap angkuh yang ditunjukkan oleh dua orang sasterawan negara ini, maka mereka dengan tidak fasal-fasal membenarkan pandangan kritis saya bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara, jika yang dipanggil sasterawan negara itu tidak mempunyai karya yang dapat menandingi karya seorang penulis picisan seperti saya sekali pun. Oleh sebab saya menulis dalam tiga bidang, kritikan sastera, teori sastera, dan karya kreatif, maka amatlah wajar jika saya cabar dua orang tokoh besar ini untuk tampil dengan jujur membahaskan sumbangan mereka lebih bermutu daripada sumbangan saya; dan jemputlah para sarjana dan lain-lain untuk ikut sama. Jangan takut untuk bercakap benar, kerana kebenaran tidak menjadikan seseorang dipandang hina, kecuali jika mereka tidak bercakap benar.  Dalam kes dua orang tokoh besar ini, mereka tidak mahu mengkritik PB dan tidak mahu menilai karya saya dengan kritis kerana sangka mereka darjat saya akan terserlah kerana mendapat perhatian dua orang tokoh besar ini. Yang terjadi adalah sebaliknya: merekalah yang kini diberi perhatian kerana saya  mengangkat mereka sebagai tokoh besar, walaupun tidak layak diberi jolokan itu.

Dua orang tokoh besar ini sebenarnya sedang berada dalam kandang pandirisme,  dan berasa selesa  berada di dalam kandang itu. Saya menggunakan istilah “kandang” bukan untuk menghina mereka; dalam budaya Melayu, jika mereka faham budaya Melayu, “kandang” adalah tempat yang istimewa untuk diletakkan lembu yang disayangi oleh tuannya.  Saya sendiri memang berada di dalam kandang, cuma yang berbeza saya berada dalam kandang intelektual, bukan dalam kandang pandirisme. Sebenarnya, mereka juga berhak berada dalam kandang intelektual itu, jika mereka dapat meyakinkan khalayak sastera yang semakin cerdik sekarang setelah dididik dalam kandang PB. Masalahnya, mereka tidak mahu masuk kandang PB, padahal tempat itu sangat istimewa dan terhormat.  Nasihat saya, masuklah kandang PB, nanti anda akan dipandang  hormat oleh para pencinta ilmu. Itulah pilihan terbaik yang tidak dapat dipersoalkan. Jemputlah masuk ke dalam kandang PB, supaya lebih terserlah kedudukan intelektual anda. Saya sendiri yang beri jaminan ini.

Para penerbit yang membaca blog ini mungkin ingin melihat naskhah tentang sasterawan negara ini untuk diberi pertimbangan penerbitannya.  Bolehlah hubungi agen saya untuk mendapat penjelasan lanjut.  Saya belum lagi melantik agen itu, kerana belum diperlukan sehingga terdapat penerbit yang berani menerbitkan naskhah itu. Saya mungkin meletakkan naskhah itu di Perpustakaan DBP untuk semakan sesiapa saja yang berminat, terutama para penerbit. Naskhah ini sangat penting dikenali dan dibaca oleh para sarjan sastera, kerana boleh membantu mereka melihat sudut lain tentang para sasterawan negara ini. Malangnya mereka pun sama saja standardnya dengan para sasterawan negara ini; malah ada di antara sarjana ini yang sudah mengidam untuk dilantik sebagai seorang sasterawan negara. Tokoh ini sudah pun mendapat sokongan daripada Anwar Ridhwan sendiri dan beberapa orang lagi yang telah menyatakan pendirian mereka.  Jika anda membaca naskhah tentang para sasterawan negara ini, anda mungkin dapat membuat pilihan siapa yang layak berada di dalam kandang pandirisme ini. Demikianlah pentingnya naskhah ini diterbitkan.  Adakah DBP yang menolak naskhah Baha Zain akan menerima naskhah saya?  Untuk makluman, DBP telah pun menerbitkan “masterpiece” dalam kritikan sastera yang saya tulis, Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 18/8/2018

No comments:

Post a Comment