Wednesday, August 14, 2019

SASTERAWAN NEGARA KE-14 BILA NAK PILIH?



Saya terbaca berita menarik dalam Malaysiakini 14/8/2019 mengenai pemilihan sasterawan negara ke-14 yang tertangguh. Ada yang berkata, orangnya telah dipilih, tetapi ada campur tangan politik. Kalau itu betul terjadi, saya kira wajar. Yang akan beri wang hadiah ialah kerajaan yang memerintah sekarang, maka tentulah mereka berhak campur tangan dalam menentukan pemilihan itu.  Sekarang jumlah  wang anugerah itu sudah bertambah menjadi 200,000 ribu, yang akan dikurangkan menjadi 100,00; berbanding dulunya 60,000 yang dikira oleh para sasterawan tidak memadai kerana mereka telah memberi sumbangan besar kepada negara melalui karya picisan mereka. Berapa pun jumlahnya saya kira tidak wajar dipersoalkan, kerana setiap sasterawan negara akan mendapat 500,000 hasil cetakan buku mereka. Kalau nak kira cukup, memang tidak cukup memandang besarnya jasa para sasterawan negara. Selain diberi hadiah wang, saya ada cadangan lain yang lebih berprestij. Saya harap kerajaan DAP yang sudah memberi habuan yang begitu besar kepada para sasterawan negara gaji bulanan 5000 dolar setiap bulan,  sangat munasabah jika kerajaan DAP cepat-cepat membina Wisma Sasterawan Negara bersebelahan bangunan Dewan Rakyat supaya senang bagi ahli Dewan Rakyat singgah untuk membaca buku-buku bermutu para sasterawan negara. Dalam perkiraan saya, setelah berbincang dengan pakar kewangan, bangunan itu boleh didirikan dengan hanya tidak lebih dari 2 juta, satu jumlah yang kecil. Saya harap semua badan penulis seluruh Malaysia menulis satu memorandum kepada Kerajaan PH supaya Wisma Sasterawan Negara itu dibina dengan segera. Dewan Bahasa dan Pustaka wajar mengambil inisiatif untuk melobi kerajaan memohon kerajaan membina dengan segera Wisma Sasterawan Negara itu. YB Anwar Ibrahim dan Menteri Kewangan DAP Lim Eng Guan tentu akan bersetuju dengan cadangan ini. Saya harap Menteri Pendidikan boleh memberi sokongan padu. Tidak patut banyak soal jawab, kerana wang untuk itu telah diberikan oleh rakyat Malaysia dalam bentuk segala jenis cukai.

Tentang sasterawan negara ke-14, saya sudah pun mencadangkan tiga nama, iaitu Mana Sikana, Prof. Rahman Shaari, dan Dr. Fatimah Busu. Perlu diambil ingatan, Hadiah Nobel pernah dianugerah kepada dua orang penulis. Apa salahnya jika untuk kali ini kita berikan kepada dua orang sasterawan. Dengan itu tidaklah lama sangat mereka menunggu.

Saya sokong penuh cadangan Ketua Pengarah DBP supaya para sasterawan sendiri dibenarkan mencalonkan diri mereka.  Dengan ini saya dengan malu-malu asam mencalonkan diri sebagai Pujangga Negara, bukan sasterawan negara. Moga-moga ada badan-badan penulis yang menyokong cadangan saya. Minta pandangan Ketua Pengarah DBP.  Adakah anda serius memberi pandangan anda tempoh hari?

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,

No comments:

Post a Comment