Tajuk saya
kali ini mungkin akan membuat ada orang muntah kedarah kerana terlalu marah
atau benci. Melayu sebenarnya sangat
bertolak ansur, kesan positif daripada ajaran Islam. Tetapi ada golongan yang
biadab mahu menggunakan toleransi Melayu untuk kelentong dalam politik
perkauman mereka. Contoh pertama: setelah 60 tahun merdeka, sepatutnya semua
rakyat Malaysia sudah boleh berbahasa Melayu dengan fasih; tetapi jika kita
mengikuti perbincangan di Dewan Rakyat, kita akan berasa amat hairan bagaimana
ahli Dewan Rakyat tidak fasih berbahasa Melayu, padahal mereka mengaku bahawa
mereka adalah contoh keunggulan peribadi dalam politik untuk memberi contoh
yang konkrit tentang kefasihan berbahasa Melayu. Tetapi ini tidak terjadi.
Adakah ini satu pengkhianatan sosial yang disengajakan? Mungkin. Kalau tidak
pun, sesuatu penjelasan yang tegas dan positif diperlukan mengapa terdapat
penderhakaan kepada bahasa rasmi Malaysia, bahasa Melayu. Sebaliknya, dengan
terjadinya perubahan kerajaan, sudah kelihatan keberanian untuk merombak
persetujuan yang dimaterikan dalam Perlembagaan dengan menuju ke arah multingualisme.
Baiklah persoalan ini dijawab oleh Kementerian Pendidikan yang seperti yang
kita tahu memperjuangkan bahasa Melayu baku.
Kali ini
saya mahu perkenalkan satu idea yang memang dituntut dalam Perlembagaan Negara,
iaitu penggunaan bahasa Arab sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi
negara dan Quran yang jadi ikutan umat Islam dalam bahasa Arab yang fasih. Bilakah Menteri Pendidikan yang cerdik akan
lahir untuk memperjuangkan bahasa Arab dalam pendidikan negara? Menteri Pendidikan yang ada sekarang dikenali
sebagai Menteri Kasut Hitam, kerana baginya kaki lebih penting daripada otak.
Tiada kelihatan sedikit kelibat pun Menteri Pendidikan PH ini menyerlahkan
kecerdikannya. Kalau Menteri tidak cerdik, gimana pelajar akan jadi cerdik?
Kita perlukan penjelasan tuntas tentang perkara ini. Jika kita betul-betul
diberi kebebasan untuk menyuarakan kebenaran (the truth), maka kita tidak boleh
menerima seorang menteri yang mengutamakan kaki (kasut hitam) daripada
perkembangan otak yang dididik untuk menjadi kritikal dan cerdik yang boleh
diharapkan akan membina budaya intelektual di Malaysia. Pelajar kita tidak pernah didikan untuk
menjadi golongan yang tahu berfikir dengan kritis, kerana mereka tidak diajar
untuk maksud itu. Inilah kelemahan sistem pendidikan kita yang paling asasi.
Sistem pendidikan seperti ini menolak konsep ilmu yang benar yang diajarkan
dalam al-Quran; oleh itu orang Islam sendiri sangat takut, malah ada yang menggelentar,
bila disebut al-Quran adalah asas semua jenis ilmu. Lihat tentang hal ini di bawah.
Gerakan
menguasai bahasa Arab di Malaysia sangat penting dan perlu dimulai dari
sekarang. Ramai yang berkata lidah
Melayu amat fasih menuturkan pelbagai bahasa, termasuk bahasa Arab. Kata
mereka, tidak hairan jika yang menang pertandingan bacaan Quran selalunya dari
Malaysia, atau sekali sekala Indonesia, dari Thailand, dari Singapura, dan ada
juga dari Filipina. Fakta ini sepatutnya dijadikan dorongan untuk mempelajari
bahasa Arab dengan maksud untuk memahami al-Quran dari berbagai-bagai
perspektif. Baru-baru ini saya bertemu video yang membicarakan mi’raj dari
perspektif sains dan matematik. Kata pakar, isi al-Quran itu amat saintifik
bagi siapa yang tahu ilmu sains, lantas mereka dapat menggunakan al-Quran
sebagai sumber kajian sains. Pengalaman saya sendiri adalah unik, bila saya
hendak menulis novel terbesar dalam sastera Melayu, yang dapat menandingi
mana-mana novel agung Barat sekalipun, saya tidak dapat menulisnya kerana saya
perlukan teori untuk menjadi asas novel itu. Kira-kira 20 tahun saya mengumpul
bahan, tetapi setiap kali hendak menulisnya, tidak dapat kerana tidak ada teori
yang boleh dijadikan sandaran yang kemudiannya dijadikan asas untuk menilainya.
Akhirnya saya bertemu teori yang saya inginkan itu dalam cerita Balqis dengan
Nabi Sulaiman ‘a.s. Anda semua sudah
tahu ini, tak perlu saya ulang. Yang penting, berasaskan ilham yang saya dapat
itu, maka terbentuklah dua konsep realiti seperti yang anda semua tahu jika
anda membaca buku Gagasan Persuratan Baru,
yang membezakan antara wacana dan cerita dan menghuraikan mengapa perbezaan itu
penting dalam penulisan karya berasaskan ilmu yang benar yang diajarkan oleh
al-Quran. Untuk sampai ke tahap ini, anda perlu tahu sedikit sebanyak bahasa
Arab, kerana sumber itu berasal daripada al-Quran. Maka itulah pentingnya bahasa Arab dikuasai
oleh orang Melayu supaya mereka akan muncul sebagai golongan ilmuwan seperti
yang telah kita saksikan dalam sejarah Islam.
Tidakkah kita berminat untuk menjadikan Malaysia pusat tamadun Islam
zaman moden ini? Istilah zaman moden ini saya gunakan hanya untuk menjadi
rujukan semata-mata, bukan untuk ditiru. Anda kena faham ini supaya anda tidak
hanyut dalam khayalan ciptaan anda yang tidak bertunjangkan konsep ilmu.
Sarjana Islam bukan peniru, tetapi yang ditiru. Itulah yang kita dapat dalam
sejarah pemikiran Islam. Sila rujuk buku yang diterbitkan oleh UNESCO di Mesir,
berjudul Islamic and Arab Contribution to the European Renaissance. (Cairo 1977). Buku ini wajar menjadi bacaan
wajib kepada setiap sarjana dalam bidang apa pun, dengan penekanan kepada
sarjana sastera yang pada dasarnya tidak ada ilmu, hanya mempunyai sejemput
maklumat yang tidak masak. Kalau DBP di
bawah KP baru benar-benar mahu memajukan pemikiran ahli bahasa dan ahli
sastera, buku ini wajar didebatkan dalam satu seminar peringkat kebangsaan.
Kita mempunyai ramai sarjana dalam semua bidang ilmu yang dibincangkan dalam
buku ini. Gunakanlah kesempatan itu untuk menyebarkan ilmu. Harap KP DBP baca
blog ini dan beri pertimbangan di atas cadangan ini.
Apabila saya
mengemukakan gagasan PB dan konsep stylization
of ideas, para sarjana dan sasterawan hampir pengsan kerana mereka tidak
mempunyai hujah untuk mempertahankan kepalsuan mereka, yang kini terdedah
dengan jelas yang selama ini tertutup kerana tidak ada sebarang pendekatan yang
boleh memberi hujah yang tepat dan kemas tentang kepalsuan karya dan
“pemikiran” mereka. Rahsia kepalsuan mereka terbuka dan terdedah begitu jelas
sehingga mereka tidak boleh berbuat apa-apa. Jika didiamkan saja, mereka
mengiakan kepalsuan mereka. Jika ditentang dan dibahaskan, mereka tidak
mempunyai hujah untuk menangkis hujah-hujah PB. Apakah yang mereka boleh buat?
Mereka hanya mempunyai satu pilihan, iaitu mengaku dengan tegas bahawa
penilaian PB terhadap karya dan kegiatan mereka adalah tepat dan berasaskan
ilmu, bukan hanya tuduhan tidak berasas. Apakah hujah yang mereka boleh
kemukakan apabila menghadapi cabaran dari hujah yang begitu mantap yang dikemukakan
oleh PB? Inilah kali pertama kedudukan
mereka dicabar begitu rupa, yang membuat mereka menjadi bisu kerana tidak
mempunyai hujah untuk menolak cabaran PB. Masalah paling besar ialah semua
karya mereka, terutama yang ditulis oleh para sasterawan negara, tidak dapat
mempertahankan kedudukan mereka kerana karya-karya itu apabila dinilai dari
perspektif ilmu menjelma sebagai karya picisan; dan para penulisnya juga adalah
penulis picisan. Keadaan ini menjadi
begitu perit untuk ditangkis kerana semua tangkisan mereka telah ditolak secara
tuntas dalam penilaian yang dibuat oleh PB berasaskan konsep ilmu itu. Apakah
pilihan mereka? Biarlah mereka sendiri yang memberi jawapannya.
Dengan
pengetahuan bahasa Arab yang akan membawa kepada kefahaman tentang ajaran
al-Quran tentang konsep ilmu yang benar,
para sasterawan dan sarjana sastera akan berusaha untuk menghasilkan
karya yang berteraskan ilmu, bukan hanya khayalan yang diberi berbagai-bagai
gelaran dan nama yang mengelirukan kerana semua ini telah didedahkan
kepalsuannya oleh gagasan PB. Mereka tidak boleh bergantung kepada teori Barat
yang dengan tuntas telah ditolak oleh PB melalui konsep ilmu yang benar itu.
Apa yang mereka boleh lakukan ialah dengan membuktikan bahawa konsep ilmu yang
benar yang dikemukakan oleh gagasan PB adalah konsep palsu, yang tiada asas
ilmunya. Itulah saja peluang yang ada kepada mereka. Sanggupkah mereka
mendedahkan diri mereka sebagai jaguh pandirisme dengan menolak konsep ilmu
yang benar itu?
Di sinilah
pengetahuan bahasa Arab mungkin boleh membantu mereka untuk memahami cabaran
intelektual itu, dan dari situ mengemukakan hujah mereka pula bahawa yang
mereka lakukan itu tidak tergelincir daripada konsep ilmu yang benar yang
diajar oleh al-Quran. Pengetahuan bahasa
Arab akan memberi peluang kepada para sasterawan picisan ini melihat dengan
jelas sifat picisan karya mereka, dan ini akan memberi kesempatan kepada mereka
untuk menulis karya baru berasaskan konsep ilmu yang benar, seperti yang
dicadangkan oleh gagasan PB. Mereka tidak boleh melakukannya jika mereka tidak
memahami bahasa Arab yang sekali gus memahami maksud konsep ‘iwajan yang disebut di dalam al-Quran
(ayat pertama Surah al-Kahfi.) Tanpa
pengetahuan bahasa Arab, konsep-konsep penting tentang ilmu dalam al-Quran tidak
dapat dibahaskan dengan mendalam dan dijadikan sandaran kepada semua jenis
ilmu. Sila lihat YouTube ini untuk mendapat sedikit gambaran tentang persoalan
ini. Tajuk YouTube: Quantum Physics and God (by Sabreen Syeed) published April
29, 2018. Lihat juga YouTube ini: What
has the Quran got to do With Science (September 27, 2018) dan serangkaian
perbincangan, termasuk tentang Israk dan Mi’raj.
Gagasan PB
dapat difahami dengan lebih mudah jika orang Melayu, terutama sekali para
sasterawan dan sarjana, memahami dan menguasai bahasa Arab yang sekali gus
memberi mereka peluang untuk memahami al-Quran yang menjadi sumber konsep ilmu
yang benar itu. Oleh itu bahasa Arab mesti dipelajari jika kita benar-benar
jujur untuk memajukan pemikiran orang Melayu, menjadikan mereka cerdik dan tahu
membezakan yang palsu dengan yang benar. Adakah anda mempunyai pilihan lain? Orang Islam di China, Taiwan, Hong Kong,
Vietnam dan lain-lain boleh berbahasa Arab dengan baik dan fasih. Mengapa tidak
di Malaysia? Semua ini terjadi kerana kementerian
pendidikan kita anti bahasa Arab. Orang Islam yang berada di Malaysia sepatutnya
bangkit menentang sikap anti bahasa Arab ini.
“Selamatlah
jiwa yang sempurna”, kata Tok Mindok.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 30 Mac 2019.
No comments:
Post a Comment